מערכת COL | יום ה' תשרי ה׳תשע״ח 25.09.2017

הרבי דואג לכבודה של אמו הרבנית > המברקים נחשפים לראשונה

תגלית מרגשת בפרסום ראשון: ערב יום ההילולא הג"ן - ו' תשרי, 53 שנה להסתלקותה של הרבנית הצדקנית מרת חנה שניאורסאהן ע"ה, אמו של כ"ק אדמו"ר זי"ע, נחשפת שורת מברקים אישיים ששלח הרבי אל בא כוחו באירופה הרה"ת ר' בנימין אליהו גאראדעצקי ע"ה, שטיפל באופן אישי וחשאי בהליכים השונים הקשורים לנסיעותיה ומסמכיה של הרבנית באירופה •  הקונטרס בו מופיעים חמשה מכתבים ומברקים בפרסום ראשון כולל גם שיחות מהתוועדות ש"פ וילך – שבת שובה – ו' תשרי ה'תשל"ב, שכללה ביאורים בתורתו של בעלה הרה"ק הרב לוי יצחק שניאורסאהן זצוק"ל, והוא מוגש לתועלת הגולשים לעיון ולהורדה • צילום המברקים המקוריים והמכתבים בכתב יד קודש בכתבה המלאה>>
הרבי דואג לכבודה של אמו הרבנית > המברקים נחשפים לראשונה


לפני יותר משבעים שנה, יצאה הרבנית הצדקנית מרת חנה שניאורסאהן ע"ה מאחורי מסך הברזל, והמתינה באירופה להסדרת אשרות הנסיעה והשהייה לקראת הגעתה לחוף מבטחים בארצות הברית. ברגע שנודע לבנה הגדול, כ"ק אדמו"ר זי"ע (שהתגורר כבר בחצי כדור התחתון, לאחר ההצלה הניסית, וההגעה צליחה "איש וביתו" ביום הבהיר כ"ח סיון ה'תש"א), שהרבנית יצאה מעמק הבכא הסובייטי בדרך לא דרך ונמצאת במדינה מערבית חופשית, החל לשגר מכתבים ומברקים לחסידים ששהו על ידה ובעיקר לעסקני חב"ד שהיו מראשי המתעסקים בהצלת וסידור הפליטים במדינות אירופה שלאחר השואה האיומה.

כשנתיים לאחר פטירת בעלה הגדול כ"ק הרה"ק וכו' הרב ר' לוי יצחק ז"ל, עזבה הרבנית את מקום הגלות באלמא אטא והגיעה לעיר הבירה מוסקבה, שם שהתה בביתו של ר' דובער (בערל) ריקמן שדר בעיירה סמוכה. במשך תקופה ניסתה לצאת מרוסיה באופן רשמי עם בקשת הגירה לארה"ב ומיאנה להצטרף לקבוצות החסידים שהבריחו את הגבול במסגרת ה'עשאלונים' הידועים. לבסוף, משנוכחה כי השלטונות מערימים קשיים אין ספור, הסכימה להצטרף לאחת הקבוצות ועברה את הגבול לפולין, משם נדדה עד שהגיעה למחנה העקורים בפוקינג שבגרמניה, ומשם שוב נדדה עד שהגיעה לפאריז בירת צרפת.

משנודע לרבי שהגיעה למקום מבטחים, גם אם זמני, יצא בטיסה מיוחדת מארה"ב לאירופה והגיע בעצמו (היתה זו הפעם האחרונה שהרבי יצא מגבולות מדינת ניו-יורק) לפאריז, שם שהה במשך כמה חודשים בכדי לפקח בעצמו על סידור הניירות הרשמיים. במהלך חודשי השהייה בפאריז (מכ"ו אדר עד כ"א סיון) דר בבית המלון היוקרתי ע"ש אדוארד השביעי שע"י כיכר האופרה, ונהג לבקר את אמו שהתגוררה בביתו של קרוב המשפחה הרב שניאור זלמן שניאורסאהן, מידי בוקר וערב. בשבתות ובימים טובים נהג להתפלל בבית הכנסת ששכן באותו בניין של הרשז"ש ולאחר מכן סעד במחיצת אמו הרבנית. כך עד שסודרו הניירות והתקבלה הויזה המיוחלת, שהובילה לנסיעה המשותפת שלהם באוניה שהגיעה אל חצי כדור התחתון ביום הבהיר כ"ח סיון ה'תש"ז.

בתור מי שהיה העסקן בה"א הידיעה בכל מאמצי ההצלה וסידורם של משפחות החסידים, היה הרה"ח הרה"ת ר' בנימין אליהו גאראדעצקי ע"ה מעורב בכל פרטי הענינים בקשר עם הגירתה ונסיעתה של הרבנית חנה ממקום למקום, תוך שהוא עומד בקשר מתמיד עם הרבי, וכן עם כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ שעקב אחר כל פרטי ההצלה והשגת הויזה לארצות הברית, כפי שניתן לראות באג"ק.

ערב יום ההילולא הג"ן, ו' תשרי ה'תשע"ח, מפרסמת מערכת "אגרות קודש" שע"י 'ועד הנחות בלה"ק' שני מכתבים שנכתבו בכתב ידו הקדושה של הרבי, ושלושה מברקים שנשלחו על ידי הרבי והתגלו לאחרונה ממש, בפרסום ראשון!

המברקים שנשלחו בשפה לועזית דרך שירות הדואר, תורגמו ופוענחו בידי חברי המערכת, ונדפסים בקונטרס שי"ל בימים אלו, הכולל שיחות מהתוועדות יום ההילולא השביעי, ש"פ וילך – שבת שובה – ו' תשרי ה'תשל"ב.

באותה התוועדות שהתקיימה לפני 46 שנה, ביאר הרבי בהרחבה את תורת אביו בהערותיו על הזהר הק' על פרשת השבוע. כידוע, התאפשרה הכתיבה של חידושי תורה אלו על גליונות הספרים בזכות תושייתה של הרבנית חנה, כשהכינה דיו מעשבים במקום הגלות (כפי שסיפר הרבי בכמה הזדמנויות, וכפי שנמצא ברשימותיה של הרבנית עצמה שהתפרסמו בידי מערכת זו לפני כמה שנים). כן שמרה הרבנית במסירות נפש ממש על ספרים אלו שהכילו את ההערות שנרשמו עליהם במס"נ בלתי רגילה, עד שהגיעו לידי בנה הגדול, שהדפיס את תורת אביו שנים ספורות קודם אותה התוועדות. במהלך ההתוועדות הרחיב הרבי במעלת נשי ישראל, תפקיד האשה היהודייה כעקרת הבית, וכן ביאר ביאור נפלא ומיוחד בפסוקי "הפטרת חנה" הנקראת בראש השנה.

במילים המרכיבות את ב' המכתבים וג' המברקים (מתאריכים: כ"ג מרחשוון, כ"ה מרחשוון, ג' כסלו, ט' טבת, כ"ד טבת – ה'תש"ז) הנחשפים כאן לראשונה, ניתן לראות את הדאגה האישית של הרבי לכבודה של אמו הרבנית, ואת הכיבוד עם המופלא ביותר בין השורות של ההוראות הברורות וההדרכות הישירות שנותן הרבי לשלוחו האישי ובא כוחו הרב גאראדעצקי: לסייע לה ככל האפשרי, לא לחסוך בהוצאות כספיות, כל ההוצאות יהיו "על חשבוני", מתעניין ביותר אודות מצב בריאותה, דואג על כל עיכוב קטן ברשות המיוחלת לעזוב את מחנה העקורים ולהתיישב בפאריז, ומורה לעשות כל הדרוש להחיש נסיעתה.

יש לציין שאת המכתבים (אותיות ב' וג' בקונטרס) כותב הרבי בכתי"ק על נייר מכתבים רגיל, ולא כרגיל באותה תקופה על נייר המכתבים של א' משלושת המוסדות בראשם עמד באותה עת (מרכז לעניני חינוך, מחנה ישראל, קה"ת).

פרסום המכתבים והמברקים מארכיונו רב הכמות והאיכות של הרבא"ג ע"ה – ה"בא כח" של רבותינו נשיאינו הק' באירופה וצפון אפריקה, נעשה באדיבות בנו וממלא מקומו בניהול ה'לשכה' הרה"ת ר' שלום דובער גאראדעצקי שיחי', ובסיוע נכדו המנהל-פועל של "לשכת ליובאוויטש האירופאית" השליח הרה"ת ר' יוסף יצחק גאראדעצקי שיחי', ותודתנו נתונה להם בשם כל אנ"ש והתמימים, וזכות הרבים תלוי בהם.

לגירסת הדפסה - לחצו כאן

לעיון בהעתקה של המכתבים והמברקים, ופענוח מלא -
לחצו כאן

 



הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.