מערכת COL | יום א' אב ה׳תשע״ז 24.07.2017

כשעו"ד ציבין תובע את 'אירופלוט' על גילויי אנטישמיות

'יש הרבה שבתות במשך השנה', 'המנות הכשרות שלכם יקרות מדי בשבילנו', 'יש במוסקבה הרבה יהודים, יותר מדי' • בביטויים אלו נתקל עו"ד מרדכי ציבין כשהיה בדרכו לטיסה, בשדה התעופה במוסקבה • כעת, תובע עו"ד ציבין את חברת 'אירופלוט' על יחס אנטישמי שנאלץ לספוג מצד עובדיה • לסיפור המלא
כשעו
עו"ד מרדכי ציבין תובע את חברת התעופה הרוסית 'אירופלוט' בטענה לאפליה על רקע דת ולאום נגדו, ודורש כי בית המשפט יחייב אותה לשלם לו 54,400 שקלים.

על פי כתב התביעה, אותו הגישה רעייתו עו"ד נחמה ציבין, במהלך חג הפסח האחרון, בעוד ציבין – עורך דין הידוע כבעל קשרים מסועפים ברחבי העולם מהם מיסתוריים, שוהה עם כל בני משפחתו באי Mali Losinj שבקרואטיה, הוא נקרא בדחיפות, על ידי רבנים וראשי ישיבה, להגיע לרוסיה כדי לטפל במעצרו של יצחק יוסלובסקי, בחור ישיבה אמריקני בנמל תעופה במוסקבה – בשל עניין בטחוני רגיש.

צבין המריא מזגרב למוסקבה, וביום שישי – 14.04.2017, חול המועד פסח – היה אמור לשוב לקרואטיה, כדי להמשיך לחגוג את חג הפסח במחיצת בני משפחתו. בבוקרו של יום שישי הוא הגיע לנמל התעופה 'שרמייטבו' במוסקבה, ועבר בידוק לטיסה ממוסקבה לזגרב, שהייתה אמורה להמריא בשעה 10:20 בבוקר.

לפי כתב התביעה, החל מהשעה 09:30 – 50 דקות לפני זמן ההמראה, ישב ציבין בסמוך מאד לשער העלייה למטוס, כאשר במהלך זמן זה, שוחח לפחות שלוש פעמים עם נציגי חברת אירופלוט, שהיו ממונים על בדיקת כרטיסי העלייה של הנוסעים למטוס. בין היתר, שאל אותם האם המטוס מלא, והאם יהיו שלשה מקומות ישיבה ריקים, משך הזמן הטיסה ועוד.
"לתדהמתו כי רבה, קצת לפני השעה 09:50, לאמור – למעלה מ-30 דקות לפני מועד ההמראה, ראה כי הצוות בשער העלייה למטוס, סוגר את הטיסה. התובע ניגש מיד לצוות, הראה להם את כרטיס העלייה למטוס, תהה על פשר סגירת הטיסה כאשר הוא יושב מולם ב'מרחק אפס', ובעיקר לנוכח העובדה שהם ידעו, ידוע היטב, על היותו אחד מנוסעי הטיסה, שהרי שוחח עמם. למרות זאת, הם סרבו לאפשר לו להגיע למטוס אשר היה עדיין צמוד לשרוול השער
"התובע, החובש כיפה, הסביר לצוות שבשער, כי הוא יהודי שומר שבת, וכי אינו טס בשבת ובאם לא יטוס בטיסה זו, לא יוכל להגיע טרם כניסת השבת למקום הנופש בקרואטיה, שם שהתה משפחתו המורחבת, לרגל חופשת חג הפסח, ועל כן, ייאלץ להישאר בשבת במוסקבה".

בכתב התביעה מסביר ציבין מדוע לא יכול היה להישאר במוסקבה, שכן שהייתו שם היתה מתפרשת כקשורה לפרשה שהייתה אז חבויה, "וכל דיבור וחשיפה של עניין זה היה מסכן את העציר".

בהמשך, התברר לו, כי המטוס התעכב קרוב לשעה, על מנת להוריד את המזוודה שלו מתא המטען של המטוס. זאת, כאמור, במקום להעלותו לטיסה ולהמריא בזמן.

"על מנת שלא לחלל השבת ועל מנת להיות במקום המתאים לצרכיו הדתיים של התובע, ובעיקר לנוכח מגבלות הכשרות החמורות, על פיהן נוהג התובע, בחג הפסח שהיה אז בעיצומו, נאלץ התובע לטוס בו ביום בשעה 13:00 ממוסקבה לישראל בטיסה של חברת אירופלוט כשהוא מגיע ארצה סמוך מאוד לזמן כניסת השבת ונאלץ ללון ולאכול אצל זרים מפאת שביתו לא הוכשר לחג הפסח. במוצ"ש אחרי חצות, טס התובע חזרה למקום הנופש בו שהתה משפחתו, וזאת בטיסת 'טורקיש איירליין' מת"א דרך איסטנבול לזאגרב".

בכתב התביעה מציין ציבין כי נתקל בהתייחסות מאוד מוזרה מצד הצוות בשער העלייה למטוס, ש"היתה משפילה, מזלזלת ונגועה בסממנים אנטי יהודיים, בולטים", כדבריו.

בכתב התביעה נאמר, כי "לאחר שהתובע הסביר לצוות כי הוא יהודי שומר שבת, אמר לו אחד העובדים: 'יש הרבה שבתות במשך השנה', 'המנות הכשרות שלכם יקרות מדי בשבילנו'. עובד אחר שהיה במקום החרה והוסיף אחריו: 'יש במוסקבה הרבה יהודים'. אך הגדילה לעשות עובדת החברה שנכחה במקום באומרה ברוסית (ולא ידעה שהתובע, אשר דבר עמם באנגלית, מבין רוסית): 'יש יותר מדי' (וברוסית: " Есть слишком много")
"במסגרת עבודתו המקצועית, התובע מבקר תכופות במדינות רבות בעולם, נפגש עם גורמים רשמיים במערכות המשפט, פרקליטות, בתי משפט, והאכיפה, משטרה ובתי סוהר של אותן המדינות, זאת לרוב בעניין עצורים ישראלים ויהודים, לאו דווקא ישראלים והוא מעודו לא נתקל בגילויים אנטי יהודיים, אף לא במדינות מוסלמיות – ירדן, דובאי, אבו דאבי ומרוקו. להיפך, תמיד כיבדו והתייחסו בהערכה לעובדת היות התובע עו"ד יהודי ישראלי".

בכתב התביעה הוא מדגיש: "משמדובר בפדרציה הרוסית, שם לתובע פעילות רבת שנים וענפה, התנהגות מחפירה זו של צוות הנתבעת, בולטת בחומרתה על רקע ניסיונו החיובי של התובע דווקא במדינה זו יותר ממדינות אחרות בעולם. לאמור: מערכת המשפט, הפרקליטות, המשטרה ושירות בתי הסוהר העניקו יחס הוגן לתובע וללקוחותיו, כיבדו את זכויותיהם, לרבות זכויות אדם אוניברסאליות ולא אחת, היחס היה אף מעבר לנורמה המקובלת כלפי המקומיים".

ציבין מציין: "כמי שבא במגע עם לא-יהודים רבים ברחבי העולם, יודע כי השימוש במונח 'אנטישמיות', גובל לא אחת בזילות המונח ולרוב נדוש, ואולם, במקרה זה, ריח האנטישמיות היה כבד וגם הכרת פניהם של הצוות, ענתה בהם, מבט מזלזל, עיוות פנים ולחשושים ביניהם תוך שהם שולחים לעבר התובע מבטים מזלזלים".

ציבין טוען כי מעולם לא נתקל במסגרת עבודתו המקצועית בחו"ל במקרה בו הואשם ישראלי או יהודי על רקע אנטישמי. "המניעים תמיד היו עניינים", הוא אומר.

לאור כל זאת, טוענת עורכת הדין ציבין כי על החברה להשיב לתובע את עלויות הטיסות, לפצות אותו בגין ההשפלה והביזוי, על רקע גזעני, דתי, וסממנים של גילויי אנטישמיות וגם עבור עגמת נפש, בכך שנמנע מן התובע להיות במחיצת בני משפחתו קרוב ל-3 ימים, מתוך 10 ימי חופשה – הוא דורש לשלם לו 54,400 שקלים, בתוספת הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד.

עו"ד בוריס למפר, המייצג את חברת 'אירופלוט' בישראל, מסר לעיתון 'ישראל היום': "בהתאם להליכים במקרים אלה נדרשת תגובתה של חברת התעופה בנוגע לפרטים. לאחר תגובתה, יוגש כתב הגנה לבית המשפט".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.