מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשע״ז 07.06.2017

בבית שמש קבלו את התורה בשמחה ובפנימיות

כהכנה למתן תורה התקיי​ם​ שיעור בשיחה של הרבי בענין קבלת התורה בשכונת חפציבה בבית שמש • בשיעור ניתנ​ה​ הזדמנות נדירה למגוון ​תושבי השכונה לטעום מעולמה העשיר של תורת החסידות • השיעור נמסר ע"י הגה"ח הרב מענדל ווכטער, ואורגן ע"י הרב יעקב יהודה שוורץ, משלוחי הרבי ומנהל מרכז להפצת המעיינות "בית מנחם" בעיר בית שמש • בפנים: קטעים מהשיעור כפי שהעלה על הכתב ר' ישראל יעקובוב • לכתבה המלאה, ותמונות
בבית שמש קבלו את התורה בשמחה ובפנימיות

כהכנה למתן תורה התקיי​ם​ שיעור בשיחה של הרבי בענין קבלת התורה בשכונת חפציבה בבית שמש.

בשיעור ניתנ​ה​ הזדמנות נדירה למגוון ​תושבי השכונה לטעום מעולמה העשיר של תורת החסידות.

השיעור אורגן ע"י הרב יעקב יהודה שוורץ, משלוחי הרבי ומנהל מרכז להפצת המעיינות "בית מנחם" בעיר בית שמש.

הרב שורץ אומר בסיפוק "עבורנו זה זכות להפיץ את התורת החסידות ובמיוחד שזה מתוך אהבת ישראל אהבת רעים כשתחת קורת גג יושבים יהודים ממגוון קהילות ומגזרים ושפות שונות.

הרב שוורץ מוסיף, "הראש של היהודי ובפרט ראש של חסיד תמיד ימצא דרכים שבהם ניתן לשמש עבור המטרה של הפצת המעיינות, מצאנו דרך מקורית לפרסום הפעילות והשיעורים ע"י מאות פתקים שמוצמדים לחוברות של תורת החסידות כגון קרוב למאתיים עלוני "שיחות השבוע" ועשרות חוברות "לקראת שבת" ו"ליקוטי תורה המבואר" שמחולקים מדי שבוע בבתי הכנסת ובתיבות דואר לתושבי השכונה."

*

קטעים מתוך השיעור שהעלה על הכתב יד ימינו של הרב וועכטער, ר' ישראל יעקובוב:

"בכדי לקבל את התורה דרושה הכנה. לא מספיק לבוא לחג עם סירטוק מהודר, לטבול במקווה, לאכול מאכלי חלב ולשמוע עשרת הדיברות" - מתחיל הרב ועכטר את דבריו... 

"סיפר לי החוזר של הרבי הרה"ג הרב יואל כהן שפעם הגיע אליו בחור רציני וביקש להכיר וללמוד חסידות. אז הרב יואל נתן לו כל מיני מראה מקומות לאחר זמן הוא חזר שוב ושאל היכן יש תורה בחסידות?! (הכוונה לימוד פלפולי בתורה). ר' יואל הבין את נפשו ואמר לו ללמוד את פרקים ד' ו-ה' בליקוטי אמרים בתניא. לאחר כמה ימים הבחור חזר אליו ואמר לו; "זה יפה אבל איפה יש כאן לימוד תורה. איפה יש כאן לומדס'? כל הפרק מדובר כאן על הקב"ה ולא על התורה".

הכנה ~ התחברות לנותן התורה

לימוד על הקב"ה - זה התורה. בתורה יש את השכל שבתורה ויש את האלוקות שבתורה. בפרקים ד' ו ה' בתניא מוסבר המעלה העצומה בלימוד התורה, שהחיבור של היהודי עם הקב"ה על ידי לימוד התורה הוא הרבה יותר גבוהה מאשר החיבור על ידי קיום המצוות. בשביל מה ניתנה התורה, האם רק בשביל להתקדם איתה בערכים, תפקידים למניהם ואתגרים גשמיים? או להתחבר להקב"ה? 
למה התורה מתחילה באות ב' - בראשית? התורה היא רק הב', היא השלב ה-ב'. ה-א' זה נותן התורה. בשביל להתכונן כמו שצריך לקבל את התורה צריך קודם לדעת להכיר את נותן התורה. "על מה אבדה הארץ? על  עזבו תורתי..." ומסבירים חז"ל: "שלא בירכו בתורה תחילה". בלי לברך בתורה תחילה שזה להכיר את הקב"ה שהוא נותן התורה ולחפש את האלוקות בתורה על זה נאמר "שאבדה הארץ". בלי הקשר האלוקי בלימוד בתורה מפספסים את כל מטרת בריאת העולם. 
זוהר פרשת 'בהעלותך' כתוב 
שבתורה יש כמה דרגות - לבושים של התורה, הגוף של התורה והנשמה של התורה. הלבושים של התורה הם הסיפורים בתורה, הגוף של התורה הם ההלכות שלומדים מהתורה. אך הנשמה של התורה זה פנימיות התורה - החלק הנסתר של התורה שזו תורת החסידות. החיבור האלוקי שהקב"ה הכניס בתוך התורה, בלי ללמוד את פנימיות התורה אי אפשר להרגיש את האלוקות בתוך התורה. אדם שיטחי מסתכל ומושפע מהחיצוניות של כל דבר, אדם שהוא בר דעת מחפש את הפנימיות של כל דבר. למשל שמציעים שידוך, אז יש שמחפשים את הלבושים החיצוניים של המשודך, ויש מחפשים את הפנימיות והמידות של המשודך, כמה הוא יודע ללמוד, כמה יראת שמים יש לו, כמה הוא מקושר לרבי, וכ'ו וכו'. 

הרב שואל את המשתתפים, מישהו כאן יודע מה יש בגן עדן? כתוב בחז"ל: "אשרי מי שבא לכאן ותלמודו בידו". מה עושים שם? אז יש אנשים שמדמיינים שבגן עדן יש זאל (היכל לימוד) ענק עם סטים של ש"ס מעור מיוחד ופינת קפה ללא הגבלה, יש מזגן טוב, לומדים שם בלי דאגות של פרנסה וכ'ו וכ'ו. זו טעות מאוד גדולה. גן עדן - "צדיקים יושבים ונהנים מזיו השכינה". פירוש הדברים; התורה שאנחנו לומדים כאן בעולם הזה היא משלים על משלים של התורה שלומדים בגן עדן.

"כאשר יאמר משל הקדמוני", מסביר האדמו"ר הזקן: הכוונה שהתורה היא משל על הקב"ה. התורה שאנחנו לומדים כאן היא משלים על הנמשל שיש בגן עדן. שלמה המלך המשיל שלושת אלפים משלים. לכאורה זה החכמה של שלמה המלך?! אלא ששלמה המלך היה לומד תורה של עולם האצילות. ובכדי להוריד את התורה הזו לכל אחד הוא הוריד אותה בדרגה=משל, וגם זה לא היה נתפס בשכל לכן הוא הוריד בעוד דרגה ועוד דרגה עד שלושת אלפים משלים=דרגות,  בכדי שכל אחד יוכל להבין. בכדי להבין תורה של שלמה המלך צריך שלושת אלפים משלים ובכדי ללמוד תורה בגן עדן כמה משלים צריך... ככול שלומדים את פנימיות התורה כך מתקרבים יותר לנמשל - לרוחניות של התורה.

"זכה נעשה לו סם חיים... " זכה מלשון זך, כשרואים את העולם בצורה נכונה רואים את הזכות של העולם, איך בכל דבר ודבר יש קשר אלוקי, ואיך התורה היא החיבור הכי עוצמתי להקב"ה - אז הוא חי. "נעשה לו סם חיים". כשלומדים פנימיות התורה, גם הדברים הכי גשמיים בתורה כמו "המחליף פרה בחמור", "שור שנגח",  או סוגיות של "שדה עידית וזיבורית" וכדו'. נשמעים אחרת ומרגישים חיבור אלוקי. כי הם בעצם כח אלוקי שהתלבש בריבוי המדרגות  ברובדים כאלה גשמיים.

במילים אחרות, האדם נשאר מגושם ומרגיש יישות גדולה אם הוא נשאר רק עם המשלים והרבדים המגושמים של התורה. בכדי להתעלות ולהרגיש קצת יותר רוחני וקרוב,  צריך ללמוד ולחיות עם הרובד הפנימי של התורה שהיא תורת החסידות ואז זה מוביל את האדם לבטל את היישות העצמית שלו כלפי הקב"ה.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.