מערכת COL | יום כ"א אייר ה׳תשע״ז 17.05.2017

מי גרם למהפכה במערכת הכשרות ולדו"ח החריף של המבקר?

סערה בעקבות פרסום דו"ח מבקר המדינה, על ליקויים חמורים במערך הכשרות והמשך התלות בין משגיח למושגח היוצרת ניגוד עניינים • לאחרונה, הוציא בג"ץ פסק דין בעתירה שהגישו התנועה להגינות שלטונית, באמצעות עו"ד מרדכי אייזנברג ועו"ד מרדכי ציבין ע"י עו"ד נחמה ציבין, בו ניתן תוקף לעקרון הניתוק וההפרדה בין משגיח למושגח, וצו על תנאי הפך לצו מוחלט, המחייב את המדינה לביצוע ההפרדה בתוך פרק זמן מוגדר • מדובר במהפכה של ממש ושינוי יסודי במערך הכשרות אשר ישפר את אמינות הכשרות של הרבנות • בלעדי ל-COL:  מאחורי הקלעים, ופסק הדין המלא
מי גרם למהפכה במערכת הכשרות ולדו
עוה"ד מרדכי אייזנברג. למטה: אילוסטרציה


צבי סופר, COL

סערת הכשרות

דו"ח מבקר המדינה שפורסם ביום שלישי חושף תמונת מצב קשה בנוגע למתרחש במערך הכשרות שמפעילות המועצות הדתיות המקומיות בישראל. הביקורת נערכה במספר מוקדים המזוהים עם מערך הכשרות: המשרד לשירותי דת, מועצת הרבנות הראשית, וכן מועצות דתיות בערים: ירושלים, תל אביב-יפו, חיפה, נתניה, אשדוד, באר יעקב ורחובות.

הדו"ח משקף פעם נוספת את המצב הקיים, כאשר 95% ממשגיחי הכשרות בבתי העסק בישראל משתכרים ישירות מבתי העסק. עובדה זו יוצרת ניגוד עניינים מובנה בהעסקת המשגיחים, ומובילה פעמים רבות לפגיעה באמינות הכשרות.

לדברי המבקר בדו"ח, התשלום החלקי על שעות ההשגחה "מתאים לכל הצדדים", שכן הוא מצדיק היעדרות של המשגיח ובכך מאפשר "גמישות ונוחות" לבעל העסק. התוצאה: השניים שותפים ל"רידוד" רמת הכשרות - על חשבון הציבור ותוך פגיעה באמונו במערכת. על כך נכתב בדו"ח: "זהו מצב בלתי נסבל". לצד זאת ציין המבקר לשבח מועצות דתיות אחרות, כמו אלה של תל אביב ואשדוד, ששיפרו את מערך הבקרה והפיקוח על עבודת המשגיחים וייעלו אותו אף מעבר לדרישות המשרד לשירותי דת.

כידוע, בעבר בג"ץ נדרש לנושא כאוב זה, ואף הוציא צו על תנאי נגד המדינה לשנות את המצב בשטח. אך למרבה הצער השינוי המיוחל לא אירע.

אך לפני עשרה ימים, הוציא בג"ץ פסק דין בעתירה שהגישו 'התנועה להגינות שלטונית ע"י עו"ד מרדכי איזנברג ועוה"ד מרדכי ציבין ע"י עו"ד נחמה ציבין, המורה למדינה לבצע את ההפרדה האמורה, בתוך שנה.


עוה"ד מרדכי ציבין (ארכיון COL)

בפתחו של פסק הדין, משבח בג"צ את העותרים במילים אלו:

"עתירה זו היא עתירה ראויה, שהניחה אצבעה על נושאים חשובים בעולם הכשרות במדינת ישראל. נאמר כבר כאן, כי מגישיה ראויים להוקרה, כפי שגם ציינו בעבר." 

 

לאחר הגשת העתירה, הוציא בג"ץ נגד המשרד לשירותי דת והרבנות צו על תנאי והרבנות נכנעה מייד לכל שלושת הסעדים המבוקשים בעתירה, אך לשם ביצוע ההפרדה, הליך לא פשוט ומורכב,  הוקמה ועדה ואחריה עוד ועדה, הוגשו דוחות, המלצות, מסקנות, אך לכלל ביצוע לא הגיעו, כך חלפו להן שלוש עשרה שנים, עד אשר פקעה סבלנות העותרים, אשר עמדו על הפיכת הצו על תנאי לצו מוחלט וקציבת זמן לביצוע ההפרדה. בג"צ כאמור נעתר, בשבוע שעבר, לבקשת העותרים, ימים ספורים לפני פרסום דו"ח המבקר.

עוד קודם לכן (יש אומרים כהקדמת רפואה למכה) הודיעה הרבנות על רפורמה בתחום הכשרות, שעקרון ההפרדה בין משגיח למושגח הוא אחד מסעיפיה.

הדו"ח הנוכחי נכתב ונחתם בטרם נודע על שתי התפתחויות דרמטיות אלו, אך גם בדו"ח, העיר המבקר כי המשרד לשירותי דת לא עמד בהתחייבויותיו החוזרות לבית המשפט לתקן ליקוי זה. לדבריו, נכון לחודש ינואר 2017 לא הופעל אפילו מודל ניסיוני להעסקת המשגיחים בחברות כוח אדם חיצוניות, ובוודאי שלא נמצא פתרון קבוע, והדבר "לא נראה באופק".

כאן ראוי לציין  כי הרב שלעבר של העיר צפת, המנוח הרב לוי ביסטריצקי ז"ל, אשר היה ממונה על הכשרות מטעם הרבנות, היה הנהיג במועצה הדתית בצפת, הפרדה בין המשגיחים למושגחים.

 בפסק הדין כותב, בין היתר השופט רובינשטיין, כהאי לישנא:

"אין צורך להכביר מלים, בהיעדר כל מחלוקת כיום, על כך שיש לנתק זיקה בין משגיח למושגח. ניתוק הזיקה הוא בהקשר דנא ביטוי של הציווי "ולפני עור לא תתן מכשול" (ויקרא י"ט, י"ד), ולדברי רש"י שם (בעקבות מדרש ספרא – תורת כהנים) "לפני סומא בדבר לא תתן לו עצה שאינה הוגנת לו"; כלומר, אין הכוונה רק לאי הצבתו של מכשול פיסי לפני עוור, אלא להכשלתו חלילה של מי שאינו בקי בנושא פלוני. מבלי לפגוע במשגיחים רבים העושים מלאכתם נאמנה, פירצת הרצון לשמור על מקום עבודה עלולה ליתן מכשול לפני עוור, לפני המאמינים בהשגחה ובאחריות הכשרות, אם חלילה הקשר בין משגיח למושגח יניב במקרים מסוימים פירות באושים.

ניתן בזה איפוא תוקף לעקרון הניתוק וההפרדה בין משגיח למושגח".

והוא מסיים בהחלטה זו:

"החלטנו להפוך את הצו על תנאי לצו מוחלט. עד סוף יוני 2018 צריך להסתיים הטיפול והמערך המחליף צריך להיות מוכן, כך שלכל היותר יחל בעבודתו המלאה, לאחר הרצה, עד 18.9.18.. העתירה מתקבלת לפי האמור, והמשיבים ישלמו לעותרים יחדיו הוצאות בסך 30,000 ₪ כולל".

יש לציין, כי לא רק צו מוחלט ניתן אלא גם חיוב בהוצאות ע"ס 30,000₪, שהוא סכום  ללא תקדים בעתירה ציבורית. 

ֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹֹ*

עו"ד מרדכי איזנברג יו"ר התנועה להגינות שלטונית אשר ייצג את העמותה בבג"צ אומר לכתבנו: "לאחר שבג"צ הוציא לבקשתנו צו מוחלט, בניגוד לעמדת הרבנות והמשרד לשירותי דת, מרגישים סיפוק רב על השקעה רבת שנים אשר תביא לתיקון ליקויים רבים בסדרי ההשגחה של הרבנות הממלכתית בכך שפסקי ההלכה של גדולי הפוסקים בדבר הקשר הכספי שבין המשגיח למושגח שלא יהיה במישרין.

"יש להודות לשופטי הבג"צ על שלא "קנו" את השקרים של המערכת והבינו סוף סוף שיש לקבוע בצו, תאריך מדוייק שבו יפסיקו משגיחים להיות מועסקים ע"י בעלי העסק ויעברו להיות מועסקים בידי המועצות הדתיות."

עוד מוסיף איזנברג: "מתפלא אני הכיצד הרבנות הראשית ועסקני הציבור החרדיים לא השכילו ךפתור ענין חשוב זה בלא פסיקת בג"צ, בשעה שיכלו במשך השנים להביא מזור לפגם זה המשליך על איכות ואמינות הכשרות הממלכתית בישראל. ושמא ניחא היה להם בכך?"

*

את עו"ד נחמה ציבין הדו"ח לא הפתיע. לדבריה, "המסקנה גם מהדו"ח הנוכחי כמו גם מקודמיו היא שרמת הכשרות של הרבנות נמצאת ברף הנמוך ביותר, ולפעמים אפילו הייתי מעזה לומר שהעניין לא רק מסריח הוא גם לא כשר".

עוד הוסיפה ציבין: "לצערי הרבנות אינה דוברת אמת, ביודעין ובמכוון, בהודעתה, כאילו בגץ אימץ את מתווה הדוח של הרבנות ושהופץ ע"י הרב לאו בכל המועצות הדתיות, בבחינת להקדים תרופה למכה, ביודעם כי הבג"ץ יוציא צו מוחלט נגד הרבנות הראשית והמשרד לשירותי דת. כאילו ניצחו בבג"צ. לא היה ולא נברא!! בג"צ לא אימץ מתווה, אלא קצב זמן לרבנות לשנות את מערך הכשרות באופן שמשגיח לא יקבל שכרו מהעסק המושגח. בדרך מטעה זו הרבנות נהגה בבג"ץ בו כפינו עליהם לציין על מוצרי חלב "חלב נוכרי".

"לצערנו גופים דתיים הם משת"פים של הרבנות על כל מחלקותיה, בין היתר בכל הקשור לבחינות ולמתן תעודות כושר ולא כאן המקום לפרט נושאים נוספים ומי שיודע יודע...."

*

פסק הדין המלא של בג"ץ: לקריאה לחץ כאן

*

ביקשנו את תגובת הרבנות הראשית לדברים. כשתתקבל נשמח לפרסמה

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.