מערכת COL
|
יום י' אב ה׳תשע״ז
02.08.2017
מתי מסתיים הזמן שבו נחלש "מזלם של ישראל"?
מתי מסתיים הזמן שבו נחלש "מזלם של ישראל"? ● הרב יוסף-שמחה גינזבורג משיב במדורו ב'שיחת השבוע' מזלם של ישראל
שאלה: מתי מסתיים הזמן שבו נחלש "מזלם של ישראל"?
תשובה: בגמרא אמרו שיהודי שיש לו דין ודברים עם גוי – "ישתמט ממנו בחודש אב". ה'מגן אברהם' מביא, שיש המוכיחים מלשון הגמרא, שצריך להמתין עד סוף החודש.
לעומת זה הביאו האחרונים שבספר הזוהר נאמר, שאפילו בחודש אב – רק תשעת הימים הראשונים הם "של עשיו", ולא יותר, ולאחר מכן הקב"ה מורידו ומבטל את כוחו. וכתבו שכל שכן אחרי ט"ו באב, ש"לא היו ימים טובים לישראל" כמותו, שיום זה מפסיק באמצע, ומאז ואילך "ששון ושמחה ישיגו, ונסו יגון ואנחה".
בעניין כניסה לדירה חדשה, העדיף הרבי ("אם אפשר") שייכנסו אליה בחודש אלול, ולפחות לאחר חמישה-עשר באב.
לעניין קביעת מועד לנישואין, בתקופה שעדיין נהגו חסידי חב"ד לקבוע חתונות רק בחציו הראשון של החודש, ולא בכל חודש (לפני כשלושים שנה ביטל הרבי את כל ההגבלות הללו, כדי שלא יביאו חלילה לידי מכשול בענייני צניעות, והעדיף שחתונות ייערכו בהקדם האפשרי), ענה: "טוב יותר בתחילת תמוז מאשר באיזה יום שיהיה בחודש אב", ואם באב – עדיף בימי י"א-ט"ו, ובחודש אלול "שעה טובה ומוצלחת לנישואין במשך כל החודש", מכיוון שהוא חודש הרחמים והרצון.
מקורות: תענית כט,ב. זוהר פ' יתרו עח,ב. מג"א סי' תקנא ס"ק ב. קרבן נתנאל על הרא"ש תענית פ"ד ס"ק ה. נטעי גבריאל פכ"ז ס"י, וש"נ. וראה לקוטי שיחות כרך יד עמ' 303, וכרך יט עמ' 66. שלחן מנחם ח"ג עמ' מח. ספר המנהגים עמ' 76. שערי נישואין עמ' רלא. רלה.
תשובה: בגמרא אמרו שיהודי שיש לו דין ודברים עם גוי – "ישתמט ממנו בחודש אב". ה'מגן אברהם' מביא, שיש המוכיחים מלשון הגמרא, שצריך להמתין עד סוף החודש.
לעומת זה הביאו האחרונים שבספר הזוהר נאמר, שאפילו בחודש אב – רק תשעת הימים הראשונים הם "של עשיו", ולא יותר, ולאחר מכן הקב"ה מורידו ומבטל את כוחו. וכתבו שכל שכן אחרי ט"ו באב, ש"לא היו ימים טובים לישראל" כמותו, שיום זה מפסיק באמצע, ומאז ואילך "ששון ושמחה ישיגו, ונסו יגון ואנחה".
בעניין כניסה לדירה חדשה, העדיף הרבי ("אם אפשר") שייכנסו אליה בחודש אלול, ולפחות לאחר חמישה-עשר באב.
לעניין קביעת מועד לנישואין, בתקופה שעדיין נהגו חסידי חב"ד לקבוע חתונות רק בחציו הראשון של החודש, ולא בכל חודש (לפני כשלושים שנה ביטל הרבי את כל ההגבלות הללו, כדי שלא יביאו חלילה לידי מכשול בענייני צניעות, והעדיף שחתונות ייערכו בהקדם האפשרי), ענה: "טוב יותר בתחילת תמוז מאשר באיזה יום שיהיה בחודש אב", ואם באב – עדיף בימי י"א-ט"ו, ובחודש אלול "שעה טובה ומוצלחת לנישואין במשך כל החודש", מכיוון שהוא חודש הרחמים והרצון.
מקורות: תענית כט,ב. זוהר פ' יתרו עח,ב. מג"א סי' תקנא ס"ק ב. קרבן נתנאל על הרא"ש תענית פ"ד ס"ק ה. נטעי גבריאל פכ"ז ס"י, וש"נ. וראה לקוטי שיחות כרך יד עמ' 303, וכרך יט עמ' 66. שלחן מנחם ח"ג עמ' מח. ספר המנהגים עמ' 76. שערי נישואין עמ' רלא. רלה.
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
0 תגובות