מערכת COL | יום י' אב ה׳תשע״ז 02.08.2017

"הרבי העניק יחס אישי ל'בת-מלך": הגב' חסקינד בראיון נדיר

הנהלת תנועת 'בת-מלך' פנתה בשבוע האחרון אל קהל נשי ובנות חב"ד בארה"ק, לעזור ולהחליט על צורתו וצבעו של הלוגו החדש - לאחר עשרות שנים שלא הוחלף או שודרג ● לרגל ריענון הלוגו ההיסטורי - פנה COL אל מרת מרים חסקינד מאשדוד, מוותיקות נשות חב"ד בארה"ק וממייסדות הארגון שמונה כיום כ-60 סניפים ברחבי הארץ - ושמע ממנה על ימי הקמת הארגון, הסמל המיוחד, ועל היחס האישי של הרבי ל'בת-מלך' ● לראיון המלא
כינוס 'בת-מלך' (ארכיון COL, ישראל ברדוגו) והמברק מהרבי

 מנדי זילברשטרום, COL

בשבוע שעבר התפרסמה כאן ב-COL, ידיעה ובה בקשה מאת הנהלת ארגון 'בת-מלך' הפונה אל בנות חב"ד ואנ"ש בארה"ק, לעזור לארגון להחליט על צורתו וצבעו של הלוגו החדש - לאחר עשרות שנים שלא הוחלף או שודרג.

"כולנו מכירים את הלוגו האהוב והנוסטלגי של ארגון 'בת מלך'. הוא עוצב אי-שם בשנות המ"מים המוקדמות... מתוך רצון להתחדש ולהתרענן, החליטה הנהלת הארגון לפנות אל קהל האמהות, המחנכות, החניכות ואל כלל אנ"ש, ולתת לכולם את האפשרות לבחור את הלוגו המחודש", נכתב בהודעה.

לרגל כך, שוחח COL עם מרת מרים חסקינד מאשדוד - מוותיקות נשות חב"ד בארה"ק, אשר הייתה ממייסדות ארגון 'בת-מלך', ומי שניהלה את הארגון ושלוחותיו בפועל, במשך שנים רבות, ומונה כיום כ-60 סניפים ברחבי ארץ הקודש.

בראיון מיוחד – היא חוזרת אל ההיסטוריה החב"דית - ומספרת על ימי הקמת הארגון, הקמת הסניפים בקהילות חב"ד, ואף מעלה זיכרונות מרתקים על ארגון הנוער, שהפך לשם דבר בארץ-ישראל.


ימי הקמת ארגון 'בת-מלך'


"בתחילת שנות המ"מים", פותחת מרת חסקינד את הראיון, "התחילה פעילות של 'מסיבות שבת' בירושלים עיר הקודש, ע"י הרבנית סימה רלב"ג תחי'. באותן הימים, החליטה הגב' רחל הבר תחי' מנחלת הר חב"ד, להקים את ארגון 'בת-מלך' לבנות התיכון.

"זכורני שבשנת ה'תשמ"א, התקיימה אסיפה של הנהלת ארגון 'נשי ובנות חב"ד' – ביניהן השתתפו: הגב' ציפורה הבר ע"ה, הרבנית דבורה אשכנזי ע"ה. ותבדלחט"א - הגב' דבורה בוטמן תחי', הגב' הינדה גערליצקי תחי' ועוד". באותה אסיפה מינו את הגב' מרים חסקינד לעמוד בראש ארגון 'בת-מלך' הארצי. "מאז הארגון ממוסד. עד לאותו היום - הארגון לא היה ממוסד בפועל בצורה מסודרת", מציינת מרת חסקינד.

לאחר המינוי – פנתה מרת חסקינד אל הסניפים שהיו קיימים – בכפר חב"ד, לוד, ירושלים, ונחלת הר חב"ד, ומינתה בהן מרכזות ומדריכות אשר ינהלו את הסניף בפעילותו השוטפת והאינטנסיבית מידי שבת. מטרת הפעילות הייתה חינוכית וחברתית (השלמה למה שקיבלו בביה"ס)- הילדות היו באות בכל שבת עם המדריכות שלהן לפעילות חוויתית חינוכית וחברתית.
גיבוש ואיחוד צוות הסניפים.

למעשה, מרת חסקינד עמדה בראש הארגון 'טו"ב' (17) שנים. "במשך השנה הייתי נפגשת עם המדריכות ועם המרכזות ושומעת מהן על הפעילות הגדולה. פעם בשנה היינו עורכים יום עיון מיוחד לצוות הארגון, עם תכנית מרתקת – ושם הן היו מקבלות הדרכה כיצד לפעול עם הילדות – בגשמיות ורוחניות. במשך השנים נוספו סניפים ברחבי הארץ – צפת, קריות, ראשון לציון, רחובות, נתניה ועוד...


מכתב תודה לגב' חסקינד מצוות 'בת מלך' בכפר חב"ד, מלפני 20 שנה

"בנוסף למפגשים האלה, ערכנו במשך מספר שנים שבת מיוחדת ומאחדת עבור המרכזות והמדריכות. אני זוכרת שאחת השבתות התקיימה ביישוב 'אור הגנוז', ושם התוועד עם הצוות, שליח הרבי בגדרה, הרב בנימין קרניאל, שהגיע כאורח השבת יחד עם רעייתו והילדים.


הכינוס הארצי השנתי


"חלק מפעילותו העניפה של הארגון", ממשיכה מרת חסקינד לספר, "היה הכינוס הארצי הענק שמיועד לכלל בנות חב"ד (בתי הספר היסודיים) וממשיך עד היום כמידי שנה. אל האירוע מוזמנות הבנות אשר שותפות בפעילות הארגון במשך כל השנה כולה ושאר הבנות שלא הייתה להן פעילות קבועה מידי שבת הוזמנו והגיעו לכנס, כדוגמת בי"ס חב"ד נצרת ועוד.

"לפני כל כינוס הבנות היו מקבלות חוברת עם התוכן המתאים בנושא הכנס. לדוגמא: "ניגוני חב"ד", "יו"ד שבט והרבי הריי"צ", "הרבניות", "מושגים בחסידות" ועוד... הילדות היו לומדות את החוברת לפני האירוע השנתי, ובאירוע היה מתקיים חידון נושא פרסים.
 
במקביל לניהולו השוטף של ארגון 'בת-מלך' לבנות היסודי, ניהלה מרת חסקינד במשך מספר שנים, את הארגון של בנות התיכונים. פעם בשנה היו עורכים כנס ארצי, עם תכניות מיוחדות, מלאות בתוכן חסידי.


סמל התנועה


"בשנת ה'תשמ"ג, החליט הארגון להעניק לכל ילדה את סמל הארגון בצורה מוחשית. לצורך כך הוכנו סמלים ממתכת, אותן הילדות היו עונדות על חולצותיהן", נזכרת מרת חסקינד. הלוגו המדובר – בעצם בא לבטא את שם הארגון – 'בת-מלך'.


מחנה קיץ


"באחת השנים הראשונות, 'ערכתי מחנה קיץ' לבנות התיכון בגבעת המורה בעפולה, למשך מספר ימים כולל שבת, והייתה תכנית מיוחדת. אני זוכרת עד היום את ההנאה הגדולה של אותן בנות שהשתתפו ב'מחנה הקיץ'. במוצאי השבת ערכנו סעודת מלווה-מלכה, ואורח הכבוד היה רבה של מגדל-העמק הרב יצחק-דוד גרוסמן. לרגל 'מחנה קיץ' קיבלנו מכתב ברכה מיוחד מהרבי.


התייחסות אישית מהרבי ל'בת-מלך'


לפני כל כינוס מרת חסקינד הייתה שולחת מכתב אל הרבי והייתה מקבלת ברכה לכבוד הכינוס. "הרבי היה נוהג לברך אותנו במילים "תשואות חן, והרבה הצלחה"...



מכתב הרבי הממוען לגב' חסקינד

"ברוב השנים הכנס היה נערך באולם "אוהל שם" בתל אביב. באחת השנים הודעתי לרבי על הכנס שיתקיים בתל אביב", משחזרת מרת חסקינד, "ועד ליום הכנס לא קיבלתי תשובה עם ברכה. הדבר מאוד ציער אותי.

"בגלל סמיכות מקום האולם לביתי, לפני תחילת הכנס לביתי לראות האם ישנה אולי תשובה מהרבי. להפתעתי ושמחתי, קיבלתי שיחת טלפון כשנכנסתי לביתי מהמזכיר הרב בנימין קליין ז"ל, שאמר שהרבי ברך את הכנס להצלחה.

"מה שבטוח - הרבי העניק יחס חם ואישי לארגון 'בת-מלך', לאורך כל השנים", מסיימת מרת מרים חסקינד את הראיון, כשהיא נזכרת בימים הללו. 

כפי שפורסם לאחרונה פנתה הנהלת נשי ובנות חב"ד שהקימה את הארגון בת מלך אל יו"ר מרכזי 'יד לילד', השליח הרב אלימלך הרצל המפעיל ב"ה בהצלחה רשת מוסדות וביקשה ממנו לקחת על עצמו את ניהול המוסד שהוקם בברכתו ולאור הוראותיו הקדושות של הרבי.

ישיבה מיוחדת בביתו של מזכיר בית דין רבני חב"ד הרב יצחק-יהודה ירוסלבסקי אשר ברך את המהלך ואף ביקש לכתוב פ"נ לרבי עם בקשת ברכה שהארגון תחת ההנהלה החדשה יילך וישגשג ויצמח, לנחת רוח הרבי.

הרב יאיר בורוכוב מונה למנכ"ל הארגון. ובימים אלו הוא רושם תנופת פעילות רבה. הגב' חני גרינברג מונתה למנהלת הארגון, מ' קנייבסקי לרכזת סניפים, יחד עם צוות רחב של בנות חסידיות נמרצות ומוכשרות שיצעידו את הארגון קדימה, לצד הצוות הוותיק של משרדי בת מלך ובנות חב"ד.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.