מערכת COL | יום ט"ז כסלו ה׳תשע״ח 04.12.2017

העברת שגרירות ארה"ב: ההכרזה, הכאוס והאינתיפאדה • ראיון

שר החוץ של ירדן ושר החוץ של מצרים הזהירו בשיחות טלפון ביממה האחרונה את מזכיר המדינה האמריקני, רקס טילרסון, מהמהלך האמריקני המסתמן של הכרה בירושלים כבירת ישראל, שלפי הדיווחים נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ יכריז עליו מחרתיים - יום רביעי • בראיון ל-COL מסביר שלמה ריזל עורך חדשות החוץ ברדיו 'קול-חי', מדוע נושא העברת השגירות עלה שוב על הפרק? מה הסיכוי שאכן טראמפ יעשה צעד נועז שכזה? מי מנסה לטרפד את המהלך? האם לדעתו תהיה הכרזה? ומה הסכנה שמלווה במעשה ההיסטורי? • לראיון המלא >>>
העברת שגרירות ארה
נשיא ארה"ב וראש ממשלת ישראל; בקטן: שלמה ריזל


מאת: מנדי זילברשטרום- COL

***

שלומי, תסביר לנו: מה קרה כעת, שנושא העברת השגרירות האמריקנית או ההכרה שלהם בירושלים כבירת ישראל, נמצא שוב על הפרק?

"מידי חצי שנה נשיא ארה"ב, צריך להחליט האם הוא מעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים, או לא. בשנת 1995 הקונגרס האמריקאי קיבל החלטה, שמחייבת להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים. אבל דבר זה בפועל לא קרה מאז, כיוון שכל נשיא בתקופתו (החל מביל קלינטון, גורג' בוש הבן, אובמה ועכשיו טראמפ), כל אחד מהם חותם על צו נשיאותי, האומר, כי בעקבות כל מיני בעיות בטחוניות שמציגים בפניו סוכנויות המודיעין של ארה"ב, הוא נאלץ לדחות את ההעברה בצו נשיאותי חתום לעוד חצי שנה.

ניתן לומר, כי זה בעצם משחק - מצד אחד הקונגרס מחייב, ומאידך - הם לא רוצים לעשות את זה, אז הם נתלים בסיבות בטחוניות, וחתימה זו היא כמו חתימה אוטומטית. מאובמה לא היה מה לצפות, אך מטראמפ כולם מצפים שאכן זה כן יקרה. לפני חצי שנה, מיד לאחר שהוא נכנס לבית הלבן, כולם ציפו שהוא יעביר את השגרירות, היות וזה היה חלק מהבטחת הבחירות שלו".


טראמפ מתארח אצל הנשיא ריבלין; צילום: ויקיפדיה

מה הסיכוי שטראמפ יעביר את השגרירות הסוף השבוע הזה?

"אין סיכוי שהשגרירות תועבר או שיוכרז על העברתה בסוף שבוע זה, כיוון שטרמפ רוצה להביא אל סוף הסכסוף של המזרח התיכון, וכעת, חודש לפני שהוא מגיש את המתווה שלו בנושא, זה יגרום לכך שערביי יהודה ושומרון, לא ירצו להגיע לשולחן המשא ומתן, והוא לא ירצה להפסיד את הרגע.

"מצד שני, הוא מחוייב יותר לישראל, וזאת הייתה אחת מהבטחות הבחירות שלו. ולכן הוא הולך על מתווה פשרה. הוא יכיר בירושלים כבירתה של ישראל, ולא יעביר את השגרירות. ובכך הוא נותן לאבו-מאזן להבין, שאם הוא יעשה משחקים ויסרב להגיע אל שולחן המשא ומתן, אזי הוא יכריז על העברת השגרירות בפועל.

"לפי מה שזה נראה, ברור שאבו מאזן יכשיל את המשא ומתן, וכך טראמפ יוכל להעביר את השגרירות לירושלים, היות וכבר הכיר בעיר כבירת ישראל. ואז, להעביר בפועל את השגרירות, תהיה רק עוד שלב בתהליך - ממש כמו שיטת הסלאמי - פרוסה פרוסה".

האם יש גורם בסביבתו של טראמפ, בלשכתו, שמנסה למנוע את העברה השגרירות?

"אכן. בתקשורת האמריקנית פורסם כמה פעמים בחצי שנה האחרונה שהסמן השמאלי והפושר, גם בנוגע לישראל, הוא החתן היהודי שלו, ג'ראד קושנר, שכל-כך תלו בו תקוות.

"אפילו פורסם שהיועץ האסטרטגי של הנשיא, סטיב בנון, שפוטר לפני כמה חודשים, היה בסכסוך עם קושנר סביב הנושא הזה. אותו יועץ גוי, רצה ודחף לפני חצי שנה שהנשיא יעביר השגרירות וקושנר דחף שזה לא יקרה. וזה אכן מה שקרה.

"מצד אחד אולי זה מפתיע, אך מנגד ראינו כבר כמה פעמים שיהודים שמגיעים לעמדות מפתח, פועלים בניגוד למצופה מהם, וכיוון שקושנר הוא אחד השליחים של הנשיא למזרח התיכון, הוא מגלה פה זהירות יתר, שלא צריך לגלות אותה, ונכון לעכשיו לפי הלחשושים הוא הגורם לכך שאפילו ייתכן כי טראמפ יתמהמה ולא יכריז גם על ירושלים כבירת ישראל ביום רביעי הקרוב".


טראמפ בחתימה עם הסעודים; צילום: ויקיפדיה

אז מה יקרה בפועל: תהיה הכזרה על הכרה או לא תהיה? אנחנו מבינים שגם זה נמצא בספק?

"אני סובר שבסופו של דבר המפתח לנושא הזה נמצא אצל הסעודים. ואסביר למה: סעודיה, כמי שהמקומות הקדושים לאסלאם נמצאים בשטחה, היא בעצם המדינה הערבית הגדולה המשפיעה, והעשירה ביותר. היא מממנת את כל המדינות הערביות והמוסלמיות בעיקר באפריקה וצפון אפריקה. אם היא תעמוד על הרגליים האחוריות שלה, אז נראה את הליגה הערבית ואת כל מדינות ערב, יוצאות יחד נגד, ואז האירופאים ילכו איתם גם ועוד.. ויהיה בלגאן שלם.

"אך, אם הסעודים ישתקו, וזאת הערכתי, או שבמקסימום הם יגנו את זה אחרי ההכרזה, יש סיכוי שזה יעבור בשקט.

"ולמה שהם ישתקו?, אז ככה: הסעודים מאוד כועסים על אבו-מאזן שביקש מהם להזרים כספים כרגע למשכורות בעזה, והם לא עשו את זה בגלל שהוא עשה הסכם עם חמאס שקשור עם איראן, והם האויב מספר אחד של סעודיה - בציר ראשי. לכן הסעודים לא יעשו שום דבר, ואחריהם הערבים והעולם ישתקו, חוץ ממצרים וירדן שיעשו מעט רעשי רקע, אבל לא מעבר. ולכן זה תלוי בסעודים לדעתי.

"צריך להבין שבסופו של דבר, שגם אם יהיו על טראמפ לחצים, חזקים או חלשים ככל שיהיו, הוא יצטרך להראות שהוא לא סופר אף אחד. הרי כל החלטה של נשיא ארה"ב, חצי בעד וחצי נגד.

"טראמפ כבר הוכיח את עצמו שהוא רוצה משהו - הוא ילך נגד הרוב, גם אם יצאו מולו בהפגנות וכו'. הוא יעשה מה שהוא יחליט. ולפי הדיווחים, הוא זה שיזם את הרעיון להכיר בירושלים כבירת ישראל, כי כעס על אנשים בסביבתו שפחדו מצעקות וגינויים בעולם. הוא טוען כי זה הבטחת בחירות שלו, ושמחוייבים לבוחרים הרפובליקנים שרוצים לראות אותו מעביר את הנושא הזה. אגב, הוא אכן עושה זאת בגלל מצביעיו ולא מרוב אהבתו לישראל".



האם יש סכנה בהצהרה הזאת?

כן, יש סכנה. חמאס הודיע כי הוא יפתח באינתיפאדה, ואבו מאזן אמר כי הוא יפרוש משולחן ממשא ומתן, ויתמוך בהם. אך אם טראמפ יקשיב להם כל הזמן, הוא לא יוכל להתקדם ולעשות כלום.

"יש דברים שהוא מבין כי הוא חייב לעשות והערבים יכולים לכעוס, כי בכל מה שהוא ינסה לעשות, כל פעם משהו ממשנתו הסבורה והבטחתו לבוחריו - יהיו כאלה שיאיימו עליו, אזי הוא לא יוכל להזיז כלום.

"הוא חייב להבין, ולדעתי גם מבין, שהוא לא צריך להיכנע לרעשי רקע. אין מה לעשות - כל החלטה של נשיא ארה"ב מגיעה על חשבון קורבנות בנפש או מסוג אחר. במקרה הזה, אכן תפרוץ אינתיפאדה ויהיה קצת לא נעים... אך צריך להתקדם קדימה".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.