מערכת COL | יום י"ג סיון ה׳תשע״ז 07.06.2017

הכינור החב"די שהרעיד מיתרים בבונקר הגרמני • גלריה

הגלים המתנפצים אל חופי נרמונדי המרהיבים, לא מסגירים את הקרבות ההיסטוריים שהתחוללו ממש כאן, לפני 73 שנה בעת "הפלישה לנורמנדי", אולם כשמאות היהודים הנרגשים החלו לנגן 'אני מאמין' בבונקר של הצבא הגרמני, ליד גווילי ספר התורה הטרי, קמו לתחייה סיפורי הגבורה של החיילים שהקריבו חייהם לסיום המלחמה והשואה האיומה • השליח לעיר הבירה של המחוז, הרב מרדכי לוין: "את מה שאי אפשר למצוא במאות המוזיאונים באיזור, יכולים הנכדים של הלוחמים לשמוע בבית חב"ד" • בכתבה המלאה: גלריה משורת האירועים בארגון משותף של שלושה בתי חב"ד באיזור • הניצחון היהודי
הכינור החב
צילום: דוד קרסנטי

ברגשות עזים נכתבו אותיות בספר התורה לע"נ החיילים היהודיים

עשרות אלפי חיילים מהצבאות החזקים בעולם, נחתו כאן במבצע ההיסטורי שמטרתו היתה "לשחרר את אירופה" מהכיבוש הנאצי ומשתפי הפעולה שלהם ימ"ש. הפלישה לחופי נורמנדי, שלוותה בהרוגים רבים ובקרבנות בנפש, היתה תחילת הסוף של הרוע הנאצי ושחרור מדינות אירופה מהמלחמה הנוראה במרכזה השואה האיומה שהומטה על העם היהודי.

המוזיאונים הרבים שפזורים באיזור ומושכים אליהם מיליוני תיירים מרחבי העולם, כמעט ולא מספרים את הטרגדיה של העם היהודי, וגם לא את גבורתם של אלפי החיילים היהודים שנקבצו ובאו לסייע במלאכה ולהציל את אחיהם ביבשת אירופה. השלוחים של הרבי, שפתחו בעשור האחרון שורת בתי חב"ד בערים שונות לצד חופי נרמונדי מתכננים להקים 'יד ושם' למאות החיילים שנרצחו כאן בחופים אלו כיהודים, ברובם צעירים ללא ילדים, שלא נעשה לזכרם דבר במשך יותר משבעים ושלוש שנים!

ביום ראשון השבוע, נאספו ובאו יהודים רבים מקהילות בערים הסמוכות, וכן משלחת מיוחדת מהעיר פריז בירת צרפת כשבראש השיירה רכבו אופנוענים מקצוענים לאות כבוד. את שורת האירועים פתח מעמד זיכרון בבית הקברות (הקנדי) המקומי, שם טמונים חיילים יהודיים רבים, חלקם מזוהים בשמותיהם וחלקם נותרו אלמוניים. נציגי הממשל והשלטון המקומי, כולל ראשי ערים ונשיאי עמותות זיכרון והנצחה באו לכבד את המעמד. בקהל היה ניתן להבחין ביהודים מבוגרים שמתגוררים במקום עשרות שנים, חלק מהם לא עזב חבל ארץ זה מאז פלשו כוחות הברית לעיר בדרכם לשחרר את אירופה הכבושה.

דברי ברכה והתעוררות נשמעו מפיו של השליח הרב מרדכי לוין, והרב יוסף יצחק גאראדעצקי; מושל המחוז מר דללונד כובד לשאת דברים; וכן מר כריסטוף וילהלם, עו"ד יהודי מוכר ומצליח מפריז, כובד בנשיא דברים, אמירת 'קדיש' ותפילת 'א-ל מלא רחמים נשמעה מפיו של הרב הראשי באיזור מטעם הקונסיסטואר, הרב מאיר מלכה.


הכינור שהרעיד מיתרים


החלק השני היה מצמרר במיוחד. מתחת לפני האדמה, בבונקר מבוצר היטב ששימש את הצבא הגרמני הצטופפו הנאספים והאזינו למיתרי הכינור שהשמיעו את נגינת האמונה שליוותה יהודים אל מותם בשואה הנוראה שפקדה את היבשת. בהמשך כובדו הנוכחים בכתיבת אותיות בספר התורה הייחודי שנכתב לע"נ של החיילים היהודיים, ואת האותיות כתב ראש הלשכה לספרות סת"ם בנורמנדי הרב שלום דובער לוין.

לרבים מהם בני משפחה שבאים לבקר במקום מידי שנה, ועומדים בקשר עם השלוחים המקומיים. על נימי הכינור פרט ברגש רב הת' ממ"ש אלוש שהגיע במיוחד מארץ הקודש לכבוד המעמד.

הבונקר החצוב היטב במצוק 'פואנט דו אוק', נמצא בין חוף יוטה במערב לחוף אומהה במזרח, וגובהו כ-30 מטר מעל פני הים. במהלך הפלישה לנרמונדי נכבשו העמדות הגרמניות שעל המצוק, על ידי יחידה מובחרת של צבא ארצות הברית לאחר קרב קשה ועקוב מדם. זו הפעם הראשונה בהיסטוריה, שטקס יהודי התקיים בתוככי הבונקר השמור מאז אותם קרבות.

בערבו של יום, נאספו מאות האורחים ל'דינר' מכובד, שהיווה מעמד הוקרה וזיכרון לחיילים שמסרו נפשם, ובמיוחד החיילים בני העם היהודי. הקהל האזין בקשב רב לדבריו של השליח ומנהל בית חב"ד בעיר קון וחופי הפלישה, הרב מרדכי לוין שיחד עם רעייתו הגב' זלטא מפעילים בית חב"ד פעיל ומצליח במקום בשלוש השנים האחרונות. חלק מרכזי מהפעילות מתמקד כמובן בתיירות היהודית העניפה בחופי הפלישה המרהיבים, במשך כל ימות השנה. קבוצות מאורגנות, מוסדות וארגונים שונים, בתי ספר, משפחות של הנופלים, פוקדים את המקום מעת לעת, ונעזרים בסיוע גשמי ורוחני של בית חב"ד.

שורת האירועים אורגנה ע"י הרב מרדכי לוין, מנהל בית חב"ד בעיר קון וחופי הפלישה בשיתוף פעולה עם בתי חב"ד בחבל נרמונדי, המופעלים על ידי האחים השלוחים: הרב שלום דובער לוין, מנהל בית חב"ד ורב הקהילה בעיר לה האבר; הרב שמואל לוין, מנהל בית חב"ד ומוסדות החינוך בעיר דוביל; . כן השתתפו במעמד: השליח הרב יוסף יצחק גאראדעצקי, מנהל 'לשכת ליובאוויטש האירופאית'; הרב יוסף יצחק לוין והרב אליעזר ניסלביץ' הוריהם של השלוחים המקומיים המשמשים כמנהלים ומחנכים במוסדות 'שניאור' בעיר אובעוויליע בפרברי פריז זה עשרות שנים.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.