מערכת COL | יום י"ד כסלו ה׳תשע״ח 02.12.2017

"נקמה": גרפיטי מאיים באוזגרוד אוקראינה. השליח: "לא יעצרו אותנו"

"אנחנו זוכרים את 1932-1933" ו"לנקום" - רוססו השבוע על קיר בית הכנסת ובית חב"ד באוזגורוד שבאוקראינה ● "יש חשש להתארגנות אנטישמית. למרות שאנו נוקטים את אמצעי הזהירות הדרושים, אנחנו לא הולכים לתת לאיומים כאלו לעצור אותנו", אומר ל-COL השליח הרב מנחם מענדל וילהלם  לראיון המלא
שליח חב"ד הרב מנחם מענדל וילהלם, על רקע כתובת הגרפיטי המאיימת על קיר בית חב"ד, השבוע


כתב COL

שליח חב"ד הרב מנדי וילהלם, הופתע השבוע ולא לטובה, כשמצא ריסוס אנטישמי מאיים על קיר בית הכנסת שלו ובית חב"ד באוזגרוד שבאוקראינה.

"אנחנו זוכרים את 1932-1933", קורא הגרפיטי. "לנקום".

האיום מתייחס לרעב הקשה שפקד את אוקראינה בשנים 1932-33 בשנות שלטון הדיכוי הקומוניסטי כש- 3.9 מיליון בני אדם מתו ברעב ומחלות. למרות שמספר רב של יהודים נפטרו גם הם במהלך הרעב שנגרם כתוצאה ממדיניות הקולקטיביזציה הכפויה של סטאלין, זה לא מנע מלהאשים את היהודים.

שוחחנו עם הרב מנחם מענדל וילהלם, שליח חב"ד באוזגרוד אוקראינה:

הרב וילהלם: "ממש לא נעים לקבל כזה גרפיטי מאיים, זה שוק. יש מרכז יהודי נוסף בעיר, שרוססו בו כתובת דומות. מכך מתקבל הרושם שהפושעים מכירים את הכתובות היהודיות בעיר.

"יש לנו קהילה, גן ילדים, שיעורי תורה... הגורמים המוסמכים חייבים לעשות משהו בקשר לזה ", אומר וילהלם. "יש כאן ילדים כל הזמן; זה מפחיד".


בית חב"ד אוזגרוד, אוקראינה

למרות האיום, הרב וילהלם לא נרתע, וממשיך בעיסוקיו בתקופה זו של השנה:
"אנו משתדלים לא להתעסק עם החושך ועוסקים בלהגביר את האור.

"הערכות בגשמיות: הרב יחיאל אקשטיין, מהקרן לידידות, סייע לנו בחיזוק ותגבור אמצעי הביטחון, כולל מצלמות והצבת מאבטח קבוע. ובעניינים של רוחניות, ממשיכים כרגיל, ואדרבה: נחזק בע"ה את עניין 'פרסומי ניסא' בחנוכה הקרוב. אנו מציבים – זו כבר השנה השניה - חנוכייה במרכז העיר בגובה של 6 מטרים, בהשתתפות יהודי העיר המושל, ויהודים מכל איזור הקרפטים."

אתם בקשר עם המשטרה? האם יש קצה חוט?
"המשטרה טוענת שהנושא בחקירה אך טוענת שאין לה כרגע קצה חוט. ביקשנו מהשלטונות המרכזיים שיתערבו כדי שיעסקו בנושא ברצינות מתאימה".

"משהו מחושב ומתוכנן"

ביום-יום אתם נתקלים בתופעות אנטישמיות או שהופתעתם?
"עד היום לא חשנו פה יותר אנטישמיות ממקומות אחרים באוקראינה. אך במקרה הזה, שתי הכתובות הללו בשני מקומות יהודיים מובהקים, מצביעים על משהו מחושב ומתוכנן. יש כאן חשש להתארגנות רצינית ושלא מדובר בפרחחים. יש תחושה שיש כאן אנטישמים שרוצים להצית אש, וצריך מאוד להיזהר."

רק לפני מלחמת העולם השנייה, אוזגרוד הידועה בשם ההונגרי של אונגוואר שלה - היתה ביתם של כמעט 10,000 יהודים, או כמעט 30 אחוז מאוכלוסייתה. רוב יהודי אונגוואר הי"ד נרצחו בשואה, והעיר הפכה לחלק מברית המועצות לאחר המלחמה.

בשנה שעברה, גם ביום הזכרון של 'הולודומור', הושחתה אנדרטת השואה של אוזגורוד בצבע אדום ובעלונים אנטישמיים.

"אני פוגש כאן יהודים חדשים בכל שבוע, כאלו גם שלא הניחו תפילין מימיהם", אומר הרב וילהלם. "יש הרבה עבודה לעשות כאן, ולמרות שאנחנו נוקטים את אמצעי הזהירות הדרושים, אנחנו לא הולכים לתת לאיומים כאלו לעצור אותנו".

לסיוע לבית חב"ד אוזגרודלחץ כאן


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.