"לא נוותר על המעבר, ולא על תחנות הדלק" • ראיון נטול כפפות
צוות כתבי COL
הוועדה הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז המרכז מחליטה בשבוע שעבר להמליץ למועצה הארצית על אישורה של התכנית מחלף כניסה מערבי לנמל התעופה בן גוריון שמכונה 'מחלף חב"ד'.
מתוך החלטת הישיבה: "לאחר ששמעה את נציגי מנהל התכנון, יזמי ועורכי התכנית, רשות שדות התעופה, הועדה מקומית עמק לוד ונציגי ישוב כפר חב"ד, מחליטה הועדה להמליץ למועצה הארצית על אישורה של התכנית. (הדגשה במקור)
כזכור, וכמו שפרסמנו כאן, המועצה הארצית פרסמה הודעות לציבור להגיש התנגדות עד ליום 3.12.17 למניינם, לתכנית החלופה A-1 שמשמעותה הקמת המעבר העילי לו מתנגדים בתוקף בכפר חב"ד, (התכנית הראשונה כמו שפורסם בהדמיות ובסרטונים).
"הועדה מבקשת שהתכנית תאפשר גם מעבר תת קרקעי"
מאידך, ממשיכה הוועדה המחוזית ומציינת בנוסף: "הועדה סבורה כי נכון שהתכנית תאפשר גם מעבר תת קרקעי של הכביש המקשר בין צפריה וכפר חב"ד וחיבור מעבר הולכי רגל בתת קרקע. לאור האמור, הועדה מבקשת מהמועצה הארצית שהתכנית תאפשר לבחון אפשרות של מעברים תת קרקעיים, שיאפשרו נגישות מהירה ונוחה יותר ותענה על צרכי התושבים באזור."
מתוך החלטת הוועדה המחוזית מיום שני שעבר
תושבים מודאגים בכפר חב"ד פנו למערכת, כדי שתבדוק במה דברים אמורים.
א. בתחילת פרוטוקול ההחלטה, (הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז המרכז ישיבת מליאה מספר 2017019 ) מציינים בוועדה המחוזית את הרקע לדברים, ואין איזכור כלל להחלטת בג"ץ על עתירת ועד כפר חב"ד והמועצה משנת תשס"ו (2006), שהמעבר בין כפר חב"ד וצפריה יהיה תת קרקעי ולא עילי.
בהודעה שפרסם ראש המועצה בשבוע שעבר, מר דוד יפרח ואותה פרסמנו בשבוע שעבר, הוא מציין באופן מפורש כי בג"ץ קבע בהסכם הפשרה שהמעבר בין כפר חב"ד לצפריה יהיה תחתי ולא מעבר עילי, כחלק ברור מתוך הסכם הפשרה של בג"ץ.
כזכור, ועד כפר חב"ד פרסם כי הוא פועל יחד עם המועצה להגשת התנגדות חזקה כנגד תכנית A-1. ואילו בהודעה של הוועדה המחוזית אין איזכור לכך שמדובר בהחלטת בג"ץ, אלא רק "מבקשת מהמועצה הארצית שהתכנית תאפשר לבחון אפשרות של מעברים תת קרקעיים, שיאפשרו נגישות מהירה ונוחה יותר ותענה על צרכי התושבים באזור."
לתועלת הקוראים: החלטת הבג"ץ המלאה על ערעור ועד כפר חב"ד והמועצה משנת 2006: לחץ כאן
ציטוט מתוך החלטת הבג"ץ הקובע שיש להכפיל את המעבר התת-קרקעי בין כפר חב"ד לצפריה
החלטת הוועדה המחוזית האחרונה:
כדי להבין את השתלשלות הדברים, יש ללכת עוד אחורנית, לישיבה בה השתתף נציג כפר חב"ד, ובה אישרו את חלופה A-1 (כן, החלופה שתושבי כפר חב"ד נחשפו אליה לאחרונה, עם ריבוי הגשרים והשיפועים החדים).
מעיון בפרוטוקול זה עולה תמונה הבאה: נציג כפר חב"ד לא מביע התנגדות לתכנית כלל, בשום שלב. בעיקר ההתנגדות נסובה על תחנות התדלוק ומדוע הן לא כלולות בתכנית המחלף.
לפרוטוקול המלא 24.4.13 – לחץ כאן
לאחר שאושרה החלטה זו בנוכחות נציג כפר חב"ד, הגיעה החלטה נוספת בעקבותיה: החלטות המועצה הארצית לתכנון ובניה ישיבה מספר 605 7.3.17, ובה למעשה מאושרת תכנית חלופה A-1 ונשלחת להשגות הציבור.
החלטות המועצה הארצית לתכנון ובניה ישיבה מספר 605 7.3.17 המאשרת את התכנית ומעבירה אותה להשגות הציבור והוועדות המחוזיות – לחץ כאן
***
כדי לעשות סדר בדברים, ביקשנו את תגובת יו"ר וועד כפר חב"ד ר' שמעון רבינוביץ:
"החלטת הועדה המחוזית לאשר את תכנית מחלף חב"ד המקורית (התכנית עם ריבוי הגשרים -A-1 ) ומצד שני להמליץ גם למועצה הארצית "שהתכנית תאפשר לבחון אפשרות של מעברים תת קרקעיים". האם זה לא 'תרתי דסתרי?' האם ניתן לעשות גם מעבר עילי וגם תחתי בעת ובעונה אחת?...
ר' שמעון רבינוביץ יו"ר הוועד: "הוועדה המחוזית יכולה להמליץ לוועדה הארצית על שתי חלופות: מעבר עילי או מעבר תחתי. מתוכן, תבחר המועצה (בתיאום עם וועדי היישובים כפר חב"ד וצפריה) את התכנית המועדפת עליה (עלינו). כמובן שהכוונה היא – המעבר התחתי מתחת למחלף כביש מספר 1.
ר' שמעון רבינוביץ יו"ר וועד כפר חב"ד (צילום: שניאור שיף)
לשם מה כל הדיונים המורכבים והארוכים, כאשר בג"ץ קבע מפורשות בהסכם הפשרה (סעיף 2.4) ש"החברה הלאומית תפעל להגדלת המעבר התת קרקעי מתחת לכביש מספר 1 באופן שיכפל גודלו הנוכחי לתנועה דו כיוונית. החברה הלאומית תשקול את ביצוע ההגדלה, כאמור, במסגרת השלב הראשון של הפרוייקט"?
כיון שהמועצה הארצית לא היתה מעורבת בהגשת התביעה לבג"ץ ב-2006, לטענתה, כעת, היא אינה מחוייבת לקבל את הסכם הפשרה של בג"ץ במלואו. כעת משהוצעה התכנית הבעייתית (איי-1 - הגשרים העיליים החדים), ממליצה הוועדה המחוזית לוועדה הארצית לשקול גם את תכנית החלופה הנוספת – המעבר התחתי מתחת למחלף כביש מספר 1 – זו המועדפת על היישובים כפר חב"ד וצפריה.
כמו שפרסמנו כאן את פרוטוקול ועדה לתחבורה יבשתית מתאריך 24.4.13 עולה משם במפורש הסכמה בנוכחות 'נציג כפר חב"ד' לחלופה איי-1 שהיא למעשה הוגשה לבסוף להתנגדויות הציבור. וועד כפר חב"ד – של היום - לא ידע מכך?
"לא. היו סיכומים מול הוועד שנשארת חלופה 1 לתכנית: המעבר בין הכפר לצפריה יהיה תחתי, כפסיקת הבג"ץ. כמה שבועות לפני הפגישה במועצה הארצית, השנה, הודיעו לנו על שינוי רק לגבי הסרת הרמפה (שבמקום מעבר מכביש מס. 1 מת"א לנתב"ג על גשר, יהיה מעבר תחתי). בפגישה הנזכרת לעיל, לא הוצגו בפנינו אותן תכניות שהוגשו מאוחר יותר להפקדה בוועדה, עם הגשרים העיליים!"
בפרוטוקולים של הישיבות, מי שמופיע כנציג כפר חב"ד מצוטט רק בהקשר לתחנות הדלק ובקשתו שוב ושוב להכלילם בתכנית המחלף, ולא מתנגד לתכנית איי-1. מדוע? האם תחנות הדלק חשובות יותר מלדאוג לתכנית גשרים מתאימה יותר לכפר חב"ד? ומה החשיבות הגדולה של תחנות הדלק לכפר חב"ד?
"יזם תחנות הדלק ביקש לבוא ולדבר בפני הוועדה על הפרוייקט המשותף עם כפר חב"ד של תחנות הדלק שתבננה בפרוייקט. במפות אלו לא היו הגשרים העיליים הנמצאים בתכנית שהופקדה בוועדה! לכן לא היה למה להתנגד.
לפועל, כשהופקדו המפות בוועדה התגלה פתאום שהמפות שונו, עשו על דעת עצמם גשרים עיליים (תכנית איי-1, כאמור), ולא ידענו על כך לפני כן".
"הכנסה מכובדת לכפר חב"ד"
"לגבי תחנות הדלק, והחשיבות הגדולה שלהן לכפר חב"ד: מדובר בהכנסה מכובדת לכפר חב"ד. נקודה. הפרוייקט יכניס הרבה כסף לקופת וועד כפר חב"ד, מידיי חודש בחודשו. יש סיבה שעלינו לוותר על זה? הרי כבר הפקיעו שטחים מהכפר, למה שהכפר יפסיד גם את ההכנסה החדשית הזו? מעבר לכך שמדובר בהסכם שכירות ל-20 שנה, שאחריהן התחנות תהיינה שייכת לכפר חב"ד, בלבד. מי יוותר על זה?
"מישהו בכפר שאל אותי לאחרונה: אם יגידו לכם לוותר על התחנות או על הגשר. מה תעדיפו? עניתי לו שהדברים אינם קשורים אחד בשני. לכן לא נוותר לא על זה ולא על זה. תושבי כפר חב"ד זכאים ליהנות גם מהפיצוי הכלכלי וגם מחיים נוחים באמצעות מעברים ראויים.
למה באמת שהוועד לא יגיש התנגדות בנפרד מהמועצה, ובנוסף אליה?
"יש לנקודה זו שני אספקטים: ערכי וכלכלי. במישור הערכי: ידוע המשל המובא בחסידות על עצמתה של האחדות. כוחה גדול פי כמה! לאחר שהתייעצנו עם אנשי מקצוע, החלטנו להצטרף למועצה בתהליך, שכן אז ההתנגדות היא יותר עוצמתית. בנוסף, גם השיקול הכלכלי, הכספי, עמד מול עינינו, אין סיבה לבזבז כספי ציבור. בגלל שני השיקולים יחד, החלטנו להצטרף למועצה בתהליך.
האם תפרסמו את ההסכם של תחנות הדלק מול היזם - לעיון הציבור? למען השקיפות.
"כבכל הנושאים והמסמכים המנוהלים על ידי הוועד, יש נוהל קבוע ומסודר שכל חבר אגודה המעונין לראות חוזה יכול לבוא ולראות בתיאום מראש.
שאלת מפתח: תאריך סיום מועד התנגדויות כבר כאן, 3.12, ביום ראשון הקרוב. מגישים התנגדות או לא?
"כן. זו תכניתנו: להגיש את ההתנגדות לתכנית הרעה, בזמן, באופן המיטבי, להשגת המטרה של חיים נעימים ונוחים לתושבי הכפר. אנחנו לא נחפזים. אנחנו עובדים בשיקול דעת וביישוב דעת עם מיטב המוחות המקצועיים, יד ביד עם המועצה האזורית. הגיעה לידינו טיוטא של ההתנגדות, עוברים עליה סעיף סעיף, ולא נוותר על שום דבר. שיהיה ברור - דברים הנוגעים לכפר חב"ד ייסגרו במועצה רק בהסכמתנו. שום דבר לא ייסגר בלי מעורבות מלאה של הוועד. בכל הנוגע לכפר חב"ד – רק הוועד הנבחר יקבל את ההחלטה מה טוב לכפר חב"ד."
לגבי הביקורת שמושמעת על התהליך, אומר ר' שמעון רבינוביץ: "אנחנו וועד שנבחר על ידי התושבים. אנחנו מאזינים וזמינים לכל תושב בכל ענין.
"זה רק מתבקש שאם יש למישהו הערה, הוא יבוא ויאמר אותה לנו! אני גאה בתקשורת הקיימת עם התושבים ועל כך שבאים להאיר את עינינו. אין מה להתבייש בכך! ועזרה תמיד תתקבל ברצון.
"כפי שכולם ראו, הגב' רבקה סטמבלר שתחי' ייצגה את הוועד בכנס שהתקיים ביישוב צפריה באופן מרשים, והציגה לכולם את התכנית האלטרנטיבית. אבל, עם כל הכבוד, יש דברים שאיננו יכולים להימנע מלעשות. ניהול המאבק הזה צריך להיעשות, וייעשה בעזרת ה' ובברכת הרבי, על ידי הוועד הנבחר של כפר חב"ד. אנחנו בעד תוספת כח ושילוב כוחות, אבל מכיון שזה נושא הרה-גורל, עם כל הרצון הטוב, וועד כפר חב"ד יטפל בכך".
ולסיום, מוסיף ראש הוועד:
"הוועד שמח ומברך על כך, ורואה חשיבות רבה בעובדה שגם התושבים מצטרפים להתנגדות.
זה מחזק את כוחנו!
והרי הרבי אמר שאחדותם של החסידים היא זו שתוביל אותם לקראת משיח צדקנו."
***
כמפורסם, בנוסף להתנגדות שמגישה המועצה עמק לוד בתיאום עם וועד כפר חב"ד והיישוב צפריה, נערכת גם החתמת תושבים בכפר חב"ד. להלן הודעת המארגנים:
"בימים אלו הופקדה לאישור תכנית מפלצתיות למחלף נתב״ג שמביאה לחנק של כפר חב"ד בתוך מערכי ומחלפי כבישים אדירי ממדים תוך רמיסת צביון הכפר, והפרעה ממשית לנגישות ובטיחות של תושבי ואורחי הכפר.
על מנת להתמודד עם תוכניות אלו קמה קבוצת תושבים נכבדה בברכת ועד כפר חב"ד (שפועל בנפרד) פועלים בכל הדרכים החוקיות כדי לעצור ולשנות את הניתן.
לדעת עו"ד המומחים לענין, חשוב שיישמע קולם של כל אלו שכפר חב"ד נוגע לליבם.
כולל מחוץ לכפר - לא צריך להיות תושב הכפר כדי להצטרף להתנגדות, אנא מלאו את מסמך ייפוי הכח הדיגיטלי והעבירו אותו הלאה למילוי של ידידים ומקורבים.
בכוחות משותפים נעשה ונצליח!
יחד שומרים על הכפר: להצטרפות להתנגדות תושבים - לחצו כאן>>
למידע נוסף: https://www.facebook.com/tovatAkfar/
להשתתפות בהוצאות מימון השגות-התנגדות לתכנית המחלף והגשר להולכי רגל:
בנק פאג''י 052
סניף 181 פתח תקוה
מס׳ חשבון: 132705
על שם: "עמותת חרדים לסביבה"