נלחמים בתופעות המנוגדות להוראות הרבי

הנחיות בשדה הפעילות החבדית
צאגו"ח ובתי חב"ד – פסק הרבנים והתייחסות הרבי
א. מאז ומעולם התייחס כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, אל צעירי אגודת חב"ד ובתי חב"ד כחטיבה אחת. תמיד הדריך הרבי את צאגו"ח, כמרכז שתפקידו לאגד למסגרת אחת את בתי חב"ד באה"ק, ואת כל הפעילות החבדית להפצת המעיינות באה"ק.
לצערנו הרב ביותר, לאחרונה אנו עדים לתופעה המנוגדת לחלוטין להוראות כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו. תופעה חמורה זו מתבטאת בכמה תחומים, וביניהם בכך שגורמים מסוימים פונים בנושאים שונים לבתי חב"ד, ללא תיאום וקבלת אישור מראש ממרכז צאגו"ח.
עצם הפניה לבתי חב"ד בכל נושא שהוא ללא אישור מראש ממרכז צאגו"ח, הינו בניגוד גמור לפס"ד בי"ד רבני חב"ד מיום א' דר"ח אייר ה'תשמ"ט וז"ל : "אין לגופים אחרים בחב"ד רשות לפנות אל הסניפים בענייני יצוג, תקציבים, כספים ושום ענין אחר ללא תיאום והסכמת המרכז מראש" (פסק הדין המלא מופיע בחוברת המצו"ב).
בשעתו, כשיצא פסק הדין מאת הרבנים ניסו גורמים שונים לערער על הפסק ובין השאר טענו שהפסק הוא פוליטי. הרבי קרא אז לחדרו הק' את שני המזכירים הרב לייבל שיחי' גרונר והרב בנימין שיחי' קליין, החזיק את פסק הדין בידו הק' ודיבר בחריפות נגד טענה זו. הרבי התבטא שלומר על פסק דין שזהו פוליטיקה הוא גרוע יותר מהרפורמים!!! עוד אמר הרבי וזלה"ק : "מכתב המזכירות מתשל"ז, שבתי-חב"ד באה"ק עומדים תחת המרות של צאגו"ח באה"ק –עומד בתוקפו אף עתה וזה אינו משתנה. העומד בראש צאגו"ח הוא הרב אהרונוב".
הרבי הורה למזכיר הרב בנימין שיחי' קליין להתקשר לשלושה מראשי חב"ד באה"ק (הרב לייבל קפלן ע"ה יו"ר ארגון גג דאז, יבלחט"א הרב ירוסלבסקי שיחי' מזכיר בי"ד רבני חב"ד, והרב אהרונוב שיחי' יו"ר צאגו"ח), ולמסור להם אשר - "מכתב הרבנים מתשמ"ט בדבר בתי חב"ד - בתוקפו ועל כולם לציית לו ולקיימו"!
מצער לראות כיצד גורמים מסוימים דורכים ברגל גסה על הוראות הרבי. בהתנהגותם יש גם זלזול בדברי הרבי, וגם התעלמות מפס"ד רבני אנ"ש הקובע מפורשות כיצד מתנהלת הפעילות החבדית, פס"ד שקיבל כאמור משנה תוקף מהרבי.
הדפסת חומר חבדי ללא אישור
ב. אם לא די בהנ"ל, בחלק מן המקרים פונים אותם גורמים, ומציעים חומר חלופי לחומר היוצא ע"י הגוף הבלעדי שהוסמך לעסוק בכך, צאגו"ח!
חב"ד איננה הפקר ח"ו. הדפסת חומר חבדי מותרת רק למי שניתנה לו הרשות לעסוק בכך.
קה"ת היא הוצאת הספרים החבדית. לצעירי אגו"ח ניתנה הסמכות להדפיס חומר לפעילות ארצית, ולכל בית חב"ד ניתנה הסמכות להדפיס חומר לפעילות פנימית במקום שליחותו, כאשר לפי הוראה מיוחדת של הרבי, על כל חומר מודפס לעבור הגהה של לפחות שני מומחים!
מעבר לזלזול בדברי הרבי, הדפסת חומר חבדי ע"י גורם לא מוסמך אסורה עפ"י שו"ע משתי סיבות.
ראשית, בגלל היותה שימוש שלא כדין בשם חב"ד. ושנית, בגלל שהיא מהווה תחרות בתחום השייך בלעדית לגופים המוסמכים. שני דברים אלו אסורים עפ"י דיני תורתנו הק' באיסור השגת גבול כפשוטו!!!
אי לכך, מצאתי לנכון לשלוח אליך בעריכה מחודשת את פסק הדין ומכתב המזכירות הנ"ל, וכן מכתבי מזכירות נוספים בנושאים אלו (צילומי המקור מופיעים בחוברת המצו"ב).
פעילות ממוסדת ללא תיאום
ג. ברצוני להפנות את תשומת לבך לתופעה מצערת נוספת. לאחרונה עדים אנחנו לתמימים ואברכים מאנ"ש המתעסקים בארגון פעילות קבועה וממוסדת, ללא תיאום עם הגוף שאחראי לרכז את הפעילות באה"ק, צעירי אגו"ח ו\או בית חב"ד המקומי.
פעילות היא דבר מבורך ללא ספק אך רק כאשר היא תואמת לרצון המשלח. תמימים ואברכים אלו כנראה אינם מודעים לכך שהתעסקותם הממוסדת נוגדת את ההתנהלות התקינה של הפעילות החבדית כפי שקבעו רבני אנ"ש.
בפס"ד הנ"ל נאמר מפורשות : "הרינו בזה להביע חו"ד ברורה בקשר לכל הפעילות המסועפת של חב"ד בארצנו–הקדושה, הכוללת הפצת החסידות והיהדות, הקמת ואחזקת שיעורי תורה ויהדות, ניהול, ארגון וקיום מבצעי המצוות הידועים" .. "הדפסת, והפצת חומר הסברה בכתב, וכל סוגי הפעולות למיניהן הנערכות במסגרת בתי חב"ד בארצנו הקדושה – כל אלה מעוגנים תחת מרכז צעירי אגודת חב"ד באה"ק שהוקם ע"י כ"ק אדמו"ר שליט"א כזרוע מיוחדת של חב"ד – לצורך הפצת מעיינות היהדות והחסידות".
כמובן, אם פונים אליך מארגני פעילות כזו, אסור לך כשליח הרבי לשתף פעולה עמם. אתה מתבקש להעמיד את העוסקים בכך על טעותם, ולהפנות אותם למרכז צאגו"ח ע"מ לתאם ולאשר את הפעילות.
פעילות חבדית ללא שם חב"ד
ד. "מצוה גוררת מצוה" וכו', גם בנדו"ד עדים אנו להתדרדרות מוזרה ביותר.
ישנם כאלה העורכים פעילות ממוסדת, כאשר הצוות המבצע ותכני הפעילות הם חבדיים מובהקים, וכל זאת ללא השם 'חב"ד' במתכוון! זהו ניסיון נאלח להתחמק מקיומו של הממסד החבדי האחראי על הפעילות!
כל בר בי רב דחד יומא מבין שפעילות בעלת סגנון ואופי חבדיים היא פעילות חבדית, גם כאשר המילה חב"ד לא מופיעה מפורשות בפרסום.
לדוגמה, אם יפרסם מאן דהו מודעות על התוועדות לציבור הרחב לרגל חג הגאולה ור"ה לחסידות יט' בכסלו, האם אין זו פעילות חבדית משום שהמילה חב"ד לא התנוססה על המודעה???
או, אם יארגן מי מאנ"ש מבצע תפילין רחב היקף, האם נוכל לומר שאין זו פעילות חבדית משום שאין מודעה עם השם חב"ד???
ללא ספק, כל פעילות לקירוב לבבות הנעשית בהתאם לדרכו המיוחדת של הרבי - ובודאי כאשר מבצעי הפעילות הם אנ"ש והתמימים - היא פעילות חבדית!
כידוע, אחד הדברים שהדגישו רבותינו נשיאנו בכל תחום הוא עבודה בסדר מסודר. קיומו של ממסד חבדי המאגד את הפעילות איננו ע"מ להגביל פעילות חלילה, ובודאי שאין בו משום שרלטנות ח"ו. אדרבה, אנו נשמח לאשר רשמית כל פעילות ממוסדת, בהתאם לרצונו של הרבי.
תפקידו של הממסד הוא - לפקח ולשמור שהפעילות תתקיים באופי ובסגנון הראויים לדרך רבותינו נשיאנו, להרחיב ולשפר את הפעילות, וכמובן למנוע מצב של אנרכיה בין הגופים הפועלים. הרבי הוא זה שהעמיד גופים מוסמכים לכל תחום בליובאוויטש ע"מ שהכל יתנהל כראוי, ובצורה מסודרת כנדרש. סדר הוא תנאי הכרחי להצלחה בעבודת הק'.
לא מפליא הדבר אשר הניסיון לפגוע בממסד החבדי שהקים הרבי, נעשה ע"י ניתוק משם חב"ד. הדבר מזכיר סיפור על אדמוה"ז שבעת מאסרו שאלוהו החוקרים האם הוא מאנשי הבעש"ט? לימים סיפר אדמוה"ז שאם היה משיב בשלילה על שאלה זו היו משחררים אותו מן המאסר לאלתר! אך האדמוה"ז העדיף לא להסיר מעליו את סכנת המאסר, ולו בכדי לא להתנתק לרגע מהבעש"ט, ולו בדיבור בלבד!
צאגו"ח וגופים חבדיים נוספים
ה. לא נעלם מאתנו קיומם של גופים חבדיים נוספים העוסקים בפעילות, כדוגמת את"ה, נשי חב"ד ועוד. גופים אלו זכו לקבל הכרה רשמית ויש להעריך אותם כיאות (כמובן, כאשר הם שומרים על אופי וסגנון פעילות הראויים לדרך רבותינו נשיאנו).
חובה להבהיר, אין בקיומם של גופים אלו משום פגיעה בבעלות הכללית הבלעדית של צעירי אגו"ח על הפעילות להפצת המעיינות!
כפי שכותבים הרבנים מפורשות בפסק הדין, הרבי הקים את צאגו"ח כזרוע מיוחדת של חב"ד לצורך הפצת מעיינות היהדות והחסידות, והאחריות על כלל הפעילות המסועפת של חב"ד באה"ק נתונה לגוף צעירי אגו"ח. הגופים הנ"ל אושרו ע"י הרבי במיוחד ע"מ לעסוק בתחומים פרטיים ספציפיים ומוגדרים בלבד, תוך תיאום וללא פגיעה במסגרת הכללית של צעירי אגו"ח, ובסניפיו, בתי חב"ד שעל אתר.
התבוננות במבנה הפעילות באה"ק תעלה אשר, המסגרת ובה כלל הפעילות על כל סוגיה נתונה בידי גוף צאגו"ח וסניפיו. יחד עם זאת, משבצות מסוימות בתוך המסגרת הכללית ניתנו לגופים נוספים, וזאת כאשר אין הם פוגעים במסגרת הכללית.
קיומו של גוף נשי חב"ד לא מגביל את הפעילות לנשים שעורכים נשות ומנהלי בתי חב"ד בכל מקום ומקום. הפעילות של נשי חב"ד בקרב ציבור הנשים, נעשית בתיאום וללא פגיעה בפעילות לנשים שנערכת ע"י בית חב"ד שעל אתר. את"ה אושרו ע"י הרבי להפעיל את התמימים בשיעורי תורה בישיבות ובמבצעי הק', במקומות שאין בהם בית חב"ד, או בתיאום עם בית חב"ד המקומי. גם גוף ניידות חב"ד אושר לפעול רק במקומות שאין בהם בית חב"ד כדוגמת ישובים קטנים וכיו"ב (פעילות שאיננה הקמת בית חב"ד, וכמובן, כל עוד צאגו"ח לא הקים במקום בית חב"ד).
תנועת חב"ד והפעילות החבדית, איננה שדה הפקר ח"ו שבו כל אחד עושה ככול העולה על רוחו. בשום פנים ואופן לא ניתן לראות בקיומם של גופים אלו משום מתן הכשר לעריכת פעילות מעבר לתחומים הנ"ל, ללא תיאום ואישור ממרכז צאגו"ח ו\או בית חב"ד המקומי, ובמקרים יוצאים מן הכלל כאשר ניתן אישור מבי"ד רבני חב"ד.
התמודדות עם חילוקי דעות במערכת מתוקנת
ו. אחד הדברים המאיימים על הצלחת הפעילות להפצת המעיינות חוצה הוא – חילוקי דעות. הבדלים בין השקפות וחילוקי דעות הם תופעה טבעית וצפויה בכל תחום בחיינו. הקב"ה נתן בכל אחד מאתנו חכמה בינה ודעת, וידוע מאמר חז"ל "כשם שאין פרצופיהם שווים כך אין דעותיהם שוות".
חילוקי דעות מתפתחים לטענות קשות ויוצרות משקעים עמוקים, ועלינו לשאול את עצמנו, כיצד א"כ ניתן להתמודד עם התופעה בתוך מערכת מתוקנת?
זו שאלה קשה וכשנתבונן נמצא שלפנינו עומדות שתי דרכים.
האחת - לא להתמודד בתוך המסגרת. פשוט, להתנתק, לצאת ולפגוע חלילה במערכת כולה. זו דרך שמובילה להרס וחורבן.
השנייה – לדבר, להתאמץ, ולעשות כל הניתן בתוך המערכת עצמה, אך לעולם לא לפגוע במערכת כולה. דרך זו היא היחידה בה ניתן לקיים ולפתח מערכת מתוקנת.
טענות קשות ואפילו קשות מאוד, היו מאז ומעולם עניין שבשגרה בין שלוחים ובין מנהליהם. הסיפורים על הנהגתו של הרבי בנושא זה הם רבים מספור וידועים לכל. במסמכים המצורפים בזאת תוכל למצוא את שיטת הרבי, בהירה כתובה וחתומה.
תעמולת אנשי מדיין
ז. כידוע, ה'קלוגינקער' הוא אומן במלאכתו. תפקידו הוא לכרסם ולהטיל ספק בכל דבר שבקדושה. בתקופתנו זו כאשר החושך יכסה ארץ, יהיו שיאמרו 'הרי על כל טענה אפשר להשיב, ועל כל מסמך ניתן למצוא מסמך הפוך'. ואפשר גם אשר ימצא הלעו"ז שלוחים מדילי' ע"מ לזרוע בתוכנו הרס וחורבן.
מתוקף תפקידי הנני פונה אליך - מלאו כבר למעלה מעשר שנים ליום הנורא ג' תמוז ה'תשנ"ד. המוסדות שהרבי הקים במו ידיו, צעירי אגו"ח ובתי חב"ד באה"ק הינם בבת עינו של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו! בפניך מוצגים מסמכים אוטנטיים וחד משמעיים, כתובים וחתומים!!! אל תתפתה לטענות מבלבלות, מסמכים שאינם קשורים, ותעמולת אנשי כזב ומחלוקת!
כשליח כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו חלה עליך החובה והזכות לציית להוראות הרבי.
חובתך כשליח
ח. בהתאם לפסק דין הרבנים וז"ל : "ומנהלי בתי חב"ד – סניפי צעירי אגודת חב"ד, כפופים, איפוא, למרותה הבלעדית של הנהלת מרכז צעירי אגודת חב"ד באה"ק ת"ו", הנני בזאת להודיעך כי בהתאם להחלטת ועדת הסניפים, אסור לך לתת את שם הבית חב"ד שלך או את השם הפרטי שלך, לאף ענין שאינו קשור בלעדית למקום שנקבע לך, ובאופן ישיר לשליחותך במקום זה, ללא קבלת אישור בכתב ממרכז צאגו"ח.
כמו"כ כמובן וגם פשוט, אסור לך לקנות, להשיג, ו\או לחלק שום חומר שלא יוצא לאור ע"י צעירי אגודת חב"ד (או קה"ת), ללא אישור בכתב ממרכז צאגו"ח. איסור זה חל על כל עובד או פעיל בשכר או בהתנדבות מטעם בית חב"ד.
כאיש אחד בלב אחד – הדרך לגאולה!
ח. כפי שהנך יכול להבין, התייחסות הרבי לבתי חב"ד וצעירי אגו"ח כמסגרת וחטיבה אחת, היא הטובה והתועלת האמיתית של הסניפים והמרכז גם יחד. זו הרי הדרך הטובה ביותר להשגת המטרה, הפצת המעיינות חוצה. תפקיד המרכז הוא לאגד, לייעל ולשרת את הסניפים, כאשר על הסניפים מוטל להתאחד תחת קורת גג אחת, ע"מ לבצע בכוחות משותפים את תפקידנו העיקרי, הכנת העולם לגאולה הקרובה.
עבודה בכוחות משותפים איננה רק סגולה נוספת להבאת הגאולה, אלא היא ערובה בטוחה לביאת משיח צדקנו בפועל ממש.
מסופר אודות מכתב לרבי שכתב בשעתו הרה"ח ישראל לייבוב ע"ה, היו"ר הראשון של צא"ח באה"ק. בין הדברים כתב הרב לייבוב, שבאם היו עסקני חב"ד מאוחדים ההצלחה היתה גדולה הרבה יותר.
הרבי סימן את המילים "אם היו עסקני חב"ד מאוחדים", והוסיף בכתב ידו הק': "היה משיח בא מכבר ולכן היצה"ר משתולל באופן ובפיתויים היפך השכל לגמרי ולע"ע הצליח רח"ל וה' ירחם"!!!
מאז היותך שליח נתן כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בידך את האפשרות, הזכות והחובה הק', ללכת בדרך שהתווה לנו הרבי. יחד עם זאת אפשרות הבחירה החופשית על כל תוצאותיה לא ניטלה מאף א' מאתנו. תקוותי שתאמץ את הוראת התורה "ובחרת בחיים".
אנו חיים כל העת עם בשורת הגאולה שהנחיל לנו הרבי. אין לנו ספק שההתעסקות בענייניו הק' של הרבי מתוך אחדות ואהבת ישראל כאיש אחד בלב אחד, היא היא הדרך שתביא בקרוב ממש את התממשות מילותיו הק' של הרבי "ונזכה זעהן זיך מיט'ן רבי'ן דא למטה אין א גוף ולמטה מעשרה טפחים, והוא יגאלנו.".
בכבוד רב
הרב ישראל ברוד
מנהל אגף הסניפים
צעירי אגודת חב"ד

ולענ"ד – איבעית אימא סברא: דבר הכי פשוט הוא, הכי בסיסי, ותנאי ראשון ואלמנטרי לכל לראש, לקיומה של כול תנועה, חברה ותאגיד – הוא תנאי קיומה של מערכת מינהלה אדמיניסטרטיבית, אשר תפקידה ניהול ופיקוח "מלמעלה" על כל הנעשה.
אפילו על עצם קיומה של מערכת אנושית (כמו מדינה) כ"חברה", אמרה תורתנו הק' – תורת חיים – אשר "אלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעהו". קל וחומר כשמדובר על חברה ומפעל שנועדו למטרה מסוימת. ואם הדברים אמורים במערכת שיש לה מטרה ומכוון (ובד"כ רווח כספי) ברורה – אשר ניתן לראות התוצאות בעיניים ובמספרים שחור ע"ג לבן (שאז עוד ניתן לומר שניתן עוד להסתדר מבלי מערכת מנהלתית כי סוף סוף, כשיראו תוצאות ההפסדים יהא מי שיעשה סדר), על אחת כמה וכמה, כאשר מדובר בנוגע מטרה – שאין לה סוף ותכלית, כי:
(א) שמכיון שאין לה סוף ותכלית (כי תמיד צריך לפעול ועוד), יכולים למצוא היתר ש"מה שעשינו מספיק" וכו'.
(ב) ועוד זאת, שכיון שאי אפשר "לספור" את התוצאות ממש (כי מדובר על עניינים רוחניים, ודברים שאין אמת מידה לבודקם), אזי גם לעולם אי אפשר למדוד הנזקים של עניינים מסוימים.
(ג) בייחוד, שבכגון דא חל הכלל ש"כל מקום כפי עניינו", (חוץ מעניינים דרמטיים אשר הנזק בולט לעין כל).
במילא נמצא ברור, שבתנאים אלו (ואין מקום לפרוט עוד), אלמלא תהיה מערכת מנהלתית הבודקת, מארגנת, שעל פיה ישק דבר (באופן כללי) – אזי, לא ארגון אתה מוצא כאן, לא תנועה – אלא אנדרלמוסיה. לא תוצאות אתה מוצא כאן – כי אם מחלוקות ומריבות. והדברים פשוטים.
ובהיותנו רק "עבדים המשמשים את הרב", עלינו להיכפף ולהתבטל ביטול מוחלט למטרה הברורה: להצלחה. הגם ש"דעתנו" דעת הדיוט, וה"רגשתנו" – הרגשת אגואיזם, אינה מבינה כך ואינה מסכמת עם דברים הללו (שדווקא צאגו"ח הוא יהא המנהל והאחראי על זה), עם כל זה: בטל רצונך מפני רצונו. וכאמור, התנאי הראשון וההכרחי להצלחה, היא כפיפות למערכת מנהלתית, ובנדו"ד (ואין ע"כ כל חולק כפשוט) – צאגו"ח.
צא"ח ממונים רק על בתי חב"ד ופעולותים ולא להטעות אנשים
אתמבצע משיח למשל הרבי הנחיל לכלל ישראל
טוב יעשו שאר המדינות בעולם, שיבנו את מרכזי חב"ד באופן של פראנצ'ייס, דהיינו שותפות.
על דרך מקדונלד'ס, שהבעלים על רוב המסעדות הם שותפות בין אדם פרטי לחברה. כמובן שכל אחד יכול לפתוח מסעדה, אבל לא עם השם של מקדונלד'ס.
Franchise