מערכת COL | יום י"ז חשוון ה׳תשע״ח 06.11.2017

רבנים מאירופה התכנסו ל'מלחמתה של תורה'

קורס ללימוד הלכות חופה וקידושין בבריסל הפך לזירת עימות סוערת בשורה של הלכות. פקידי המלון הנכריים שהתלבטו האם להזמין את כוחות הבטחון נרגעו כאשר הבחינו בחיוכים כעבור כמה דקות • לסיפור המלא
רבנים מאירופה התכנסו ל'מלחמתה של תורה'
פייר קלוד, פקיד הקבלה במלון הולידיי-אין בבריסל, הביט בתדהמה באורחי המלון שלו שניהלו וויכוח סוער. הוא חכך בדעתו אם לעזוב את מקומו בדלפק ולגשת אליהם כדי להשתיקם. עלתה בו מחשבה שהויכוח הזה הוא תחילתו של משהו לא טוב שהולך להתרחש. הוא נזכר בכל האירועים הלא נעימים להם היה עד. אולם מאידך הוויכוח הסוער נראה היה כמתנהל מתוך ידידות. הוא מעולם לא ראה וויכוח כזה. מה עוד שהאנשים עצמם נראו מכובדים ואינטלקטואלים. רבנים יהודים, נזכר, אבל על מה הויכוח הגדול?

כשזה נגמר פתאום, וכל הרבנים נענעו בראשם לאות שביעות רצון, ועלו במעלית לחדרם, הוא נשם לרווחה: מעולם לא ראה דבר כזה: אנשים מכובדים ואינטלקטואלים, רותחים כל כך בעת הדיבור, ואחר כך ממשיכים יחד כחברים טובים ...

וכי איך היה יכול לדעת את דברי חז"ל (קידושין ל ע"ב) "את והב בסופה, הרב ותלמידו שעוסקין בתורה בשער אחד, נעשים אויבים זה את זה, ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה את זה" ?
וכי הוא יכול להבין מה ההבדל בין יהודיה בת גוי שאם נישאה לכהן לא תצא, לבין יהודיה שחיתה עם גוי שגם אם נישאה לכהן חייבת להתגרש מיד? והלא החילוק עדין ודק, ויש עליו ויכוחים גדולים...

כך זה נראה בקורס לימוד הלכות חופה וקידושין שנערך בבריסל על ידי 'מרכז רבני אירופה', אליו הגיעו רבני ערים וקהילות מרחבי אירופה. אל משרדי 'מרכז רבני אירופה' הגיעו פניות רבות להשתתף בקורס. הנרשמים עברו סינון מוקפד ורק מי שנמצאו מתאימים יכולים היו להשתתף בקורס.

הקורס נמשך ארבעה ימים של לימוד אינטנסיבי בבית הכנסת של האיחוד האירופי בבריסל, לשם הגיעו הרה"ג אליהו בר שלום מח"ס 'משפט הכתובה', שזה מכבר הפך לבר סמכא בקרב גדולי ישראל בתחום זה ונודע בשיעורים המרתקים בנושא, הרה"ג ברוך אוברלנדר חבר מועצת 'מרכז רבני אירופה' שתיאר בדוגמאות מהחיים פתיחת תיק ובירור יוחסין באירופה, והנופך המיוחד שהשרה לכל אורך הקורס הרב אבא טורצקי, האחראי על בירורי יוחסין ויהדות ב'מרכז רבני אירופה', אשר הנוכחים לא פסקו להתענג על אמרותיו.

"מבחינתי" אמר מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' הרב מנחם מרגולין, "ההצלחה שלנו מתבטאת בכך שהצלחנו להחזיר את הרבנים לבית המדרש ארבעה ימים. לא סתם לבית המדרש, אלא לדיבוק חברים נפלא, וליבון סוגיה שלמה כהלכה".

דברים דומים ציין בדברי הסיכום שנשא הרב אריה גולדברג סמנכ"ל 'מרכז רבני אירופה': "החל מהשעה 10.00 בווקר, ועד לקראת השעה 10.00 בלילה, התמקדו הרבנים בנושא אחד בלבד: סידור חופה וקידושין כהלכה. זה ריגש אותי לשמוע שוב ושוב מהמשתתפים כי דבר לא היה מצליח להושיב אותם ארבעה ימים רצופים על אותו כסא, אילולא שיעורים מרתקים כל כך, בהירים כל כך, ומעשיים כל כך".

בסיום הקורס נערך לרבנים מבחן מפורט בכתב על כל מה שלמדו. הרבנים מילאו דפים של תשובות שהועברו לבדיקה בישראל. רק מי שהצליחו במבחן יקבלו תעודה באישור הרבנים חברי נשיאות "מרכז רבני אירופה" עליה יהיו חתומים גם הרבנים הראשיים לישראל כי הם רשאים לערוך חופה וקידושין.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.