מערכת COL | יום י"ד חשוון ה׳תשע״ח 03.11.2017

כוחו של היחיד • בזווית אישית

אברהם אבינו, היהודי הראשון בעולם, החב"דניק הראשון, קם לבדו, והופך את העולם. בעוד פחות משבועיים יתכנסו שלוחי הרבי מכל רחבי העולם לבית רבינו שבבבל, תחת קורת גג אחת, "חוד החנית" של ליובאוויטש • גם באמצע הדרך, ניתן לראות 'אנשים טובים' ואת כוחו של היחיד, כיצד הוא משפיע ו"הופך את העולם". ועל זה אני כותב השבוע • ה'דידן נצח' שהחל עם חשיפה של-COL, חסידים באמצע הדרך, נחישות שהביאה שינוי, ועל החסיד האלמוני • למאמר המלא
כוחו של היחיד • בזווית אישית

משה כהנא, COL

אברהם אבינו, היהודי הראשון בעולם, החב"דניק הראשון. אוהלו פתוח לכל רוחות השמים, וסועד את האורחים בתורה נביאים וכתובים (וירא, י"ח, ה' רש"י) ובאמונה בק-ל עולם. הוא היחיד, בסביבה אלילית ואכזרית. קם לבדו, והופך את העולם.

בעוד פחות משבועיים יתכנסו שלוחי הרבי מכל רחבי העולם לבית רבינו שבבבל, תחת קורת גג אחת. זה הזמן לכתוב על כוחו של היחיד. השליח שמתחיל מאפס, ומקרב רבים לצור מחצבתם ולאביהם שבשמים; כאברהם אבינו בשעתו.

השלוחים הם "חוד החנית" של ליובאוויטש. אך גם סתם כך באמצע הדרך, ניתן לראות 'אנשים טובים' ואת כוחו של היחיד, כיצד הוא משפיע ו"הופך את העולם". ועל זה אני כותב השבוע.

'דידן נצח'

הרב שלום דובער לוין, מנהל ספריית אגודת חסידי חב"ד, שלח פניה למערכת COL, ובה הוא כתב: "אחד מספרי רבותינו ה"גנובים" עומד כעת למכירה. והיא מסכת יבמות, מתוך הש"ס של כ"ק אדמו"ר מוהר"ש נ"ע, עם חותמת שלו על השער, והוא גנוב מהספריה שבמוסקבה, לפני שהועברו הספרים ממנה אל המוזיאון במוסקבה.

כראיה לדבריו, הוסיף הרשד"ב לוין: "הנה לפנינו דוגמה משער מסכת בבא קמא שבאותו סט, שמונח עתה במוזיאון במוסקבה, וגם עליו מופיעה חותמת כ"ק אדמו"ר מוהר"ש נ"ע.
אלא שחלק יבמות חסר שם. וזאת אומרת שהוא נגנב שלפני העברת הש"ס הזה למוזיאון."


הרשד"ב לוין בספריית אגודת חסידי חב"ד (צילום: חיים טויטו)

לאחר החשיפה ב-COL, שעוררה רעש גדול והתעניינות רבה בכלי התקשורת, לעניין התגייס יו"ר אגו"ח הרב יוסף יצחק אהרונוב ועו"ד נתן לוין ולאחר פעילות מאומצת התבשרנו השבוע על השבת הספר לספריית אגו"ח. דידן נצח.

איך הכל התגלגל? פעולה אחת שהניבה תוצאות, כוחו של היחיד.
כולנו תקווה שאלפי הספרים של רבותינו נשיאנו יגיעו במהרה למקומם.

*

הפעם 'נשים את האצבע' על 'מכון אלף' לקידום ערכי היהדות. בוודאי קוראי COL שמעו וגם ראו. קורסים, ימי עיון, ימי הכשרה והדרכה, שיעורי תורה, הרצאות, מיזם 'תא שמע' ועוד שורה ארוכה של מיזמים תורניים והלכתיים. התרגלנו.

לאחרונה החלו במכון אלף בראשותו של הרב לוי קנלסקי, בסדרת ימי עיון, ימי הכשרה והדרכה במגוון עצום של נושאים בוערים ונצרכים עבור רבני קהילות והשלוחים בהם עם נתקלים מידי יום ביום בקהילתם.
רק בשבוע האחרון התקיימו מספר ימי הכשרה כאלו בכפר חב"ד שבהם גדשו למעלה מ 100 משתתפים בכל אחד מהימים. תופעה. 'מכון אלף', עמל כבר תקופה ארוכה ומשקיע בהבאת מרצים מקצועיים מהשורה הראשונה בתחומם, טובי המומחים בעל שם עולמי בנושאים: זוגיות, גיוס כספים, ייעוץ כלכלי ופיננסי, שיווק, מיתוג ויחסי ציבור, רפואה והלכה, כשרות ובעצם על מה לא.
וזאת בנוסף לשורה ארוכה של מיזמים תורניים והלכתיים שפועלים מידי יום יום בכל בתי הכנסת בכפר חב"ד, חיזוק קביעות עיתים לתורה והשקעה בלימוד התורה כדרך בחיי היום יום.


ר' לוי קנלסקי באחת ההרצאות 
 
אי אפשר שלא להתפעל מהמפעל שהקים ר' לוי בשתי ידיו בכפר חב"ד. דוגמא של אחד ש'הופך את העולם' כדי להביא עוד כלי ביצועי מקצועי עבור רב קהילה, השליח או מנהל הארגון לצורך ניהול מקצועי ופיתוח קהילותיהם ולצורך הפצת תורה ויהדות, עוד שיעור תורה, עוד מומחה כשרות והלכה, ועוד לימוד תורה בכפר של הרבי.

*

חסיד באמצע הדרך

את הווידאו של ר' משה-דוד כהן מביתר עילית, נהג אוטובוס חדש בחברת 'קווים', שמפעיל מוזיקה חסידית בנסיעותיו, כולם כבר ראו ב-COL. גימיק יפה, אין ספק. אך עבורי ועבור מאות נוסעים ביום, זה קצת יותר מגימיק.

באחד הימים עליתי על קו 6, בו הוא נוהג בקביעות, והוא מקבל אותי בחיוך רחב, ואיך לא... עם מוזיקה של ניגוני חב"ד המקורית של 'ניחו"ח'.

אחר הצהריים, כולם ממהרים. זה לביתו, זה לקחת את ילדיו מהגן והחיידר. והנה, אתה נכנס למן אוירה של התוועדות באמצע יום-של-חולין, וזה 'תופס' אותך, כמו גם את שאר הנוסעים. היום שלך נראה לגמרי אחרת.


"היום נראה לגמרי אחרת". ר' משה דוד כהן

"אנשים מחכים דווקא לי", אומר לי ר' משה דוד תוך כדי שהוא מפליג מהתחנה הלאה, ואוחז בשתי ידיו בהגה. "אומרים לי שהילד מתעקש דווקא לנסוע באוטובוס שלי בגלל הניגונים".

אירוע משעשע משהו אירע השבוע: ר' משה דוד, במקרה או לא, (עוד לא ערכנו בדיקה בעניין הזה, אם כי יודעי דבר טוענים שבכוונה תחילה...) השאיר 'בטעות' דיסק עם שירי 'ניחו"ח' באוטובוס. נהג נוכרי של חברת 'קווים' שהחליף אותו במשמרת, הפעיל את הקלטת, והמחזה הסוריאליסטי עורר הדים בעיר התורה והחסידות...

עוד חסיד באמצע הדרך, שהופך את העולם.

*

כוחו של היחיד

ערימה ענקית של קבצים, מפות, אופציות נוספות פרוטוקולים. ושלט פח אחד קטן, כמאה מטרים לפני מסילת הברזל בכפר חב"ד. כך יראה מחלף חב"ד במאה שנים הבאות, במילים אחרות. כולנו נתפסנו לא מוכנים. שרטוטים לא ברורים, קשה מאוד להבחין במפלסי גובה, כראוי לתכנית מסודרת המיועדת לעיון הציבור...

 
אחת ההדמיות של 'מחלף חב"ד' באתר משרד האוצר. מראה 'ידידותי'

בדיוק כמו הגשר הצר הקיים שמחבר בין כפר חב"ד לכפר חב"ד ב'. נמוך, סובל מהצפות וצר. כך בנו אותו לפני עשרות שנים ואתו חיו עד היום. כך גם מחלף חדש, שמן הסתם ילווה את הכפר וצביונו למשך עשרות השנים הבאות.

וכאן הגיעה הגב' רבקה סטמבלר בכפר חב"ד, והצביעה על התכנית בדגם עשוי קרטון, והרבה נחישות. זה מה שהולך להיות, היא הסבירה. הסבירה ושכנעה את כולם.

כאן יש לציין בהערכה את וועד כפר חב"ד והעומד בראשו ר' שמעון רבינוביץ, שהודיעו מפורשות שילכו על התנגדות לתכנון המוצע, ואתמול חולקה לתושבי כפר חב"ד הודעה המפצירה להגיע ל'כנס תושבים' ביום ראשון הקרוב. אולי במשרד התחבורה ונתיבי ישראל לא יאהבו את זה, וזה יגרום אפילו לעיכובים בהתחלת הפרוייקט.

אלא שלא מדובר כאן באיזה גשר איזוטרי, אלא בצביון ואופי כפר חב"ד לעשרות השנים הבאות, כשאחד המחלפים המורכבים והמסועפים חולף בצמוד לכפר של הרבי.

כוחו של היחיד כבר אמרנו?

*

החסיד האלמוני

והחי יתן אל ליבו: השליחה המסורה חני סגל ע"ה, ויבדלח"ט בעלה השליח הרבה אלי סגל, החלו בדם יזע ודמעות לבנות בניין 770 רב קומות. חסכו מפיתם, ארחו בשבתות כשלא היה להם כסף לקנות עוף לשבת.

כאן אני רוצה לציין את ה'חסיד האלמוני'. אותו חסיד, שפעל ללא לאות לגייס מאחורי הקלעים כסף להצלת השליחה כשנדרשו טיפולים קשים וטיסות, השקיע מזמנו מרצו כוחו וכשרונו לגייס עוד כסף, ועוד תרומה מנדיב.

לאחר שהגיעה הבשורה האיומה, שוב החל במסע מחודש: איסוף כספים להשלמת החובות מהטיפולים. מודעות, מסע גיוס, טלפונים, קמפיין. החסיד האלמוני ש'הופך את העולם' באהבת ישראל שלא נגמרת. כוחו של היחיד.

נעזור לו לעזור להם.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.