מערכת COL | יום ט"ו כסלו ה׳תשע״ח 03.12.2017

חוק המרכולים: שר הפנים יקבע > דרעי ויתר על תל אביב

הבוקר (א') אישרה הממשלה את 'חוק המרכולים' שיזם שר הפנים אריה דרעי • החוק: הגבלת יכולתן של עיריות לאשר פתיחת עסקים בשבת, באמצעות חוקי עזר עירוניים • עסקים כרגיל: תל אביב תישאר מחוץ למרותו של יו"ר ש"ס ובעלי המרכולים בעיר יפתחו את העסקים בשבת • בפנים: כיצד הגיבו נציגי ה'ליכוד', 'יש עתיד' ו'דגל התורה'? • לכתבה המלאה • משבר בן יום > הסתיים 'משבר השבת'שר הבריאות ליצמן הגיש את התפטרותו מהממשלהתגובות סוערות על החלטת בג"צ: "התערבות משפטית גסה"רבני תל אביב: שמירת השבת אינה כוללת את תל אביב?
חוק המרכולים: שר הפנים יקבע > דרעי ויתר על תל אביב
צילום: ארכיון COL

הבוקר (א') אישרה הממשלה את 'חוק המרכולים' שיזם שר הפנים אריה דרעי. החוק - הגבלת יכולתן של עיריות לאשר פתיחת עסקים בשבת, באמצעות חוקי עזר עירוניים.

עקב רגישותו, החוק אושר בהליך חקיקה מזורז, וכעת ימשיך ויעבור אל ועדת שרים לחקיקה מבלי שתינתן האפשרות להגיש עליו ערר מתוך הממשלה.

החוק אושר בממשלה למרות התנגדות שרי מפלגת 'ישראל ביתנו'. שר השיכון יואב גלנט, ממפלגת 'כולנו', נמנע בהצבעה.

הממשלה אישרה את חוק המרכולים הפשרני של משרד הפנים, המבקש לשנות את המציאות החוקתית הקיימת ולקבוע כי מעתה שר הפנים יהיה רשאי לקבוע כי לגבי חוקי עזר הנוגעים לפתיחת עסקים בשבת - לא יחולו ההוראות הקיימות כיום בחוק אלא אם ניתנה הסכמת שר הפנים לחוק העזר.

הצעת החוק הממשלתית שאושרה עברה כחלק מההסכם של המפלגות החרדיות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעקבות החלטת בג"ץ להתיר לפתוח מרכולים בתל אביב בשבת, באופן חוקתי. הנוסח שאושר נחשב לפשרני, הוא לא כולל את התיקון שהוסיף ח"כ משה גפני שמבקש להחיל את החוק החדש רטרואקטיבית משנת 2014 ובכך לעקוף את החלטת בג"ץ.

כמו"כ, החוק שאושר בממשלה מחריג בתי עסק רבים כדוגמת מסעדות, בתי קפה ובית עינוג ציבוריים, שעליהם לא יחול החוק והם יהיו רשאים להיפתח בשבת באופן חוקתי על ידי חוקי עזר עירוניים, ללא צורך באישור משרד הפנים.

שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי אמר במהלך הדיון עם שרי הממשלה: "אנחנו רוצים לשמור על הסטטוס קוו בכל רחבי הארץ ולמנוע את הפיכת השבת ליום המסחר הלאומי. השבת קדושה לנו יותר, אבל אנחנו לא יכולים לסגור את המרכולים בתל אביב. אנחנו רק רוצים שמה שהיה הוא שיהיה, ושבעקבות פסיקת בג"ץ בעניין המרכולים בתל אביב, לא ייפתחו כעת מרכולים בשבת ברחבי הארץ ויתקיים מסחר כמו בפריז, ניו יורק או לונדון".

מצד האופוזיציה קפץ יו"ר 'יש עתיד', ח"כ יאיר לפיד ואמר: "‏חוק המרכולים עבר. עוד חוק מעליב של כפייה דתית בחסות הדיל הפוליטי של נתניהו עם החרדים. שוב מייצרים פילוג במקום דיון אמיתי על השבת הישראלית, נאבק בחוק בכל הכוח".

ח"כ רוברט אילטוב יו"ר סיעת ישראל ביתנו, הגיב גם הוא לאחר ישיבת הממשלה: "מדובר פה בהפרה בוטה של הסטטוס קוו ופגיעה בציבור החילוני המהווה רוב במדינת ישראל. כפי שהודעתי בשבוע שעבר, סיעת 'ישראל ביתנו' תתנגד לחוק אם יעלה להצבעה במליאה והשרה סופה לנדבר תצא מהמליאה בזמן ההצבעה".

כמו שפרסמנו ב-COL, רבני ת"א הגיבו בזעם על ההסכם המסתמן, שמשמעו הפקרת ת"א לחילולי שבת בהסכם. כמו כן, רבים תוהים כעת: מה יקרה ביום ששר הפנים לא יהיה חרדי או דתי, ויאשר מ'טעמים חיוניים' פתיחת מרכולים בכל רחבי הארץ?...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.