מערכת COL | יום כ"א אלול ה׳תשע״ז 12.09.2017

בג"ץ: תיקון מתווה חוק הגיוס אינו חוקי – ויבוטל בתוך שנה

בג''ץ, בהרכב מורחב, ביטל את התיקון לחוק הגיוס וקבע כי הממשלה תצטרך להעביר חוק חדש בתוך שנה • השופטים: "התיקון לחוק איננו חוקתי ולא ניתן להאריכו כשיפקע תוקפו בתוך שנה" • בפנים: תקציר פסק הדין של בג"ץ • ומה מגיבים החכ"ים החרדיים? • תיקון חוק הגיוס בוטל בבג"ץ
בג
צילום אילוסטרציה: COL
בג"ץ בהרכב מורחב של תשעה שופטים ביטל הערב (שלישי) את חוק הגיוס שאושר בכנסת הנוכחית, וקבע כי על הממשלה לנסח חוק אחר – בתוך שנה.

בית המשפט העליון קבע, כי התיקונים שאושרו בכנסת הנוכחית ל'חוק הגיוס' שהובילה מפלגת יש עתיד בכנסת הקודמת – אינם עומדים במבחן החוק.

מדובר בתיקון לחוק שחוקקו המפלגות החרדיות בכנסת הנוכחית, בשנת 2015, לפיו הוארך הפטור מגיוס לתלמידי ישיבה עד לשנת 2023 – תיקון שעל פי קביעת בג"ץ "בלתי מידתי ובלתי חוקתי".

"כשבוחנים את הוראות ההסדר נדבך על גבי נדבך מתברר כי קיים כשל עמוק ביכולתו לממש את המטרה של צמצום משמעותי של אי השוויון בחלוקה בנטל השירות הצבאי", נכתב בהחלטת השופטים.

השופטים הבהירו: "לא ניתן יהיה להאריך את החוק לאחר שיפקע תוקפו בהמשך השנה".

ההחלטה התקבלה ברוב דעות, מלבד דעת המיעוט של השופט סולברג.

בפסק הדין שניתן היום, קבעו כל השופטים כי "הסדר הגיוס החדש פוגע
בשוויון. שמונה מבין תשעת השופטים בהרכב קבעו כי הסדר הגיוס החדש נכשל כבר
במבחן המידתיות הראשון, מבחן הקשר הרציונאלי, שעניינו ההתאמה בין ההסדרים
בחוק לבין תכליתו. דהיינו, כי ההסדר הינו בלתי מידתי ובלתי חוקתי. לפיכך, הוחלט,
ברוב דעות, להורות על ביטולו של הסדר
הגיוס החדש לגבי תלמידי הישיבות ש"תורתם אומנותם".
שופטי הרוב פסקו כי בטלותו של ההסדר תיכנס לתוקף רק בעוד שנה ממועד מתן פסק הדין, על מנת לאפשר היערכות לקראת ההשלכות הכרוכות בכך.
השופט נ' סולברג, בדעת מיעוט, סבר כי יש לדחות את העתירות האמורות שכן טרם בשלה העת להכריע כי הסדר הגיוס החדש אינו חוקתי וכי דינו להתבטל. כל שופטי ההרכב דחו, פה אחד, את העתירה בבג"ץ 0781/11 שבה נטען כי תיקון מס' 81 מפלה לרעה את תלמידי הישיבות."

תקציר פסק הדין של בג"ץ>>

***

תגובות סוערות במפלגות החרדיות לאחר פרסום ההחלטה:

סגן השר מאיר פרוש בתגובה:
"האקטיבזם השיפוטי של בג"ץ מרוקן כליל את חשיבות החקיקה בכנסת שהופכת לאות מתה. הפסיקה היום הינה המשך לתקיעת היתדות בארון המתים. בג"ץ להוט למלחמת גוג ומגוג.

"במשך שבעים שנה לא היה מטעם המדינה שוויון כלפי הציבור החרדי מול הציבור הכללי, החרדים יודעים שהם מופלים וזה המחיר של עצמאות." 

יו"ר סיעת יהדות התורה חה"כ מוזס:
"בגצ שב ומוכיח כמה הוא מנותק ממסורת ישראל ועד כמה עמוקה שנאתו לכל דבר שקרוב ללומדי התורה ולשומרי הדת. בגצ ממשיך פעם אחר פעם להתערב בהחלטות הכנסת באופן שערורייתי. הגיעו מים עד נפש והגיע העת להחזירו לגודלו הטבעי.
סיעת יהדות התורה תיוועץ עם גדולי ישראל ובמקביל נפעל לחוקק חוק שיגן עלינו מפני פסיקותיו הזחוחות של בגצ.
תורת ישראל תמשיך ותתקיים ולומדיה ימשיכו לשבת וללמוד באהלה של תורה על אף ולמרות פסיקתם."

ח"כ מיכאל מלכיאלי:
"שופטי בג"צ מוכיחים פעם אחר פעם שהם מנותקים מהעם ומגיעים עם אג'נדות מרחוב שינקין בתל אביב או מהאליטות ברחביה בירושלים. המוסד הזה חייב ניעור אחת ולתמיד .

לומדי התורה שמרו על העם היהודי לפני בג"צ וישמרו עלינו לנצח נצחים.. כשאר יענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ"

ח"כ הרב ישראל אייכלר הגיב הערב לפסק הדין בעתירה שהוגשה נגד בני הישיבות:

"בג"ץ ממשיך לכרוך את החבל סביב מקורות חמצן הלגיטמציה הציבורית שלו. תופסי הכיסאות בבג"ץ הוכיחו היום כי המניע היחיד שמאחורי פסיקותיו הוא תאוות שלטון דיקטטורי, נגד  חוקי הכנסת הנבחרת. 

שופטי בג"צ ישאו באחריות אישית למלחמה כוללת נגד הדת  היהודית".

"התורה לא תיפגע, וניצחיותה מובטחת לנו לעולמים. מי שיפסיד בפסיקה הזו הם בג"ץ ומדינת ישראל.

כבר בפתיחת המושב נשלב ידיים יחד עם חוגים נוספים בכנסת, שנפגעו מנחת זרועו של השלטון הדיקטוטרי בכנסיית המשפט. יחד נפעל להעברת חוק שיצמצם את יכולתו של הבג"צ לפגוע ביהדות ולסלף את חוקי הכנסת".

"נילחם נגד כל מי שינסה לפגוע בלומדי התורה בארץ הקודש. בני הישיבות ימשיכו לשקוד על התורה הקדושה עד לביאת המשיח.

שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן:

"מדובר בהחלטה אומללה וגרועה שתיכנס להיסטוריה של פסיקות איומות בעולם היהודי.

שופטי בג״צ הוכיחו היום כי אינם בוחלים בשום דרך כדי להצר צעדיהם של לומדי התורה בישראל, מתוך מטרה לפגוע בציפור נפשה של היהדות החרדית שהם בני הישיבות הקדושות שתורתם אומנותם.

לא נאפשר לאף כוח בעולם למנוע מאף אדם ללמוד תורה וכי הוכח שכל מהלך שכזה של כפיה נגד לומדי התורה, באמצעות חוק או כל סנקציה שהיא - נידון לכישלון מראש.

ניוועץ בגדולי ישראל ונוביל לשינוי ההחלטה הדרקונית של שופטי בג״צ, שלא מבינים מהות וחשיבות לימוד התורה בעם ישראל לדורותיו.

חה"כ ישראל אייכלר בראיון ברדיו:
"אם לא היו פחדנים בתוך הכנסת היינו מתקנים את חוק עוקף בג"צ. הטיפשים - שופטי בג"צ מייצרים מלחמה בתוך עם ישראל.

"מרן האדמו"ר מבעלז ידע בתחילת השבוע על פסיקת בג"צ הצפויה. כחלון הבטיח שיתמוך בפסקת ההתגברות במידה ובג"צ פוסק נגדנו."

ח"כ יעקב אשר בתגובה להחלטת בג"ץ:

"בהחלטת בג"ץ אין שום טיעונים משפטיים, אלא רק השקפת עולם של אנשים אשר דעתם ידועה, ובהשקפת עולמם אין ערך לתורה וללומדיה, שופטי הג"ץ מביעים את השקפתם באמצעות ביטול חוקים של הכנסת, הם ביטלו את חוק טל ועוד חוקים נוספים שלא התאימו להשקפת עולמם.

בכל דור ודור עומדים עלינו לכלותינו והתורה תישאר נצחית, אנחנו נעבור גם את המשוכה הזאת, שליחותנו שכל יהודי יוכל ללמוד תורה בארץ ישראל ואנו לא ניתן לאף אחד לפגוע בציבור לומדי התורה ובערך הגדול שהתורה נותנת לעם ישראל שזה בסיס הקיום של עמנו. 

גם שופטי הבג"ץ יודעים שכמו בכל הדורות גם הם לא יצליחו להשכיח תורה מישראל, ובג"ץ בהחלטתו משתף פעולה עם לפיד שניסה ומנסה כל הזמן לשסע את העם ולגרום למלחמת אחים משיקולים פוליטיים ואלקטורלים בלבד . שופטי ביה"מש היו צריכים להשתתף במסיבת העיתונאים של לפיד, הם שותפיו במסע המתוכנן שמתחיל בהשקפת עולם וממשיך ברצון לזעזע את הקואליציה ולגרום למלחמת אחים.

אנו שליחי עולם התורה נעשה את שליחתנו לדאוג ללומדי התורה בחקיקה שתמנע בכל דרך התערבות של שופטים אשר אינם מכירים בערך לימוד התורה. כפי שעברנו את ביטול חוק טל נעבור את ביטול החוק הזה ועם ישראל ימשיך לשמור על הנצחיות שלו והתורה שמשמרת אותו כאן בארץ ישראל."

 סגן השר מאיר פרוש ליוסי בן עטר ב'גלי ישראל':
"אם לא יוכלו ללמוד תורה בארץ ישראל זה הסוף שלנו, ההתנהלות של בג"צ מקוממת. אף פעם לא שמעתי על פסיקות של בג"צ שמבקשות שוויון לאוכלוסיה מוחלשת בציבור החרדי, פתאום אכפת להם משוויון בין דם לדם?

בג"צ חי מההתעמרות בציבור החרדי. שופטי בג"צ מכניסים פעם אחר פעם אידיאולוגיה לפס"ד, הם להוטים למלחמת גוג ומגוג. אני בז לפסק הזה ולדעה שאומרת שאפשר ללמוד תורה אחרי גיוס. "





הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.