מאחורי הקלעים של מסיבות הסיום המושקעות: המנהלים מדברים
ד. מיכאל, COL
לקראת סיום שנת הלימודים בתלמודי התורה ברחבי הארץ, ביקשנו לקבל רשמים ממי שעומד מאחורי הפקת אירועי הסיום המרשימים. שוחחנו עם הרב שלמה אלבז, מנהל תלמוד תורה 'פאר מנחם' חב"ד באלעד ועם הרב יהושע שמעוני מנהל תלמוד תורה 'בני מנחם' חב"ד בחולון.
כיצד נערכים למסיבת סיום מיוחדת?
הרב שמעוני: "אצלנו בתלמוד תורה עורכים חלוקה של העבודה בין חברי הצוות. כל מורה אחראי על תחום מסויים ואותו מבצע עם הכיתה שלו- הפקת קליפ, מצגת, הצגה ועוד. הדגש שאנחנו שמים הוא על כך שכל אחד מהתלמידים יקבל את מקומו בקדמת הבמה, נוכחות פיזית או דרך מסך- העיקר שכל ילד ייראה ולכל ההורים תהיה הזדמנות לרוות נחת מהילד.
הרב אלבז: "ההיערכות למסיבת סיום איננה מתחילה בסוף השנה. למעשה אנו בוחרים בתחילת השנה נושא מסויים שבו מתמקדים במשך כל השנה, ובזה מתרכזים גם במסיבת הסיום.
אם ניקח את לימוד התורה כדוגמא, במשך השנה יש מבצעים בנושא ושמים דגש על הערך של לימוד גם בזמן הפרטי ובלימודים. באירוע הסיום הנושא הוא לימוד תורה ובו גם מוענקים פרסים תעודות הצטיינות. העיקרון הוא שכל הילדים ייראו על הבמה, כך שגם שורת לימוד אחת מעניקה את הזכות לפרס ולתעודה בנוכחות ההורים.
מהן התגובות של התלמידים ועד כמה הם נוטלים חלק?
הרב שמעוני: "עבור הילדים עצם ההכנות זו חוויה בפני עצמה. בנוסף, תמיד יש הפתעות בעניין הכישרונות הקיימים בילדים ובאים לידי ביטוי באירועים מסוג זה.
יש ילד ששקט ומופנם במשך כל השנה וכשהגיעה מסיבת הסיום והוא נוכח לדעת שיש הצגה- הוא ביקש להשתתף. התגלה שכישורי המשחק שלו מופלאים והוא בהחלט יכול היה לקחת חלק פעיל בהצגה ולשחק בה בתפקיד משמעותי. כמה תלמידים גם צילמו וערכו קליפ באופן עצמאי ומיוחד. כישרונות כאלו הם בוודאי דברים שניתן להעצים באמצעותם את התלמידים במשך השנה.
מלמעלה למטה: אירועי הסיום המושקעים בחולון ובאלעד
הרב אלבז: "בתוך המסיבה הכללית יש את ההתייחסות האישית לתלמידי כיתה ח' המסיימים והאירוע כולו מנוהל על ידם, כך שההירתמות שלהם היא על הצד הטוב ביותר והן מפיקים קליפ ולוקחים חלק בארגון האירוע. את המזכרת משנה זו – קופת צדקה עם תמונה אישית לכל תלמיד- תלמידי כיתה ח' יזמו והכינו בעצמם בלווי הצוות.
האם יש תגובות מיוחדות מההורים?
הרב אלבז: "רוב התגובות הן חיוביות ומחזקת. זה הזמן של ההורים לצפות מקרוב בהתנהלות הצוות עם התלמידים וכן בילדים עצמם המופיעים על הבמה ומבטאים את יכולותיהם מחוץ לתחום הלימודי. זהו אירוע של נחת עבור ההורים. מבחינת נוכחות ההורים- בשנה הבאה נצטרך למצוא פיתרון משום שבכל השנים האירוע נערך בתחומי המבנה של התלמוד תורה. בשנה הזו קיימנו את המסיבה באולם ובו מעל 600 מקומות. ברוך ה', ההשקעה נושאת פירות והנוכחות גדלה משנה לשנה.
הרב שמעוני: "תגובות ההורים היו חיוביות ומחזקות, גם במהלך המסיבה וגם אחרי. הוסיפה לכך העובדה שהורי התלמידים נכחו כולם, כאשר בין האורחים היו גם סבים וסבתות של חלק מהתלמידים. ההשפעה של אירוע כזה היא משמעותית גם עבור הורים המעוניינים לרשום את ילדיהם לתלמוד תורה ומחליטים על כך באופן חיובי בעקבות ההשקעה שלה הם נחשפו במסגרת אירוע הסיום.
מהן ההשלכות החינוכיות של אירוע כזה על התלמידים?
הרב שמעוני: "כמובן שילד שרואה את השמחה שמתלווה להופעה על הבמה כמצטיין- שואף גם הוא להגיע לשם וזה נותן לו כח לבצע. סיפרה לי אמא של אחד התלמידים שכאשר בנה ראה בשנה שעברה את ההתרגשות שכרוכה בהצטיינות במבצע שינון בעל פה, הוא החליט שבשנה זו ישקיע את מירב המאמצים ויהיה גם הוא מצטיין, וכך היה, הוא קיבל פרס על הצטיינות.
הרב אלבז: "כבר בסיום מבצע הלימוד כשהתלמידים ראו את כל הפרסים, חלקם אמרו: "היינו יכולים ללמוד יותר", אז כך שזה בהחלט נותן דחיפה לתלמידים עצמם להשקיע ולהשתדל יותר לשנה הבאה.
טיפ לקיץ עבור התלמידים:
הרב אלבז: "לשמור על סדר יום כמו בתלמוד תורה- תפילה, לימוד חסידות ולימוד תורה. כדי למנוע בטלה ושעמום אני ממליץ להורים ולתלמידים לתכנן תעסוקה לכל יום מימי החופשה- אם הילד נהנה לצייר, להקדיש לכך זמן ומקום. אם הילד אוהב ליצור ולבנות- ימי הקיץ הם הזמן המתאים למימוש יכולות אלו ולגילוי כישורים נוספים. החופשה איננה זמן להתפרק ולהתבטל, היא נועדה למיצוי עצמי וזה הזמן להקדיש תשומת לב לדברים שאליהם פחות מצליחים להגיע במשך שנת הלימודים.
הרב שמעוני: "אני ממליץ לרשום את הילדים לקייטנות או לקעמפים. זו הזדמנות גם לסייע לילד בהשלמת פערים שנוצרו במהלך השנה בתחום הלימודי. בנוסף, כדאי להקדיש זמן ולהעניק תשומת לב לילד בתחומים שפחות באים לידי ביטוי בזמן הלימודים כמו בילוי משותף, טיולים בחיק המשפחה ועוד. וכמובן- לצבור כח לקראת השנה הבאה".
קיץ בריא.