מערכת COL | יום ד' ניסן ה׳תשע״ז 31.03.2017

'אנשי הצללים' של מבצע קמחא דפסחא • פרוייקט מיוחד

בימים אלו, כשכולם מנקים, מסדרים, ועסוקים בקניית מצרכים לפסח עבור בני ביתם, יש כאלו שטרודים בענייני הכלל ועמלים בימים ובלילות למען מבצע 'קמחא דפסחא', כדי שלעוד משפחה יהיה איך לקבל את החג הקרב • פרוייקט מיוחד במגזין שישי של COL: מדגם של שלוחי חב"ד במבצע, שמייצג עוד רבים אחרים: הרב יצחק גרוזמן, שליח חב"ד בראשל"צ, הרב חנן כוחנובסקי, שליח חב"ד בנווה-ים, הרב יי"צ סלונים, שליח חב"ד במרכז ירושלים, הרב משה-זאב פיזם, שליח חב"ד בשדרות, והרב שגיא הר-שפר, שליח חב"ד בנס-ציונה • מרגש ומיוחד • מגזין שישי • קמחא דפסחא
'אנשי הצללים' של מבצע קמחא דפסחא • פרוייקט מיוחד


משה בן-חיים

אי אפשר לטעות, פסח כבר באוויר. כולם טרודים, החנויות מלאות בקונים: מחנויות מוצרי המזון, ועד ההלבשה וההנעלה, ניקוי יבש, וכל מה שריח של פסח נוגע בו, עמוס לעייפה. אולם יש רבים שטרודים בשאלה, איך הם יקבלו את החג, עם כל ההוצאות הגדולות?

'אבק זה לא חמץ', אמר מי שאמר, אך עדיין אין בית שלא עובר 'אוברול' יסודי לקראת החג. בימים הכי לחוצים של השנה, כשרובינו עסוקים וטרודים, יש שעמלים בימים ובלילות לספק את הביקוש העצום ל'קמחא דפסחא': מוצרי מזון, תלושים לקניות, ביגוד והנעלה. עוד שק תפוחי אדמה, ועוד ארגז מלפפון, או ביגוד, ובצד השני מדובר בהקלה של ממש בהוצאות החג.

פנינו למספר שלוחי חב"ד ברחבי הארץ, לשמוע מהם על היקפי המבצע שלהם, וגם לשמוע מהם סיפור מיוחד הקשור בחלוקה. שאלנו את כולם שאלה זהה: על מבצע 'קמחא דפסחא' שלהם, מתי ואיך החל, מה הוא כולל היום, וסיפור או אנקדוטה מיוחדת מהמבצע.

(הערה: סדר המופיעים לפי א'-ב')

***

הרב יצחק גרוזמן שליח חב"ד בראשון לציון:

"בשנים הראשונות של הפעילות היינו מחלקים סלי מזון. בשש-שבע שנים האחרונות אנו מחלקים תווי רכישה. חלק מהפונים מכירים אותנו באופן אישי, ואחרים מגיעים דרך אגף הרווחה בעיריית ראשון לציון.

סיפור מרגש: "לפני שנה בימים אלו, נכנסה אישה ממוצא ארגנטינאי לבית חב"ד. עשר שנים היתה בליל הסדר עם חב"ד בארגנטינה, ואז היא הגיעה לארץ לביקור, לעזור לבתה שיש לה ילדה מיוחדת, והיא נמצאת בדירה שכורה עם הילדה. היא ביקשה לעשות את ליל הסדר אתנו. שאלתי היכן, היות ויש 17 סדרים של חב"ד בשכונות השונות ברחבי העיר... היא רצתה במקום מסויים בגלל השינוע עם הילדה. אך למרבה הצער דווקא באותה שכונה הכל היה מלא, וסיכמנו שנשמור על קשר בהמשך.

 
השליח הרב יצחק גרוזמן

"הרב חיים ריבקין, שמארגן את ליל הסדר הציבורי במקום, התקשר אלי בערב פסח ואמר שהתפנו ארבעה מקומות. חיפשתי את הטלפון שלה, הפכתי את הבית, ואת בית חב"ד ולא מצאתי את הפתק...

"ערב פסח. המון אנשים מגיעים, חלק למכור את החמץ, אחרים לקבל תווי קנייה. היו לי כמה דקות של שקט, ואז אני מרגיש אי נוחות. אני מרגיש שהנשימה שלי לא מסתדרת, משהו חוסם לי את האוויר. יצאתי החוצה לסדר את הנשימה, הרגשתי לא טוב.

ואז, אני יוצא מבית חב"ד, ואני רואה את הגב'. 'מה את עושה כאן?' שאלתי בתדהמה. והיא מספרת: "הבטחת שתחזור אלי ולא חזרת. חיכיתי, ואכזבת אותי. היום בבוקר היו לי סידורים ברחוב רוטשילד, ובדרך חזור אמרתי לעצמי: 'אני לא עוברת בצד של בית חב"ד אלא בצד השני... כל כך אכזב אותי.

"איך שהגעתי, בצד שמול בית חב"ד עמד מנוף ותיקן תאורה. עומד שם פקח, ואמר לי לעבור לצד השני. לא היתה לי ברירה. ואז, על בניין בית חב"ד, אני רואה תמונה גדולה של הרבי.

"פרצתי בבכי ואמרתי: " 10 שנים הייתי עם חב"ד, צר לי, השליח אכזב אותי, רבי, השנה לא אהיה איתך'. ובדיוק אתה יוצא ורואה אותי...", היא מספרת לי בהתרגשות. 

אמרתי לה: 'הנה יש מקום עכשיו, תוכלי להגיע'.
גם שעושים פאשלות קטנות, ומאבדים פתקים, יש רבי שמסדר את העניינים..."

***

הרב חנן כוחנובסקי, שליח חב"ד בשכונת נווה-ים:

"בית חב"ד רמת אליהו -נוה ים בראשל״צ פועל מי זה 28 שנים. במשך כ 20 שנה מחלקים אנו מזון למשפחות נזקקות כל שבוע, ובחגי תשרי ובפסח מחלקים כמות גדולה יותר מהרגיל. גם השנה לקראת פסח אנו מחלקים ארגזי מזון קמחא דפסחא ל- 500 משפחות. בארגז יהיו כל צורכי החג כל מוצרי היסוד כולל פירות וירקות עוף וביצים.

לקראת החלוקה של פסח אנו עובדים שעות רבות לגיוס תרומות ומצרכים כשרים לחג, לצערנו כמות הנזקקים גדלה משנה לשנה ולכן הארגון קשה יותר. אך ב״ה בית חב"ד הכתובת לכל עניין, רוחני גשמי כל מה שקשור לעזרה לזולת בכל המצטרך.
גם השנה נערוך בע"ה ליל סדר ציבורי לעמך ישראל, לכל דכפין, לנזקק ולבודד.




למעלה: השליח הרב חנן כוחנובסקי ברקע תחנת חלוקה. למטה: הכנות אחרונות לליל הסדר ציבורי בנווה-ים, אשתקד

לצערנו מספר הנזקקים הפונים אלינו הולך וגודל. מאידך, כל שנה ישנם משפחות שמסרבות לקבל כי אצלם המצב השתפר וכבר אינם זקוקים לסיוע, ב"ה.

הרב כוחנובסקי מדגיש שרעייתו השליחה הגב' אורלי, היא מנהלת הפרוייקט, ובהצלחה גדולה.

"אפיזודה קצרה: היה קשיש שפנה אלינו לקבל סל מזון שבועי, לאחר מספר חודשים פנה אדם ואמר שהוא הבן שלו, ומאד מרגש אותו לשמוע מאבא שבכל שבוע מניחים ליד דלת ביתו ארגז מזון .

ביקש להיפגש, בפגישה נידב סכום מכובד עבור חלוקת המזון, וביקש שנזמין את אביו לבית חב״ד. מאז, נוסף לנו עוד תלמיד קבוע בכולל 'תפארת זקנים'..."

***

הרב יוסף יצחק סלונים, בית חב"ד מרכז ירושלים:

"בית חב"ד מרכז ירושלים מחלקים כבר שנים רבות קמחא דפסחא לעשרות משפחות בעיר, חבילה הכוללת מצות, יין, פירות וירקות ועוד.

כמו"כ, אנו עורכים סדר ציבורי לכמאה איש שאין להם היכן לעשות את הסדר, בבית חב"ד שממוקם בבית הכנסת הראשון מחוץ לחומות העיר העתיקה שהוקם לפני 140 שנה.


ליל הסדר בבית הכנסת הראשון מחוץ לחומות העיר העתיקה

"השנה לאור הביקוש הגדול, הוספנו עוד סדר ציבורי לכמאה איש נוספים במרכז העיר!

"סיפור מרגש: היות והבית חב"ד עוסק בסיוע עם 'יד לאחים', מגיעות השנה לליל הסדר הציבורי שתי משפחות (שהם דוברי ערבית, ובקושי יודעים עברית!) שהאמא חולצה מכפר ערבי יחד עם הילדים, וזו להם פעם ראשונה לילדים שיראו ליל סדר. וכפי שהרבי אומר - זה הבן החמישי, אותו ילד שצריך לצרפו לסדר.

***

הרב משה-זאב פיזם, שליח חב"ד בעיר שדרות:

"מבצע שנמשך קרוב ל-30 שנה. במשך השנים, שהמצב הביטחוני החמיר והיו יותר משפחות נזקקות, הפעילות גברה מאוד. אנו מחלקים סיוע בצורות שונות למאות משפחות. חבילות מזון ותלושי קנייה, ואנו עובדים מאוד קשה לגייס תרומות למטרה זו. יש כאן המון משפחות שזקוקות לתמיכה וזה מאוד חשוב ומרגש לראות איך אנשים מאושרים כשהם מקבלים את העזרה."


תלושים לקראת חג הפסח, שמחולקים ע"י בית חב"ד שדרות

"סיפור מרגש: בתקופה הראשונה שלא הכירו אותנו ובכלל את חב"ד, אנשים חשבו שהסיוע מותנה באיזו תמיכה פוליטית... הגיעה אלינו משפחה במצב מאוד קשה, אנשים עם בעיות רפואיות, ועניות מאוד גדולה. עזרנו להם מכל הלב עם מנות מזון גדולות ומכובדות.

"ראש המשפחה אמר לי בהתרגשות: "אני מבטיח לך, אני והמשפחה שלי נצביע עבורך בבחירות..." אמרתי לו שאני לא רץ בבחירות, והנושא לא מעסיק אותי כלל... אמר: "אז תגיד לי למי להצביע..." אמרתי לו: תצביע למי שנראה לך... אתה צריך עזרה, אני יעזור לך."

"הוא פרץ בבכי ואמר: 'פעם ראשונה בחיי שקיבלתי עזרה בלי שידרשו ממני שום תמורה פוליטית". וזו אחת הדוגמאות הפשוטות, שחב"ד לא מפלגה ולא פוליטיקה, ונותנים סיוע ליהודים כי ככה הרבי ביקש. התמורה שלנו זו הזכות לעשות טובה ליהודי..."

***

הרב שגיא הר-שפר, שליח חב"ד בנס ציונה:

"מפעל קמחא דפסחא של בית חב"ד נס ציונה הוקם לפני 25 שנה. באותם ימים לא היו כל כך הרבה עמותות שעסקו בקמחא דפסחא וככתובת לכל עניין יהודי, הגיעו אנשים לבית חב"ד לחפש עזרה.
מתוך צורך זה החל אחד המפעלים הגדולים באזור השפלה, כיום בית חב"ד מחלק למעלה מ2000 ארוחות מבושלות וחמות כשרות לפסח. בית התמחוי של בית חב"ד נס ציונה הינו למיטב ידיעתי בית התמחוי היחיד באזור השפלה שמוכשר לפסח ומבשל יום יום אוכל לנזקקי השפלה כולל בימי חול המועד ושביעי של פסח.


שליח חב"ד הרב שגיא הר-שפר, בפעילות

"סיפור מעניין: יהודי שהיה בעל חנות לממכר ירקות בסיטונאות וכל שנה תרם משטחי ירקות למפעל קמחא דפסחא - ירד מנכסיו לפני מספר שנים, והגיע בביישנות להיעזר בבית חב"ד. בצער הוא פעם הפטיר, "הייתי תמיד מהנותנים ועכשיו אני מהמקבלים..."

ברוך השם, בשבוע שעבר הוא פנה אלי ואמר שהשנה הוא הצליח לצאת ממעגל העוני והוא מתכוון לתרום (אמנם רק משהו סמלי) - במקום לקבל.

ברכתי אותו שעד שנה הבאה הוא יוכל לתרום משטחים שלמים, כמו בעבר, ואפילו יותר..."




הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.