מערכת COL | יום כ"ט תמוז ה׳תשע״ז 23.07.2017

התגוננות אינה מספיקה • פרשנות

מה שחסר היא מדיניות שהיא יותר מהתגוננות מוצלחת • התחושה של הערבים היא שלישראל אין יכולת להגיב על מעשי הרצח הרבים, ובמערכת הביטחון לא מזהים קשר בין הפיגועים ולא מזהים בעיית מודיעין • מאמר פרשנות של אמנון לורד ב'ישראל היום' • למאמר המלא
התגוננות אינה מספיקה • פרשנות
כיתור הכפר ממנו יצא המחבל לנווה-צוף. צילום: דובר צה"ל

אמנון לורד, ישראל היום

ישראל יודעת כמעט הכל על רצח המשפחה בחלמיש. יש מזל"ט שמספק תיעוד על כל החדירה. יש צילומי תצפית. צה"ל יחקור כיצד. יש גם תביעה מראש הרשות הפלשתינית אבו מאזן לגנות את הרצח, וספק אם יעשה זאת. אבו מאזן מיישר עכשיו קו בקונצנזוס מוסלמי רחב שמחבק את הרוצח. מה שחסר לישראל כרגע זו מדיניות שהיא יותר מהתגוננות מוצלחת. כי ההתגוננות, כפי שעולה ממספר פיגועי הרצח בשבועות האחרונים, אינה מספיקה.

בעבר פיתחה ישראל יכולת להגיב מיידית בפעולת תגמול כזאת או אחרת. אין הכוונה לפעולה בנוסח שנות ה־50, אלא פגיעה ביעד מסוים, חיסול מחבלים מבוקשים, פגיעה מהירה בנכס שהוא אינטרס פלשתיני, בלי קשר אם זו הרשות הפלשתינית או אם זה חמאס. אנחנו נמצאים עכשיו במצב שבו יש פיגועי רצח ושום גורם פלשתיני לא אחראי. יש שיפור מסוים בלוח הזמנים להריסת בתי מחבלים: השבוע ייהרסו שלושת הבתים של המחבלים המעורבים ברצח הדס מלכא.

לו היה נוהל שמאפשר להרוס את בית המחבל באופן מיידי, האפקט היה חיובי - לפחות מבחינת דעת הקהל בישראל. עם זאת, אתמול בבוקר יצא כמאל חטיב, מראשי הפלג הצפוני בתנועה האסלאמית, בהאשמה נגד חיזבאללה שהוא עומד מנגד. מנהיג מוסלמי, אזרח ישראל, קורא בפומבי לחיזבאללה לתקוף את ישראל. זה סימן שהשתחררו מחסומים.

רק לא מכבר הוציא בג"ץ פסיקה מבולבלת בנוגע לתביעה להרוס את בתי הרוצחים של הנער הערבי משועפט. הם פסלו את הרעיון מטעמים פרוצדורליים, כיוון שהבקשה הוגשה מאוחר מדי. שום מילה על כך שרצח יהודים נכלל באסטרטגיית הטרור למלחמה נגד ישראל, ואילו רצח הנער היה מעשה נקמה מתועב, שאינו חלק מתפיסה כוללת של טרור נגד הפלשתינים.

כרגע התחושה של הערבים היא שלישראל אין יכולת להגיב על מעשי הרצח הרבים. התפיסה של צה"ל, שנראתה כמוצלחת - להרגיע את השטח - מוטלת בספק. יש הזרמת כוחות כדי לשים שמיכה עבה על בעבוע השטח. צריך לראות את הרצף של הפיגועים מאז רצח הדס מלכא. במערכת הביטחון לא מזהים קשר בין הפיגועים ולא מזהים בעיית מודיעין. זה מזכיר את שרשרת האירועים שנפתחה ברצח שלושת הנערים בגוש עציון כחודש לפני מבצע צוק איתן.

המגנומטרים אינם סלע קיומנו. הם יישארו בינתיים, אבל אי אפשר להציב מגנומטר על כל מטר מרובע בארץ ישראל.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.