מערכת COL | יום כ"ו כסלו ה׳תשע״ח 14.12.2017

הבירוקרטיה, התגובות וההתרגשות בהדלקת החנוכיות • ראיון חג

להאיר את העולם: שלוחי הרבי נמצאים כיום ב-100 מדינות על מפת הגלובוס ופועלים לקירוב יהודים ולהדליק את ניצוץ היהודי של כל אחד - בכל ימות השנה • בראיון למגזין שישי ב-COL מספרים השלוחים: הרב חיים-ברוך אוירכמן מארגנטינה, הרב יוסף יצחק עמאר מצרפת, הרב צבי-הירש רודרמן מירושלים, הרב חיים גרייזמאן משוודיה והרב יוסי נחשון מחברון - כיצד קיבלו את האישור הראשון להדליק חנוכיה מרכזית בפעם הראשונה? מהם התגובות שקיבל לאחר האירוע? • וגם משתפים: רגע מרגש ומיוחד שהם זוכרים • לראיון המלא >>>
הבירוקרטיה, התגובות וההתרגשות בהדלקת החנוכיות • ראיון חג
מלמעלה למטה: צרפת, ארגנטינה, ירושלים, שוודיה וחברון


מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

בימים אלו, חג החנוכה ה'תשע"ח, כמעט בכל עיר שתסתובבו ותטיילו ברחבי העולם - אתם תיתקלו בחנוכיות הענק של שלוחי הרבי, אשר מפיצים את אור החנוכה ואור היהדות במקום שליחותם.

לרגל חג החנוכה, פנה מרכז התקשורת החב"די - COL, אל השלוחים: הרב חיים-ברוך אוירכמן מארגנטינה, הרב יוסף יצחק עמאר מצרפת, הרב צבי-הירש רודרמן מירושלים, הרב חיים גרייזמאן משוודיה והרב יוסי נחשון מחברון, ושמע מהם: כיצד הם קיבלו את האישור הראשון להדליק חנוכיה במרכז העיר? מהן היו התגובות שקיבלו לאחר-מכן? ומהו הרגע במיוחד שהם זוכרים עד היום?

***

שליח קם בבוקר, ומחליט להציב חנוכייה מרכזית. שתף אותנו על התהליך הבירוקרטי שעברת בפעם הראשונה. האם הייתה התנגדות למהלך?

השליח הרב יוסף-יצחק עמאר - רובע 77, צרפת:

"חנוכה תשס"ג - הפעם הראשונה בחיים שארגנתי את הדלקה הראשונה בכל אזור ה-77 של צרפת. הדלקה הראשונה, שע"ע לא היה. פניתי לראש העיר שהכרתי לפני חודשים אחדים (4 חדשים) ובשמחה הוא הסכים לכך, ואף והציע כמה מקומות מרכזים בעיר ויתרה מזאת -הודיע כי הוא ישתתף לראשונה.

"לפני כן, ארגנתי הדלקות חנוכיות בחג חנוכה תש"ס, בכל הקניונים ברחבי בואנוס איירס בארגנטינה. העמדתי חנוכייה מרכזית בפתח הראשי של כל קניון "קוטו", בהיות מנהל צא"ח אז בעיר. וזה היה הפרסומי ניסא הראשון בממדים כאלו בכל רחבי העיר. זה היה כרוך בקבלת אישורי ראש הרשת של הקניונים הפזורים בכל המדינה".


בתמונה: הרב עמאר מדליק חנוכיה מרכזית.

הרב חיים-ברוך אוירכמן - בואנוס איירס, ארגנטינה:

"בתחילה היו חששות והצבנו מנורה קטנה בגובה של מטר וחצי, אך בכל שנה שחלפה, כשהדבר נהפך כבר למשהו מובן מאליו, "הגדלנו" את המנורה יותר ויותר, והיום ברוך ה' אנחנו מציבים שתי חנוכיות ענקיות המתנשאות לגובה של כשישה מטרים.

"חנוכייה אחת ממוקמת במקום מרכזי ביותר - מול בית הממשל הארגנטינאי, המכונה "הבית הוורוד"; והשנייה במקום מרכזי נוסף, למרגלות גורדי השחקים.

"ברוך ה' לא הייתה 'התנגדות' ממשית להצבת החנוכייה, אבל כן התבקשנו לעמוד בתנאים ופרצדורות כאלה ואחרים כמו רכישת פוליסת ביטוח בסכום כסף נכבד וכדומה.

"בעבר אמנם ניסו למנוע מאתנו את האפשרות להתחבר לחשמל, מה שהיה יכול למנוע את הארת החנוכייה במהלך הלילה, אבל ברוך ה' גם על זה התגברנו ועם לחץ על העומדים בראש, השגנו את האישורים הנדרשים על מנת להתחבר לחשמל ולתאורה המקומית".


בתמונה: החנוכיה הראשונה של הרב אוירכמן.

הרב צבי-הירש רודרמן - שוק מחנה יהודה, ירושלים:

"במקום כל כך מרכזי וצפוף כמו שוק מחנה יהודה בהחלט קשה לקבל אישור לעשות כזה אירוע ולהעמיד חנוכיות, אבל כידוע שזורעים רוחניות באופן המתקבל בקרב הסוחרים ובתוכם גם בין חברי ועד סוחרי השוק הם הרגישו מאוד את התועלת בכך שיש (במינוח שלהם) רב של חב"ד במחנה יהודה, ושפעולותיו יפיצו אור יהדות בכל השוק ולכן הצלחנו להציב את החנוכיות ב"ה.

"שמוניתי לשליח במחנה יהודה דיברתי עם מנהל הפיקוח באזור ואמרתי לו שאני צריך אישור לדוכן קבוע לתפילין שעד אז היה קיים רק באופן פרביזורי בימי שישי, הוא שאל אותי, מה אתה שליח מטעם העירייה? אז אמרתי לו אני מוניתי ע"י הרבי מליובאוויטש - הרבי של כולם. כיום הוא כבר לא מנהל פיקוח באזור, אבל עובר שם לפעמים ותמיד אומר לי "צדקת בשעתו, אני מרגיש כמה הפעילות חשובה פה".

הרב חיים גרייזמאן - שטוקהולם, שוודיה:

"בחנוכה הראשון שלנו בשטוקהולם, תשס"א, החלטנו כמובן להציב חנוכייה מרכזית, למרות שאפילו הידידים הכי טובים שלנו ניסו להניא אותנו מכך. הם טענו שאף אחד לא יבוא, כיון שהיהודים השבדים מאוד זהירים לא להראות את יהדותם ברבים, ואף פעם לא היה אירוע יהודי במקום ציבורי.

"החלטנו ללכת על זה בכל זאת, אבל כדי לרכך את ההתנגדות הצבנו חנוכייה ענקית מקרח שהייתה אטרקציה רצינית עבור הקהל. למרות כל האזהרות שאף אחד לא יבוא, הגיעו כ-300 איש והיה אירוע מאוד מכובד. אפילו שגריר ישראל הופיע בהפתעה בשנייה האחרונה והיה קידוש השם גדול מאוד.

"בקור השבדי, החנוכייה החזיקה מעמד כמעט עד פורים... מאז זה הפך למסורת מקומית וקהל גדול משתתף כל שנה בהדלקה".


בתמונה: החנוכייה הראשונה מקרח של הרב גרייזמאן.

הרב יוסי נחשון - חברון, ישראל:

"האמת אני לא זוכר מתי זה היה. מדובר בערך לפני כ-30 שנה, אולי יותר. זכורני שהגיעו קבוצת בחורים מירושלים ואנחנו הדלקנו חנוכייה גדולה ליד המרכז המסחרי בעיר. כולם הופתעו. ממש הפתענו את כולם בגדול". 

מהו הרגע המרגש והמיוחד שאתה זוכר שאירע במהלך ההדלקה?

השליח הרב יוסף-יצחק עמאר - רובע 77, צרפת:

"אתמול בלילה, היה רגע מרגש. רוחות סערות וגשם מבול שוטף שלא ראינו מעולם, היה במשך כל הדלקת החנוכייה. למרות כל-זאת, הגיעו כ-75 איש, תחת מטר גשמים ורוחות חזקות - להראות ששום דבר לא יזיז אותנו מול הרצון להגביר האור לדחות החושך".

הרב חיים-ברוך אוירכמן - בואנוס איירס, ארגנטינה:

"כשרואים אנשים שמגיעים ולא "חלמו" לראות הדלקת מנורה במקום כזה, ומזילים דמעות מרוב התרגשות - זה בהחלט רגע מרגש מאוד".

הרב צבי-הירש רודרמן - שוק מחנה יהודה, ירושלים:

"הרגע המרגש קורה מידי ערב בחנוכה, שבאי השוק המשתתפים בהדלקה מתרגשים, רוקדים ומקבלים חנוכיות להדליק בביתם האישי. רבים מתוך מאות האנשים המשתתפים מידי ערב הם תיירים, שלא ידעו מראש על ההדלקה ושאווירת הפתיחות בשוק מתחברת אצלם עם האור והחום החב"די ונוצר אור שמאיר את כל המשתתפים".


בתמונה: הרב רודרמן בהדלקה במרכז השוק.

הרב חיים גרייזמאן - שטוקהולם, שוודיה:

"הרבה רגעים מרגשים נחקקו בזיכרוני במהלך השנים. אחד מהם היה כשמר פרנג' גונדור, יהודי מבוגר ניצול אושוויץ, הדליק את החנוכייה בשנה בה הוא קיבל מדליה ממלך שבדיה, על מאמציו לחינוך הצעירים השבדים על מוראות השואה.

"למעלה מ-30 שנה הוא התרוצץ בבתי ספר ברחבי המדינה וסיפר לילדים על חוויותיו במהלך השואה. הוא פגש למעלה מחצי מיליון ילדים ועל כך קיבל מדליה מלכותית. אחרי שהוא הדליק את החנוכייה, הוא סיפר לקהל הרב בהתרגשות כמה זה משמעותי עבורו, 60 שנה אחרי אושוויץ להדליק חנוכייה מרכזית באמצע שטוקהולם בנוכחות מאות יהודים.

"כשהוא הכריז 'עם ישראל חי', אף עין לא נותרה יבשה. היה גם אותו הרגע כשזיהיתי בקהל את אחד מהיהודים שעשו לנו הכי הרבה צרות בשנה הראשונה לבואנו ומאוד התנגד להקמת בית חב"ד, כשניסה בכל כוחו להפריע ולהילחם נגדנו במוסדות הקהילה. הגישה שלי הייתה להתעלם לחלוטין מכל הבעיות שהוא עושה ורק להיות נחמד אליו אישית.

"בסופו של דבר הוא הפנים שאי אפשר לריב לבד. בתחילה הפסיק להפריע עד שיום אחד הגיע בעצמו להדלקת הנרות ומאז אפילו השתתף בכמה וכמה פעולות של בית חב"ד".

הרב יוסי נחשון - חברון, ישראל:

"רגע מרגש ללא ספק זה ניגון 'הנרות הללו' סביב המנורה בעיר האבות. ב"ה שהיום זה היסטוריה וזה חלק בלתי נפרד מהעיר, כולל בחורים על רכבים עם חנוכיות והדלקות מרכזיות מקבילות ע"י השלוחים המסורים - כל אחד על משמרתו וגזרתו".


בתמונה: הרב נחשון עם חיילי צה"ל.

אילו תגובות קיבלת לאחר האירוע?


השליח הרב יוסף-יצחק עמאר - רובע 77, צרפת:

"ראיתי הבוקר שראש העיר הגיב לנו בעמוד הפייסבוק שלנו היום: "תודה על זה שקיימתם את ההדלקה למרות מזג האוויר הסוער במיוחד". עוד תגובה שקיבלנו: "זה מחמם הלב לראות שלמרות כזה גשם חזק, המנורה דולקת במרכז העיר", ועוד.

"זאת כמובן ההדלקה השניה שקיימנו השנה, לאחר שבלילה הראשון קיימנו הדלקה מרכזית מול בנין העירייה של פונטו קומבו בהשתתפות ראש העיר ומאה איש".

הרב חיים-ברוך אוירכמן - בואנוס איירס, ארגנטינה:

"התגובות החמות ביותר, הם התמונות הרבות שאני מקבל מהציבור המקומי שלא מוכנים לפספס מלתעד אירוע שכזה, מה שמוכיח על התרגשותם הרבה ואפשר לראות את החיבור והגאווה שהם חשים סביב ההדלקה".

הרב צבי-הירש רודרמן - שוק מחנה יהודה, ירושלים:

"יש המון תגובות נלהבות של המשתתפים, במילים וגם פשוט לראות בעיניים בלי סוף תיירים מצטלמים ליד החנוכיות כי רוצים מזכרת דווקא מהחנוכיות בשוק, ובטוח שהם יפתחו את התמונות הם יזכרו במצווה החשובה והאווירה הטובה.

"אתמול ניגשה לאשתי השליחה, אישה מהמרכז ואמרה לה: שפעם אחת נתקלה בהדלקה בשוק והייתה אוירה כ"כ יהודית ומרגשת ומאז לפחות פעם אחת בחנוכה טורחת להביא את ילדיה להדלקה ציבורית - בשוק מחנה יהודה.


בתמונה: נשיא המדינה ראובן ריבלין מדליק חנוכייה ב'מחנה יהודה', בהיותו ח"כ.

"ובגלל שהתיירות שם בינלאומית גם הצילומים וההסרטות בינלאומיות. רק אתמול קיבלתי מידיד סרטון מההדלקה. אני לתומי שאלתי אותו איך זה הגיע אליו, כי הרי לא השתתף בהדלקה. וענה לי שאחד מאלו שטיילו בשוק בשעת ההדלקה היה יהודי מדיז'ון בצרפת, והוא הסריט והעלה את זה לקבוצת ווצאפ של קהילתו, ואחד מאנ"ש בדיז'ון שגם באותה קבוצה והוא בן משפחתו, שלח לו את זה, וזה רק אחד מיני רבים".

הרב חיים גרייזמאן - שטוקהולם, שוודיה:

"אני מקבל המון תגובות כל שנה, ותוכנם אחיד: 'כמה טוב זה לעמוד במרכז העיר עם עוד הרבה יהודים ולהרגיש את היהדות בגלוי. כשכל העיר מקושטת בסמלים של יום אידם, והילדים רואים רק גוישקייט מסביב זה מאוד מרגש אותם לראות סממנים יהודים בגלוי'.

"השנה היו כמה אירועים אנטישמיים בשבדיה ימים ספורים לפני חנוכה כשבמלמו וגוטנבורג הושלכו בקבוקי תבערה על מוסדות יהודים. למרות זאת הגיעו מאות אנשים להדלקה ואחרי ההדלקה ישראלי מקומי פרסם את התגובה הבאה: רק חב"ד מסוגלים להוציא אירוע מוצלח שכזה באמצע העיר, במזג אוויר קר ומושלג, ולאחר יומיים לא הכי אוהדים ליהודים. ישר כוח. לכן, אשרינו שזכינו להיות שלוחי הרבי להפיץ אור בעולם".


בתמונה: שגריר ישראל בשוודיה אילן בן דוב מדליק את החנוכייה השנה באמצע סופת שלגים.

הרב יוסי נחשון - חברון, ישראל:

"היו שגיחכו, צחקו והיו מי שלא האמינו על התעוזה. אך היו את אלו שהצטרפו ובירכו.

"אני חושב, שהיום לשמחתי, הרבה אין לנו זמן להתרפק על נוסטלגיות, אלא כל השלוחים במרדף אחרי הזמן להספיק כמה שיותר יהודים להביא להם את שמחת החג, בפרט בחברון, שהיום ותמיד הייתה אטרקציה, והמון כוחות צה"ל וכוחות נוספים נמצאים פה לתת מענה. אנחנו השלוחים מוזמנים לכל האירועים והמסיבות. הנוהל כבר על אוטומט - רב חב"די פותח אירוע ונותן מבט אותנטי לחג".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.