מערכת COL | יום י"ח סיון ה׳תשע״ז 12.06.2017

מדהים: כך נאבק הרבי בחילולי השבת בארץ ישראל

מדוע מימן הרבי מכיסו טיסה מישראל לניו יורק? כעת נחשף מכתב מקורי, מוקלד במכונת כתיבה עם תיקונים בכתב יד קדשו ובחתימתו של הרבי מתאריך כ"ד תמוז, תשט"ז [1956] • הרבי ניהל מאבק איתנים בשנות היו"דים והכפי"ם על מנת לעורר את דעת הקהל לאיסור הנסיעה באניות ישראליות בבעלות יהודית הנוסעות בשבת קודש תוך כדי חילול שבת, ובמטרה למנוע מחברת הספנות הישראלית 'צים', להמשיך את ההפלגות תוך הטעיית הציבור • פרסום ראשון • לסיפור המלא
מדהים: כך נאבק הרבי בחילולי השבת בארץ ישראל
למעלה, תמונת הרבי, באמצע המכתב לרב ד"ר צבי הרכבי, ולמטה, צילום אילוסטרציה (חיים טויטו, ארכיון COL)

כעת נחשף מכתב מקורי מוקלד במכונת כתיבה עם תיקונים בכתב יד קדשו ובחתימתו של הרבי מתאריך כ"ד תמוז, תשט"ז [1956].

היה זה מאבק איתנים שניהל הרבי, על מנת לעורר את דעת הקהל לאיסור הנסיעה באניות ישראליות בבעלות יהודית הנוסעות בשבת קודש תוך כדי חילול שבת, ובמטרה למנוע מחברת הספנות הישראלית 'צים', להמשיך את ההפלגות תוך הטעיית הציבור.

היו שטענו שאין בהפעלת האונייה חילול שבת, וחברת 'צים' אף פרסמה חוות דעת מפורטת של מהנדס, שהסביר שאין צורך בחילול שבת עבור הפלגת האוניה, היות והכל מתבצע על ידי מכונות באופן אוטומטי. במכתבו סותר הרבי את טענותיהם ופורס את משנתו הסדורה בנושא, ומשיב על טענות אלו ומוכיח שהן שקר והטעייה. כפי שפורסם במקורות שונים, הרבי למד הנדסת אוניות בצרפת.

בין היתר כותב הרבי: "שאי אפשר שתתנהג אנייה באופן אוטומטי במשך מעת לעת מבלי התערב ידי אדם". היו שטענו, כי קיים פיקוח נפש בעצירת האוניות, ושעצירתן תגרור נזק כספי למדינה, ואף עלולה לגרום נזק ביטחוני, ועל כך משיב הרבי במכתב, שהנזק הגדול ביותר הוא חילול שבת "שהוא בדוגמת המכבה שרפה בנפט". מלבד זאת, אם נתחשב בטענה זו, צריכים להתיר גם פתיחת בתי חרושת בארץ ישראל בשבת וכדומה (חלילה).

לקראת סוף שנות הכפי"ם (שנות ה-60 למניינם), כאשר הפלגה באניות נוסעים הפכה לדבר נדיר, ובמקומה התפשטה הנסיעה במטוסים, שככה הסערה אט אט.

המכתב ממוען אל הרב ד"ר צבי הרכבי, והוא המשך לסיפור מעניין. בחורף תשט"ז הגיעו רעייתו ובנו של הרכבי לניו יורק, והתכוונו לחזור באוניה לארץ ישראל, כאשר נודע הדבר לרבי, פנה אליהם בהודעה שיממן נסיעתם ארצה באוירון, למרות העלויות הגבוהות. הדבר התפרסם בעיתונות התקופה והיכה גלים.

באתר בית המכירות "ווינרס" (Winner’s) מוצע הפריט במחיר פתיחה של 1500 דולר אך ההערכה היא כי מחירו הסופי יהיה גבוה יותר.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.