מערכת COL | יום ג' חשוון ה׳תשע״ח 23.10.2017

חושבים שיודעים איך יראה מחלף חב"ד? צפו בהמחשה • חשיפה

לפני כחודש, פורסם כי 'מחלף חב"ד' הוגש לוועדות המחוזיות לצורך הגשת התנגדויות. מעיון ראשוני במסמכי משרד הפנים, מתקבל הרושם שמדובר בתכנית מינורית יחסית שלא תפגע בתושבי הכפר • מסתבר, שלא הרי שרטוטים מורכבים על הנייר ודגם אחד תלת מימדי: תושבים מכפר חב"ד ומהיישוב צפרייה, נאבקים בתכנית, והגב' רבקה סטמבלר עמלה רבות והכינה דגם מוקטן תלת מימדי של 'מחלף חב"ד' שיותיר אתכם מופתעים • אם עדיין לא הבנתם בדיוק איך זה יראה, היא מגישה גם וידאו המחשה • בפנים: טופס הרשמה להתנגדות. 200 כבר נרשמו! • חשיפה ראשונה ב-COL • מחלף חב"ד
חושבים שיודעים איך יראה מחלף חב
מחלף חב"ד: הדגם התלת-מימדי של הגב' רבקה סטמבלר

מערכת COL


לפני כחודש,
פורסם כי 'מחלף חב"ד' הוגש לוועדות המחוזיות לצורך הגשת התנגדויות.  מעיון ראשוני במסמכי משרד הפנים, מתקבל הרושם שמדובר בתכנית מינורית יחסית שלא תפגע בתושבי הכפר, או לפחות תצמצם את הפגיעה  בהם למינימום, ואולי, יש גם שחשבו כי הכפר רק ירוויח מכך.

מסתבר, כי קבוצה מתושבי כפר חב"ד ותושבי צפריה יוצאים בחריפות נגד הצעת התכנון של חברת "נתיבי ישראל" (נת"י) לבנות גשר בין כפר חב״ד לצפריה. לדבריהם, מדובר בבניית גשר עילי מסורבל ומפלצתי בגובה 13 מטר להולכי רגל, אופניים, ומכוניות בין כפר חב"ד לצפריה והכניסה לכביש בית רבקה.  גשר זה יהווה מפגע חמור הן בטיחותית והן סביבתית לכל תושבי הכפר והאזור.

"תושבי כפר חב"ד מקוים כי ועד הכפר ישת"פ עם ועד הישוב צפריה יחד עם המועצה האזורית עמק לוד וביחד ישלבו כוחות ויפעלו במהירות נגד התכנית הנ״ל שנקראת מחלף נתבג תמ"א 4/א/2/א
והמעבר מכפר חב"ד לצפריה נקרא מחלף חב"ד", הם אומרים לנו.

"יש לציין כי מושב משמר השבעה הגיש התנגדות נגד בניית מחלף בית דגן שתוכנן באופן שיפריע לישובם והצליח בסיוע מ.א. עמק לוד לשנות את התכנית", הם מוסיפים.

בלי להכנס ולצלול לסבך הפרוטוקולים, מדובר בהקמת שלושה גשרים המיועדים לתעבורה של תושבי הכפר, צפריה וכפר חב"ד ב': 

בסרטון המצורף תוכלו להבין את התכנית:





גשר מספר 1
, (מסומן בהדמייה כמספר 1 ) בגובה 7 מטרים נועד למעבר לכלי רכב מעל פסי הרכבת


ההדמייה התלת-מימדית של הגב' סטמבלר. הגשרים למעבר תושבי כפר חב"ד, כפר חב"ד ב' וצפריה ממוספרים להבנת המקרא

גשר מספר 2 (מסומן בספרה 2) אותו מכנים בקבוצה ״המפלצת״ נועד להולכי רגל / אופנים וכלי רכב - מתנשא לגובה של 13מטר! (כחמש קומות!) הולכי הרגל יעלו מדרגות בגובה של כ-3 קומות, ואז ילכו רגלית בעליה תלולה ויתמזגו באוויר עם גשר מספר 1 שעובר מעל כביש 1 ירושלים ת״א. ומשם יירדו לכיוון צפריה בירידה תלולה ללא מדרגות וללא מעלית.


"המפלצת": כך מכנים מתנגדי התכנית את המבנה המסומן בספרה 2


גשר מספר 3
(מסומן בספרה 3) מיועד לתושבי כפר חב"ד ב' ותלמידות סמינר בית רבקה, עובר מעל כבישי הכניסה לנתב"ג.

כמו האגדה על הילד ההולנדי ששם את אצבעו בסכר ו'הציל את המולדת', מי שלא מסתפקת בקולות של מחאה, היא הגב' רבקה סטמבלר תושבת כפר חב"ד.
היא בנתה בעבודת נמלים דגם תלת מימדי, שממחיש בצורה ברורה את התוצאה הסופית של המערך האדיר שנקרא "מחלף חב"ד". עם הדגם שהכינה, היא התרוצצה בין הוועדות השונות, ובשבוע שעבר – יחד עם תושבים נוספים – הציגה אותו בפני אנשי וועד כפר חב"ד והמועצה, שהבטיחו מצידם למנות 'יועץ תחבורה' שיבחן את הסוגיה ויציע פתרונות אחרים לטובת תושבי הכפר.

בראיון לCOL-, היא אומרת בנחרצות: "זו תהיה בכייה לדורות".

"מדוע",
שאלנו. "הרי התכנית המוצעת היא ברירת המחדל לעומת מה שהציעו בשלבים הראשונים? לכאורה, מציעים פתרון תחבורתי הולם לתושבי הכפר?

"חלק מהתנאים של הסכם הפשרה שהיה בבג"ץ, הוחלט להוריד את הכבישים אל מתחת לפני הקרקע. בפועל רק 2 נתיבים של נתב"ג מחוץ לכפר חב"ד הורדו אל מתחת לפני הקרקע, אבל כל שאר המעברים שעוברים בשטח כפר חב"ד, נשארו מעל הקרקע. זאת ועוד, העלו את מפלס המעברים לגבהים לא רגילים, ומסוכנים. תושבי הכפר זוכרים עד כמה הגשר הישן מועד לפורענות, וכעת שמתכננים משהו חדש לשנים רבות, חייבים לתת דגש חזק על בטיחות".

הגב' רבקה סטמבלר, שכאמור בדקה את התכנית ביסודיות, אומרת נחרצות: "חובה להגיש התנגדות להצעה (תאריך מועד להגשת ההתנגדות 3/12/2017), ואם לא תוגש ההתנגדות עד לתאריך זה, התכניות יאושרו ולא יוכלו יותר להתנגד להם.

"הגשת התנגדות זה תהליך רציני שלוקח זמן ודורש מימון לאנשי מקצוע בעלי ניסיון כמו עו"ד, יועץ תנועה, יועץ נגישות, יועץ אקוסטיקה, יועץ סביבה ויועצים נוספים.
ואשר על כן, חייבים להזדרז, על מנת שכל אנשי המקצוע יוכלו להגיש חוות דעת מקצועיות בזמן."

מה קרה כעת שלא היה קודם? מה נזכרתם פתאום כעת לפעול, הלא התכנית היתה בדיונים במשך מספר שנים?

"התכנית במקור היא כבר שנים רבות בדיונים בין הרשויות והוועדים, אך רק לפני כחודשיים באלול / ספטמבר הענין נודע לציבור ופורסמו בכפר מודעות על אפשרות להגשת התנגדות עד ל3/12/2017

"נסעתי למשרדי הועדה הארצית לתכנון ובניה  וקיבלתי הסבר מפורט על התכניות. לאחר שבניתי מודל של התכנית, חשכו עיני.

"זו מערכת מסורבלת של 3 גשרים גבוהים ארוכים מפותלים - כמו רכבת הרים בלונה פארק.

"לא ברור מדוע תכננו זאת כך, וחוששני שזה גם לא בטיחותי. מי שמכיר את הגשר ביציאה השנייה ממושב צפריה, הגשר שם מועד לסכנה, עקב בניה בתכנון לא בטיחותי, גשר צר עם שיפוע תלול מידי ושדה ראיה גרוע. המחלף בכפר מתוכנן עם  גשרים הרבה יותר גרועים ומסוכנים.

"לשם השוואה אני רוצה להמחיש לכם את עוצמת השיפוע, הלכתי ומדדתי בעצמי. בגשר של היציאה מצפריה לכיוון אור יהודה מדובר על 250 מטר בנסיעה ישרה למטה עד אמצע הגשר, ועולים לגובה של  כ-8 מטר. בגשר שמתוכנן במחלף חב"ד (מסומן בתכנית מס' 2) מדובר על נסיעת מרחק של כ-200 מטר עד לרום של 13 מטר! השיפוע שנוצר הרבה יותר חזק".

"ילד שנוסע באופניים לצפריה, או ילדה שהולכת ברגל ל'בית רבקה' בכפר חב"ד ב' יצטרכו לעלות כשלוש קומות במדרגות/מעלית, ואז להמשיך לטפס בשיפוע ולעבור מעל כביש ירושלים תל אביב בגובה 13 מטר! ואז לגלוש מטה בצידו השני של הגשר, בירידה חדה, ללא מדרגות וללא מעלית!
תושב צפריה שרוצה להגיע לקופת חולים או לדואר בכפר חב"ד, ברגל או באופניים יצטרך לטפס בעליה לגובה של 13 מטר בשיפוע עולה חד מאוד."

"
התכנית נראית כמו שמיטיבה עם צד אחד (נתב"ג) ובלתי מתחשבת בעליל עם הצד השני (המושבים)", ממשיכה הגב' סטמבלר.

"תתארו לכם מי שרוצה ללכת עם עגלת תינוק או להוביל מבוגרים על כסא גלגלים מכפ"ח א לכפ"ח ב' או לצפריה – פרקטית הדרך פשוט חסומה בפניו."

"אז מה הביא אותם לתכנן כך את המחלף?", שאלנו.

"איני יודעת, יש מי שאומר שזה תוכנן בצורה כזו רק במטרה לחסוך כסף, כי גשר עילי לתושבי הכפר עלויותיו זולות הרבה יותר ממנהרה תחתית" (ראה בסרטון)

"לצערי התכנית הזו היא סוג של זלזול גס בתושבי האזור. גם המועד הקצר בה הודיעו לתושבים על התכנית לא ממש מאפשר לתושבים ללמוד ולהתארגן כראוי להגשת התנגדות.

הכל טוב ויפה. מחלף חב"ד הוא עובדה מוגמרת. האם יש אלטרנטיבה חלופית להצעה הזאת בצורה שתפגע פחות לדעתכם בתושבי הכפר?

"כן, יש אלטרנטיבה שלא תפגע בכבישי נתב"ג, וניתן למצוא כל אלטרנטיבה כך שזה נהנה וזה נהנה. שנשאיר את המנהרה הקיימת ונרחיב אותה, או לבנות מנהרה חלופית אחרת בגובה הקרקע.

מה הסכויים להגשת ההתנגדות ?האם לא עדיף לעשות פשרה?

א.  באופן חוקי, גם כדי להגיע לפשרה כלשהי חייבים להגיש התנגדות -  אין דרך משפטית להגיע לפשרה כלשהי מבלי להגיש התנגדות מנומקת ומבוססת ע"י אנשי מקצוע.

ב. אנחנו צריכים להשתדל לעשות כל אשר ביכולתנו כדי להתנגד, מעבר לזה הכל בידי שמיים. המעוניינים להצטרף להתנגדות, ניתן לפנות אלי בטלפון 054-4882944

"הצטרפות להתנגדות לגיטימית לאותם חלקים בתכנית שפוגעים בשגרת החיים של תושבי הכפר", היא מוסיפה, ומצרפת קישורית למעוניינים.

להצטרפות והבעת התנגדות לתכנית - לחץ כאן

בשלב זה היא מוסיפה הבהרה
:

"אינני עוסקת בפיצויים או בהיבט מסחרי כלשהו. אני עוסקת רק בניסיון להגיש התנגדות להקטין את הנזקים של המחלף הנוכחי.

"
נפגשתי עם חברי ועד הכפר ועם יו"ר המועצה, יש רצון טוב אצל כולם לפעול, אך אני חוששת שזה 'נחת בהפתעה' גם על הועד וגם על המועצה ולא נותר זמן להתכונן כראוי להגשת התנגדות...

"יש גם סוג של דיסאינפורמציה, לדוגמא: היו שסברו בתחילה וחלקם סבורים גם עתה כי המעבר להולכי רגל יישאר כפי שהוא היום במפלס הקרקע - אך מסתבר כי מעבר זה ייסגר לחלוטין היות ומנמיכים את הנתיב שיורד מכביש 1 לכיוון נתב"ג!
יש לדעת כי הנמכה זו תוסיף ותחמיר את הרעש והפיח לכפר!

"
אלה שני נתיבים מהירים שיהיו בגובה קרקע הכפר ויהיו יותר קרובים לכפר מהמרחק לכביש 1 כיום."

"להציל את הכפר של הרבי"

לסיכום, היא אומרת בהתרגשות: "צריך להציל את הכפר של הרבי. הכפר לא משרת רק את תושבי הכפר אלא את כל חב"ד כולה. המעבר מיועד להולכים לחתונות בכפר חב"ד ב', לתלמידות הסמינר, ובכלל מדובר ביציאה מרכזית מהכפר ואליו. לכן אני חושבת שהדבר נוגע לכל חסיד חב"ד."

ביקשנו את תגובת וועד כפר חב"ד לדברים. כשתתקבל – נשמח לפרסמה.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.