מערכת COL | יום ט"ז ניסן ה׳תשע״ז 12.04.2017

עכשיו אפשר לשתף ● שימי סגל והרצל קוסאשוילי

שימי סגל עורך אתר חב"ד-'שטורעם' והרצל קוסאשוילי ממרכז התקשורת החב"די COL, ביקשו בנפרד מספר פעמים במהלך השנה החולפת לבקר את הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב בכלא חרמון, אך לו"ז הביקורים הצפוף שנותר לבני המשפחה לא אפשר זאת ● לפני כשבועיים הם קיבלו את ההודעה שהם יוכלו להגיע יחד... ● בתום הביקור כתבו שניהם טור אישי ומסיבות מובנות חיכו לשעת הכושר לפרסומם ● היום, לאחר השחרור המיוחל של ראש מערך השליחות בישראל הרב אהרונוב, הם מפרסמים יחד ומתוך אחדות את הטורים האישיים שכתבו ● לטורים המלאים >>>
עכשיו אפשר לשתף ● שימי סגל והרצל קוסאשוילי
שימי סגל

רק לפני כשבועיים ביקרתי אותו בכלא חרמון. מועד השחרור לא היה נהיר דיו והמטרה שלי בנסיעה הייתה אנושית וממוקדת: לבקר את הרב אהרונוב. זה הכל. לעודדו ולחזקו, להראות לו שחושבים עליו, לספר לו שחסרונו מורגש ושמחכים לראותו חוזר לפעילות מלאת חיים כמו בימים הטובים.

אבל כבר בדקה הראשונה הבנתי שכל מה שתכננתי היה לשווא. הרב אהרונוב התנהג בתחילת הפגישה כאילו הגענו זה עתה לישיבת עבודה שהוא בכלל יזם אותה. הוא יושב מולי ומתחיל לירות צרורות של משפטים ונושאים הקשורים בפעילות השלוחים וחב"ד בישראל, כאילו הוא יושב זה עתה על כסאו בבית שז"ר. כאילו השנה-פלוס שהוא בפנים ללא כל קשר עם העולם החיצון, כלל לא מתייחסת לאותו אדם.

אפילו בגדי האסיר הכתומים נראו לי לפתע כמו בגדי המיתוג של לוגו צעירי חב"ד. אני אומר זאת לרב אהרונוב כדי לרומם את מצב הרוח (בעיקר שלי) והוא שומע, מחייך וממשיך לדבר על מה שחשוב לו: פעילות צעירי חב"ד והשלוחים.

מה שתפס אותי יותר מכל היה ששמעתי ממנו את אותם משפטים שאמר לי טרם כניסתו לכלא. אותו מסר ממוקד שבמרכזו עומד הרבי. מי שלא ניהל שיחה עם הרב אהרונוב לא יבין את כוונתי. האיש חי בפלנטה אחרת. היום, בדיוק כמו בשנים הטובות. הוא באמת חי את הרבי.

מי שמכיר אותי יודע שלא אכתוב דברי חנופה לשווא. אני כותב מה שראיתי ומשתף את אשר על ליבי. למצער, רוב מוחלט של האנשים שמבקרים או מגיבים על הרב אהרונוב לא פגשו אותו מעולם ולא החליפו איתו חצי מילה. במבט יהודי מדובר בלשון הרע, ברכילות ובקיצור בגועל נפש. במבט חסידי, מדובר ב'מתנגדים' שמטרתם לפגוע בשליח של הרבי והסיבה באמת כבר לא חשובה.

אני מציע לכל אדם ש'מדבר עצמו לדעת' ומגיב בקבוצות ובפורומים שונים על הרב אהרונוב ואישיותו שיואיל נא לשבת איתו לשיחה קצרה ולשמוע ממנו על התפקיד שקיבל מהרבי, על מערך השליחות בארץ הקודש שהוא עומד בראשו ועל השליחות כפי שהוא רואה אותה. מבטיח לכם שהוא ידבר אחרת.

כשהרב אהרונוב מזכיר את המילה 'צא"ח' הוא מתכוון לרבי. כשהוא מזכיר את בית דין רבני חב"ד הוא מתכוון לרבי. כשהוא מדבר על התוכניות העתידיות הוא באמת מרגיש כאילו הרבי עומד עליו ודורש ממנו לבצע את השליחות במלואה. נשמע לא סביר, נכון? אמרתי לכם: הוא חי בפלנטה אחרת. פלנטה של שלוחים ראשיים שזכו להוראות והנחיות אישיות מהרבי לאורך השנים.

ראיתי את הרב אהרונוב בהזדמנויות שונות, אבל לראות אותו בכלא אחרי שנה וכמה חודשים כשהוא חדור באותה מטרה ובאותה התלהבות, למרות כל מה שעבר ומה שעוללו לו חלק מ'חבריו הטובים', רק הוכיח לי כי על אף הדיבורים והשמועות – מדובר בשליח אמיתי של הרבי שרואה את השליחות לנגד עיניו בכל רגע. זה ורק זה מה שמניע אותו.

חדר הביקורים בבית הכלא היה מלא בעשרות מבקרים שבאו לפגוש את בן משפחתם והיה נראה בבירור שהיינו היחידים בחדר הגדול שלא ענינו על ההגדרה 'בני משפחה'. 45 הדקות שהוקצבו לנו הסתיימו מהר מדי ונותרתי מהורהר על הספסל המתכתי בחדר האפרורי, עד שהרב אהרונוב התרומם ובפנים חתומות אומר לי: תם הזמן.

יצאתי משם אחוז התפעלות. יושב לו הרב אהרונוב בכלא חרמון כבר יותר משנה וחי את הרבי, את השליחות והשלוחים כאילו כלום לא קרה. באותו הרגע הבנתי את מילות השיר של רבי יהודה הלוי: "לבי במזרח ואנכי בסוף מערב".

הבוקר, בשיאו של חג החירות, התבשרנו כי הרב אהרונוב ב"ה שוחרר לחופשי, למשפחתו ולביתו. נקווה כולנו שיחזור בקרוב גם להמשך העשייה בחזית השליחות בארה"ק, מתוך בריאות איתנה והצלחה בכל.

בברכת חג חירות שמח לו, למשפחתו, למשפחת השלוחים, לכלל חסידי חב"ד ולכל בית ישראל.

● ● ●
הרצל קוסאשוילי

כעת, לאחר השחרור של יו"ר צא"ח ואגו"ח הרב יוסף יצחק אהרונוב, אפשר לספר שלפני יותר משבועיים ביקרתי אותו בכלא חרמון שבצפון.

הביקור הזה התאפשר לאחר שהבענו את רצוננו לבקרו מזה זמן, אך מכיוון שידענו שביקור זה יבוא על חשבון ביקורי בני משפחתו, נמנענו מלהפעיל לחץ בעניין, עד שכאמור לפני כשבועיים התאפשר הדבר.

האמת היא, עד כמה שזה יישמע מוזר, שכל הדרך הארוכה עד למקום הביקור, עברה עליי אישית בחששות לא קטנים. "מה אומרים לאדם במצבו?" "הוא ירגיש בנוח שנראה אותו כך במדי האסיר?" ועוד שאלות מהסוג הזה שניקרו במוחי ללא הרף.

כשהגענו למקום, זה כבר היה סיפור אחר, וכל התכנונים והספקולציות לגבי תרחישי הביקור היו לשווא. מאחורי החוויה הלא נעימה בלשון המעטה שעברנו עד שהגענו אליו לחדר הביקורים, עמד אדם שעל פניו כלפי חוץ, שידר חוזק מפתיע ובעיקר תכליתיות. מצאתי אדם פעיל ונמרץ, שנמצא בשיא עשייתו ובשיגרת יום עבודה רגיל.

בבחינת 'מקצת שבחו' אוכל לומר, שכבר בהתחלה לאחר שאלות הנימוסין שהתבקשו, הוא הבהיר לנו שלא הוא ותנאי מאסרו הם מרכז העניין, אלא איך מקדמים את רצונותיו של הרבי, מבלי שאנחנו חוטאים למטרה.

למותר לציין שהתחושה הכללית בסוף הביקור הארוך (45 דקות תמימות) היתה: "באתי לחזק ויצאתי מחוזק". הוא דיבר ללא הרף על הרבי ועל התפקיד שלנו כחסידים וכעיתונאים, וזה היה מלווה בתחושה אבסורדית מטעה, כאילו אנחנו יושבים בסלון ביתו ואין מסביב את כל מה שיש מסביב... ומצד שני זה המחיש לנו, עד כמה האיש באמת חי ונושם עשיה, גם במצבו הלא פשוט.

במאמר המוסגר אציין בנימה אישית, שימים ספורים לאחר לידת בתי שתחי', הרב אהרונוב התקשר אליי באחד הבקרים, ואיחל לי איחולים לבביים במשך מספר דקות, שנדמו כהתוועדות זוטא דרך הטלפון. איחלתי לו באותה שיחה, שבקרוב נוכל להתוועד יחד על כך ועל שחרורו.

אני חייב לציין פרט נוסף. יצא לי לראיין אותו במסגרת סרט דוקומנטרי שעשינו באתר סי או אל לרגל שנת ה-20 לג' תמוז. וכבר שם, כשהוא היה מצוי כבר בתהליך הקשה בשלב האל-חזור, הופתעתי מכיוון ומצורת החשיבה שלו. רוב השיחה בנינו נשארה למעשה 'על ריצפת חדר העריכה', אבל התוכן שלה כאמור, היה מפתיע ומרתק.

אני אומר את זה ללא גרם ציניות. באותו ראיון, כל התדמית שהיתה לי בראש כלפיו נמחקה ברגע. במקום כוחנות ושאר אגדות שנקשרו בשמו, מצאתי חשיבה חסידית אותנטית, משהו שגם באיומי אקדח לא יכולתי להדביק לדמות שלו כפי שהצטיירה במוחי לפני ששוחחתי איתו לראשונה פנים אל פנים.

כעת, לאחר שהוא שוב בחיק משפחתו, כשכל הימים הקשים הללו מאחור, אני מקווה ובטוח שעם האמביציה שלו לעשות ולגרום נחת לרבי, הוא ישקע בעשייה ברוכה שתניב תוצאות כאלו שיחפו על עוגמת הנפש הגדולה שנגרמה לו.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.