מותר לאכול במהלך קניות? ומה אומרים בעלי העסקים?

אכילת מוצר בחנות במהלך הקניה
תשובה
¨לפי ההלכה אסור לקחת (לגנוב) משהו ללא רשות במטרה להחזירו לאחר זמן.
יש אומרים שאיסור זה הוא מן התורה, ויש אומרים שזה אסור מדרבנן - כדי שלא ירגיל את עצמו לגנוב.
¨ הרא"ש פסק שמותר לקחת מוצר / חפץ על מנת להחזיר משהו טוב יותר, היות שזה לטובת המוכר והוא מעוניין בזה.
ה'שולחן ערוך' והפוסקים מסבירים שמותר לעשות זאת רק בארבעה תנאים:
א. מדובר במוצר המיועד למכירה ולא חפץ פרטי של המוכר.
ב. המוצר שנותן בתמורה טוב יותר מזה שלקח.
ג. הוא נותן את התמורה מיד. הוא עושה זאת על ידי שעורך זיכוי (קניין) עבור החפץ שנותן למוכר כתמורה באמצעות אדם אחר, ובכך החפץ כבר שייך למוכר, אף שעדיין לא עבר ממש לרשותו.
ד. הלקיחה נעשתה בצורה פומבית ולא בחשאי, וממילא זה לא דומה לגנבה (ולהוסיף, שכאשר יעשה את פעולת הזיכוי השני יגיד למוכר).
***
כאשר אדם עתיד לשלם בכסף או כרטיס אשראי וכדומה. כתבו הפוסקים שלא צריך לעשות זיכוי (קניין) מיד, היות שבטוח שהמוכר נהנה יותר מהכסף שיקבל בעתיד מאשר להשאיר את המוצר ברשותו, וממילא הוא מעוניין בקנייה.
לעומת זאת, יש חולקים וסוברים שלא צריך זיכוי רק במקרה שמיד ישלם למוכר, אבל לא במקרה שישלם רק לאחר זמן.
לסיכום
הלוקח מוצר על מנת לשלם מיד אחר כך בקופה כשמסיים את הקניה, יכול לעשות זאת לפי ההלכה רק בתנאי שזה לטובת המוכר. אך אם הוא מקפיד שלא לעשות זאת, זה כבר לא נחשב לו זכות, ואסור.
(אילוסטרציה, ארכיון COL)
בררנו אצל בעלי מכולות בכפר חב"ד ותשובתם הועתקה כלשונם, כדלהלן:
סופר-זול בייטש מסכים לאכול ואח"כ לשלם בקופה.
אהרון כהן מסכים בתנאי שיש מבוגר שאחראי לתשלום.
היפר-ליפסקר אינו מרשה שאנשים יעשו זאת על דעת עצמם [ואעפ"כ קבלנו מאבא ז"ל שלא להעיר על-כך], כשיש צורך בכך ניתן לבקש רשות ונשמח להיענות.
- כמו כן נאמר לנו שרשתות יינות-ביתן, רמי-לוי, אושר עד, מחסני השוק, שופרסל ויש חסד מסכימים לאכול במהלך הקניה ולשלם אח"כ כשמגיעים לקופה.
כל זאת כמובן בתנאי:
א. שמדובר במוצר שיש לו עטיפה - מוצר שנמכר לפי שקילה, אי אפשר לאכלו לפני שנשקל.
ב. כשמשלם לבסוף בקופה ע"פ העטיפה.
ג. בסדר והגבלה שלא יפרץ הדבר וינהגו במסדרונות החנות כחדר אוכל.
--------------
מקורות: רמב"ם הל' גנבה פ"א ה"ב, שו"ע חו"מ סי' שמ"ח ס"א וסי' שנ"ט ס"ב, שוע"ר הל' גזילה וגניבה ס"ג, וראה קו"א שם סק"ב דאורחיה דרמב"ם לפרושי טעמא דקרא. ב"ק פ"ו סי' י"ב, שו"ע חו"מ סי' שנ"ט ס"ב, סמ"ע חו"מ סי' שנ"ט סק"ח. וראה קצוה"ח שם סק"א. ש"ך חו"מ סי' שנ"ט סק"ד.וראה קצוה"ח שם סק"א שחולק על הש"ך שהש"ך מתיר דווקא דברים העומדים למכירה והוא סב"ל כ"ז שאינו מחפצי הבית מותר. ולשון אדה"ז שם "העומד לימכר ולא מחפצי ביתו". שו"ע ושוע"ר שם. הבירור אצל רשתות המזון נעשה ע"י הרב בנימין חותה מול הנהלת הרשתות.
