מערכת COL | יום י"א סיון ה׳תשע״ז 05.06.2017

"אבא לא פורש לרגע מלהיות הרב לאו"

רבה של תל אביב יפו וחבר מועצת הרבנות הראשית מסיים את תפקידיו הרשמיים עם הגיעו לגיל 80, וחבריו הרבנים נפרדו ממנו: "זו זכות גדולה והתרגשות גדולה" • הרב לאו ימשיך בפעילות הדתית והתורנית כאדם פרטי • בנו, הרב הראשי לישראל: "אבא לא פורש לרגע מלהיות הרב לאו" • לסיפור המלא
צילום: הקרן למורשת הכותל

הרב ישראל מאיר לאו פורש מתפקידו כרב העיר תל אביב, ועם הגיעו לגיל גבורות - יוצא לגמלאות. בסוף השבוע שעבר ציין הרב לאו את יום הולדתו ה-80, וכנדרש בחוק- הוא עוזב את השירות הציבורי ואת לשכתו ברבנות תל אביב-יפו.

עד לבחירת מחליף - הליך שעשוי להימשך לכל הפחות כמה חודשים - הוא אמנם ממשיך לשאת באופן לא רשמי בתואר רב העיר, אך זאת כשהוא נטול סמכויות וללא שכר. בפעילותו הדתית והתורנית כאדם פרטי אין כל שינוי.

הרב לאו נחשב במשך עשרות שנים לסמל מובהק של רבנות ממלכתית ומתונה, לאחד ממסביריה הגדולים של היהדות החרדית השמרנית ולגורם מאחד בין דתיים לחילונים. הרב לאו עמד בקשר עם הרבי, התייעץ עמו בתדירות ואף ביקר ב-770 מספר פעמים. הרב לאו עומד בקשרים חמים ביותר עם חב"ד בארץ ובעולם, פעמים רבות הוא מוזמן כאורח הכבוד למעמדים חבדיי"ם, ונואם בהם נאומים מלאי תוכן.

כממשיך שושלת רבנים במשפחתו, הוא טיפס מתפקיד רב העיר נתניה עד למעמד הרב הראשי לישראל (2003-1993), וכילד ניצול שואה שאיבד את הוריו באושוויץ ושרד את התופת, הוא הקים חיים חדשים בישראל. הרב לאו משמש כיו"ר מועצת "יד ושם", והוא גם חתן פרס ישראל על מפעל חיים - תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

הרב ישראל מאיר לאו כיהן קרוב ל- 30 שנה ברבנות ת"א יפו, בשתי קדנציות: בשנת 1988 הוא נבחר לראשונה לתפקיד רב העיר, לאחר כעשר שנות כהונה בתפקיד זה בנתניה. חמש שנים לאחר מכן, ב-1993, מונה לרב הראשי לישראל, לצדו של הראשון לציון הרב אליהו בקשי-דורון.

בשנת 2003 סיים את תפקידו ברבנות הארצית, וכעבור שנתיים נבחר בשנית לכהונה בתל אביב. ב-2012, עם הגיעו לגיל 75, אישרה מועצת הרבנות הראשית את הארכת כהונתו בחמש שנים, על פי חוק, וכעת הוא נאלץ לפרוש.

כרבה של אחת הערים הגדולות בישראל היה הרב לאו חבר במועצת הרבנות הראשית, ובישיבתה האחרונה, לפני כעשרה ימים, נפרדו ממנו חברי המועצה.

בנו, נשיא המועצה, הרב הראשי לישראל - הרב דוד לאו, אמר כי אביו עוזב את תפקידו הרשמי, אך "לא פורש לרגע מלהיות הרב לאו".

הרב ישראל מאיר לאו הוסיף: "אני נפרד ממועצת הרבנות הראשית שאליה חברתי בראש חודש ניסן תש"מ, לפני 34 שנים. זו זכות גדולה והתרגשות גדולה מאוד".

בעניין החוק הדורש מרבנים אשר הגיעו לגיל 70 לפרוש מתפקידם הרשמי- אנו מביאים את דעתו של הרבי: בשנת תשל"ב הופעל לחץ פוליטי על ידי הרב עובדיה יוסף ומקורביו לשנות את חוק בחירת הרבנים הראשיים, ולקבוע שכהונתם של הרבנים הראשיים תימשך עשר שנים בלבד, ולאחר מכן יצטרכו להתמודד בבחירות נוספות על מנת להמשיך בכהונתם, עד אז משרת רב ראשי הייתה לכל החיים.

הרבי התנגד נחרצות לתהליך זה בו ניתן להדיח רב ראשי מכהן, והתבטא על כך כבר בשנת תשכ"א: "לא הייתה כזאת בישראל אשר חילוניים, ואפילו סתם בעלי בתים יסירו רב ממשרתו".
למרות התנגדותו של הרבי הצליח החוק לעבור בכנסת, והרבנים הוחלפו ברב שלמה גורן וברב עובדיה יוסף. בשנת תשע"ג, הביע הרב יוסף את דעתו בעד שינוי החוק (זאת בעקבות "חוק עמאר" שביקשו בתנועת ש"ס להעביר, המאפשר לרב הראשי התמודדות לכהונה נוספת ואף ביקש מהרב מצגר שיתמודד שוב), והזכיר הרב את דעת הרבי בנושא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.