מערכת COL
|
יום ח' ניסן ה׳תשע״ז
04.04.2017
מאיזה גיל יש לחנך את הילדים למצוות ליל הסדר? ● פינת ההלכה
מאיזה גיל יש לחנך את הילדים למצוות ליל הסדר, ומה השיעור בעבורם? ● במדור 'פינת ההלכה' ב'שיחת השבוע', הרב יוסף שמחה גינזבורג משיב לתשובה
מאיזה גיל יש לחנך את הילדים למצוות ליל הסדר, ומה השיעור בעבורם?
תשובה: בשולחן ערוך נפסק: "תינוקות שהגיעו לחינוך – מצווה ליתן לכל אחד כוסו לפניו". ובספר חֹק יעקב פירש שהכוונה לבני חמש או שש, לפי התפתחותם. ואולם בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מבואר, שגיל החינוך תלוי בשאלה אם הילד יש בו דעת להבין את העניינים המדוברים בהגדה, היינו קדושת יום טוב (כוס ראשונה), יציאת מצרים (כוס שנייה), ברכת המזון (כוס שלישית) ו'הלל' ו'נשמת כל חי' (כוס רביעית).
במצוות אחרות נאמר בפוסקים שכאשר מחנכים ילד בקיום המצוות, צריך שיקיים את המצווה באותה מידה שבה הגדול יוצא ידי חובה. מכאן שגם במצוות ליל הסדר יש לנהוג כך.
באשר לארבע כוסות, במקום יין יש למזוג לילד מיץ ענבים. ואולם יש פוסקים הסבורים שלא נתקנו כלל ארבע כוסות לקטנים. למעשה, המהרי"ל כתב שיש למזוג כוס לכל ילד (וכן נהגו), ומשהגיע לחינוך - יש לוודא שהכוס מחזיקה 'רביעית'. לדעת המשנה ברורה ישתה כל ילד לפחות 'מלוא לוגמיו' שלו (כמות שבגדולים מגיעה ל'רוב רביעית').
לעניין האכילות – דיי שיאכל 'כזית' בזמן המרבי (9 דקות), כדי לחנכו באכילת כזית בכל מצווה: מצה, מרור ואפיקומן, כפי עיקר הדין (ולא צריך שני כזיתים).
במצוות ליל הסדר אין הבדל בין גברים לנשים, וגם בחינוך שבהן – אין הבדל בין בנים לבנות.
מקורות: מנהגי מהרי"ל עמ' צד. שו"ע או"ח סי' תעב סט"ו, ח"י, מחה"ש, כה"ח, משנ"ב ופסקי תשובות שם וש"נ, שו"ע אדה"ז סכ"ה. וראה בס' חנוך לנער פ"ח הע' ח, וש"נ.
תשובה: בשולחן ערוך נפסק: "תינוקות שהגיעו לחינוך – מצווה ליתן לכל אחד כוסו לפניו". ובספר חֹק יעקב פירש שהכוונה לבני חמש או שש, לפי התפתחותם. ואולם בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן מבואר, שגיל החינוך תלוי בשאלה אם הילד יש בו דעת להבין את העניינים המדוברים בהגדה, היינו קדושת יום טוב (כוס ראשונה), יציאת מצרים (כוס שנייה), ברכת המזון (כוס שלישית) ו'הלל' ו'נשמת כל חי' (כוס רביעית).
במצוות אחרות נאמר בפוסקים שכאשר מחנכים ילד בקיום המצוות, צריך שיקיים את המצווה באותה מידה שבה הגדול יוצא ידי חובה. מכאן שגם במצוות ליל הסדר יש לנהוג כך.
באשר לארבע כוסות, במקום יין יש למזוג לילד מיץ ענבים. ואולם יש פוסקים הסבורים שלא נתקנו כלל ארבע כוסות לקטנים. למעשה, המהרי"ל כתב שיש למזוג כוס לכל ילד (וכן נהגו), ומשהגיע לחינוך - יש לוודא שהכוס מחזיקה 'רביעית'. לדעת המשנה ברורה ישתה כל ילד לפחות 'מלוא לוגמיו' שלו (כמות שבגדולים מגיעה ל'רוב רביעית').
לעניין האכילות – דיי שיאכל 'כזית' בזמן המרבי (9 דקות), כדי לחנכו באכילת כזית בכל מצווה: מצה, מרור ואפיקומן, כפי עיקר הדין (ולא צריך שני כזיתים).
במצוות ליל הסדר אין הבדל בין גברים לנשים, וגם בחינוך שבהן – אין הבדל בין בנים לבנות.
מקורות: מנהגי מהרי"ל עמ' צד. שו"ע או"ח סי' תעב סט"ו, ח"י, מחה"ש, כה"ח, משנ"ב ופסקי תשובות שם וש"נ, שו"ע אדה"ז סכ"ה. וראה בס' חנוך לנער פ"ח הע' ח, וש"נ.
הוסף תגובה
0 תגובות