מערכת COL | יום ט' תשרי ה׳תשע״ח 29.09.2017

הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ: קול בעל התפילה שמלווה אותי בימים הנוראים

יום הכיפורים > תפילות בבית הכנסת, כל אחד זוכר יותר מכל, בעל תפילה שהותיר בו חותם בימים הנוראים - ובקטעים מסויימים בתפילות הוא נזכר בערגה באותו בעל תפילה, בנוסח המיוחד שלו, ואולי אפילו מזמזם בקול קטעי תפילה מהימים ההם • בראיון מיוחד למגזין כיפור ב-COL מספרים הרה"ח הרב יצחק מוזגורשוילי, רב שכונת רמט-שרת בלוד ומרבני הקהילה הגאורגית בישראל והרה"ח הרב אברהם אלאשוילי, ראש כולל תפארת רפאל ומחבר ספרים - על הבעל תפילה שלהם מהילדות והרגע המיוחד שלא נשכח מהם • הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ
הִנְנִי הֶעָנִי מִמַּעַשׂ: קול בעל התפילה שמלווה אותי בימים הנוראים
צילום: לוי נזרוב, ארכיון COL

מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

הרה"ח הרב אברהם אלאשוילי, ראש כולל תפארת רפאל ומחבר ספרים:

"הבעל תפילה שאהבתי להתפלל עמו - בזמן שלמדתי בישיבה בלוד, הוא הרב חיים אשכנזי ע"ה, שהתפלל ברגש רב ובנוסח מדוייק, עם קצב טוב, וידע לחבר ניגון מתאים לכל קטע מיוחד. ומשום כך, גם אחרי חתונתי התפללתי בישיבה, בכדי לשמוע את תפילתו המיוחדת והמרגשת.

"וברצוני לציין כמה קטעים האהובים עלי במיוחד בתפילת יום כיפור, מלבד הקטעים שהרבי חיבר עליהם ניגונים, והם הפיוט - "יעלה תחנונינו מערב", שהן המילים והן המנגינה עושות את הפיוט למשהו מאוד יחודי.

"כמו-כן, עליי לציין את הפיוט הפחות מוכר, שאומרים בחזרת הש"ץ של מוסף: "אשר אימתיך .. ואביתה תהילה", זהו פיוט הכתוב בכישרון רב ובעושר לשוני לא מצוי, ובעל תוכן ומשמעות עמוקה, שעם כל אפסות האדם ורומומות המלאכים, הקב"ה רוצה את התהילה דווקא מבשר ודם העלוב עם כל החסרונות שלו.

"וכששואלים אותי מי הבעל התפילה שלי, לא אוכל שלא להזכיר את אאמו"ר חכם רפאל ע"ה, שהיה בעל תפילה עשרות בשנים בגרוזיה ובארץ, וזיכרון הילדות שלי הוא דווקא מתפלותיו, ובכל ימים נוראים אני נזכר בתפלותיו ובמנגינות המיוחדות שלו בתפילות ימים נוראים.

"אבי ע"ה היה בעל תפילה עם נוסח מיוחד כפי המקובל ביהדות גרוזיה. הניגון היה משרה אווירה של רצינות וקדושה בקהל המתפללים. ותמיד אני נזכר בקטעים מיוחדים שאין אותם בנוסח התפילה האשכנזיים, כמו הפיוט "עת שערי רצון להיפתח", שאומרים בראש השנה לפני התקיעות, והפיוט "א-ל נורא עלילה", שאומרים ביום כיפור לפני תפלת נעילה.

"ולסיום, רק אציין את הביצוע המרגש והמיוחד של הקטע "אוחילה לא-ל", של הלל פלאי, שאהוב עליי במיוחד בגלל הביצוע המיוחד וגם בגלל תוכנו הפשוט כל-כך.

"שה' יתן לנו יכולת להתפלל לפניו, ושתפלתינו תתקבלנה ברצון לפני אדון כל, אכי"ר. שנה טובה וגמר חתימה טובה.

הרה"ח הרב יצחק מוזגורשוילי, רב שכונת רמט-שרת בלוד ומרבני הקהילה הגאורגית בארץ-הקודש:

"בעל תפילה שהושפעתי ממנו רבות, הוא אבי הרב מיכאל מוזגורשוילי זצ"ל, רב הקהילה בנהריה למעלה משלושים שנה, וגם היה בעל תפילה נפלא ובמיוחד בימים נוראים.

"מדובר מגיל ילדות ואחר-כך בשנות המ"ם, תשמ"א-תש"נ. הייתי בשנות העשרים לחיי.

"המיוחד בתפילתו היה בקולו הערב, והמיוחד - שממש ריגש ובכה בדמעות שליש, בכל הקטעים של התפילות וכל הקהל התרגש יחד איתו, הן בר"ה והן ביום הכיפורים, והרגשנו ממש, שמילות התפילה נוגעים בנו בבחינת כל עצמותי תאמרנה.

"הכי מרגש היה, בתפילת 'ונתנה תוקף', שהיה ברגש מיוחד שנגע בלבות כולם. וכמובן שזה מלווה אותי לאורך הזמן.

"בעל תפילה נוסף ומיוחד הוא הרב רפאל אלשוילי זצ"ל, רבה הראשי של יהדות גאורגיה. זכיתי להסתופף בצילו בימים נוראים בין השנים תשנ"ז -תשס"ה. הייתי באמצע שנות השלושים של חיי.

"המיוחד בתפילתו - קולו, בעל רגש פנימי עמוק, שהרעיד את הלבבות. ידע הרב לתת את המשמעות האמיתית לכל תיבות התפילה, בבחינת מה שאמר הבעש"ט: 'צהר תעשה לתיבה'. הכוונה לתיבות התפילה. ובמיוחד ידע לרגש את הקהל בפיוטים הנאמרים אצל הספרדים בימים נוראים. (שחיברום גדולי רבני ספרד מלפני מאות שנים) ובאמצעותם יצק בקהל את הרגש של הימים הנוראים וראינו במוחש שכל הקהל התרגש עם הרב ביחד והרגיש שייך לעומק הדברים שבתבות התפילה.

"וכמובן שזה מלווה אותי לאורך הדרך, וכל ימים נוראים מעורר געגועים לאותם גברא רבה, שהרגשת שמעלים יחד עם הציבור את התפילות ממש לפני בורא עולם".

"גמר חתימה טובה, לכל בית ישראל". 
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.