מערכת COL | יום י"ב סיון ה׳תשע״ז 06.06.2017

אמת מה נהדר ● שלומי ריזל

או אז הבנו שלא מדובר בהצלחה חד-פעמית, אלא במשהו שחוזר על עצמו מידי לילה ב-200 ערים מרכזיות ב-29 מדינות באירופה ● אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל גם אלף תמונות לא יצליחו להעביר דקה אחת ממה שקורה מידי לילה ב"כולל תורה" ● איש התקשורת החב"די שלמה ריזל - בטור אישי ● למאמר המלא
אמת מה נהדר ● שלומי ריזל
במסגרת תפקידי כעורך חדשות החוץ ברדיו 'קול חי', נסעתי לפני כמה חודשים ללטביה ואסטוניה השוכנות לחופיו של הים הבלטי, כדי לערוך כתבה על האפשרות לפלישה רוסית למדינות האלו. הן, כמי שהיו חלק מהגוש הקומונסיטי ושחלק נכבד מאוכלוסייתן דובר רוסית נמצאות תחת חשש מתמיד מהדוב הרוסי. אלי הצטרפו גם אחי ר' מענדי ושני חברי ילדות נוספים.

לעת ערב הגענו לריגא בירת לטביה ופגשנו בעיר סואנת, שוקקת וגדולה, והמקום הראשון שאליו שמנו את פעמינו היה רחוב pulkvieza brieza מס' 10 - הבית שבתוכו קבע אדמו"ר הריי"צ את משכנו בריגא לאחר שיצא מרוסיה. שעה קלה לאחר מכן, לאחר שעמדנו בקשר רציף עם אחד משלוחי הרבי לעיר (הפועלים בניצוחו של השליח הראשי הרב מרדכי גלזמן) בנוגע לתפילת ערבית ולאוכל כשר מצאנו את עצמנו פונים לבית הכנסת השוכן בטבורה של העיר והמראה שנתקלנו בו המם אותנו. הוא
לקח אותנו במסע בזמן הישר לשטעטל מזרח-אירופאי של לפני 150 שנה.

"ללא ספק יהיה זה הזיכרון החד ביותר מהמסע המרתק הזה" שח לי אחד החברים שהצטרף למסע: כשבחוץ שורר קור מקפיא של 15 מעלות מתחת לאפס, מצאנו כחמשה עשר יהודים יושבים יחדיו סביב שולחן גדול ומקשיבים למוסר השיעור, הרב שניאור קוט.

רבות שמעתי על "כולל תורה" אבל לא שיערתי את עוצמתו עד לרגע ההוא.

מבלי להמעיט בחשיבותו של כל יהודי - לא היה מדובר בקשישים שמחפשים איך להעביר את זמנם או בשיעור רדוד ולא מעמיק. חמשה עשר היהודים שישבו שם, חציים צעירים וחציים בגיל בינה היו נראים משכילים ומבוססים, אבל כמו בכל לילה, גם באותו לילה הם פינו שעתיים מזמנם, עזבו את עסקיהם, נפרדו ממשפחותיהם, ופנו לבית הכנסת כדי ללמוד תורה. החוברות שהיו מונחות לפני כל אחד מהם הראו כי מדובר בשיעור מעמיק הבנוי לתפארה כחלק ממערך כולל, ולא רק בשיעור ללא שורשים. באוויר היה אור, באוויר היתה הרגשה של קדושה, באוויר ניתן היה למשש את השינוי המכריע שהשיעור הזה פועל על חייהם של כלל המשתתפים בו.

כאילו לא די בזאת, למחרת כשהגענו לבית הכנסת המרהיב בטאלין, בירת אסטוניה נתקלנו במחזה הזה שוב. אחד עשר יהודים יושבים והוגים בתורה יחד עם הרב שניאור קוט – השליח ורב המדינה, כאילו היו בעלי בתים חסידיים שינקו בקטנותם את החשיבות שבקביעות עיתים לתורה.

בריגא לא עלה בידי לצלם, בטאלין כן, אבל התמונה הזו חסרה את האווירה המחשמלת והבלתי ניתנת לתיאור ששררה במקום. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל גם אלף תמונות לא יצליחו להעביר לכם דקה אחת ממה שקורה מידי לילה ב"כולל תורה".

אם הייתי צריך לבחור במילים שיכמתו את המראה המפעים הזה לכדי מילים יבשות, ללא ספק הייתי בוחר באלו: אמת, מה נהדר.

או אז הבנו שלא מדובר בהצלחה חד-פעמית, אלא במשהו שחוזר על עצמו מידי לילה ב-200 ערים מרכזיות ב-29 מדינות באירופה. כשם שאי-אפשר לתאר את המחזה שנגלה לעינינו, לא ניתן לתאר את העובדה שהיא מוכפלת ב-200 ושכל פרוטה נוספת של כל אחד מכם תכפיל את עצמה ב-4 ותזכה לפתח את המפעל האדיר הזה.

זו הזכות שלנו, זו החובה שלנו.

*
לתרומה מקוונת לחצו כאן >>

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.