מערכת COL | יום י"ב כסלו ה׳תשע״ח 30.11.2017

התניא של הרבי > קונטרס חדש ללימוד בחג הגאולה

לקראת חג הגאולה י"ט כסלו, 219 שנה לשחרורו של כ"ק אדמו"ר הזקן בעל התניא ממאסרו הנודע בגין הפצת תורת החסידות והסרת הקטרוג הרוחני על כך, מופיעים עוד שני פרקים ממהדורת "התניא השלם" היוצאת לאור בחסות הנגיד ר' יקותיאל יהודה (ג'ורג') ראהר שיחי' • אהבה ויראה, אהבה מסותרת בלב כל איש ישראל, עיון התורה, ועשה טוב, הפתרון לעצלות וכבדות, השמחה האמיתית בה' - מושגי היסוד של תורת החסידות • לכתבה המלאה
התניא של הרבי > קונטרס חדש ללימוד בחג הגאולה
בשבוע הקרוב יציינו מאות אלפים בכל רחבי תבל את חג הגאולה של כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע, הנודע בין השאר בכינויו "בעל התניא" על שם ספר היסוד של תורת חסידות חב"ד. מאז ה'תקנ"ז נפוץ הספר בכל תפוצות ישראל והחיה אלפים ורבבות. לצד המהדורות הרבות מספור, קנו להם מקום מיוחד ה'ביאורים' על ספר התניא, המקרבים למוחו וליבו של כל יהודי את המשמעות העמוקה והנרחבת של ספר יסודי זה המכונה "תורה שבכתב" של תורת החסידות. אך הביאורים היסודיים והראשוניים הם כמובן, ביאורי רבותינו נשיאינו במשך שבעת הדורות של שלשלת הזהב.

*

לקראת חג הגאולה י"ט כסלו, במלאות 219 שנה לגאולה, יופיעו שני פרקים חדשים במסגרת פרויקט "התניא השלם" – בצירוף מראי מקומות ולקוטי פירושים מספרי וכתבי רבותינו נשיאינו, פרק כ"ה ופרק כ"ו. לשלימות הענין אנו מביאים את תוכן הפרקים מתוך קיצורים לספר התניא מכ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע, שיצא לאור על ידי כ"ק אדמו"ר זי"ע בשנת ה'תש"ו ונדפסו שוב בשנת ה'תשמ"ט ביום הולדת המאתיים של אדמו"ר הצ"צ.

קיצור פרק כ"ה:

עתה ישוב אל הכוונה שהתחיל (לעיל רפי"ח) לבאר ענין כי קרוב כו' מאד, ובלבבך היינו אהבה ויראה, ואיך הוא קרוב מאד להשיג אהבה ויראה. ולפי מה שנתבאר בפרקים האלו מובן היטב, דמאחר שיש עכ"פ בכל איש ישראל אהבה מסותרת שלא ליפרד מיחודו ית' אפילו במס"נ (כנ"ל פי"ח-י"ט), ונתבאר ג"כ (פכ"ד) איך שאפילו באיסור קל מדברי סופרים נעשה נפרד מיחודו ית' בשעת החטא כנ"ל, וא"כ הרי קרוב מאד לכל אדם לעורר היראה מסותרת בלבו שלא ליפרד מיחודו ית', והרי שבירת התאוות הוא קל מיסורי מיתה ה' ישמרנו כו'.

ולכן קרוב מאד לעורר האהבה המסותרת להתגבר כארי בענין ועשה טוב, לעמול בעיון התורה ובפה, וכן לתפלה בכל כחו ממש, וכן לצדקה כו', כשיזכיר לעצמו שלנצח היצר כו' קל מיסורי מיתה ה' ישמרנו, ויסורי מיתה הי' מקבל באהבה ורצון שלא ליפרד מיחודו ית', וא"כ כ"ש שיש לו לקבל טורח זה שבהעמל בענין ועשה טוב כדי לדבקה בו, שע"י קיום התומ"צ הוא גילוי פנימית רצון העליון בנפש האלקית והבהמית ולבושי' (כנ"ל פכ"ג).

וזהו שדחילו ורחימו אלו המביאין לקיום הרמ"ח מ"ע ושס"ה ל"ת וענפיהן וכל ד"ס הוא קרוב מאד לכל אדם, ע"י שיזכיר לעצמו זה שמוכן למסור נפשו על קדושת השם שלא ליפרד כו', וכמו כן ראוי לו ליזהר בסור מרע ועשה טוב מטעם הנ"ל. על כן צריך לקרות ק"ש פעמיים בכל יום, כדי שיזכור תמיד ענין מס"נ על יחוד השם, איך שקרוב להשיג אהבה ויראה המביאים לידי מעשה עכ"פ [והוא בחי' בינוני ע"ד הנזכר ספט"ו שזהו"ע "כי קרוב אליך כו'", או עכ"פ ע"ד הנזכר פכ"ח, לבד מה שנתבאר דחילו ורחימו היותר גבוהים בבינוני וצדיק כו'].

קיצור פרק כ"ו:

יבאר איך דכמו שני אנשים נלחמים זה עם זה, שאם הא' בעצלות וכבדות ינוצח בקל, ואע"פ שהוא גיבור מחברו – כך בנצחון היצר, שקרוב מאד מאד לנצחו בעז"ה כו', מ"מ אי-אפשר לנצחו בעצלות וכבדות הנמשכים מעצבות וטמטום הלב, כי אם בזריזות הנמשכת מפתיחת הלב וטהרתו מכל נדנוד דאגה ועצב בעולם.

ועצה היעוצה לטהר לבו מעצבות ממילי דעלמא, אפי' מבני חיי מזונא – הוא כמשארז"ל לקבולי בשמחה, כי היסורים הם לטובה, אלא שאין הטובה נראית ונגלית לפי שהיא מעלמא דאתכסיא, וא"כ ראוי לו לשמוח בקרבת הוי', שמקרבו לזכך נפשו ע"י היסורים, יותר מכל חיי העולם הזה.
ואם העצבות ממילי דשמיא, דהיינו מה שעבר על מצוות ה' – זאת ישים אל לבו, כי לזאת צריך עת מיוחד להתבונן בגדולת ה' אשר חטא לו, כדי שעי"ז יהי' לבו נשבר. והיינו קודם תיקון חצות, כמ"ש באגה"ת פ"ז. ושם נתבאר ג"כ כי מיד אחר שנשבר לבו יסיר העצב מלבו, ויאמין באמונה שלימה כי ה' העביר חטאתו, כמבואר שם פי"א, וזו היא השמחה האמיתית בה' אחד הבאה אחר העצב. וכן בכל יום, בין בעת עבודה או שלא בשעת עבודה, צ"ל הכל בשמחה ובטוב לבב.

*

הקונטרס החדש יוצא לאור בתאריך החותם את ה'פתח דבר' – "עש"ק פרשת וישלח, יום הבהיר י"ד כסלו ה'תשע"ח, תחילת שנת התשעים לנישואי כ"ק אדמו"ר והרבנית הצדקנית נ"ע".

חברי המערכת, בהנהלתו של הרב חיים שאול ברוק שיחי', מביעים את הערכתם והוקרתם בשם כלל אנ"ש וכלל לומדי ספרי התניא, לנגיד החסידי המפורסם ר' יקותיאל יהודה (ג'ורג') ראהר שיחי' ובני משפחתו שיחיו, על שהוזיל מהונו והרים תרומה נכבדת ביותר בהקדשת המהדורה המיוחדת הזו לע"נ הוריו היקרים הנגיד החסידי רודף צדקה וחסד ר' שמואל ב"ר יהושע אליהו ע"ה וזוגתו מרת שרה בת ר' יקותיאל יהודה ע"ה ראהר.

לכניסה לאתר המיוחד, המרכז את כל הפרקים שיצאו לאור עד עתה במסגרת הפרויקט – לחצו כאן!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.