מערכת COL | יום כ"ט אדר א ה׳תשס״ה 10.03.2005

אנעכטיקער טאג - מנחם מענדל תבוא ל'מרכזי'...

COL מגיש את מאמרו של הרב יוסף-יצחק קמינצקי המתפרסם בגליון 'חדשות הכפר' היוצא לאור על-ידי ועד כפר-חב"ד תחת הכותרת: מנחם מענדל תבוא ל'מרכזי'... המאמר המלא ב'כתבה מלאה'
אנעכטיקער טאג - מנחם מענדל תבוא ל'מרכזי'...
מנחם מענדל תבוא ל'מרכזי'


בגיליון הקודם של 'חדשות הכפר' (מי זוכר מתי הוא יצא לאור?) התלונן ר' מנחם מענדל על הרמה הנמוכה של ההתוועדויות בכפר. הוא טען שההתוועדויות הפכו בזמן האחרון ל'הייד-פארק', שהקשר בינה להתוועדות חסידית הוא מיקרי לגמרי. מה אומר ומה אדבר, מנחם מענדל צודק, ההתוועדויות בהם הוא נוטל חלק באמת כך נראות. מתאספים בשבת לאחר התפילה ומלבנים על כוסית וודקה וקצת פארבאייסן את כל בעיות העולם שהצטברו בשבוע האחרון. לכל אחד מהמשתתפים יש רעיון נפלא כיצד לתקן ולשפר את עוולות העולם שהתגלו באותו שבוע. בשבוע דל אירועים מסיימים ללבן את העניינים תוך עשרים ושבע דקות, והופ, נותר הרבה זמן לקיים את המצווה הנפלאה של 'שינה בשבת'. בשבוע שהיו בו אירועים סוערים יותר, יכולה ה'התוועדות' להמשך עד שעה, כי הרי חייבים לתת לכולם להתבטא בעניינים העומדים על הפרק, ואז בלית ברירה, מסתפקים במהדורה מצומצמת של 'שינה בשבת'.

התוועדות חסידית היא, כידוע, אחד מאבני היסוד עליהם מושתתת חסידות חב"ד. באין-ספור הזדמנויות ביאר כ"ק אדמו"ר מוהריי"צ את חשיבותה של התוועדות חסידים. הנקודה המרכזית של אותם שיחות היא שהתוועדות חסידית היא יסוד ועיקר בחייו של חסיד חב"ד.

אני אצטט רק קטע אחד קצר משיחה של כ"ק אדמו"ר הריי"צ:

"פעם בהתוועדות חסידית היו מדברים בעניינים שהם מסביב לחסידות. ביארו אמרה חסידית והסבירו את התוכן הפנימי של האמרה ומה אפשר ללמוד מסיפור חסידי. כל זה העמיד את החסידים באוויר מזוכך יותר ובמצב רוחני נעלה יותר. מהתוועדות חסידית היו יוצאים פיקחים יותר, עדינים יותר ונעלים יותר. האוויר בהתוועדות היה מנקה...".

ואם ההתוועדות בה נוטל חלק ר' מנחם מענדל היא לא מיניה ולא מקצתיה של התוועדות חסידית, הרי שישנה סיבה לכך. לאחר בירור מעמיק ויסודי שערכתי בנושא התברר לי שהבעיה העיקרית היא שההתוועדות נערכת ללא משפיע. "אנחנו כמו גדולים, יודעים להתוועד לבד", אמרו לי משתתפי אותם התכנסויות הנקראות 'התוועדות'. התוועדות ללא משפיע שהוא "משכמו ומעלה גבוה מכל עם", אינה התוועדות. זאת הסיבה שההתוועדות הופכת עד מהרה ל'הייד-פארק'.

אך דעו לכם רבותיי שעוד לא אבדה תקוותינו: בשורות הבאות אני רוצה להציע לר' מנחם מענדל ולשותפיו ב'הייד-פארק השבתי', לבוא ולחוות התוועדות חסידית "אזוי ווי אמאל" ממש כמו פעם, ממש כמו בספרים.

לידיעתכם, התוועדות כזאת מתקיימת מידי שבת בשבתו בבית הכנסת המרכזי של כפר חב"ד (למי שלא יודע, בית הכנסת ממוקם ליד מאפיית המצות...).

בית הכנסת המרכזי, זכה למשפיעים דגולים 'ברי-פועל'. ההתוועדות מתחילה עם זקן המשפיעים הרה"ח ר' יחזקאל שפרינגר, מתלמידיו המובהקים של המשפיע האגדי ר' ניסן נעמנוב (ניסן דער געלער). ר' יחזקאל במתק שפתיו מסכם את השבוע החסידי החולף ומדריך ומכוון את שומעי לקחו לקראת השבוע הקרוב.

לאחר שספגנו מנה גדושה מהשפעתו של ר' יחזקאל אנחנו מוכנים ומזומנים לקבל את השפעתו של המשפיע המרכזי הרה"ח ר' שלום פלדמן - פה מפיק מרגליות, מתלמידיו של המשפיע המפורסם הרה"ח ר' שמואל לויטין (שמואל דער אלטער), ומקבל פנימי של המשפיע, איש מסירות הנפש, הרה"ח ר' מענדל פוטרפאס.

לעתים קרובות אנו זוכים לחיזוק של משפיע-אורח, הרה"ח ר' משה נפרסטק, מחשובי תלמידיו של גדול המשפיעים הרה"ח ר' שלמה חיים קסלמן.

לא נעים לדבר על כך, אבל החלק הגשמי של ההתוועדות שמכין ר' יוסי סגל, הוא בכלל לא רע. ב'מרכזי' מאמינים במאמר חז"ל "כאכילתכם כך תורתכם"...

לא לחינם זכה בית כנסת זה לתואר 'המרכזי', למרות היותו הקטן מכל בתי הכנסת בכפר – זאת בשל ההתוועדויות האיכותיות הנערכות בו.

אם מוחך, מנחם מענדל, יתעייף ולא יהיה כלי ל'השפעת יתר' כזאת, תוכל לצאת למספר רגעים לחצר בית הכנסת להתאוורר מעט. בדיוק לשם כך הקים הגבאי המסור ר' יוסי סגל את הגן הזואולוגי בחצר בית הכנסת. כל מטרת הבאת הקאטשקעס והתרנגולות קרוב לבית הכנסת הייתה כדי להוות 'פינת אוורור' לאלו שאינם כלים לריבוי ההשפעה. לאחר שתתבונן ב"מה רבו מעשיך השם", ו"במה גדלו מעשיך השם", ותירגע מעט, תוכל לחזור לקבל מנה נוספת של השפעה.

מהיכן אני יודע שההתוועדות ב'מרכזי' היא אכן התוועדות חסידית אמיתית?!

'אבן הבוחן' של התוועדות חסידית, הוא המעשה בפועל - טאפארו דא פלאחו (הגרזן על העץ). ואכן ההתוועדויות ב'מרכזי' הביאו תוצאות רבות של תורה ומעשים טובים לידי פועל. שיעורי תורה רבים, הן בנגלה הן ובחסידות נוסדו בעקבות ההתוועדות. בזמן האחרון אף נוסד שיעור בספר המאמרים תרנ"ז (טיפע השכלה) באשמורת הבוקר, כשעדיין לא ניתן להבחין בין תכלת ללבן.

ואם תאמר ש"דעת בעלי בתים היא הפך דעת התורה", יבואו עשרות תלמידי התמימים – הבאים מידי שבת בשבתו להסתופף בצלם של משפיעי ה'מרכזי' – ויעידו שכל מה שנכתב כאן הוא "אמת ויציב ונכון וקיים".

רגע רבותיי, תפסיקו להידחף, תיזהרו, יש דלת חדשה, תכנסו אחד אחד, ב'מרכזי' יש מקום לכווולם.

נו, מי יגיש הפעם תביעה על הוצאת דיבה?!

רגע, את העיקר שכחתי, תגידו את האמת: את "מסע אל תולדות חב"ד" כבר ראיתם?
לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
3 תגובות
1.
צודק בכל דבריו
כ"ט אדר א ה׳תשס״ה
כתלמיד ישיבת תות"ל המרכזית בכפ"ח אני מסכים (כמעט) לכל הנאמר בכתבה. אכן ההיתועדות של ר' שולם ופיו המפיק מרגליות. ממש שפתים ישק



"קובי אריאלי יוכיח"

בברכה גים
4.
תענוג לקרוא
ל' אדר א ה׳תשס״ה
בל נשכח שכותב השורות הרב קמינצקי גם הוא מראשי המתוועדים ב'מרכזי'.
6.
בית הכנסת המרכזי
ל' אדר א ה׳תשס״ה
כאחד שמתפלל בבית הכנסת הנהדר הזה ובאמת כיף להתפלל בו
מכל הסיבות שבעולם, כמעט ויש בו רק מעלות...
אבל לגבי ההתוועדיות גם אין לי טענות על הצד הגשמי או הרוחני של ההתוועות... אבל.. ר' שולם ושות' תנו גם לנו להתוועד איתכם ב ע ב ר י ת או לפחות בלשון הקודש לא כולם לצערי דוברי אידיש.
אגב לשבחו של הרב טייכמן שי' לאורך ימים ושנים טובות מתוך בריאות איתנה יש לומר שמשתדל במיוחד לומר את המאמר לאחר מנחת שבת בלשון הקודש כדי שכולם יבינו ויהנו מדא"ח וע"כ מגיע לו יישר כח
אבל אפשר להתוועד גם בלשון הקודש או עברית עם כל הקושי הרי התוועדות יסודה באהבת ישראל...
יישר כח.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.