מערכת COL | יום ד' סיון ה׳תשע״ז 29.05.2017

האם עדיף להתפלל ערבית מוקדם במניין או להתפלל בזמן ביחיד?

כשהציבור מתפלל ערבית קודם צאת הכוכבים, האם עדיף להתפלל עמו ולחזור על קריאת שמע בזמנה, או להמתין ולהתפלל בזמן ביחיד? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב  לתשובה
האם עדיף להתפלל ערבית מוקדם במניין או להתפלל בזמן ביחיד?
אילוסטרציה
שאלה: כשהציבור מתפלל ערבית קודם צאת הכוכבים, האם עדיף להתפלל עמו ולחזור על קריאת שמע בזמנה, או להמתין ולהתפלל בזמן ביחיד?

תשובה: זמן תפילת ערבית הוא אחר צאת הכוכבים, ומי שיש לו מניין אז, לא יצטרף לתפילה מבעוד יום. ואולם כשהציבור עלול להתפזר ויקשה לארגן מניין בזמנה, מותר להתפלל מבעוד יום. לדעת השולחן ערוך עדיפה תפילה בציבור מתפילה ביחיד בזמנה. לעומת זה, לדעת הגר"א עדיף להתפלל בזמנה (בשבת או בחול) ביחיד.

אדמו"ר הזקן כתב על כמה עניינים שבהם "נהגו אבות אבותינו כדעת המקילין, ובדורות הללו רבו כמו רבו הנוהגים להחמיר", ואחד מהם – תפילת ערבית בזמנה. והצמח-צדק פסק, שמי שמקפיד תמיד להתפלל בזמנה, עדיף שימתין ויתפלל ביחיד.

מי שמצא ציבור המתפלל ערבית והמניין כבר קרא קריאת שמע וברכותיה ועומד להתפלל שמונה-עשרה, וידוע לו שלא ימצא מניין אחר-כך, מצד הדין יתפלל עם הציבור, ואחר-כך יקרא קריאת שמע עם ברכותיה, מפני שתפילה בציבור חשובה מסמיכת גאולה לתפילה בערבית. אבל לדעת המקובלים מוטב להתפלל ביחיד כסדר התפילה, וכן מנהג חב"ד.

מקורות: שו"ע או"ח רלג,א. רלה,א. רלו,ג, משנ"ב וכף החיים. הלכה ברורה (להרב דוד יוסף) רלה ס"ג-ד, וש"נ. דברי חמודות על הרא"ש, ברכות פ"ד ס"ק טו. שו"ת אדמו"ר הזקן סו"ס ז. צמח צדק, חידושים על הש"ס א,ג. קצות השלחן בבדה"ש סו"ס כז.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.