מערכת COL | יום ה' אדר ב ה׳תשס״ה 16.03.2005

שבת מיוחדת לבוגרי מוסדות חב"ד בצפון אפריקה

למעלה מ-100 בוגרי מוסדות חב"ד בצפון אפריקה ובני משפחותיהם ישתתפו בשבת הקרובה, פרשת 'זכור' בשבת חוויתית וגדושה בהרצאות, שיעורים והתוועדויות המאורגנת על-ידי בית חב"ד המרכזי בעיר באר-שבע בהנהלת הרב זלמן גורליק. ברחבי הארץ חיים מאות בוגרים שהתחנכו ברשת מוסדות החינוך של חב"ד בצפון אפריקה ומאז שומרים על קשר חם עם שלוחי חב"ד. ממוסדות החינוך של חב"ד בצפון אפריקה יצאו רבנים, תלמידי חכמים, ואישי ציבור רבים ובראשם הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב משה שלמה עמאר. המשך הכתבה ב'כתבה מלאה'
שבת מיוחדת לבוגרי מוסדות חב
תלמידי בית ספר של חב"ד בעיר אגדיר שבמרוקו בתמונה שצולמה בשנת תשי"ח
בשבת הקרובה, פרשת 'זכור' ישתתפו למעלה מ-100 בוגרי מוסדות חב"ד בצפון אפריקה ובני משפחותיהם בשבת חוויתית וגדושה בהרצאות, שיעורים והתוועדויות. השבת המאורגנת על-ידי בית חב"ד המרכזי בעיר באר-שבע בהנהלת הרב זלמן גורליק, תיערך במלון 'חפץ חיים', ואורח השבת יהיה הרב יוסף-יצחק מטוסוב, שליח חב"ד בעיר טולוז שבצרפת, שאביו הרב שלמה מטוסוב, נמנה אף הוא על שלוחי הרבי במרוקו, לצידו של הרב שלום איידלמאן. הרב מטוסוב יספר על שורשי השליחות במשפחתו, בהיותו הילד הראשון שנולד לשלוחי חב"ד במרוקו.

במוצאי-שבת תתקיים סעודת 'מלווה-מלכה' חגיגית בהשתתפות אורחים, רבנים, אישי ציבור, ובוגרי המוסדות מכל רחבי הארץ, וביניהם סגן ראש העיר באר-שבע יצחק מרציאנו. את השבת ינעים הפייטן ציון אלקובי ובנו ילד הפלא.

ביום ראשון בערב יתקיים ערב נוסף של בוגרי מוסדות חינוך חב"ד בצפון אפריקה שיתקיים ב בית העם' במנחמיה בארגונו של רב המושבה ומנהל בית חב"ד במקום הרב דוד וענין. מארגן האירועים הרב זלמן גורליק מזמין את הבוגרים להשתתף בשבת המיוחדת ובכינוס במנחמיה, להנות ולהיזכר בעורגה בהתוועדויות, ובמפגשים עם אנשי חב"ד כמו בימים הטובים בצפון אפריקה.


העיר הראשונה בעולם

בשנת תש"י (1950) עשרה ימים לאחר הסתלקותו של כ"ק אדמו"ר הריי"צ – רבי יוסף יצחק שניאורסון נ"ע, האדמו"ר השישי לבית חב"ד - החל חותנו הרבי מליובאוויטש להרחיב ולפתח את מוסדות התורה והחינוך שהתייסדו על-ידי חותנו במדינות צפון אפריקה שבועות ספורים לפני הסתלקותו. הרבי מליובאוויטש שיגר לשם את השליח הרב מיכאל ליפסקר, שהקים את התשתית למוסדות החינוך של חב"ד שפעלו בצפון אפריקה עשרות בשנים.

קזבלנקה היתה למעשה העיר הראשונה בעולם שאליה שיגר הרבי מליובאוויטש שליחים. הם פעלו המרץ והקימו את רשת מוסדות 'רשת אוהלי יוסף-יצחק' על שמו של האדמו"ר הריי"צ, והקימו: בית מדרש למורים, ישיבה קטנה וישיבה גדולה, בתי ספר לבנים ולבנות, ועוד.

השלוחים שנשלחו למרוקו היו חסידים יוצאי רוסיה. זה עתה נחלצו מרדיפות הקומוניסטים וכבר הם נאלצים להתמודד עם הסתגלות לארץ, לשפה ולמנטליות שונות כל-כך משלהם. מבחינת יהודי מרוקו זה היה חיבור מבורך עם אחיהם האשכנזים, שהביאו עמם משב-רוח מרענן ומיוחד.

המיזוג היה מופלא: החסידים מרוסיה החלו לדבר מרוקנית ולאמץ חלק מסגנון החיים המקומי, בעוד יהודי קזבלנקה, מראקש וערים אחרות התוודעו לעולם המושגים החסידי ולניגונים החסידיים, שמקורם במחוזות ליובאוויטש ובערבות אוקראינה.


בוגרים בכל רחבי העולם

ממוסדות החינוך של חב"ד בצפון אפריקה יצאו רבנים, תלמידי חכמים, ואישי ציבור רבים ובראשם הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב משה שלמה עמאר, שאף השתתף בערב הצדעה לפעילות חב"ד במרוקו שנערך לפני כחודשיים בבאר-שבע, בה מתגוררים בוגרים רבים שהתחנכו במוסדות חב"ד בצפון אפריקה. בוגרים נוספים הם: הרב אליהו אברג'ל, ראש אב דין-הדין הרבני בבאר-שבע, ראש עיריית דימונה מר גבי ללוש, ועוד.

במהלך ערב ההצדעה הוחל בכתיבת ספר תורה מהודר לזכרו של הרב יהודה לייב רסקין ע"ה, שחי ופעל במרוקו, בשליחות הרבי, במשך כארבעים וחמש שנים, עד פטירתו בשנה שעברה ממחלה קשה. תלמידיו הרבים של הרב רסקין ע"ה כאבו לשמוע על פטירתו של רבם האהוב, והחליטו לכתוב ספר תורה לעילוי-נשמתו.

לפני חמש שנים הגיע הרב רסקין לביקור ראשון בישראל, לאחר עשרות שנים שבהן נמנע מלבוא לכאן, מחשש ששלטונות מרוקו יתנכלו לו בשובו לשם. הרב רסקין ניצל את הביקור לביקורים אצל רבנים ואישי-ציבור שלמדו במוסדות חב"ד במרוקו.

אתר צעירי-חב"ד
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.