מערכת COL | יום י"ח אייר ה׳תשע״ז 14.05.2017

החיים בקבוצת רכישה • אזהרת קריאה! מסמך ארוך ומעציב

הם בסך הכל רצו לרכוש קורת גג במחיר משתלם • לאחר שחלפו למעלה משש שנים, לא נותר להם אלא לאחוז במנהג יהודי קדום ולצחוק על מר גורלם • כתבה ארוכה שמגוללת בקצרה את סיפורה הכאוב של קבוצת רכישה חרדית אחת • לסיפור המלא
החיים בקבוצת רכישה • אזהרת קריאה! מסמך ארוך ומעציב
פרוייקט בבנייה (צילום: col)

אתר "ביזנעס"

על המעלות של קבוצות רכישה אין צורך להרחיב את הדיבור. מאות משפחות חרדיות שמחזיקות היום בדירה משלהן חייבות תודה לרעיון הגאוני שחסך בעבר הרבה כסף (היום קצת פחות). כך נבנו לא מעט בניינים חרדים ברחבי הארץ. אבל אנחנו כאן עם הצד השני של המשוואה – החסרונות והבעיות שמציבות קבוצות הרכישה למשפחות רבות.

במקום לדבר, ניתן לרשומון הבא לספר את סיפורה העגום של קבוצת רכישה שהייתה אמורה לחגוג לפני שנה קבלת היתרי בנייה. חברי הקבוצה המיואשים ניהלו ביניהם בשנה האחרונה התכתבות ענפה. חלקים ממנה נביא כאן בפניכם עם תיקוני עריכה והגהה מתבקשים.

מחקנו את השמות של מארגני הקבוצה ושינינו את שמותיהם של חברי הקבוצה שאת התכתבותם תקראו בשורות הבאות על מנת לא לפגוע בפרטיותם. עם זאת, החברים בקבוצה ומארגניה, כמו גם רבים בציבור הרחב, לא יתקשו לזהות באיזו קבוצה מדובר.

בחרנו לעשות זאת עכשיו מתוך תקווה וציפייה שבקרוב נוכל לבשר על התחלת בנייתן של הדירות עליהן חולמים חברי הקבוצה שנים רבות. רבות מדי. או כפי שאמר לנו אחד מהם בעבר: "לו הייתי יודע אז את מה שאני יודע היום, לא הייתי חולם על קבוצת רכישה. כל הכסף שהייתי אמור לחסוך בזכות הקבוצה, נאכל כבר מזמן בשכר דירה והוצאות 'חד-פעמיות' שלא נגמרות".
יומן תלאות
בתחילת חודש מנחם-אב תשע"ו, כותב אברהם (שם בדוי. כל השמות בכתבה בדויים) לחבריו בקבוצה: "חברים, מה אתם יודעים על תוצאות ועדת הרבנים? האם יש דוחות? למה אין קול ואין עונה?".

בתגובה שואל אהרן את החברים "האם מישהו פנה לרבנים שחתומים על מכתב הארבעים יום? בשאלה מה נעשה? זאת ועוד, במייל הנפרד ששלחו לכולם נכתב שתהייה גם אסיפה כללית תוך ארבעים יום. מה קורה עם זה?".

באותו יום הוא זוכה למענה הבא: "אני לא מבין את הבעיה שלכם הרי אנחנו יודעים כבר שהם שקרנים ולכן תבענו אותם משפטית. ומי ששילם על הייעוץ יהיה מיוצג ויקבל תשובות מבית המשפט, ומי שלא שילם לא יהיה מיוצג. לכן כולם בדממה!!!".

שלושה חודשים קודם לכן, בניסן, רגע לפני חג הפסח, שולחת חדווה מכתב שנשלח ל"רוב" חברי הקבוצה על ידי ועד הקבוצה. להלן חלקים מהמכתב שנכתב כבר בחודשי החורף:

"כידוע לכם התארגנה לאחר פגישה לפני מס' חודשים קבוצה קטנה מתוך הרוכשים בניסיון להבין מדוע תקוע הפרויקט ולקדם את בניית הדירות. מאז נעשו מהלכים שונים ואנו מוצאים לנכון לעדכן אתכם על כך ועל האפשרויות לעתיד. יצויין כי הנציגים הקיימים ה"ה כהן ולוי סירבו לספק רשימה של הרוכשים ולכן נאלצנו לאסוף בעבודת נמלים את פרטי הרוכשים. משום כך, כל אחד מן המכותבים מוזמן להעביר את הדוא"ל הזה לכל רוכש המוּכָּר לו ולהעביר אלינו במקביל את פרטיו".

במכתבם, מגוללים חברי הוועד את הפרשה העגומה. נביא כאן רק כמה נקודות בקצרה. "כהן ולוי שיווקו לציבור מלכתחילה קרקע אשר הייתה נתונה בהקפאה של התב"ע (כלומר ללא אפשרות בניה) מבלי ליידע את הרוכשים. כהן ולוי התרשלו בתפקידם ולא החתימו את הרוכשים על הסכם שיתוף כדין שזהו צעד חיוני ובסיסי. כהן ולוי לא כינסו מעולם אסיפה לבחירת נציגות הרוכשים – דבר שהם מחויבים לו עפ"י ההסכם המוצג על ידם כהסכם שיתוף (כמו גם עפ"י ההיגיון הבסיסי)".

בהמשך נכתב במכתב עוד: "במהלך החודשים האחרונים נפגשנו עם הרה"ג *** **** שליט"א בניסיון להגיע לסיכום על צירוף שלושה נציגים חדשים לנציגות הקיימת, שניים מתוכנו ונציג שלישי שמוסכם על שני הצדדים. לכאורה סוכמו הדברים, אך אנו חשים כי מועלות כלפינו דרישות חדשות כאלו ואחרות שעלולות למסמס את התהליך. בין השאר נתבקשנו ע"י הרב לבדוק מול חברי הקבוצה האם רוצים לצרף רבנים חדשים אליו לאור "פרישת" הרבנים האחרים, ואם כן את מי. אין ביכולתנו למלא בקשה זו במיוחד בעת שאין בידינו רשימה מלאה ומעודכנת של כלל הרוכשים".

לסיכום המכתב שכולל פרטים רבים, כותבים חברי ועד הרוכשים: "עם זאת לאור השתהות התהליך אנו מציעים לקצוב זמן עד ליום ג' כ"ה בניסן תשע"ו, כאשר אם עד אז לא תנקוט הנציגות הקיימת צעדים מעשיים לקידום העניין, ניאלץ לנקוט בדרך של כינוס עצמאי של הרוכשים ובחירת נציגים חדשים במקום הקיימים. בכל מקרה אנו ממליצים למי שהחליט בכל זאת (גם בהעדר מענה על הדרישות שהועלו) לשלם ולגשת לבחירת דירה, להקפיד על הדברים הבאים: 1) כל תשלום יועבר אך ורק לחשבון נאמנות באחריות עו"ד ****. 2) לא לחתום על שום מסמך נוסף מעבר לבחירת הדירה ללא בחינה משפטית מדוקדקת".

כאמור, מכתב זה שנכתב כבר בחורף תשע"ו, נשלח לרוב חברי הקבוצה בניסן של אותה שנה.

שימו לב, ברכה כותבת: "שלום וברכה. אנחנו החלפנו את כתובת המייל שלנו. המייל החדש שלנו הוא ****. אנא שלחו לנו את ההודעות רק לכתובת זו. תודה. ובהצלחה לכולנו".

עודד כותב בכ"ג ניסן תשע"ו: "דיברתי עכשיו עם ***** וביקשתי את הטפסים שלכאורה אנחנו אמורים לחתום והיא לא הסכימה היא אומרת לי שעד מחר הם יעלו את זה לאתר. מה נראה לכם ממה הם מפחדים? הטלפון שלהם הוא ***** תתקשרו גם אתם ותבקשו לעיין בזה זה לטובתכם. תריצו הלאה את המייל. זה נראה לי מטריד מאוד".
לא ברור הנזק
באותו יום כותב ראובן: "לגבי מחיר השמאות. האומדן של חברת **** מציין שזה אומדן ראשוני בלבד, ושזה איננו דוח אפס, ואינו מציין כלל שזה כולל את ה-5% רזרבה שהבנק דורש, ואילו במכתב מכהן ולוי, רשום שזה כולל את החמש אחוז ושזה עוד צפוי לרדת במחיר, כי זה מחיר מקסימאלי ביותר, ובמכתב של **** אין אזכור שמדובר במחירים מקסימאליים וניתן להבין שזה צפוי להתעדכן. ועד עכשיו מהניסיון המר, כל עדכון היה כלפי מעלה… כמו כן גודל הדירות בפועל קטן יותר. ממה שמצוין בחוברות בצורה משמעותית. וכל אחד יכול לראות זאת כשיבדוק את גודל החדרים. כמו כן משום מה לא מצוין הגודל של האמבטיה, השירותים והמסדרון?".

באותו יום כותב יהושע: "שלום לכולם. האם מישהו עבר על התכניות וידע לענות לי על כמה שאלות: מה הולך להיות בשטח שבין בנין 302 ל–303? מה הפירוש שטח קוצים בשטח הנ"ל? האם יהיה שם מעבר ציבורי? האם יהיה מעבר ציבורי בין הבניינים 301 ל–302 ובין 303 ל–304? ומה רוחב המעבר?

"לא ברור לי מהתכניות איך נראית החזית מכיוון הכביש. אני מבין שיש חזית לכביש ויש את הכיוון של הגינה. כל ההדמיות הן רק מכיוון הגינה! האם הכביש המדובר הוא כביש פנימי צר או כביש ראשי? או אולי כביש עם ככר פרסה כפי שמצויר (מה זה דרך מצע?!)? האם תהיה בכביש זה אפשרות חניה לכלי רכב? מה ייבנה מעבר לכביש?

"היכן ממוקמים האזור המסחרי ומוסדות הציבור? יש סתירה במספור הדירות בבניינים מטיפוס B בבניינים 302 ו–303 בין תכנית קומת קרקע לבין תכנית סביבה. מה הקובע?! יש גם סתירה בשטח הגינה; בעוד שבתכנית המפורטת יש דירות עם 80 מ"ר, 87 מ"ר, 100 מ"ר, הרי שבשמאות של ***** מופיע לכל הדירות רק 70 מ"ר. לאיזה מספר להתייחס?! אודה לכל מי שיוכל להאיר את עיני. בברכה, יהושע".

אהרון מבהיר לחבריו בתאריך כ' ניסן תשע"ו: מי מהראשונים שהולך לבחור דירה שיבקש צילום העתק של מה שיבקשו ממנו לחתום, גם אם בחר לחתום או לא. בשביל שהציבור כאן ידע במה מדובר, ולא יהא מופתע כאשר יבוא לבחור. וישלח זאת במייל לכולם".

בי"ט ניסן תשע"ו מעדכנת פנינה את חבריה לקבוצה: "כתובתנו הוחלפה לכתובת חדשה. תוכלו להוסיף לרשימת התפוצה? מועדים לשמחה".

רוכש נוסף מצטט מכתב של אחד הרוכשים וכותב: "מכתב אחד הרוכשים המדבר בעד עצמו". הוא מביא חלקים מהסיפור העגום בתמצית: "מדובר על כהן מנהל בית הדין של הרב *** ולוי, שניהם מנהלים מספר פרויקטים ברחבי הארץ למגזר החרדי.

הם ארגנו את ההתמודדות במכרז, ומינו את עצמם לנציגים ללא כל בסיס חוקי. עורך הדין *** הנאמן (על הנכס. א"י) מכיר רק בהם כנציגים ופועל על פי הנחיותיהם. בחודשים האחרונים, בשלב היתרי הבניה, הם התחילו להסתבך עם זה שלא כל חברי הקבוצה חתמו על הסכם שיתוף שמסדיר את בחירת הנציגות ואת התהליכים השונים.

"לכן הם פעלו בכל מיני מניפולציות לגרום לאנשים לחתום על הסכם שיתוף עם תאריך ישן. במקביל התחילה התמרמרות בקרב חברי הקבוצה על המחירים שפתאום הצניחו לכולם. אז התברר שבחסות זה שהם הנציגים, הם הסכימו לשותפות לא הוגנת עם **** ו*****. שותפות זו ידועה כבר מספר שנים, אולם לא ידוע מה בדיוק פרטי השותפות כי הם מסתירים הרבה מידע. ועד עתה לא ברור כמה הנזק שנגרם כתוצאה מכך".
רב הנסתר על הנגלה
בי"ב אלול תשע"ו כותב מנחם: "חברים ערב טוב! קבלתי הודעה על מפגש שצפוי להיות עוד כמה ימים. מה אתם יודעים על זה? מי מארגן את זה ומה בדיוק אמור לקרות שם".

עוד באותו יום הוא נענה על ידי אחד החברים. "אכן גם אני קיבלתי הודעה על אסיפה, אך לא ברור מה זה נוגע לקבוצה שלנו? והאם יש טעם בהשתתפות שם או לא ? כאשר נראה שזה לא משקף את המצב החדש שנוצר".

כמה ימים לאחר מכן מגיע המייל הבא: "שבוע טוב לכולם!!! לאלו שלא היו אתם יכולים בבקשה לספר מה היה שם? וכמה אנשים באמת הגיעו? ומי נבחר לוועד".

בכ"ב באלול תשע"ו, כמה ימים אחרי המפגש המדובר מדווח יונתן: "היה שם זבל אחד גדול, כולנו עם שיבר!!!!". שאול מחזק את דבריו ומפרט על קורות הערב. באותו יום הוא מדווח לחברי הקבוצה, כדלהלן: "טוב. מה שהיה שם זה צעקות וצעקות. לדוגמא: עורך הדין **** אמר שהוא מוכן לשים את התעודה שלו על זה שאם משהו פה לא טוב, וכשהוא אמר שחתמו על הסכם שיתוף, אמר לו איש אחד: "זה שקר" והאיש שאל אותו: אתה מוכן לשים את התעודה שלך אם מתברר שלא חתמתי? והבנאדם השתתק.

"כנ"ל איש אחד בקהל שצעק משהו. הרב **** ענה לו אם הוא מוכן לשעבד את הדירה שלו אם לא יהיה בנוי תוך שנתיים? שאל אותו האיש איזו דירה, של הפרויקט הזה או מה שיש לי היום… ומנגד אמר לו האיש, האם אתה משעבד את הדירה שלך בפרויקט אם לא יהיה בנוי יותר משנתיים שנים והוא שתקקק (כך במקור. א"י).

"ובחברים שמארגנים דיברו כל הזמן שצריך להתקדם, ואולי נדון פעם אחרת על מה שהיה. ואנשים כמו צאן לטבח, כשהעלו את ההצבעות שהחליטו שאם מישהו עושה בעיות אפשר להוציאו מהקבוצה, שזה כשלעצמו לא ברור, כי אין רוב לעשות כזה דבר… הצביעו בעד. וכן להוסיף עוד שלושה אנשים לנציגות הצביעו גם במקום להוציא את האנשים שפגעו בקבוצה. עוד דבר שהיה שם שעורך הדין אמר לכהן: מה? לא שלחת לרוכשים את המידע? עד שבת אתה שולח להם… היום יום ראשון, היום יום ראשון….".

באותו יום מתייחס אחד הרוכשים לדיון שהתקיים בבית המשפט וכותב: "אכן, עורך הדין הודה שאין הסכם שיתוף, אך השופט בצורה מתמיהה נטה בהכל לטובת עורך הדין".

רוכש אחר שואל: במה זה התבטא? ויום לאחר מכן כותב אחד החברים: "הכלבים נובחים והשיירה נגררת". ביום שלישי, כ"ד באלול תשע"ו כותב אהרון: השורה התחתונה היא שכבר עבר הרבה יותר מחודש מתאריך י"ד אייר שבתוך הזמן הזה, היו אמורים להיות היתרי בנייה כפי שהיה כתוב במכתב שנשלח לכולם. לגבי דברים אחרים, רב הנסתר על הנגלה".
שערי שמועות לא ננעלו
בראש חודש כסלו תשע"ז כותב יהושע: "ידידים יקרים. מה אתם יודעים על השמעות שרצות? נראה לכם שיש אמת בכל הדברים? ומה זה יכול לפגוע בנו? או שאולי זה בכלל יועיל לנו.

בתגובה כותב מנחם: מה השמועות? סתם לשלוח מייל ולכתוב "שמועות" זה מעשה טיפשי ביותר. אל תהיה טיפש ברשות הרבים… תגיד מה הם השמועות".

באותו יום שואלים חברים נוספים בקבוצה מה הן השמועות. אפרים כותב בתגובה: "שערי דמעות, שערי תפילות ושערי שמועות לא ננעלו". ומוסיף: "שו הדא? מה מי נגד מי? למה התכוון המשורר? שמועות טוב לנו, לא טוב? אנא פרט?". יום לאחר מכן, לאחר שתשובות של ממש לא הגיעו. כתב אנונימוס: "ייתכן ומדובר באיש שרצה להתלוצץ".

באותו יום מדווח אברהם לחברי הקבוצה: "כל הקבוצות כבר הוציאו התרי בנייה, **** כשמונה מאות היתרים וכבר בונה בפועל. **** כמאתיים וחמישים היתרים. קבלן המחיר למשתכן כבר בונה בפועל כשלוש מאות דירות. ואצלנו לא מקדמים את נושא ההיתרים. עדיין לא סידרו כחמשה-עשר מסמכים ואישורים כולל תאגיד המים שאמרו בכנס שזה סודר. התאריך האחרון בו הוגש איזה מסמך לעירייה בקשר להיתרים הייה לפני כשלושה חודשים. הכל נעצר… אפשר להסתכל באתר העירייה".

בט"ו כסלו השנה כותב יהושע: "מה אפשר לעשות ???? האם לעורך דין שלנו יש מענה, עצה לפעולה? באותו יום כותב אהרון: "לדעת שמשקרים אותנו כל הזמן כבר שש שנים, זה כבר דבר חשוב בפני עצמו. לפני שלושה חודשים הם שלחו מכתב מטעם כהן ולוי שהבשורה הטובה היא שתוך כחודש יהיו היתרי בנייה. בו בזמן שכבר שלושה חודשים שהם לא עושים כלום בנידון. התאריך האחרון שהם הגישו מסמכים ואישורים היה בספטמבר. ייתכן שצריכים לפנות אליהם ולשאול למה הם לא עומדים בהבטחה הכתובה שלהם האחרונה? גם את נושא המים והתאגיד מצוין שלא סודר בכלל בניגוד למה שסיפרו".

ויש מי שחומד לצון וכותב בתגובה: "בשורות טובות, הבעיה שזה לא בדיוק בשבילינו. ראש העיר אירח היום את שר השיכון והציג בפניו את ההתקדמות המואצת בבנייני המחיר למשתכן של חברת ***, הם כבר אוחזים בקומה שביעית בכל הבניינים, הקצב משביע רצון ואף מפתיע. ככה זה כשרוצים על באמת לעבוד ומהר.

"האם זה ישפיע גם על הפרויקט שלנו במשהו. ימים יגידו …. כרגע אצלנו המצב קשה מאוד מכל הבחינות, והמצב נראה ללא מוצא תרתי משמע בכל המובנים, ונצרכים לרחמי שמיים מרובים".

אחר מעלה לשרשור התורן צילום מצב של הפרויקט מאתר העירייה. אפשר לראות מה הן הפעולות שנעשו לאורך השנים בדרך לקבלת היתר בנייה. קשה מאוד שלא להבחין בכאבם של חברי הקבוצה ובייאושם ממצבם. המסמך המפורט מציג את כל המסמכים החסרים בצורה ברורה ומטרידה.
אחרי פורים, אחרי פסח
והנה משפט אחד שמסכם את הכל. שמואל כותב לחבריו ביום שישי ח' טבת שנה זו: "רבותי יותר משש שנים עברו מאז ששילמנו מאות אלפי שקלים ואפילו התרי בנייה אין, ליווי בנקאי מאן דכר שמיה. מה יהא הלאה?". בח"י שבט כותב אברהם: מה יהיה עם הפרויקט, נחכה עוד שש שנים?".

בתגובה כותב יהושע: "לא יכול להיות… בטח בשבוע הבא יהיו היתרי בנייה. עוד שבועיים שלד, עוד שלושה שבועות אכלוס. בסוף אנחנו עוד נצחק על כולם. אשרינו שזכינו שיש לנו את כהן, לוי ועורך הדין ****. גאונים כאלה – ממש חד בדרא. איך היינו יכולים להסתדר בלעדיהם???

"אה.. רגע.. שכחתי. אם אתה יכול כמובן להעביר עוד 35 אלף כי המשאית עם המלט ממתינה פשוט לתשלום ואז יתחילו היציקות… ואם אתה יכול עוד 35 אלף כי הכל מוכן, רק חסר ריצוף… ועוד 35 אלף פשוט כדי שנוכל לשכפל לך את המפתחות ואוטוטו הדירה מוכנה… ועוד 35 ועוד 35… האמנת עד היום? למה שלא תמשיך להאמין הלאה…".

בתגובה, כותב אחד החברים: יהושע, אתה ענק… ייתכן אכן שהומור שחור יעזור קצת להעביר עוד שש שנים עם האדונים כהן ולוי ועם הליווי הצמוד של עורך הדין ****. רבותי עורו נא, התעוררי נא בעד עמך חנינה. אם נישאר רק עם ההומור השחור ייתכן ולעולם לא נראה את הדירות ששילמנו עליהם במיטב כספנו. בכל מצב היכונו לכנס הבא של כהן ולוי בעוד כחצי שנה בסביבות אלול. הכנס שהם מחויבים לקיים אחת לשנה על פי חוק. אני מאמין שנשמע שם שהנה הנה הכל מסתדר או אולי בכלל הדירות מוכנות כבר ואנחנו לא מעודכנים".

יהושע משועשע מהדיון המתפתח ומוסיף שמן למדורה. באותו יום הוא כותב את הדברים הבאים: "הרב **** הנכבד, אני שמח לבשר לך שממש עכשיו ממש ממש עכשיו יושבים כל נציגינו הנכבדים ויגעים רק בעניין זה. וכבר בימים הקרובים מיד אחרי פורים/ מיד אחרי פסח/ מיד אחרי החגים (אל תמחק… כי שום דבר לא מיותר), היתר הבנייה יהיה ביד.

"פזמון: רק אם אתה יכול להעביר בבקשה עוד 35 אלף, כי אוטוטו… כמובן שמיד לאחר ההיתר, הכול מוכן ותוך שישה חודשים הכל יהיה בנוי לתפארת. אתה עוד תראה שכל הקבוצות האחרות יקנאו בנו. סטנדרט הבנייה הוא מהטובים בארץ שאין דברים כאלה. כמובן כי רק כהן ולוי יודעים הכי טוב ואין להם שום תחליף.

"פזמון: רק אם אתה יכול להעביר בבקשה עוד 35 אלף, כי אוטוטו… והתשלום, אתה תראה שבסוף תקבל בחצי חינם דירה ששווה מיליונים, האזור הכי טוב והכי מבוקש. דירות הכי גדולות וטובות, וזה יהיה בזול כי הרי עורך הדין דאג לנו. הוא עשה בשבילנו (כן… כן.. רק בשבילנו, מרוב דאגתו לכספם של אברכים בני תורה) עסקה מדהימה עם **** ו****.

"ככה שהם בנדיבותם הסכימו לקבל את כל החלקים הדפוקים של השטח והשאירו לנו את האזורים המשובחים יותר. והמחיר – לא נעים – אבל זה פשוט תרומה, הם פשוט שילמו לנו מחירים מופקעים רק כי הם רצו להקל על אברכים במצוקת הדיור. פזמון: רק אם אתה יכול להעביר בבקשה עוד 35 אלף, כי אוטוטו…

"קיצער… אשרינו שיש לנו את כהן – שלא אכפת לו להתבזות ושכולם חושבים שהוא גנב, העיקר שהוא יודע את האמת לאמיתה. אשרינו שיש לנו את לוי – שהוא ממש בבחינת הנעלבים ואינם עולבים, וטורח ללא לאות עבורנו ובקושי מקבל החזר הוצאות. אשרינו שיש לנו את עורך הדין – שברוב גאונותו הצליח לעשות עבורנו עסקה מדהימה ואפילו לא מבקש אחוזים. ממש צדיק נסתר (ממש ממש ממש נסתר, יש הרבה שמתבלבלים). פזמון: רק אם אתה יכול להעביר בבקשה עוד 35 אלף, כי אוטוטו…

"ואי אפשר שלא לציין לשבח את וועדת הרבנים והמומחים לנדל"ן, אנשי האמת, שהצליחו לשכנע את כולם שזה הכי טוב לנו… תודה! אני פשוט מאושר. פזמון: רק אם אתה יכול להעביר בבקשה עוד 35 אלף, כי אוטוטו…".
עושים לכם טובה, תגידו תודה
דבריו נופלים ככל הנראה על אוזניים יגעות שכן רק שבועיים לאחר מכן מגיעה תגובה צינית נוספת. בתאריך ב' אדר כותב אהרון: "כלה חורף, החל קיץ, ואנו חברייא קדישא דבית הקברות בפרויקט זה, מה איתנו? הזמן עובר ותוצאות לא נראות באופק. האם יש איזה שהן חדשות אמיתיות?".

ולא, זה לא נגמר וגם לא מתחיל להיגמר. בכ"ה ניסן כותב אחד החברים: "שלום רב! מכיוון שביום שני הבא אמורה להתקיים אסיפה כללית, הנני מוצא מחובתי ליידע את ציבור הרוכשים בדברים דלהלן". והוא מצרף למכתבו מסמך הנושא את הכותרת: "מכתב לרוכשים ניסן תשע"ז" עם נספחים.

שימו לב, למעלה משנה אחרי המכתב הקודם שחלקים ממנו הובאו לעיל, הרוכשים נמצאים באותו מצב. היתרי הבנייה שהיו אמורים להתקבל לפני שנה עדיין מתמהמהים. הכסף ממשיך לברוח בקצב מהיר אבל דירות אין. ויש מי שמוצא לנכון לסכם את כל הסאגה, רגע לפני אותה אסיפה מיוחלת. קריאה בדבריו מעוררת תחושת כאב עמוקה על גורלן של עשרות משפחות.

"לקראת הכנס (או אסיפת דיירים או אולי בכלל דינר… יתרימו אותנו שוב) שיתקיים מחר, תרשו לי להרהר קצת בנוסטלגיה במפגשי העבר עתירי האופטימיות ועמוסי הפנטזיות. ואולי גם לפנטז מה יהיה מחר… איי… איי… כמה שאני מתגעגע למפגשים האלה.

"אתם זוכרים איך סיפרו לנו שאחרי פסח.. אחרי סוכות.. אחרי פסח.. אחרי סוכות.. יש היתרי בניה?! אז הנה, גם מחר יספרו לנו שאחרי … יהיו היתרי בניה (כמובן אם כולם ישלמו). למי שלא מבין את הסיטואציה רק נסביר, אי אפשר לגור בהיתרי בניה אבל אולי אפשר להתחייב עם זה למחותן. הרב **** יחתום ערבות.

"אתם זוכרים שעמד איזה דיין (לא זוכר את שמו.. אז לצערי אני מפסיד להביא גאולה לעולם) וצווח בקולו כמה אנחנו טיפשים ורק הוא החכם ויודע ומבין.. נכון זה היה מצחיק?! אז זהו עכשיו אנחנו כבר עצובים… לא נורא מחר מישהו אחר ישמח אותנו. אתם זוכרים את עורך הדין מדבר בקולו השקול והבוגר ומסביר לפשוטי העם… כמה הכול בשליטה וכמה שהוא מתאמץ לעזור לכם האברכים מסכנים שלא מבינים כלום.

"נכון זה יפה מצידו שהוא ככה עובד קשה. לא נעים אולי נוסיף לו למשכורת מהמעשרות שלנו. (ממש בדרך אגב הוא טרח לספר לנו שהוא בעצם אברך בכולל, ובזמנו הפנוי ככה בין לבין הוא גם מייצג אותנו). אז אולי נזכה גם מחר, אולי יעמוד איזה מנהל סניף בנק שבטוח יותר חכם מכולנו… יש! איזה כיף.

"אתם זוכרים את פניו המסמיקות של **** **** שהודיע חגיגית לפני שנתיים… אם לא תעשו מה שהוא אומר אז כלום לא יזוז… אז ברוך ה' עשינו ודברים זזים… **** מצא עבודה אחרי שפוטר מקבוצת רוטשילד (ממש ממש מתרגש לפגוש מחר שוב חבר קרוב קרוב קרוב של ראש העירייה… מישהו ממש חשוב).

"בטח שכחתם את דו"ח ****, למה שתזכרו אותו בכלל הרי לא היה בו שום דבר מהותי, הכול ממש בקטנה כמה עשרות מיליונים לכאן כמה לכאן, אבל תכל'ס הכול בסדר. הרי אין על ****, הוא איש מקצוע. אפילו הרב ***** שזכה להכיר את כהן מישיבה קטנה, אמר שהכול בסדר.

"הלוואי וגם מחר יבוא איזה עורך דין מומחה ששילמו לו להגיד שקצת פה היה לא בסדר וקצת שם היה לא בסדר, אבל ב"ה בסך הכול הכול בשליטה ואין על כהן ולוי (יש להם רק בעיה של יח"צ). וכמה זה לא נורא. מעכשיו הכול יהיה בסדר.

"בטוח שאתם לא זוכרים שפעם פעם… לפני הרבה מאוד שנים הבטיחו לנו להיות חברים בקבוצת רכישה בהכוונת ופיקוח הרבנים(!!) בליווי עורך דין שמייצג אותנו (!!) ויעשו הכול לבנות דירות מוזלות. בטוח שאתם לא זוכרים שכל אחד מכם שילם מאות אלפי שקלים מכיסו, וקניתם נכס, אבל פתאום מישהו התבלבל והחליט שהוא בעצם רק עושה לכם טובה ותגידו תודה.

"בטוח שאתם כבר ממש ממש שכחתם שפעם היינו תמימים וחשבנו שאנשים יש להם מעט מצפון, מעט יושר, או לפחות קצת יראת שמיים. לא רק אתם שכחתם, גם כהן ולוי כבר שכחו ממזמן שבעצם מדובר בכסף שלכם ולא שלהם. הם גם שכחו ממזמן שאנחנו לא אמורים לספק להם דמי כיס. (גם כל מיני רבנים שכחו שהם בעצם אשמים בכל מה שקורה והם לא יכולים רק לגזור סרטים ולגרוף קופונים).

"השתתפותכם באספה מחר מאוד חשובה, כדי שתתקבל החלטה נבונה וחכמה לגבי צבע האריחים באמבטיה, ובאיזה שעות תופעל הברכה האולימפית שתהיה בכל בניין לגברים ונשים. לגבי בתי כנסת, זה כבר שמור למורנו ורבנו הגאון הגדול, הוא כבר תפס ראשון. אההה…. זה שלכם?! תמשיכו לפנטז.

"אם אתם רוצים שיהיו לכם זיכרונות נוספים, אז אל תשכחו לבוא מחר, לשבת בשקט ובכניעה ולהגיש את הלחי השנייה. נחזור שוב ונגיד תודה לנדיבים הנכבדים ה"ה **** ו****, תלמידי חכמים ותמכין דאורייתא, אשריכם שזיכיתם אותנו להיות שותפים אתכם. (אולי נעשה להם איזה ערב הוקרה). שלכם ובשבילכם.

"נ.ב. לכל הפונים, אני משתדל לענות לכל אחד, אולם עקב ריבוי הפניות זה נעשה קצת באיחור, אתכם הסליחה. מי שרוצה לצרף עוד אנשים לתפוצת העדכונים שישלח את כתובת המייל".
הומור שחור או חור שחור
בכ"ח בניסן מגיב אחד מחברי הקבוצה במילים הבאות: "ישר כוחך ששיברת"… באותו יום גם מתברר שהכנס האמור בוטל. טרם הודעת הביטול כותב מנחם: "כמידי שנה (או כשצריך עוד כסף) ניפגש כולנו ביום שני הקרוב לשחרר קצת קיטור ולבכות את מר גורלנו. מי שיש לו הערכה האם גם הפעם הולכים לבקש 35 אלף שקל או שהפעם יצא מספר אחר נבקש לעדכן.

"מי שיש לו מידע לגבי החדר טרנספורמטור האמור להיבנות במגרש 321 (הטרנספורמטור אולי אמור להיבנות, לא הדירות. אל תפתחו ציפיות) על חשבון מי? ומי הנהנים שלו? שיעדכן בבקשה. ובהזדמנות זו בה מצטרפים אלינו הנדיבים הנכבדים מר **** ומר **** אני רוצה להודות להם על תרומתם הנכבדה למצבנו הנוכחי, ללא הם לא היינו מצליחים להגיע לאן שאנחנו היום. ישיב לכם ה' כגמולכם הטוב (אם אתם חושבים שהגמול גבוה מידי אתם יכולים להעביר חלק ממנו לעוד אנשים טובים כמוכם בדרך…)".

חותם את הדברים חבר קבוצה נוסף שכותב: "חשבתי להיכנס לדיכאון בגלל ההפסד הכספי הגדול שיש לנו אבל בגלל ההומור הנחמד של החברים, אני מתחרט". וכאן אנו מסיימים מחוסר מקום את סיפורה העגום של קבוצת הרכישה המדוברת. לא לפני שאנו מאחלים להם שיזכו סוף-סוף להיכנס לדירותיהם החדשות מתי שהוא בין תשע"ו לאלף השישי לאותה שנה באלף השביעי. אם זה לא היה סיפור כואב שמתרחש בציבור שלנו, אולי היינו צוחקים.

***
הערת המערכת: הכתבה הובאה כאן כלשונה, ומתייחסת למקרה מסויים כדברי הכותב. בשוק קיימות קבוצות רכישה אמינות ומקצועיות, ועל הרוכשים לבדוק כל מקרה לגופו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.