מערכת COL | יום כ"ה תמוז ה׳תשע״ז 19.07.2017

"ברמת העיקרון אין לי בעיה עם גיור רפורמי" • אבי גבאי בראיון

יו"ר מפלגת 'העבודה' החדש, אבי גבאי, אומר בראיון הבוקר (ד') למוטי לביא ברדיו 'קול חי' כי חובה עלינו לחבק את חמשת מיליון הרפורמים שבארה"ב בין-היתר על ידי קבלת גיוריהם, כדבריו: "ברמת העיקרון אני בעד הגיורים שלהם, כמובן אחרי שהמתגיירים יעברו תהליך משמעותי" • לכתבה המלאהבאותו עניין: הרב טוביה בלוי: "חוק הגיור הממלכתי - הוא טיוח" • ראיון נוקב
יו"ר מפלגת העבודה אבי גבאי (צילום: דוברות הכנסת)

הבוקר, שוחח יו"ר 'העבודה', אבי גבאי עם מרדכי לביא, ב"מהדורת הבוקר", בשלל הנושאים העומדים על סדר היום.

"ברמת העיקרון אין לי בעיה עם גיור רפורמי"

באשר ל'דת ומדינה' אמר גבאי: "אני אמרתי דברים ברורים כאן ברדיו קול חי בנושאי דת ומדינה". באשר לתמיכתו בגיורים הרפורמים והקונסרבטיבים, אמר: "אני עומד מאחורי זה שמדינת ישראל צריכה לחבק את חמשת מיליון היהודים הרפורמים שיש בארה"ב. הם חלק מהחוסן הביטחוני שלנו. לא היינו מה שאנחנו היום לולא הכח של החמישה מליון יהודים שגרים בארה"ב וחלקם רפורמים. בסופו של יום אנחנו צריכים לאפשר לאנשים נוספים להצטרף אלינו. לא כל אחד יוכל לגייר. גם היום לא כל רב יכול לגייר. ברמת העיקרון אין לי בעיה עם גיור רפורמי. כמו שיש בגיור האורתודוכסי כללים שלא כל רב יכול לגייר, כך יהיה שם. המדינה תקבע מי יגייר."

לביא: "המדינה לא קובעת בענייני הלכה. הרבנות הראשית לא כפופה למדינה בשום צורה. היא חופשיה לקבל החלטות הלכתיות".

"גבאי: "אתה באמת חושב שהכי חשוב להם זה הנושא הזה? חשוב להם הדיור, חשוב להם הפקקים שהם עומדים בהם. הם חיים בעולם שהתחבורה הציבורית ברמה של מדינות אפריקאיות לא אירופאיות. אני לא מחפש את המפריד אני מחפש את המחבר".

לביא מתעקש: "אצל אנשים שומרי מצוות מדובר בעניין ראשון במעלה. הכי חשוב שיש. בסופו של דבר הרפורמים והקונסרבטיבים גורמים להכחדה של העם היהודי נישואי התערובת שם הולכים וגדלים במהירות".

גבאי עונה: "בסוף מי שנולד בחינוך אורתודוכסי יישאר ככה. אני בתור ילד לא ידעתי שיש דבר כזה רפורמים. ואם יתווספו עוד עשרות אלפי יהודים חדשים לרפורמים בתהליך של לימוד שאדם יודע מה הוא מקבל על עצמו. כמובן אחרי שהמתגיירים יעברו תהליך משמעותי שהמדינה אישרה".

כשנשאל האם לדעתו קיימת 'הדתה' במערכת החינוך הישראלית, ענה: "אני חושב שיש בישראל הרבה עמותות שנולדו לנו בשנים האחרונות שעסוקות להיכנס לתוך מערכת החינוך. אני בעד חינוך יהודי אבל אני בעד שמדינת ישראל תגדיר מה החינוך היהודי שלה ותכניס את זה לתכנית הלימודים. אני בעד שילד בבית ספר יסודי ידע מה זה דף גמרא. אני נגד מדיניות של החזרה בתשובה בבית ספר. אני לא חושב שזה נכון".

כשנשאל מה הפתרון לסכסוך עם הערבים, אמר: "80 אחוז מעם ישראל חושב אותו דבר. מנסים להפריד בינינו. רוצים לחיות בביטחון ובשלום. ביטחון ברור שהוא לפני הכל אבל לצד זה אני מאמין בפתרון שתי המדינות. אני מאמין בהידברות. אני מאמין שחלק מזה זה עניין כלכלי. אנחנו חיים במדינה שרמת ההכנסה לנפש גדולה יותר וצריך לדאוג שגם אצלם יהיה טוב יותר. למה פלסטיני שקיבל היתר עבודה צריך לעמוד כמה שעות במחסום?".

לדבריו: "פגשתי הרבה מאד אלופים בשנה האחרונה. יש פתרונות ביטחוניים. ההתנתקות היתה צעד נכון. תושבי כפר דרום ונצרים נסעו בשיירות עם נגמשים".

כשנשאל להיתכנות למנות את כחלון לשר אוצר בממשלה עתידית, ענה: "בהחלט זו אפשרות. זה לא משהו שאני פוסל. תלוי בכח הפוליטי".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.