מערכת COL | יום י"א כסלו ה׳תשע״ח 29.11.2017

שופט בוושינגטון קבע: כתבי היד של ה'צמח צדק' שייכים לחב"ד

המאבק נמשך: שופט פדרלי בוושינגטון, השופט רויס למברט, קבע היום (רביעי) כי כתבי יד נדירים של אדמו"ר ה'צמח צדק' נ"ע המוצעים למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות 'מורשת' בישראל, שייכים לחב"ד, והורה לרשויות בישראל, לחקור כיצד הגיעו כתבי היד למכירה פומבית • השבוע, ביקר בבית המכירות 'מורשת' בירושלים יו"ר אגו"ח הרב יוסף יצחק אהרונוב כדי לבחון מקרוב את כתבי היד • הרב חיים קונין, משלוחי חב"ד בקליפורניה מסר ל-COL: "שכל בית מכירות פומביות יחשוב פעמיים לפני שהוא מעמיד למכירה ספרים או כתבי יד של רבותינו נשיאנו" • לסיפור המלא
שופט בוושינגטון קבע: כתבי היד של ה'צמח צדק' שייכים לחב
כתבי היד של ה"צמח צדק" המוצעים למכירה. מימין: הרב אהרונוב בוחן את כתבי היד
המאבק נמשך: שופט פדרלי בוושינגטון, השופט רויס למברט, קבע היום (רביעי) כי כתבי יד נדירים של אדמו"ר ה'צמח צדק' נ"ע המוצעים למכירה פומבית בבית המכירות הפומביות 'מורשת' בישראל, שייכים לחב"ד, והורה לרשויות בישראל, לחקור כיצד הגיעו כתבי היד למכירה פומבית בישראל, ולחייב, באופן משמעותי מאוד, כל רוכש פוטנציאלי או צד שלישי.

כזכור, לפני למעלה מחודש הורה השופט למברט לבית המכירות 'קדם' לחקור כיצד הגיע עותק ממסכת יבמות עם חותמת אישית של כ"ק אדמו"ר המהר"ש נ"ע, למכירה פומבית בבית המכירות 'קדם' בישראל, דבר שהביא ל"דידן נצח", השבת הספר לידי חב"ד, והחזרתו לספריית חב"ד המרכזית בניו יורק.

כתבי היד של אדמו"ר הצמח צדק המווצעים למכירה כעת בבית המכירות 'מורשת' מוצעים למכירה במחיר התחלתי של 18,000 דולר. המדובר בארבעה כתבי יד קדשו של ה'צמח צדק', כתובים בצפיפות, ובהם חידושי תורה, הכוללים תשובה שלמה בעניין הנחת תפילין לגידם. מתשובותיו בהלכה שמר ה'צמח צדק' העתק לעצמו והיה כורך אותם בכרכים. ידוע על 14 כרכים של תשובות שהצמח צדק כרך, מהם שרדו תשעה כרכים. שניים נמצאים בספריית חב"ד ושבעה באוסף שניאורסון במוסקבה. כתבי יד רבים שלו אבדו וחלקם נמצא מאוחר יותר.

השבוע, ביקר בבית המכירות 'מורשת' בירושלים יו"ר אגו"ח הרב יוסף יצחק אהרונוב כדי לבחון מקרוב את כתבי היד, ולהיערך להגשת התביעה בווישנגטון.

הרב חיים קונין, משלוחי חב"ד בקליפורניה, הפועל בעניין הספרים ביחד עם אביו השליח הרב שלמה קונין, שהיה היום בדיון בבית המשפט ביחד עם אחיו הרב יוסי קונין, מסר ל-COL: "המטרה שלנו ברורה, שכל בית מכירות פומביות יחשוב פעמיים לפני שהוא מעמיד למכירה ספרים או כתבי יד של רבותינו נשיאנו, ולא ישתלם לאף אחד לסחור בספריית רבותינו נשיאנו, או בכל ספר אחר הקשור לחב"ד. לא ננוח ולא נשקוט עד אשר אחרון הספרים וכתבי היד של רבותינו נשיאנו יחזרו למקומם הטבעי, ספריית חב"ד המרכזית שב-770".

"אנו קוראים לכל אדם בעל ידיעה או מידע לגבי כל אדם או ישות, שברשותם פריטים אחרים מספריית חב"ד וארכיון, אשר הוחזקו באופן בלתי חוקי על ידי רוסיה, ליצור קשר עם חב"ד או עם עורכי הדין שלנו באופן מיידי. אנו נכבד את הפרטיות שלך ואת האנונימיות", נמסר בהודעת חב"ד.

תגובת מורשת מכירות פומביות: "כתבי היד המועמדים למכירה פומבית במורשת יעמדו למכירה פומבית כל עוד לא התקבל שום מסמך רשמי מבית המשפט בישראל (הסמכות הבלעדית לדיון הנ"ל). למותר לציין כי מורשת מכירות פומביות פועלת ע"פ ההלכה והחוק ובהתיעצות תמידית עם רבנים ויועצים משפטיים וכל הפריטים המועמדים למכירה פומבית הן במכירה זו והן במכירות פומביות אחרות במורשת, נבדקים ע"י מיטב המומחים ואנשי המקצוע בתחום היודאיקה. 1. מיותר לציין את הערכת מורשת לכבוד קדושת נשיאי חב"ד ולחסידות חב"ד העלומית בכלל. 2. לפלא הוא למורשת כי הנוגעים בדבר ראו לנכון לא לפנות לבית דין אלה לערכאות נגד ההלכה 3. לעצם הטענות העלות מהכתבה. ברור שחלקם של כתבי יד נשאי חב"ד לדורתם נ"ע הגיעו לידיים פרטיות בדין ונמצאים בבעלויות פרטית עוד מתקופת האדמו"ר הזקן ואין ולא היה לספריה מעולם (כפי הנאמר בכתבה עצמה) את כל כתבי היד של נשאי חב"ד לדורתם. כתבי היד הנ"ל הובאו לבדיקה לספרן הראשי בספרית חב"ד המרכזית ב- 770 כדי לאמת את אמיתות כתבי היד ולאחר שאושרו. נשלחו חזרה לבעליהם החוקי ללא טענות כלל. 4. לבקשת מורשת מהנוגעים בדבר להביא הוכחה לטענתם לא הביאו הנוגעים בדבר שום הוכחה לבעלות כזו או אחרת. מה שלעומת זאת בידי המוכר הוכחות ברורות לבעלות ויתרה מזו הפריטים הנ"ל היו ונמכרו בעבר במכירה פומבית ולא היו עליהם שום תביעות. 5. במורשת מכירות פומביות יש הבנה לחשיבות המכתבים הנ"ל לספרית חב"ד ומזמינה את הספריה להשתתף במכירה הפומבית.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.