מערכת COL | יום ו' חשוון ה׳תשע״ח 26.10.2017

'חב"ד על המפה': עושים שבת עם השליח > בודפשט - הונגריה

שלוחי הרבי נמצאים בכל נקודה על מפת הגלובוס - ופועלים במרץ 365 יום בשנה • על האווירה המיוחדת של שבת קודש בבית חב"ד - יספר מידי שבוע שליח אחר מרחבי הגלובוס למגזין שישי ב-COL: מתי מתחילה השבת שלו? איזה זיכרון ילדות יש לו מהשבת? מה הוא אוהב לעשות ביום המנוחה? • וגם: מי הוא האורח המיוחד שהתארח אצלו בסעודת השבת? • והשבוע: הרב שמואל רסקין, שליח הרבי בבודפשט - הונגריה • אל תפספסו >>> מדורים קודמים: • בנגקוק - תאילנד • פלאיה דל-כרמן - מקסיקוצפון נתניה - ישראל
'חב בודפשט - הונגריה" title="'חב"ד על המפה': עושים שבת עם השליח > בודפשט - הונגריה" />

מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

מתי השבת שלך מתחילה?

"כבר מתחילת השבוע אני מתכונן ומחכה לשבת. האנשים מתחילים להירשם לסעודות אצלנו, ואני כבר מתחיל לחפש חומר לדרשות בשולחן השבת ולפוסט השבועי שלי.

"שבת אצלנו זה השיא של הפעילות השבועית. ביום הזה באים מאות אנשים להתפלל קבלת שבת בבית הכנסת, ואח"כ עולים לאולם בקומה השניה לסעודה, וכך כל שבת היא חוויה מרוממת שנותנת לנו כח לכל השבוע".

מה הדבר האהוב עליך לעשות ביום השבת?

"לברך באופן אישי כל אורח שבא אלינו לסעודה, ולתת לו יחס אישי ומחמיא. אני רואה כמה שזה עושה טוב לאנשים, ונותן להם תחושת שייכות וחיבור. אחרי הסעודה אני מקדיש זמן איכות לאשתי והילדים במשחק משותף או שיחה משפחתית".

זיכרון ילדות שמלווה אותך גם כיום בסעודת שבת?

"אמא שלי ז"ל שהייתה אמא של שבת אמיתית. כל השבוע היא עבדה קשה מאד להביא פרנסה הביתה, ועל אף העייפות מימי השבוע היתה קמה מוקדם בכל יום שישי בבוקר, ומבשלת את סעודת השבת לצלילי מוזיקה חסידית ברקע. הוריי היו מכניסים אורחים רבים בסבר פנים לכל אורח, ועם הרבה שירה ושמחה בשולחן שבת".

ניגון אהוב לסעודת השבת, ומדוע?

"הבן יקיר לי אפרים היה חביב במיוחד על אימי האהובה ז"ל, ומזכיר לי אותה מאוד".

מה אתה הכי אוהב ללמוד בשבת?

"שיחה מ'ליקוטי-שיחות' עם המקורבים".  

מי או מה אצלך - הכוכב המרכזי בסעודת שבת?

"אשתי וילדיי, וכל אורח הוא כוכב".


בתמונה: מקום סעודות השבת בבית חב"ד, בראשות הרב רסקין.

אורח מיוחד שהתארח אצלך אי-פעם בסעודת שבת? ורגע מיוחד בקהילה שקורה אצלכם בשבת?

"אענה על שתי השאלות יחד.

"אחת החוויות המיוחדות בשליחותנו בבודפשט היא כאמור סעודת ליל שבת. לאחר הקידוש והמנה הראשונה, אני נוהג לברך את אשתי וילדיי ולאחר מכן אני מברך את כל האורחים הנוכחים בסעודה לפי סדר היושבים, את כל אחד ואחת באופן יחיד ומיוחד.

" תוך כדי הסבב, אני פותח בשיחות קצרצרות עם האורחים, שואל מאיפה הם ואת שמם. וכל שבוע מחדש סבב הברכות הוא מאד מרגש ומעניין.

"בסיום סבב הברכות, כל הקהל שר יחד זמירות שבת בשירה אדירה, שחודרת עמוק ללב ולנשמה, ולאחר שמגישים את המנה העיקרית, אני נעמד לספר סיפור קטן עם מסר גדול לחיים.

"לא מזמן, בשולחן מולי, ישבו זוג אורחים מארץ ישראל. שאלתי אותם מהיכן הם. הם השיבו שהם מגדרה. המשכתי ובירכתי את כל הנוכחים, איש איש על מקומו וברכתו.

"לאחר שירת הזמירות פתחתי את דבריי וסיפרתי על אברהם אבינו שעבר הרבה ניסיונות לא פשוטים ועדיין לא נולד לו ילד, מגיע הקדוש ברוך הוא ואומר לו: מהיום לא יקראו לך עוד 'אברם', אלא שמך יהיה 'אברהם', כי "אב המון גויים נתתיך", כלומר, מעכשיו אתה תהיה המנהיג, לא רק באזורך, אלא המנהיג של העולם כולו.

"רש"י מסביר שהתוספת של האות ה' בשמו של אברהם, זה הראשי תיבות של "אב המון גויים". לפיכך השם שלו היה אמור להיות 'אב-הם', מלשון "אב המון גויים". לכאורה אפשר היה לשנות את שמו של אברהם בדומה לשינוי שנעשה לשם של אשתו, שאלוקים שינה את שמה מ'שרי' ל'שרה', רק אות אחת התחלפה מ-י' ל-ה', ואילו אצל אברהם הוסיף לו אלוקים את האות ה' לשמו והשאיר את האות ר', מה עושה כאן האות ר' למה בעצם היא נשארה?  

"אלא, יש כאן רעיון נפלא: האות ר' שנשארה בשמו מרמזת על 'ארם' ארץ הולדתו של אברהם, ללמד אותנו שעל אף שאברהם קיבל מינוי להיות מנהיג הגדול של כל העולם, הוא לא שכח את ארץ הולדתו ארם והמשיך לדאוג לתושבי עירו גם אחרי שהוא נהיה מנהיג אוניברסאלי.

"בסיום דבריי, באופן אקראי לחלוטין חזרתי לאורח שישב מולי בשולחן, ואמרתי לו ידידי היקר מגדרה, גם כשיהיה לך תפקיד ציבורי הכי גדול אל תשכח לדאוג לאנשי עירך, ראיתי שהאיש מופתע מאוד שפניתי דווקא אליו. מסתבר שהברכה הזו ממש התאימה לו כי האיש מגדרה שלא הכרתי, הוא ראש העיר גדרה מר יואל גמליאל...

(מוסר ההשכל משמעותי לכולנו: אדם מתקדם ממשרה למשרה וממקום למקום, ובכל זאת אסור שזה יבוא על חשבון הבסיס – הבית, המשפחה והקהילה הקרובה. גם אם אדם הופך להיות איש ציבור גדול ומוצלח, עדיין עליו להתאמץ ולהעניק יחס אישי לכל משפחתו וסביבתו הקרובה. אומר הרבי דבר נפלא: כל יהודי קיבל כוח לפעול בכל העולם כולו - "המון גויים", לכל לראש מוטל עליו חיוב להשפיע על מקומו וסביבתו ורק אחרי שנעשה "אב למקומו" יכול להפוך להיות אב לכל העולם.)

שבת שלום - מבודפשט, הונגריה! 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.