מערכת COL | יום י"ד חשוון ה׳תשע״ח 03.11.2017

תורה וחכמה בספר אחד • שבתי ויינטראוב

"עד כמה כל תשובה שיצאה מהיכל קדש הקודשים של הרבי, הייתה עבור הרב הגרמ"ש אשכנזי ע"ה, כתשובה מה'אורים ותומים' וההתייחסות אליה היה בהתאם" • המקרה הסבוך שהגיע מהרב אשכנזי לראשל"צ הרב עובדיה יוסף זצ"ל והעמיד לשם כך בית דין מיוחד, תשובת הרבי לחתן שהגיעה לפתחו של הרב אשכנזי, בו היה מעורב ה"מנחת יצחק", ובקיאות הרב אשכנזי ע"ה ב'חלק החמישי' של השולחן ערוך • הרב שבתי ויינטראוב כותב שביבים על הרב אשכנזי, והספר החדש שיצא לאחרונה • בפנים: תמונות ייחודיות • למאמר המלא
תורה וחכמה בספר אחד • שבתי ויינטראוב
למעלה: הגרמ"ש אשכנזי אצל הראשל"צ הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל. למטה: המנחת-יצחק עיין בספרו של הרב אשכנזי על הלכות תלמוד תורה, טרם הדפסתו בשנת תשמ"ג, ושיגר אליו שבחים וברכות

הרב שבתי ויינטראוב

רבות נכתב ודובר על הספר "הרב אשכנזי" שכתב ידידי הסופר ברוך הכשרונות הרה"ח ר' יוסף אשכנזי. מלבד זאת שהספר העשיר את אוצרות ההיסטוריה החב"דית במאות רבות של סיפורים ואנקדוטות מעניינות ומרתקות, זכה ר' יוסי אשכנזי לכבד את זכר אביו הדגול הגה"ח ר' מרדכי שמואל אשכנזי זצ"ל, רבו הבלתי נשכח של כפר חב"ד, שבשנות כהונתו היה מעורב - מתוקף תפקידו - בפרשיות סוערות ומרתקות והצליח לנווט את הספינה הגועשת בלב ים בתבונה רבה ולגרום לרבי נחת רוח רב.


הרב אשכנזי בעלייה לתורה מול עיניו הק' של הרבי

אמנם הספר נקרא בשם "הרב אשכנזי" אך הספר רחוק מאד מלהיות ספר ביוגרפי כפי שהתרגלנו בשנים האחרונות. בפעם הראשונה, כך נדמה, ספר שלכאורה אמור להיות על האישיות עליה נכתב הספר, למעשה מקפל בתוכו אוצר בלום ובלתי נדלה של מי שמלבד היותו תלמיד חכם עצום, רב ופוסק הלכה, היה לאחד מגדולי מעתיקי השמועה החב"דית של הדור האחרון, ובנו ר' יוסי ביד אמן תוך עבודה של לילות כימים הצליח בכישרונותיו הרבים לאסוף את הדברים בעבודת נמלים קשה ומפרכת ולזכות אותנו בניחוחות ובנוסטלגיה ובסיפורים שעברו מדור לדור, שהרב אשכנזי אצר בתוכו עשרות בשנים.

אולם הדבר שאותי "תפס" בעיקר בקריאת הספר, הוא מימד נוסף באישיותו של הרב אשכנזי: אני מתכוון לתשובות שזכו חסידים מאנ"ש ויהודים שלא מאנ"ש לקבל מהרבי לכל מיני בעיות ותופעות, ובהשגחה פרטית הגיעו לפתחו של הרב אשכנזי. לראות את ההתייחסות שלו לאותן תשובות של הרבי, ואיך בדרכו של רב חסידי עם סייעתא דשמיא בלתי רגילה, זכה לכוון לדעת עליון ולעלות על הבעיה ולהביא לפתרונה ההלכתי כרצון קודשו של הרבי.

אם רוצים להבין את המשמעות העמוקה של "חסידישער רב" עליו מדבר הרבי הריי"צ והרבי נשיא דורנו במכתביו וכו', הרי הדוגמא המובהקת לכך הוא הרב זצ"ל.

כתשובה מ'אורים ותומים'

אביא כמה דוגמאות מתוך שלל עשרות דוגמאות שצדו את עיני, ומלמדות על הכלל. הדוגמאות שזורות לאורך כל הספר ועולות כעת בזכרוני, ומראות עד כמה כל תשובה שיצאה מהיכל קדש הקודשים של הרבי, הייתה עבור הרב אשכנזי כתשובה מה"אורים ותומים" וההתייחסות אליה היה בהתאם:

סיפור מעניין שחתן וכלה יוצאי ברית המועצות לשעבר ביקשו ברכה לחתונה, והופנו בהפתעה על ידי הרבי לרב מורה הוראה. הזוג הגיעו לרבו של כפר חב"ד שמיד הבין כי יש דברים בגו וחקר היטב את ייחוס החתן. ואז מתברר שהחתן הינו כהן ויש בעיה הלכתית בנישואין עם בת זוגו. הרב אשכנזי לא מהסס, פונה בדחיפות לרבה של ירושלים הגאב"ד הרב וייס בעל ה"מנחת יצחק", שהביא את הסיפור לידי פתרון הלכתי יצירתי.


ה'מנחת-יצחק' עיין בספרו של הרב אשכנזי על הלכות תלמוד תורה, טרם הדפסתו בשנת תשמ"ג, ושיגר אליו שבחים וברכות

או למשל בחור צרפתי שכותב לרבי על חתונתו הצפויה, ובמקום לקבל תשובה של "בניין עדי עד", הרבי מורה לאותו בחור לברר את כשרות הייחוסין. שוב התשובה המפתיעה מגיעה לפתחו של הרב אשכנזי, ומתברר לאחר חקירה מאומצת, שאותו בחור נולד מנישואין שניים של אמו ויש שאלה על הגט. גם כאן הסיפור מטופל עד תום על ידי הרב אשכנזי, שהעביר את התיק הסבוך לידי הגאון הגדול הראשון לציון רבי עובדיה יוסף שהושיב בית דין מיוחד וכתב את התשובה להיתר בכתב ידו. פסק הדין של הרב עובדיה יוסף כפי שכתבו בכתב ידו שוגר במהירות הבזק לרבי והתשובה המיוחלת "שיזכו לבנות את ביתם על יסודי התורה והחסידות" הגיעה לחתן והכלה המאושרים.

סיפור נוסף שאני נזכר דווקא בנושא אחר לחלוטין: תושב כפר חב"ד שלא נפקד בזרעא חיא וקיימא וכתב על כך לרבי קיבל תשובה אודות זהירות בכשרות המאכלים. בצר לו פנה אותו תושב לרב אשכנזי שינסה לפענח את התשובה של הרבי, שכן הקפיד כל ימיו על קלה כבחמורה. הרב אשכנזי ביקש שהות של מספר ימים לבדוק את הדברים.
כעבור כמה ימים ענה לו הרב אשכנזי שכנראה כוונת הרבי על כך שזוגתו היא מצאצאי השל"ה, שבצוואתו הזהיר שצאצאיו לא יאכלו בשר הודו, ואותו זוג אף היה מגדל הודו בביתם. ואכן ההוראה מולאה ואותה אישה הפסיקה לאכול בשר הודו, ומיד לאחר מכן הזוג נפקד.

"החלק החמישי"

ידענו עד היום שבכל רב צריכה להיות מלבד הבקיאות והידע בארבעת חלקי השולחן ערוך הבנה גם ב"חלק החמישי", שכידוע לכל בר בי רב, הרב אשכנזי היה גם בקיא מופלא באותו חלק חמישי, אבל מלבד זאת אצל הרב אשכנזי הייתה בקיאות והבנה לדעת לכוון את דרכיו הציבוריים כפי רצונו הקדוש של הרבי בביטול מוחלט כעבד העומד בפני רבו, במגוון רחב מאד של נושאים ציבוריים, מעבר לעבודת הקודש כרבו של כפר חב"ד, כפי שגם משתקפים בחלקם בספר החדש.


הרב אשכנזי בביתו של הרבי בימי ה'שבעה' לאחר הסתלקותה של הרבנית

אם ביצירת קשרים והרחבתם עם חוגים חסידיים נוספים למען כבודה של החסידות ותלמידי הבעש"ט לענפיהם השונים ואם בנושאי שלימות ארץ הקודש ובטחונה ושלימות העם וכו' וכו'.

ובלא מעט מקרים כאשר רבים וטובים העדיפו לעמוד מהצד ולהיות מ"האו"ם", דווקא הרב אשכנזי אזר אומץ רב ונלחם כאריה למען כבודו של הרבי, וכן פעילויות רבות נוספות שנותרו חסויות עד לעצם היום הזה ועוד חזון למועד.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.