מערכת COL | יום י"ז טבת ה׳תשע״ח 04.01.2018

לכם קר? האחים השלוחים לבית ווגנר מסיביר מדברים • ראיון חם

בסוף-שבוע זה, החורף יפקוד ויורגש היטב בארץ-ישראל. סופת גשמים ורוחות עזות ינשבו מדרום לצפון. חברת החשמל, כונני עיריות, משטרת ישראל, מד"א וכו', כולם ערוכים לקראת סופ"ש סוער • האחים השלוחים - הרב אהרון ווגנר שליח חב"ד באירקוצק שבמזרח סיביר, והרב בנימין ווגנר, שליח חב"ד בקראסנויארסק, סיביר - משתפים בראיון חמים ומיוחד למגזין שישי ב-COL, על החיים בעשרות מעלות של מינוס, בשלגים הגבוהים ובחום הקהילתי • "קר בחוץ, חם בפנים" • לראיון המלא >>>
לכם קר? האחים השלוחים לבית ווגנר מסיביר מדברים • ראיון חם
מימין: הרב בנימין. משמאל: הרב אהרון.


מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

החל מהיום, חמישי, ועד לסוף-שבוע זה, החורף יפקוד ויורגש היטב בארץ-ישראל. סופת גשמים ורוחות עזות ינשבו מדרום לצפון. חברת החשמל, כונני עיריות, משטרת ישראל, מד"א וכו', כולם ערוכים לקראת סופ"ש סוער.

אי-שם, בערבות סיביר הלבנה, יהיו מי שאולי יצחקקו לראות את ההכנות הרבות לקראת מעט גשם ורוחות, עם מזג אוויר שמעל ה-0.

האחים השלוחים - הרב אהרון ווגנר שליח חב"ד באירקוצק שבמזרח סיביר, והרב בנימין ווגנר, שליח חב"ד בקראסנויארסק, סיביר - משתפים בראיון חמים ומיוחד למגזין שישי ב-COL, על החיים בעשרות מעלות של מינוס, בשלגים הגבוהים ובחום הקהילתי.  


בתמונה: מחממים לבבות בסיביר הקפואה, ע"י שיעור תורה.

***

ראשית, ספרו לנו מעט על הבית חב"ד: מתי הוא הוקם? מה יש לכם שם? ובעיקר, איך הגעתם דווקא למקום הנידח הזה?

הרב אהרון ווגנר: "בית חב"ד שוכן בבית הכנסת של הקהילה היהודית, ובעצם בו מתרכזת רוב הפעילות היהודית בעיר. בית הכנסת נבנה לפני 139 שנה והוא נשרף ברבות השנים.

"לפני כ-9 שנים, בערב ט' באב שנת תשס"ד (2004), פתחנו אותו מחדש לאחר השקעה של כ-4 מיליון דולר. בניין בית הכנסת מפואר ומיוחד במינו: יש בו - מקווה טהרה, אולם תפילה גדול, מטבח משוכלל עם חדר אוכל מרווח,  כיתות לימוד, חדרי מחשבים, ספרייה תורנית ועוד. כאמור, כל הפעילות היהודית מתנהלת בתוכו.

"בנוסף, יש תכנית חינוכית לסטודנטים, ובו שיעור תורה. מועדון של אוכל כשר עם 'כושר-שף', פעילות 'יורו-סטאר' לסטודנטים, 'סאנדיי-סקול', וכמובן גן ילדים גדול במבנה השוכן במבנה סמוך לבית-כנסת המרכזי.

"איך הגענו לפה? התשובה היא מאוד פשוטה. הכל בהשגחה פרטית. בשנת תש"נ, זכיתי לקבל מהרבי דולר לברכה יחד עם אחי הרב בנימין לשליחות ברוסיה (ברית-המועצות לשעבר), שמחת בר-המצווה שלי הייתה במוסקבה, וקיבלנו את החינוך הזה, והיה ברור לי כי אני אמשיך פה בשליחות. בעידוד הרב בערל לאזאר הגענו הנה, והשאר בהשגחה פרטית - היסטוריה".


בתמונה: האחים ווגנר אומרים 'לחיים' בטיסה ביחד.

הרב בנימין ווגנר: "הבית חב"ד הוקם עוד בשנת תשנ"ג ובין לבין היו כאן בחורים. אז כל הפעילות הייתה בתוך מבנה קטן. היום יש לנו ב"ה קומפלקס בניינים גדול, שכולל בתוכו:
בית כנסת, מרכז קהילתי, מרכז חינוך גדול ומפואר, מקווה ותלמוד תורה.

"אני הגעתי לקראסנויארק עוד כבחור. חודש לאחר החתונה שלנו - אני וזוגתי תחי', יצאנו לקראסנויארסק, על-פי בקשתו ועידודו של השליח והרב הראשי לרוסיה, הרב בערל לאזאר".

מה המצב הכי קיצון שאתה זוכר מבחינת מזג האוויר, ואיך התמודדת איתו?

הרב בנימין ווגנר: "המצב הכי קיצוני שזכור לי, היה 46 מעלות מתחת לאפס. וזה היה שבת יום הולדת שלי. אני גר במרחק הליכה של 20 דקות מבית-הכנסת והייתה לי התלבטות האם ללכת.

"אמרתי לעצמי שאין מצב שמישהו יגיע בכזה מזג אוויר. להפתעתי כשהגעתי לבית-כנסת היו למעלה ממניין אנשים, שכל אחד אמר לי, לא יכולנו לא להגיע ליום הולדת שלך.

"ביום שישי תפרתי את הכפפות למעיל, לובשים ביגוד תרמי מיוחד, מגפיים עם פרווה, מעיל פרווה, כובע חם שיכסה את האוזניים, וצעיף שמכסה כמעט את כל הפנים. וכמובן, כשמגיעים לבית כנסת - אומרים 'לחיים' טוב".

הרב אהרון ווגנר: "במזג אוויר יש 2 מרכיבים: ראשית, מזג האוויר עצמו - המעלות. בנוסף, יש את המסביב. רוחות, לחות ועוד, הגורמים לקור להיות מורגש בחוזקה יותר.

"לפני כמה שנים, שבת קודש ב-8 בבוקר, המדחום מראה על -46 מעלות. אבל אין ברירה, התפילה ב-10 וצריך להתייצב. המרחק - כ-20 דקות ברגל. מתלבשים חם - 2 זוגות גרביים, נעליים חמות, גטקעס וכל שכבות ביגוד אפשריות. ויוצאים. הולכים לאט, אין תחבורה, הרכבים הבודדים רק מעלים פיח מהאגזוז, וזה חונק, המחשבות רצות - מי צריך את זה ובשביל מה.

"כשהגעתי לבית הכנסת, הופתעתי. לא האמנתי. היה לי מניין אנשים ויותר. כמובן שאז, תפילת שחרית של שבת, נראית ומורגשת אחרת. לפני חזרת הש"ץ, אני מעיף מבט אחורה, ורואה כ-18 יהודים מתפללים איתי בציבור. אני חושב לעצמי, הרי מבחינה קלאסית, רובם לא שומרים בכלל שבת כהלכתה, אז מדוע הם טורחים בקור הזה לפקוד את בית הכנסת, הרי לא גירשו אותם מהבית, הם יצאו ממנו כשעוד היה חשוך, והם לא זקוקים ל'לחיים' או צלחת טשולנט שלנו?


בתמונה: בית הכנסת והבית חב"ד בעיר אירקוצק שבמזרח סיביר.

"אז הבנתי את מה שהרבי אומר, שאין יהודי חילוני, אלא לכל אחד יש נשמה אלוקית, באמת ובתמים. אלו חבר'ה שתומכים בי יותר מאשר אני תומך בהם. בסוף התפילה שאלתי אותם מה דחף אותם לבוא לתפילה. התשובה הייתה זהה. כך הם ענו: 'עצם זה שחשבנו שבגלל מזג האוויר לא יהיה מניין, לא יכול להיות שזה יהיה באחריות שלנו'.

"למחרת, כשכתבתי דו"ח לרבי, כתבתי כי הרגשתי שבשבת קמה לי קהילה יהודית וכי החום היהודי יכול להתמודד עם כל קור אפשרי".

שתפו אותנו בהבדל משמעותי בין פעילות הבית חב"ד בקיץ ובחורף. 

הרב אהרון ווגנר: "בהבדל בין קיץ לחורף יש כמה רבדים: דבר ראשון, הרוסים רגילים שבבית שלהם חם. אז גם בבית חב"ד חייב להיות תמיד חם. גם אולם בית כנסת שהוא גדול הוא צריך להיות מחומם בכדי שהקהל ירגיש בנוח וירצה לבוא לתפילות. אז מדובר על עול כלכלי לא קטן, לדאוג לחימום המבנה.

"מבחינת פעילות: בתקופת החורף הפעילות שלנו מתרכזת בתוך בניין הקהילה, ועובדים בעיקר עם יהודי העיר. בגלל שהחורף ארוך, הקיץ קצר - ורבים נוסעים לדא'צה, ומנצלים את הקיץ כמה שניתן. לכן הפעילות עם יהודי העיר יורדת, אך יש פעילות עם אלפי תיירים מכל העולם שבאים לעיר שלנו - שהיא אחת הערים המתויירות ברוסיה, היות ואנו נמצאים על אגם 'בייקאר' שזהו מאגר מי שתיה הגדול בעולם. 

"התיירים רואים את בית הכנסת ובית חב"ד המפוארים, וזה גורם לקידוש השם שלא יאומן. כשהם שומעים על סיביר, קנטוניסטים והמסירות נפש של החסידים מהעבר - הם מקבלים מעט אור יהודי לנשמה שלהם. זה ההבדל בין קיץ לחורף".

הרב בנימין ווגנר: "ההבדל המשמעותי הוא, שבחודשי הקיץ, מהחצי השני של סיוון-תמוז-אב, יש פחות אנשים. בגלל שאנשים נוסעים לחופשות ארוכות או שנמצאים בבתי נופש דאצ'ה וכו'. לכן רוב הפעילות היא דווקא בחורף ופחות בקיץ. למרות שישנם ימים חמים בקיץ שיכולים להגיע ל-35 מעלות. לכן כל המבנים בנויים יותר עם מערכות חימום ולא מיזוג קור".


בתמונה: 3 אחים לבית ווגנר. "חינוך לשליחות מגיל קטן".

כיצד למעשה ניתן באמת לדגל משפחה וילדים במינוס של עשרות מעלות. ואיך הם מתמודדים עם הקור, לטובה וההפך?

הרב בנימין ווגנר: "למעשה, אני לא רואה הבדל בגידול של הילדים בגלל תנאי מזג האוויר.
הגן ילדים, הבית ספר, אחר הצהריים וכל תכניות הילדים, עובדים עד למינוס 40. מתחת לזה כבר לא. עד מינוס 25 הילדים בגן יוצאים לטייל בחצר. כמובן שצריך לדעת איך להתלבש. עלינו נאמר: 'קר בחוץ חם בפנים'...".

הרב אהרון ווגנר: "האמת שאני חושב שאין הבדל גדול, מתי שאנחנו רוצים לגדל ולחנך את הילדים - בין קיץ לחורף, לא משנה המזג אוויר. כי בעצם כשיש בחוץ מינוס 30 מעלות, או פלוס 30 מעלות - אין הבדל. הכל פסיכולוגי בראש. כשקר, מתלבשים חם. כשחם, משתדלים לקרר. שומרים על הבריאות.

"אם אנחנו מבינים את המטרה שלשמה אנחנו נמצאים פה, שזה שליחות של הרבי, הכל נראה ומתקבל בצורה שונה. הילדים רואים שיש פעילות והכל מתפקד כרגיל. גם המכוניות נוסעות ברחובות, הגן ילדים עובד עם -38 מעלות, והכל מתפקד עד מינוס 40, ובאמת הילדים שלנו צוחקים כשהם שומעים שאומרים כי כשבירושלים יורד מעט שלג, מערכת החינוך וכו' שובתים וזה משבית מדינה שלמה.

"עד מינוס 25 הם יוצאים לשחק בשלג. רק מתלבשים טוב וחם. יש פתגם ידוע בסיביר שאומרים: סיבירי אמיתי, זה לא מי שלא קופא, אלא מי שיודע להתלבש חם ולהתמודד עם הקור".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.