מערכת COL | יום ט' אלול ה׳תשע״ז 31.08.2017

כמה יעלה לחסיד חב"ד לקנות השנה אתרוג מהודר? • יצאנו לבדוק

לאחר 'משבר האתרוגים' בקלבריה, COL יוצא לבדוק עבורכם: כמה יעלה לחסיד חב"ד לקנות השנה אתרוג? • בדקנו אצל משווקי האתרוגים, ויצאנו עם תשובות שיעניינו אתכם: מה מצב אתרוגי ה'גל השני' באיטליה, והאם יש למה לחכות? מה עם ה'הדר' של האתרוגים השנה, והאם הפער במחירים משמעותי? ושאלת המליון: כמה יעלה לכם אתרוג יפה ומהודר? תחקיר COL, מיוחד למגזין שישי • כמה עולה אתרוג מהודר
כמה יעלה לחסיד חב
(צילום: COL)
משה בן-חיים, COL

יש אתרוג, ויש קלבריה, את זה יודע כל חבדניק. השם 'הדר' ראוי לו. גודלו בדרך כלל מעל האתרוגים הרגילים, וגם יופי ונקיות מאפיינות אותו בדרך כלל. ויש חסידים שלא היתה משגת לקנות אתרוג קלבריה, ומבקשים בדחילו 'מתנה על מנת להחזיר' מאחד המתפללים שרכש אתרוג כזה, כדי שיוכלו לברך עליו דווקא.

מה הסיבה שחסידי חב"ד נהגו להשקיע מכספם ולקנות אתרוג שגדל בקלבריה שבאיטליה? או לחילופין לקנות מזן זה שגדל בפרדסי כפר חב"ד?

'משמני הארץ יהיה מושבך' (ברכה שנתן יצחק לעשיו) - זו איטליא של יוון. אמר אדמו"ר הזקן: כי כשאמר הקב"ה למשה רבנו "ולקחתם לכם פרי עץ הדר וגו'" - הושיבו שלוחים על ענן, ושלחום להביא אתרוגים מקלבריה. על כן נהגו חסידי חב"ד לדורותיהם להדר ולברך על אתרוג קלברי, כפי המובא בספר המנהגים: קבלה בידינו מאדמו"ר הזקן - בעל התניא והשו"ע - להדר אחר אתרוגי קאלאברי-יאנאווע מטעם הידוע לו.

כפי שפרסמנו כאן, בעקבות חורף קשה באיטליה, וטמפרטורות בחורף האחרון של 6 מעלות מתחת לאפס (!) קפאו עצי אתרוגים, השנה היבול הצטמצם מאוד וצפוי מחסור באתרוגי 'קלבריה' – להם מסורת שאינם מורכבים.

יצאנו לבדוק: כמה יעלה לחסיד חב"ד לקנות השנה אתרוג מהודר?

ראשית, פנינו לב' מכפר חב"ד, העוסק במכירת אתרוגי קלבריה ב- 20 שנה האחרונות. הוא נחשב לאחד ה'מבינים' בתחום בעקבות נסיונו העשיר, וכמו כן יצא לו מכבר שם טוב של מוכר הגון ואדיב. הוא נותן לנו 'תמונת מצב' לגבי אתרוגי הקלבריה:

 "החדשות הרעות הן, שכידוע באיזור הגידול באיטליה היתה מכת קור של עד 6 מעלות מתחת לאפס, ועצי האתרוגים קפאו. המגדל הגוי סיפר לי שככל הידוע לו זוהי מכת הקור הגדולה באיזור ב-56 שנה האחרונות! ענפי העצים קפאו ונותרו ללא חמצן, ונאלצו לקצוץ אותם", הוא מספר לנו.

אך יש גם קצת חדשות טובות: "כדי שלא יצטרכו לספור שנות עורלה מחדש, קצצו את העצים עד לכחצי מטר מעל הקרקע, וחלק מהעצים החלו ללבלב מחדש, ולהוציא פרחים, כלומר, פירות חדשים."

"יש לכך גם השלכה על השנים הבאות, שלא יצטרכו כאמור להמתין שנות עורלה, ואם העצים יתאוששו, אז בשנה-שנתיים הבאות השוק יחזור למצב נורמלי", הוא מוסיף.

אך דא עקא: בגלל הטראומה שעברו העצים, והפריחה המאוחרת, הקטיף שלהם יהיה סמוך מאוד לראש השנה, והאתרוגים אמנם יהיו כשרים וראויים לברכה, אך לא בגודל ה'קלאסי' כבכל שנה, סביבות ה-150 גרם, ולא מעל 200 גרם, כרגיל בזן זה.

"את מה בעצם אתה משווק כעת?" שאלנו אותו.
"בכל שנה בקטיף הרגיל אחרי פסח, נקטפים כ-80 אלף (!) אתרוגים שנשלחים בעיקר לארה"ב, לחסידי חב"ד וגם לחסידויות אחרות כגון סאטמר ובאבוב, שגם הם צורכים אתרוגי קלבריה. אך השנה, נקטפו רק כ-3000 יחידות, מה גם שרובם נשלחים לארה"ב, ומיעוטם – כמה מאות – לאה"ק. זו למעשה מקור הסחורה שאני משווק בימים אלו."


אתרוג קלבריה. המחיר קפץ השנה

שאלת המליון: כמה יעלה השנה אצלך אתרוג קלבריה?
"השנה המגדלי הגויים הכריחו לקנות את כל הסחורה שנקטפה מהעצים, ללא יכולת לברור, והכל בפי שלוש או ארבע מכל שנה, הם מודעים לחסרים הגדולים. אם בשנה שעברה אתרוג קלבריה יפה עלה נניח 200 דולר, השנה הוא יעלה כ-300 דולר בקירוב, ויש סיכוי השנה שלא נצליח למכור את כל האתרוגים. למרות שהקונה משלם יקר יותר מבשנה שעברה, בתמונה הכללית הרווח הוא לא גדול".

*

אישוש לדבריו, שמענו מהשליח הרב מנחם לאזאר המשגיח על עצי האתרוגים בקלבריה.

הרב לאזאר: "בעקבות הקרה הגדילה יותר איטית ולכן האתרוגים קטנים. הם צריכים עדיין לגדול, השאלה אם יהיו מוכנים לקטיף לפני ראש השנה. יש מקומות שהעצים שם שרדו באופן יוצא מן הכלל, מדובר ב-15 עד 20 אחוז כמות מהמקובל בכל שנה, והמחיר קפץ מאוד. לגבי האתרוגים שעדיין על העצים, הם יהיו יותר קטנים כאמור, וגם פחות יפים מהרגיל ואנשים יצטרכו להתפשר.

"אבל באמת שאי אפשר לדעת מה יהיה, כי קרו השנה כל כך הרבה דברים שאף אחד לא צפה מראש. לגבי המחיר אני לא עוסק בשיווק, אך בגלל המצב והכמות מול הביקוש, המחירים קפצו מאוד כאמור, פי כמה מבכל שנה".

*

מאיטליה חזרנו לאזור המרכז, לאחד ממשווקי אתרוגי הקלבריה הגדולים, ד' מלוד, והוא נותן לנו הערכה ריאלית על 'השאלה': כמה יעלה השנה אתרוג קלבריה מהודר?
ד': "בשנה שעברה מכרתי אתרוגי קלבריה ב-150 200 דולר, אתרוגים יפים מאוד. השנה במחיר הזה האתרוגים לא יהיו הכי נקיים, עדיין אתרוגים מהודרים וללא שאלות, אך לא נקיים כמו בשנים רגילות".

גם אצלו משתמע שכדי למצוא אתרוג יפה 'הדר', המחיר יהיה בסביבות ה-300 דולר טבין ותקילין...

הוא משתף אותנו: "יש לנו רק פרדס אחד באיטליה שלא נפגע והביא תפוקה כמו בכל שנה. הוא בעל כ-350 עצים, והפיק כ-שבעת אלפי אתרוגים – שכולם נמכרו. בעוד שבועיים אטוס לאיטליה כדי לעקוב אחר שאר העצים ששרדו את הקרה והוציאו פריחה מאוחרת והאתרוגים שעליהם יהיו קטנים מהרגיל. אך צר לי לבשר שכמעט הכל יעשה דרכו לארה"ב, לחסידויות סאטמר ואחרות...


קטיף אתרוגים (ארכיון COL)

השוק נכנס למצב של לחץ, כי יודעים שאם לא יקנו כעת לא בטוח שיהיה אחר כך. אני עצמי רוכש אתרוגים בפי שלוש – ארבע מבכל שנה ולכן אני חייב למכור ביותר כסף. בנוסף לכל, השנה יש לי 'בלאי' של כ-250 אתרוגים והרווח שלי מיזערי".

ומה לגבי השנים הבאות?
"יש מקומות שבהן העצים יתאוששו מהר, ויש פחות. אבל בגדול המחיר והאיכות יחזרו".

כל מה שנותר לרוכשי הקלבריה האיטלקי, למהר ולרכוש אחד כזה כבר עכשיו. כמובן אם ידם משגת ויש להם 300 דולר זמינים בכיס...

*

אחרי שראינו את מצב שוק אתרוגי הקלבריה מאיטליה, חזרנו לכפר חב"ד. יש רבים מחסידי חב"ד שמברכים על אתרוגי כפר חב"ד היפים והמהודים, שהם עצמם זנים נקיים של אתרוגי ה'קלבריה' מאיטליה, וכידוע הרבי עודד את הקמת הפרדסים בכפר עוד מימי בראשית.

השנה, בגלל הסערה תרתי משמע שאירעה באיטליה, השוק התעורר מוקדם מהרגיל, ור' נחום לוריא בעל פרדסי אתרוגים בכפר חב"ד, עסוק מאוד בימים אלו. ידיו מלאות עבודה כבר כעת, כשרבים מכל רחבי הארץ מתדפקים בחנותו לרכוש כבר כעת אתרוג נאה ומהודר.

"יש ביקוש יותר מתמיד כבר בתקופה זו", מציין בפנינו ר' נחום בין-לבין, תוך טיפול בלקוחותיו. "לא רק מכפר חב"ד באים, אלא גם מבני ברק וירושלים, ולמעשה מכל רחבי הארץ.

ולשאלת המליון: "כמה יעלה אצלך השנה אתרוג מהודר?"
ר' נחום: "אתרוג יפה סטנדרטי פחות או יותר, יעלה כ-250 שקלים. יש גם אתרוגים 'יהלום' ב500 ועד 700..."

מה שברור, שפה המחיר נקוב בשקלים, לעומת ה'קלבריה' שם כמעט אותו מחיר – רק בדולרים...

"האם יש בכל זאת עלייה במחיר לעומת שנה שעברה?" המשכנו להקשות.
"בכל שנה מעגל הרוכשים אצלינו מתרחב, והשנה בפרט בעקבות המשבר הביקוש יהיה מעבר ליכולת ההיצע. יש עליה מסויימת במחיר לעומת השנה שעברה, אך לא באחוז משמעותי".

*

מאתרוגי לוריא, עברנו למקום סמוך – אתרוגי כפר חב"ד של משפחת גורליק.
"אנחנו מתחייבים שלא להעלות השנה מחירים משנה שעברה, רמות המחיר יהיו זהות לשנים שעברו", מצהיר בפנינו אחד מבני המשפחה.


פרדס אתרוגים


אתם מבחינים בעליית ביקושים?
"גם מחו"ל ממקומות שלא עבדו איתנו בעבר, וגם אנשים שחוששים בארץ ממחסור, אנו חשים בהבדל מבשנה רגילה. בגלל שהלחץ מחו"ל גובר, אז הרבה יותר סחורה נשלחת לשם, וההיצע בארץ קצת ירד עקב כך, אבל לא באופן משמעותי".

*

אתרוג השנה יהיה לכם בע"ה, רק השאלה איך הוא יראה, וכמה הוא יעלה...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.