מערכת COL | יום ב' תמוז ה׳תשע״ז 26.06.2017

מתווה הכותל: לא מתפשרים על הפשרה

מתווה הכותל שבוטל אתמול בקול רעש גדול, גרר אחריו תגובות רבות בארץ ובעולם ● בין המתנגדים לביטול המתווה נמנים אישי ציבור וכן ארגונים רפורמיים מסביב לעולם ● הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו: "ישנם לצערי גורמי שוליים שמנסים לסכסך סביב השריד היחיד של בית המקדש" ● מתווה הכותל
מתווה הכותל: לא מתפשרים על הפשרה
שריד בית מקדשנו. (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: שמואל מזרחי, col)

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, מתייחס היום (שני) להחלטת הממשלה שהתקבלה אתמול על הקפאת מתווה הכותל: "ישנם לצערי גורמי שוליים שמנסים לסכסך סביב השריד היחיד של בית המקדש, בית שנחרב כתוצאה משנאת חינם. מנסים לסכסך ולהחרים ולפגוע זה בזה", פתח הרב לאו.

לדבריו, "הכותל המערבי הוא של כולנו. כולם יכולים, מוזמנים וצריכים לבוא ולהרגיש קשר אליו, לבוא ולהתפלל כאן". יכולים לבוא יהודים ושאינם יהודים. יכולים לבוא יהודים ממקומות ומרקעים שונים. יכולים כולם לבוא, כי הבית הזה הוא בית של כולם לעמוד ולהתפלל", הוסיף הרב לאו.

הרב לאו הדגיש בדבריו, "זה לא הזמן לבזבז אנרגיה על מחלוקות, על מריבות, ובוודאי לא סביב מקום של קדושה. בואו נתפלל בצורה שמכבדת זה את זה, נעמוד ונתפלל יחד, כי אנחנו עם אחד".

בתוך כך, שר הביטחון אביגדור ליברמן תקף את העברת חוק הגיור וביטול חוק הכותל: "מדובר בכפייה דתית ובניסיון להפוך את מדינת ישראל ממדינה ציונית למדינת הלכה", אמר בפתח ישיבת סיעת "ישראל ביתנו". הדברים האלה לא מקובלים עלינו".

הבוקר הודיע חבר הנאמנים של הסוכנות היהודית כי ביטל את ארוחת הערב המשותפת עם ראש הממשלה, שהייתה אמורה להיערך בכנסת. מאוחר יותר ביטלו גם ראשי התנועה הרפורמית את פגישתם המתוכננת ליום חמישי עם ראש המשלה.

ח"כ יאיר לפיד הגיב על ביטול חוק הכותל בפתח ישיבת סיעת יש עתיד: "הכותל הוא השריד האחרון של בית מקדש שחרב כי יהודים רבו עם יהודים. לא למדנו כלום", אמר. "נתניהו הפך לראש ממשלת הבובות של העסקנים החרדים".

יו"ר ועדת הכספים של הכנסת תקף היום בחריפות את הארגונים הרפורמים שהכריזו מלחמה לאחר הקפאת מתווה הכותל: "הצעקות של הרפורמים זה משל למישהו שרצח את אביו והולך לבית המשפט לבקש רחמים ואומר יתום אני", עקץ יו"ר דגל התורה. "הם יושבים בארצות הברית ובאירופה ואומרים לנו מה לעשות. לא הם ולא בג"צ יאמרו לנו מה לעשות".

גפני ציין כי ההחלטה על הקפאת מתווה הכותל התקבלה בעקבות התייעצות עם משפטנים.
לדבריו, אם מישהו ירצה לחדש את הדיון בממשלה על מתווה הכותל יהיה צורך לקיים הצבעה מחודשת. "מבחינה משפטית ההחלטה להקפיא את המתווה היא בעצם החלטה לבטלו".

גפני הזהיר עוד, כי אם השותפות הקואליציוניות לא יתמכו בחוק הגיור, כאשר יובא לכנסת, הסיעות החרדיות לא יתמכו בהצעות חוק אחרות שסיעות הקואליציה יעלו. "אני רוצה להזכיר לישראל ביתנו שבניגוד לחמישה מנדטים שיש להם, אנחנו יחד עם הבית היהודי יש לנו ביחד 27 מנדטים".

לדבריו, הערר שישראל ביתנו הגישו למזכירות הממשלה נגד חוק הגיור מנוגד להסכם הקואליציוני. "חוק הגיור לא פורץ את הסטטוס קוו אלא להיפך, מחזיר את המצב לקדמותו. אם יהיה סיכום שבית המשפט לא יתערב ולא יפסוק בנושא – לא נביא את החוק", הבטיח גפני. "העניין שלנו בחקיקה הזאת נועד אך ורק כדי לשמור על הסטטוס קוו".

אתמול בצהריים החליטה הממשלה להקפיא את מתווה הכותל שאושר לפני כשנה וחצי בעקבות דרישת ראשי המפלגות החרדיות. עם זאת, העבודות ברחבת הכותל הדרומי יימשכו. מתווה הכותל היה אמור לאפשר את שיפוץ רחבת התפילה השלישית בכותל המערבי במטרה שזו תפעל במתכונת שוויונית ופלורליסטית לטובת הרפורמים, הקונסרבטיבים ונשות הכותל. בנוסף לכך, המתווה היה אמור להעניק הכרה מסוימת בזרמים אלה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.