מערכת COL | יום ג' אב ה׳תשע״ז 26.07.2017

חב"ד העניקה לנתניהו את ה'תלמוד המתורגם להונגרית'

במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בבודפשט, העניק לו הרב שלמה כובש, רבה  הראשי של קהילת עמיך, את ה'תלמוד המתורגם להונגרית' שיצא זה עתה לאור פרי עמל של שנים רבות. ספרי תלמוד המתורגמים להונגרית יצאו לאור לאחר עבודה של יותר מעשר שנים בראשות הרב ברוך אובלנדר • לסיפור המלא
חב
ביום חמישי האחרון, חתם ראש הממשלה מר בנימין נתניהו את ביקורו בהונגריה בפגישה עם חמשת ראשי הקהילות היהודיות בהונגריה, וביניהם נציג חב"ד ראש הממשלה פתח את דבריו באומרו שבמהלך כל הביקור, היו לו פגישות חשובות שחיזקו מאד את הקשר בין הממשלות ישראל-הונגריה ולא פחות מכך - קידמו מאד את האינטרס של הקהילות היהודיות בהונגריה.

נתניהו ציין כי הוא רואה כחובתה של ממשלת ישראל להגן על כל יהודי בעולם, ולדאוג שיהודים יוכלו לחיות כיהודים בכל מקום מבלי שיפגעו זכויותיהם עקב יהדותם.

הרב כובש נטל את רשות הדיבור ואמר לראש הממשלה שכרב חב"ד בהונגריה הוא פונה בשם כל 14 שלוחי חב"ד הפזורים ברחבי הונגריה ומחזק את ידיו של מר נתניהו. הרב כובש סיפר שהוא גדל כ'ילד הונגרי' להורים שקיבלו חינוך קומוניסטי טהור שחשבו שהיהדות היא נחלת העבר. יש בכך מסר מרגש מאוד, לראות את ראש ממשלת ישראל מגיע ופועל למען תקומתה וביסוסה של הקהילה היהודית בהונגריה. בהמשך לדברים הזכיר הרב כובש לראש הממשלה נתניהו את דבריו הוא לפני שנים אחדות בעצרת האו״ם הכללית, שתוכנם היה דברי הרבי לפני שלושים שנה אודות האו"ם, שתפקידו שם הוא להדליק נר אחד של אמת מול כל החושך של הבית. הוסיף הרב כובש ואמר שגם כעת זוכה ראש הממשלה להדליק נר של אור ובוודאי ידלקו אורות רבים בהמשך.

בסיום דבריו ביקש הרב כובש מראש הממשלה לפעול כדי לתקן עוול שנעשה ליהודים רבים בהונגריה שבתקופת החוקים נגד היהודים נאלצו כביכול להתנצר על מנת להישאר בחיים ובפועל על פי ההלכה היהודית הם יהודים כשרים, אולם משרד הקליטה ממען לתת כל אותם יהודים זכות עליה בטענה שהוריהם התנצרו. מר נתניהו התייחס ברצינות רבה לבקשה והבטיח לטפל בעניין באופן אישי.

גם השגריר הישראלי שהיה נוכח בפגישה דיבר ושיבח מאד את חב"ד בראשות הרה"ג ברוך אוברלנדר וסיפר לראש הממשלה כי הרב אוברלנדר העומד בראש קהילת חב"ד בהונגריה לקח על עצמו את הפרוייקט האדיר של הקמת מערכת הוצאה לאור שתרגמה במהלך השנים ספרים רבים, ביניהם סידורי תפילה, חומשים, מדרשים ועוד ספרים רבים שמצטרפים עתה לתלמוד המתורגם שהוא כמובן פרוייקט בקנה מידה גדול. השגריר שיבח מאד את פועלם של שלוחי חב"ד והיה ניכר שהוא מעריך מאד ומכיר בכוחה ועוצמתה של חב"ד בהונגריה.

בסיום הפגישה, נפגשו הרב כובש וראש הקהילה האורתודוקסית מר דבלינגר עם השר הרב ישראל אייכלר שהיה חלק במשלחת ראש הממשלה, וגם שם שיבח מאד את חב"ד בהונגריה.

ביקור ראש ממשלת ישראל נפתח כבר ביום שני בארוחת צהרים ממלכתית באחד מאולמות הפאר בבית הפרלמנט ההונגרי, על ידי המארח, ראש ממשלת הונגריה, מר ויקטור אורבן. בארוחה נכחו כ-80 איש מראשי השלטון משרים וראשי ערים ועד אנשי עסקים חשובים מהונגריה. למקום הוזמנו ארבעה נציגים מהקהילה היהודית וביניהם הרב שלמה כובש, שליח חב״ד והרב הראשי של קהילת עמי״ך - עדת שומרי תורה.

דקות ספורות לאחר תחילת האירוע נכנסו לאולם שני ראשי הממשלה; ראש הממשלה ההונגרי חלף על פני ראשי הקהילות השונות, כמו גם על פני השרים הנכבדים ובחר לעצור דווקא ליד הרב כובש תוך שהוא מציג בפני עמיתו הישראלי בגאווה גלויה לעין את הרב כובש, כשהוא מספר לו עד כמה הוא מכבד את 'הרב שלנו. מר נתניהו מצידו אמר לראש הממשלה שהוא מכיר טוב את חב"ד הפועלים בכל העולם ועושים דברים נפלאים.

לאחר כניסת ראשי הממשלה, ניגשה מיד אשת ראש הממשלה שזה עתה סיימה את שיחתה הארוכה עם הרב כובש וביקשה גם היא להציג לגב' שרה נתניהו את 'הרב שלנו' ושיבחה את חב"ד בפניה. גב' נתניהו מצידה מהרה לציין שהיא מכירה את חב"ד בכל העולם וגם בארץ היא עובדת עם חב"ד בתור אשת חינוך כפסיכולוגית בבית הספר בית חנה בירושלים ומעריכה מאד את פועלה של תנועת חב"ד לחינוך היהודי ברחבי העולם.

בסיכומו של הביקור, חב"ד בהונגריה קיבלה את הכבוד הראוי לחב"ד ולרבי העומד בראשם וניכר היה כי השלטון ער לנעשה בהונגריה ומעריך מאד את פועלם הגדול.

בהונגריה מתגוררים יותר ממאה אלף יהודים ושבעה בתי חב"ד עם 14 רבנים ושלוחים בהונגריה פועלים בעוצמה רבה.

מוסדות חב"ד וקהילת עמִי"ך בהונגריה התפתחו בשנים האחרונות לממדי ענק וכוללים:
בתי כנסת: בית כנסת וואשווארי, אובודה, קרן אור, דברצן ומישקולץ.
מוסדות חינוך: מעונות, גנים ובית ספר דו לשוני (הונגרי-עברי) הכוללים 150 ילדים - כולם יהודים הלכתית!
ז.ט.ס.: אונברסיטה פתוחה ללימודי יהדות, עד היום עברו במוסד למעלה מ2000 תלמידים
עתיד: ארגון לצעירים הכולל מגוון פעילויות.
היט טאן: לימודי יהדות בבתי ספר הונגרים (לא יהודים) במסגרת 'לימודי דת' המחוייבים בחוק.
חנה קלוב: פעילות לנשים סביב מעגל השנה
א' קידס: פעילות בימי ראשון לילדים יהודים הלומדים במוסדות לא יהודיים.
עיתונים ומדיה: עיתון חודשי 'אחדות'. עלון שבועי 'גוט שבת'. אתר 'ז'ידו.קום'.
TEV: ארגון למלחמה באנטישמיות
צדק: ארגון חסד הכולל חלוקת בגדים ואוכל לנזקקים.
הוצאה לאור: הוצאת ספרים של ספרי קודש מתורגמים להונגרית מודרנית. מאז שנת תשנ"ו הוציאו לאור עם תרגום חדש סידור תפילה לכל ימות השנה, מחזור לראש השנה, מחזור ליום כיפור, הגדה של פסח עם פירושים, חמשה חומשי תורה, ליקוט מתוך פירוש רש"י על התורה ועוד. ועתה יצא לאור, התלמוד המתורגם - ספר "ח"י סוגיות תלמודיות" שני כרכים, ובקרוב יצא אי"ה, סידור תפילה עם תעתיק ותרגום. ובהכנה פירוש רש"י על התורה חמשה חלקים.
בתי אבות: רשת בתי אבות המונה 1200 ישישים ומאות עובדים מתוכם אחוז יהודי ניכר..
אוכל כשר: מסעדת כרמל - בשרית, מסעדת תל אביב קפה - חלבי, חנות כשרה.
מערכת כשרות: שחיטה כשרה, חלב ישראל, פת ישראל, כשרות המסעדות ומטבחי המוסדות, ומפעלים רבים נוספים המעוניינים לקבל כשרות למטרות יצוא.
בית ספר תיכון הרמב"ם שיפתח את שעריו לראשונה בתחילת שנת הלימודים הקרובה.
בנוסף לזאת נמצאים בתהליך עוד כמה בתי כנסת ומרכזים יהודים נוספים ברחבי המדינה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.