מערכת COL | יום כ"ז ניסן ה׳תשע״ז 23.04.2017

אלפי מנחמים בבית משפחת דייטש בירושלים ● גלריה

אלפי מנחמים מכל גווני הקשת ומכל רחבי הארץ זרמו בימים אחרונים לנחם את בני משפחת דייטש אחרי פטירת אביהם, אחיהם, הק' הרה"ח ר' מנחם מנדל מרדכי בן הרב יוסף אליהו הי"ד  אלפי מנחמים
אלפי מנחמים בבית משפחת דייטש בירושלים ● גלריה
זרם בלתי פוסק של מנחמים מכל גווני הקשת נהרו בשבוע האחרון לרחוב יוסף גבאי 7 (מאחורי פנים מאירות 3) בירושלים שקמים מחר בבוקר, לנחם את האחים הגדולים לבית דייטש, ואת הבנים הצעירים המשמשים כשלוחים, תלמידי חכמים ועסקני ציבור ולהשתתף בצערם.
עצב עמוק ניבט מעיני ההמונים המגיעים להשתף בצער באסון הגדול - כל אחד וסיפורו, כל אחד ועדותו. רב אחד מספר על משפחתם העניפה שגדלו לתפארת, ורק בזכות שהרב דייטש דחק בהוריו, מהגרים לצרפת, לפני כארבעה עשורים, להוציא את ארבעת ילדיו מבית הספר של הנוכרים ולהכניסם במוסדות שניאור שבהנהלתו, ללא כל תמורה. כיום כל הילדים דמויות רבניות.
השני מתאר את החיכוכים המתמשכים בינו לבין הוריו שלא ראו בעין יפה את חזרתו בתשובה. עד... שפגשו ברב דייטש. הרב מענדל דייטש לא ניסה לשכנע אותם במאומה, הוא רק הקסים אותם באישיותו. זה הספיק. אם ילדיי יהיו דומים לרב דייטש אנו תומכים בחזרתם בתשובה, היו מכאן ואילך דבריהם. יהודי אחר מספר כיצד מצא את עצמו בפריז בלא קורת גג, הרב דייטש קיבל אותי לביתו. שלושה חודשים שהיתי באש"ל מלא בביתו. מצידם היה נראה כי גם אם אשאר שנתיים יעזרו לי. ואכן היו יהודים שלא זזו מביתם, והם הרב והרבנית דייטש אירחו את כולם בסבר פנים יפות.

קרובי המשפחה, גם בדרגה שניה ושלישית מתארים את הרגשת האחוה שהעניק להם. בני ובנות דודים קיבלו תחושה של בנים. כל אחד מהם רגיל היה לקבל מילות חיזוק, סבב של טלפונים היה עורך כדי לוודאות שהכל משתתפים בשמחת קרוביהם. ומתנות לרוב בכל מיפגש משפחתי. ממנו למדנו חשיבות של קירבה משפחתית כמו גם אופן היחס לילדים. הוא ראה את הטוב שבילדיו ולא חדל מלהדגיש זאת באזניהם ובאוזני רבותם. והדברים החיוביים פעלו את שלהם. מילים אלו מינפו את הפוטנציאל של בני משפחתו, המשמשים כמודל לחיקוי כרבנים ושלוחים מוצלחים ברחבי תבל.

הנשים והסיפורים זורמים מכל רחבי הארץ. קבוצות גדלות מגיעים ממגדל העמק ומתארים את השפעתו העמוקה במקום. אוטובוס מקסריה עוצר בסמוך לבית, עשרות יהודים מקומיים עושים את דרכם לבית. הם ניראים מהבוהמה הישראלית במיטבה. אחד אחד בהגדרת מלח הארץ. ניגשים מורידים דמעות, משתתפים בתפילות. כבקיאים בשבילי היהדות – הרב והרבנית דייטש גילו לנו את היהדות במיטבה, היהדות היפה, של אהבת ישראל, של האמונה ושל הנשמה היהודית.

כולם עומדים מעורבים, מתחככים זה בזה, תלמידים, עמך ישראל, לצד רבנים, מקובלים ואישי ציבור, מרותקים ולכולם תיאורים דומים – הרב דיטש הקרין טוב לב, מידת החסד שרכש מהוריו כמו ננסכה בדמו וזרמה בוורידיו. את כל כולו יתן, ולו עבור איזה חיוך, איזה הנאה ואיזשהו נחת שיגרום ליהודי שני, גם אם איננו מכירו. הרב דייטש היה אדם של עשיה בלתי פוסקת קירב מאות ליהדות, שליח מקושר בלב ונפש למשלח, הרבי מליובאוויטש. אצל הרב דייטש לא קיים חיסול חשבונות, אין מילות גנאי, כולם בסדר, כולם מיוחדים. הוא רואה בכולם, מהאוהב, ועד אלו שעמדו בדרכו, יהודים במיטבם, עם נפש אחת, נפש אלוקית.

האמונה שלו היתה מדבקת. הלהט שניחן בו והפרספקטיבה שראה את הדברים דבקו במכיריו. בכל אונו קידם את הפרויקט הגדול, שיקום ציונו של אביו זקנו הקדוש, אדה"ז. ונגד כל הסיכויים זכה לראותו בתפארתו. רבנים מן השורה הראשונה מספרים כיצד הוא צירף אותם למסעותיו, והמופתים נראו בזה אחר זה. "עצם האמונה התמימה והלוהטת שלו היה בכוחה לחולל נפלאות, ולעורר את זכותו ורחמיו של רבינו הזקן".

הקהל מתקשה לעכל את הטרגדיה הנוראית. כיצד ידי עשיו גדעו באחת, בידיהם המגואלות בדם, את חייו הטהורים מלאי העשייה והאמונה המשולבים בשמחה מדבקת. אבל מפעלי חייו נשארו גם נשארו וימשיכו לפרוח. כשבני משפחתו ימשיכו לישא בגאון את דרכיו.

בין המנחמים הרבים הגיעו אדמורים, רבני ערים, חברי בית דין רבני חב"ד, שלוחים, שרים וח"כ.

רשימת חלקית: הרב דוד לאו הרב ראשי לישראל, הגרי"ד גרוסמן רבה הראשי של מגדל העמק, רבה של מקומות הקדושים הרב שמואל רבינוביץ, אב"ד ירושלים הרב יהודה רבינוביץ, הרב דרוקמן רבה הראשי של קרית מוצקין, הרב צבי אלון רבה של קסריה , הרב הבלין רבה הראשי של קרית גת וחבר בית דין רבני חב"ד, שליח הראשי של תאיילנד הרב קנטור.הרב בידרמן שליח הראשי באוסטריה, הרב גלוכבסקי מזכיר הבית דין, הרב גוראריה רבה הראשי של חולון, הרב פנחס אלטהויז, הרב הנדל רב קהילת חב"ד במגדל העמק. הרב מוטי אלון , הרב אברהם מיכאל הלפרין רב של גבעה הצרפתית. וכן שלוחים רבים: יו"ר צא"ח ואגו"ח הרב יוסף יצחק ארהונוב הרב גרעליצקי מתל אביב, הרב משה אוירכמן מהקריות, הרב מנדלסון מערד, הרב נתן אוירכמן מעכו, הרב שמולביץ מאור עקיבא הרב בוטמן מרמת השרון הרב יצחק גולדברג ממגדל העמק ועוד
וכן אדמורים רבים וביניהם: אדמו"ר ממקאווה, האדמו"ר בנן של קדושים ה"בבא ברוך", אדמו"ר מקופשניץ,אדמו"ר מפינסק קארלין ועוד

וכן שרים וחברי כנסת: הרב אריה דרעי יו"ר שס ושר הפנים, ח"כ וסגן שר האוצר יצחק כהן , ח"כ וסגן שר הרב מאיר פורוש, ח"כ הרב מוזס, ח"כ הרב אייכלר ועוד
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.