מערכת COL | יום י"ט אב ה׳תשע״ז 11.08.2017

הדתה? צמאה! > המיזם שמחבר את יהודי תבל ● ראיון

"הרבי ידע לזהות את כוחה של הטכנולוגיה ולנתב אותה לדברים חיוביים" ● המיזם התלמודי שסוחף את כל גווני האוכלוסייה - מארה"ב, קנדה, צרפת, אוקראינה, פנמה, אנגליה ועוד ● בראיון למגזין שישי ב-COL מספר יוזם הרעיון ר' יוסי אסולין מנחלת הר חב"ד - על הפרויקט שמחבר את יהודי תבל ● לראיון המלא  
הדתה? צמאה! > המיזם שמחבר את יהודי תבל ● ראיון
מקים המיזם על רקע הש"ס

מאת: מנדי זילברשטרום - COL

***

כמה מילים על המיזם.

"מיזם - "התלמוד היומי", הוא מיזם פרטי להעשרת הידע הכללי בגמרא. הקונספט של המיזם - מידי יום מתפרסם מושג תלמודי חדש מכל מסכתות הש"ס. המושג לא עולה על 300 מילה, הכוללות: סוגיות, סיפורים ואגדות, פתגמי חז"ל, מושגים ויסודות תלמודיים ועוד.

"המושג נכתב בשפה בהירה וקולחת השווה לכל נפש ולקורא הממוצע יקח בין 3 ל-5 דקות להשלים את קריאתו".
 
כיצד ומהיכן החל הרעיון?

"הרעיון התחיל בפורום מסויים בו אני חבר, וחברים בו גם אנשים שאינם דתיים לע"ע. העליתי ויכוח תלמודי נוקב וראיתי שזה תפס את החבר'ה. החלטתי לעשות סקר קטן על-מנת לבחון את מידת ההתעניינות של חברי הפורום בלימוד הגמרא בכלל. למרבה הפתעתי, גיליתי שכמה עשרות הביעו את התעניינותם.

"מאז החל הרעיון לקרום עור וגידים, ומידי יום כתבתי מושג תלמודי חדש".

וכיצד אתה מפיץ את הרעיון?

"כאמור, לאור ההתעניינות, שהייתה הרבה מעבר למה ששיערתי, בניגוד לשיח ההדתה שפוקד אותנו לאחרונה... חשבתי שכדאי להרחיב את החשיפה ככל האפשר ע"מ לאפשר לעוד אנשים להתוודע לתוכן. לכן החלטתי להוציא את הרעיון אל מחוץ לגבולות הפורום.

"תחילה הקמתי אתר אינטרנט בו מתפרסם מידי יום "התלמוד היומי" בצורה נוחה לקריאה. בהמשך הרחבתי את זה לכיוונים נוספים: וואטסאפ, מייל ורשתות חברתיות".

שתף אותנו, מה הם ממדי החשיפה?

"כיום מדובר על יותר מ-700(!) איש ב"ה שקוראים מידי יום את "התלמוד היומי" בכלי המדיה השונים. מה שמסביר את הצמא הגדול שיש היום לגמרא בכל גווני האוכלוסייה.

"מעבר לזה - לפי הסטטיסטיקה, יותר מ-5,000 מושגים נקראו בסה"כ עד כה באתר. ישנם כניסות מארה"ב, קנדה, צרפת, אוקראינה, פנמה, אנגליה ועוד.

"ואם במספרים עסקינן, חשוב לי לציין שהשבוע המיזם סוגר מעגל ומגיע למושג ה-100 שלו מאז הקמתו...".

תוכל להרחיב קצת על זהות האנשים שנחשפים למיזם?

"זה הדבר שהכי הפתיע אותי מאז התחלתי במיזם וזה מה שנותן לי מרץ להמשיך הלאה, על אף המאמץ המרובה הכרוך בזה - החיבור המדהים בין אנשים כ"כ שונים: דתיים ושאינם, ספרדים ואשכנזים, ר"מים ומורים, עיתונאים מכלי התקשורת הגדולים בישראל, עורכי דין, ואפילו שלוחי הרבי בגלובוס, שמשתפים עם המקורבים.

"לאחרונה שיתפתי גם את המפקד שלי בצבא והוא הודה לי נרגשות על הרעיון וביקש להצטרף בעצמו. מידי כמה ימים הוא שולח לי פרטים של עוד חייל ועוד קצין כדי שאצרף גם אותם".

מה לדעתך מביא אנשים שונים כל-כך להתחבר לגמרא?

"אני חושב שהתלמוד הוא סוג של קונצנזוס. כל אחד רוצה בסופו של דבר להתחבר לספר הספרים של העם היהודי שהצמיח לנו את חכמי האומה ואת גדולי הדור.

"רק לפני כשבועיים ביקרתי בכותל המערבי, היה זה חצי שעה לאחר חצות. המחזה שהכי בלט באותה שעה לנגד עיניי היה הפינה שבה ישבו עשרות אנשים מכל המינים והסוגים ולמדו את הדף היומי אל תוך השעות הקטנות.

"מאוחר יותר התברר לי שמדובר בשיעור קבוע מזה שנים. שוב נוכחתי לראות כי התלמוד מוצא נתיב לליבותיהם של כל ישראל".

מהיכן שאבת את ההשראה?

"הרבי ידע לזהות את כוחה של הטכנולוגיה ולנתב אותה לדברים חיוביים. אם זה בשיעורי התניא שייסד בזמנו בערוצי הרדיו, אם זה הווידיאו השבועי דרכו נחשפים מאות ואלפים לדמותו ולשיעור קומתו של הרבי מידי שבוע וכן הלאה.

"גם כאן, החיבור הזה שבין התלמוד הארמי בן ה-1,500 שנה, לבין הטכנולוגיה החדשנית, עושה את הבלתי ייאמן. כיום קבוצות וואטסאפ נפתחות כפטריות אחרי הגשם ואנשים רוצים שגם בתוך הדבר הזה יהיו להם לפחות כמה רגעי איכות ביום".

קיימים היום הרבה ביאורים לגמרא. מהי הייחודיות שלך?

"ראשית אני לא מתיימר להיות תחליף. מדובר במפעלים עצומים שעמלו עליהם מאות תלמידי חכמים. כפי שציינתי בתחילת דבריי, הרעיון שלי הוא להקל על הקורא. כל אחד יכול להקדיש 5 דקות ביום.

"לעומת זאת, לא בטוח שלכל אחד יש זמן לשבת ולפתוח גמרא כל יום ולדלות ממה רעיון כלשהו. ואם על הדרך הוא משלים סוגיות נבחרות של כמה מסכתות בש"ס, מה טוב.

"בנוסף, הביאורים שישנם היום (דוגמת שטיינזלץ ושוטנשטיין), למרות שהם נכתבו בשפה מזמינה, נצמדים לטקסט של הגמרא, והרבה פעמים סדר הדברים האסוציאטיבי בגמרא מאוד מבלבל ויש מעברים מנושא לנושא. הדגש שלי הוא להתמקד כל פעם בסוגיה בפני עצמה, מבלי להיגרר לדיונים בנושאים אחרים".

לסיום, מתוך ה-100 מושגים שנכתבו עד כה – תוכל לשתף אותנו בכמה מושגים נבחרים?

"בוודאי!".

1. התלמוד הבבלי – קווים לדמותו.
2. היסטוריית הדפסת התלמוד הבבלי – מאז ועד היום.
3. ארבעה נכנסו לפרדס
4. מילתא דבדיחותא
5. החלומות הולכים אחר הפיתרון
6. סיפור הדחת רבן גמליאל מהנשיאות - חלק 1 / חלק 2
7. סוגיית תחיית המתים בתלמוד
8. סיני ועוקר הרים – מי עדיף?

****

לאתר התלמודי ולארכיון של יותר מ-100 מושגים תלמודיים:

https://thetalmud.wordpress.com

להצטרפות למיזם - לחצו כאן!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.