מערכת COL | יום ג' סיון ה׳תשע״ז 28.05.2017

שביל החלב • פרק ראשון: מלטה

"כה תאמר לבית יעקב - אלו הנשים": ערב חג מתן תורה, המעמד שהפך אותנו לעם אחד המאוחד גם בתפוצותיו, ביקשנו לטעום מעט מהווי שליחות חב"ד, כנשות משפחה, אימהות לילדים, המנהלות את הבית היהודי הפרטי שלהן עם בית חב"ד כלל-ציבורי, כשאחד האתגרים הבאים לידי ביטוי בבית חב"ד בקצה העולם - הוא השגת 'חלב ישראל' • פרק ראשון: 'חלב ישראל' בבית חב"ד במלטה עם השליחה מושקא סגל • מגזין שבועות • שביל החלב - מלטה
שביל החלב • פרק ראשון: מלטה
למעלה: הרב חיים שלום סגל בבית הכנסת עם אנשי הקהילה. נראה חה"כ יעקב מרגי. למטה: מסעדת 'לחיים' בבית חב"ד מלטה

ד. מיכאל, COL

לצד חיי הקהילה, התיירים והפעילות היום-יומית, היא מתמודדת עם לא מעט אתגרים המעצבים את דמותה כשליחה בזכות עצמה ולא רק מתוקף היותה "אשתו של השליח"...

"חלב ישראל". צמד המילים המובן מאליו בישראל, מקבל משמעות נוספת בעולם המערבי המפותח וזוכה לביקוש רב- כמעט ללא היצע, במדינות העולם השלישי שם הוא הופך להיות בלתי אפשרי להשגה.

לקראת חג השבועות, או בשמו הקולינרי- 'יום החלב היהודי' שוחחנו עם האישה הראשונה של בית חב"ד במלטה, מושקא סגל, על אתגר החלב באי המפורסם בזכות אתרי התיירות הרבים המצויים בו.

חיים יהודיים ב'לחיים'

רפובליקת מלטה, מדינת איים במרכז הים התיכון. הרב חיים שלום ורעייתו מושקא סגל, הקימו את מרכז חב"ד המקומי לפני למעלה מ- 4 שנים, כשבין השאר הם מפעילים את "לחיים"- המסעדה הכשרה היחידה מסוגה במלטה.




חיים יהודיים ב'לחיים': המסעדה היהודית בלב רפובליקת מלטה

הקהילה היהודית המקומית לא גדולה במיוחד, אך התיירות באי פעילה ומורגשת.

מוצרי היסוד לבית חב"ד מגיעים מבלגיה, במשלוחים מתוכננים ומוגדרים מראש. האי הציורי מבורך בנופים מרהיבים ומזג האוויר בו נוח. מיקום נהדר לשבת בו על כוס קפה. מינוס חלב.




השליח הרב חיים שלום סגל עם חברותא בבית חב"ד. למעלה: נוף מהמסעדה של בית חב"ד


ובכן - חלב.

במלטה לא ניתן עדיין להשיג חלב ישראל. מוצרי החלב הם מצרך נדיר ומבוקש אך לא מצוי בקלות- כשהסיבה העיקרית היא מועד התפוגה של המוצרים. במשלוחים מבלגיה, מצורפים לפעמים מספר קרטונים של חלב עמיד, אך אלו מחולקים תחילה לחברי הקהילה, כדי למנוע מהם להיכשל בצריכת חלב אחר.

על חלב אורז שמעתם? 

מה שנשאר לאחר החלוקה נשאר בבית השליחים ומהווה תזכורת תקופתית לטעמו של החלב עבור חמשת הילדים, אשר בימי השגרה מסתפקים בתחליפים כמו חלב סויה וחלב אורז.



חגיגה של ממש נרשמת אחת לכמה חודשים, ביום בו מגיע איש עסקים מאנגליה, ידיד המשפחה, כשבידיו ארגז ובו מוצרי חלב. אז ממהרים הילדים להסתער על קופסת ההפתעות החלבית, לטעום מכל הבא ליד ולקרוא לאמא שתבוא לפקח כמבוגר האחראי- כדי שיישאר מעט גם לימים הבאים...

בשונה ממקומות אחרים בהם ניתן לפקח על חליבה מקומית ובכך לזכות בחלב ישראל, במלטה מצויות פרות מעטות אשר החליבה מהן מתבצעת בידי האיכרים, ומשועבדת לממשלה המשווקת את החלב לתושבי האי, כך שהפתרון ה"פשוט", איננו אפשרי.

אז איך מתכוננים לחג השבועות כשאין חלב בהישג יד?

ההכנות לחג השבועות מתחילות בכל שנה מיד לאחר הפסח. כדי לאפשר את הגעת המוצרים בזמן - יש להזמין את המצרכים ולארגן את הגעתם באמצעות תיירים המגיעים לטייל באי. לאחר הגעת המשלוח - נותר רק לוודא שהמוצרים אכן כשרים למהדרין ולהמתין לחג השבועות.

בבית חב"ד יודעים לספר על מקרים שבהם התברר כי התיירים - שאמנם תיירים, אך לא רגילים לתור אחר חותמות כשרות - הביאו עימם מוצרים שאינם עומדים בתנאי הכשרות הנדרשים. לשלוחים לא נותרה ברירה אלא להזמין מחדש את אותם המוצרים, ולמצוא דרכים מהירות ככל האפשר להביא את מוצרי החלב לאי לפני החג.

השליחה מושקא מסיימת בנימה אופטימית ומחוייכת, ומספרת שהשנה אין צורך לדאוג, הוריה מגיעים לחג השבועות למלטה. בחג הזה, יהיו להם מוצרי חלב תוצרת ישראל בשפע...
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.