מערכת COL | יום כ"ה ניסן ה׳תשע״ז 21.04.2017

הכי קרוב לטירוף הצפון-קוריאני: כך מתנהלים חיי השליח ● מיוחד

שלטונו הדיקטטורי של קים ג'ונג און בצפון קוריאה איים לקיים ניסוי גרעיני נוסף ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ מיהר לאיים ש"כל האופציות על השולחן" ● בתווך, בדרום קוריאה, שליח הרבי הרב אשר ליצמן שיגר מצות ו'סימני הסדר' ליהודי המדינה ולחיילים היהודים הפועלים בשירות הצבא האמריקני, ואירח 500 יהודים (!) בסדרים ציבוריים נרחבים שקיים ● "דרמה גדולה אין כאן", מרגיע השליח, "אבל עבודה רבה יש גם יש" ● הצצה לכתבה מרתקת בשבועון 'כפר חב"ד'  שליח חב"ד בדרום קוריאה
הכי קרוב לטירוף הצפון-קוריאני: כך מתנהלים חיי השליח ● מיוחד
הדף הפותח של הכתבה ב'כפר חב"ד'
חיים גיל

"כל האופציות על השולחן", הצהיר הנשיא טראמפ בנוגע לצפון קוריאה ולמתח בחצי האי הקוריאני הגאה. אחרי מתקפת טילי הטומהוק על סוריה, שאותה אישר טראמפ בעת פגישתו עם נשיא סין – פטרוניתה של צפון קוריאה – אין מי שמגיב לדבריו בזלזול. אפילו הרטוריקה הצפון קוריאנית לא התעלמה מהאיום.

מטבע הדברים, בעתות מתיחות יש נקודה יציבה אחת שאורה אינו מתעמעם אף בעת סערה. נקודה כזו נמצאת (גם) בסיאול בירת דרום קוריאה. כך בחרנו לשוחח עם הרב אשר ליצמן, השליח במדינה המאוימת, הניצבת בתווך, בין ארצות הברית ובין שלטונו הדיקטטורי של קים ג'ונג און בצפון קוריאה.

אבל לפני שנשאל על אודות המתיחות, אם ישנה, ברחובות סיאול, אנו מבקשים ללמוד על מבצע מצה, על הסדרים הציבוריים, ובכלל, על הפעילות החב"דית בקוריאה כולה. הרב ליצמן מספר כי בקוריאה חיים נכון להיום כאלף יהודים.

אגב, מרבית יהודי קוריאה הם אזרחים זרים, ובהם קהילה ישראלית של כמה עשרות משפחות. "יש כמובן את השגרירות ואת המשלחת הביטחונית, ויש יהודים רבים שבאים לעבוד בחברות טכנולוגיה", מאשר הרב ליצמן.

ואתם תלוקטו לאחד אחד בני ישראל. זו בעצם עבודתם של השלוחים. ליקוט מתמיד של נשמות יהודיות. וזה בדיוק מה שמתרחש בקוריאה הדרומית זה כתשע שנים. השנים שבהן מתגוררת משפחת ליצמן במקום. "יהודים מפוזרים בכל רחבי קוריאה. רבים מאוד מהם הם מורים לאנגלית. יש בכל עיר לפחות יהודי אחד. שלחנו את כל צרכי החג לכל מי שאנחנו מכירים – כל מה שצריך לסדר, כולל מצות. לרובם שלחנו בדואר. ולמי שהצלחנו להגיע אליו, כמו לעובדי השגרירות וליהודים רבים בבירה, הבאנו בעצמנו.

"אנחנו משערים שהגענו לכל היהודים. אני צריך לעשות חשבון, אבל אני מעריך שחילקנו יותר ממאה קילוגרם מצות. יש כאלה שקיבלו את כל המרכיבים הנדרשים לסדר, כמו סגן אלוף בצבא האמריקני שקיבל מאתנו מצות, יין, סימני הסדר ואפילו קערת סדר.

"הסגן הזה הגיע במיוחד עכשיו לנוכח המתיחות של התקופה האחרונה. הוא היה אמור להיות אצלנו בסדר. הוא שלח לנו מייל והודיע שהוא מגיע לקוריאה ומבקש להשתתף בסדר. אבל בסופו של דבר, בגלל המתיחות, הוא נאלץ להישאר במקומו, וכמו שסיפרתי, שלחנו לו את כל צרכי הסדר ממש.

"אני מעריך שבסדרים השנה השתתפו כחמש מאות יהודים. אצלנו, בסיאול, בסדר הראשון השתתפו כמאה יהודים ולסדר השני הגיעו עוד יהודים שלא יכלו להגיע לסדר הראשון. סדר נוסף התקיים בבסיס צבא אמריקני. כבר כמה שנים אנחנו מספקים לצבא מצות. לחיילים היהודים יש גישה לאוכל כשר, אבל אין להם יין ומצות. אנחנו סיפקנו להם קרוב למאה מנות של יין, מצות שמורות, בשר ושאר צרכי הסדר.

"יש חיילים שנמצאים פה, חיילים שמתגוררים בסיאול. הם נמצאים פה לשנתיים וגם להם סיפקנו את כל ארוחות החג. מדובר בשלושה חיילים שקיבלו ארוחות לכל ימי החג, כשבעים וחמש מנות. יש פה רב צבאי שעוזב בקרוב ובאמצעותו סיפקנו להם את הארוחות.

"סדר נוסף נערך בעיר שנקראת דֵייגוּ. יש שם יהודים שכבר כמה שנים אנחנו מספקים להם את כל צרכי הסדר והם עורכים סדר ציבורי משותף. גם המשפחות של השגרירות ערכו כמה וכמה סדרים".

"המידע מגיע מהתקשורת"

המתיחות שבין פיונגיאנג לוושינגטון איננה דבר חדש. במהלך תשע השנים שבהן מתגוררת משפחת ליצמן בקוריאה הדרומית, כבר היו כמה וכמה תקופות מתוחות יותר או פחות. אך הרב ליצמן מספר כי ברחוב אי אפשר לחוש את המתיחות. עולם כמנהגו נוהג. "זה לא נושא לשיחה ברחוב. כל המידע שמגיע, מגיע מהתקשורת", אומר הרב ליצמן.

רחובות סיאול דומים לרחובות תל אביב בעת מלחמה בגבולות הארץ. ואולי הם אף רגועים יותר, כפי שמתאר השליח במקום. "זה לא שיש לאנשים הרבה מה לעשות. אין כאן פיגועים. לא עפים כאן טילים ובסך הכול האווירה רגועה ואדישה מאוד. להמחשה, אין כאן מקלטים..."

ואכן, התיאור הזה משקף את המציאות בחלק הדרומי של חצי האי. גם כאשר מוצבת מערכת הגנה מפני טילים, "איש לא יודע על כך. זה מוצב בבסיס צבאי סגור ורק מהחלל אפשר לראות שמשהו מתרחש בשטח". המתיחות אינה נכנסת בשערי בית חב"ד ולא הופכת נושא לשיחה, כפי שמעיד הרב ליצמן. "יש לנו דברים חשובים הרבה יותר לשוחח עליהם", הוא אומר ומחייך.

למעט הבת הבכורה במשפחת ליצמן, כל הילדים נולדו בסיאול. "יש כאן מערכת רפואית מפותחת מאוד ואנשים מכל העולם מגיעים לטיפולים בקוריאה", מספר הרב ליצמן ונזכר במשפחה של חסידי גור שהגיעה לשהות במקום בשל השתלת כבד לאחד מבני המשפחה.

"עד היום, אף על פי שעבר זמן מאז, הם מקפידים להתקשר בכל ערב חג ולשאול בשלומנו. הם באו לכאן בדעה מסוימת על חב"ד, ויצאו מכאן בגישה שונה לחלוטין". מדובר במשפחה חשובה מאוד בחסידות, שלא נוכל לציין את שמה בשל צנעת הפרט.
כמו באזורי מתיחות אחרים בעולם, בית חב"ד משמש כתובת ידועה גם ברגעים מסוג זה שעליהם מדווחת התקשורת הבין-לאומית כמוצאת שלל רב. "הפעם הראשונה שבה נחשפתי למתיחות הזו הייתה כאשר הורים של יהודי מבריטניה שמתגורר פה, התקשרו אליי וביקשו שאשכנע אותו לחזור הביתה. אז הבנתי שבתקשורת מתארים מצב שונה לחלוטין ממה שאנחנו מרגישים.

"כאן לא מרגישים את מה שהתקשורת מתארת כמתיחות חסרת תקדים", אומר הרב ליצמן ומזכיר לנו כי למעשה, במשך עשרות השנים שחלפו מתום מלחמת קוריאה, כבר ידענו לא מעט סבבי מתיחות מהסוג הזה. למי ששכח נזכיר כי בשנת תשנ"ד איימה ארצות הברית לתקוף את קוריאה הצפונית בעקבות מידע כי היא מפתחת נשק גרעיני. האיום נותר באוויר והנשק הגרעיני בחצי האי הפך לעובדה.

השלטון הדיקטטורי בפיונגיאנג איים לא אחת כי "סיאול תבער" אם יותקף. אך למרות חומרת האיום, נראה שהמתיחות באה לידי ביטוי בעיקר בכותרות הראשיות של העיתונות המערבית. בוודאי לא בחייהם של יהודי קוריאה.

הנקודה הצפונית ביותר שאליה הגיע השליח במסגרת פעילותו היא בסיס צבא אמריקני סמוך לגבול. "ביקרתי שם כמה פעמים, ולא אחת היה אפשר לשמוע את הדי הפיצוצים של אימוני הכוחות", מספר הרב ליצמן, שנסע לבסיס כדי לפעול בקרב החיילים היהודים המוצבים בחצי האי בעקבות הסכם ההגנה שבין ארצות הברית וקוריאה הדרומית.

בהמשך הכתבה המרתקת ב'כפר חב"ד': השליח מתייחס למצב המתוח, וגם: מרצה באוניברסיטה בסיאול שהתקרב לבית חב"ד - מספר מה מצא "רק בחב"ד" ומנתח את המצב הרגיש. אל תחמיצו את הכתבה המלאה!
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.