מערכת COL | יום י"ט אייר ה׳תשע״ז 15.05.2017

האפייה, המילוי ומה שביניהם ● כשרות הטורטייה

בלילה דקה או עבה? קמח חיטה או קמח תירס? שהכל, מזונות או המוציא? ● כל מה שכדאי לדעת על המאפה שמקורו בספרד העתיקה וכיום מזוהה בשם "טורטייה מקסיקנית" ● מאמר מאת מומחה הכשרות הרב יוסי שטיינברגר ● למאמר המלא
האפייה, המילוי ומה שביניהם ● כשרות הטורטייה
בתמונה הקטנה: הרב יוסי שטיינברגר על רקע צילום אילוסטרציה
הרב יוסי שטיינברגר

הטורטיה שמקורה בספרד העתיקה הינה מאפה דק עגול דמוי פנקייק העשויה מבלילה רכה בגודל של כ 6 עד 30 ס"מ- בהתאם למדינה בה היא מיוצרת ובהתאם לסוג האוכל אותו היא עוטפת. כיום נקראת הטורטיה ,טורטיה מקסיקנית" הטורטיה המקורית המקסיקנית מיוצרת מקמח תירס, מים ושמן.

אולם כיום מייצרים טורטיה גם מקמח חיטה או קמח חומוס. לאחר שלשים את הקמח המים והמרגרינה, מרדדים את הבצק לכאין פיתה דקה עגולה, מניחים על מחבת חמה או פלטה שטוחה עד להזהבה קלה. את הטורטיה מקפלים וממלאים בתוכה בשר, ירקות, ביצים וכדומה.

ברכתה:

טורטיה מקורית ואמיתית של מקסיקנים עשויה מקמח תירס ולכן ברכתה היא שהכל נהיה בדברו.

אולם הטורטיות העשויות מקמח חיטה כמרכיב עיקרי צריך לברך או מזונות או המוציא. אולם זה תלוי בצורת הכנת הטורטיה, האם היא דקה או עבה ועד כמה הבצק היה נוזלי או לא. על כן מומלץ לאכולה בתוך סעודה שנטלו עליה ידיים.

כשרותה:

באם הטורטיה עשויה מקמח חיטה יש להפריש ממנה חלה. כמו כן יש לנפות את הקמח. באם עשויה מקמח תירס, באם התירס הוא ישראלי יש להפריש ממנו תרומות ומעשרות ולוודא שלא גדל בשמיטה. כמו כן בטורטיה מוספים לעיתים מרגרינה או שמו ויש לוודא את כשרותה.

אפיית ישראל

גם שאלת בישול ישראל הינה מורכבת שכן בדרך כלל הטורטיה נמכרת לאחר שעברה טיגון או אפייה ראשונית ורק במסעדה מוסיפים לאפותה עד שתהיה קריספית כראוי, השאלה היא האם האפייה הראשונית צריכה להתבצע בידי יהודי, יש יאמרו שאין בכך צורך כיוון שבמסעדה מתבצעת גמר האפייה על ידי יהודי ואם כן האפייה הראשונה לא הכשירה את הטורטיה לכדי ראוייה למאכל.

אך יש יאמרו שגם האפייה הראשונית כבר מכשירה את הטורטיה לכדי ראויה לאכילה. שאלה נוספת היא האם דינה כמאפה שאז לכל הדעות די בהדלקת האש על ידי היהודי או שדינה כבישול שאז לדעת מרן המחבר אין די בהדלקת האש על ידי יהודי ויש צורך שהנחת המאפה על המחבת תתבצע גם היא על ידי יהודי.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.