מערכת COL | יום כ"ה אדר ה׳תשע״ז 23.03.2017

"בגיל 40 מדברים אידיש" • הרב דוד-מאיר דרוקמן

"מה המסר שמקבל הילד? כי רק בגיל הרך צריך להקשיב ל'קדיש', אבל לגדולים – מותר. זהו, לצערנו, התובנה שהוא מקבל מהדוגמא הלא-חיה הלזו. כששואפים לחנך ילדים ליראת שמים – צריך האבא בעצמו להיות כזה" • הרב דוד-מאיר דרוקמן במאמר מיוחד, המסכם חוויה רוחנית כמלווה של 'קבוצת צייטלין' לרבי • למאמר המלא


הרב דוד-מאיר דרוקמן

בדרך כלל, כידוע אינני נוהג לגלוש למילי דבדיחותא, אבל, והיות ומצויים אנו בשלהי אדר, ימי השיא דמרבין בשמחה – לשם שינוי, אחרוג הפעם מגדרי...
פעם התהלכה בדיחה בארץ אודות ילד צבר ישראלי שהתבקש לכתוב חיבור, שעניינו: כיצד הוא מתאר לעצמו את המשך חייו.

וכך הוא כתב:

"בגיל 14 אכנס לתיכון, בגיל 18 לצבא, וכו' וכו', ובגיל 40 – אדבר אידיש..".
וכל כך למה? כי הילד הזה, שם לב, שהסובבים אותו, אבא, אמא, סבתא, שהגיעו כבר לגיל מתקדם - משוחחים אידיש, כפי שהיה רגיל בתחילת ימי המדינה אצל יהודים יוצאי אירופה, שהיו מטיבים להתבטא טוב יותר ב'מאמע לשון'.

דומני שעל משקל זה, יגיד ילד חניך תשב"ר במחוזותינו, כי כשיגיע לגיל 40, הוא יתחיל (חלילה) לדבר באמצע 'הקדיש'...
כי, כך הם פני הדברים;
בשבת קודש בבית הכנסת, הוא מתאסף בבית הכנסת ביחד עם כל תשב"ר בני גילו סביב השולחן, וצועק איתם בקול ניחר "אמן" אחרי הקדיש, ובתמורה מגיע כמובן הממתק.

מאידך, המבוגרים שסביבו - לא יהססו מלדבר באמצע הקדיש (ואם אני מגזים, סליחה).

מה המסר שמקבל הילד? כי רק בגיל הרך צריך להקשיב ל'קדיש', אבל לגדולים – מותר. זהו, לצערנו, התובנה שהוא מקבל מהדוגמא הלא-חיה הלזו.

כששואפים לחנך ילדים ליראת שמים – צריך האבא בעצמו להיות כזה.

*

בקשר לאכילת 'מעשר שני' מצווה אותנו התורה "ואכלת לפני ה' אלוקיך במקום אשר יבחר לשכן שמו שם...למען תלמד את ה' אלוקיך", ואומרים על כך התוספות (ב"ב כא, א): "..למען תלמד ליראה – גדול מעשר שני שמביא לידי תלמוד. לפי שהיה עומד בירושלים עד שיאכל מעשר שני, והיה רואה כולם עוסקים במלאכת שמים ובעבודה – היה גם הוא מכוון ליראת שמים ועוסק בתורה".

ללמדנו, שאין יותר נעלה מאשר העיניים הסופגות והקולטות יראת שמים 'על רטוב', בדוגמא אישית, תוך כדי שהות באווירה מקורית פנימית של קדושה. כל אלה נעלים באין ערוך מאשר ריבוי מלל והטפות מוסר .

*

ואני כותב את הדברים בהקשר לחוויה שזכיתי להיות שותף לה, וזאת, כמלווה רוחני לקבוצה של 150 בנות כ"י שנסעו אל הרבי השנה לקראת כ"ב שבט, היא"צ של הרבנית הצדקנית.


הרה"ג הרב דוד-מאיר דרוקמן באוהל הק' במהלך המסע

הקבוצה הנפלאה הזו, שיסודתה כידוע על ידי החסיד התמים הבלתי נשכח רבי אהרן אליעזר צייטלין ע"ה ובארגונו הנפלא של יבלחטו"א בנו הרה"ח ר' לוי יצחק צייטלין שי' – חזרה בימים אלה לארצנו הק', עמוסת רשמים, והעיקר, רווית חוויות של דוגמאות חיות של שליחות, שהרי במקביל לביקור 'קבוצת צייטלין' - מתקיים לרגל כ"ב שבט בחצרות קדשנו 'כנס השלוחות העולמי'.

וכך, זכו ק"נ הבנות, להיות חלק בלתי נפרד מהאווירה הכללית של 'כנס השלוחות העולמי' - להתבשם מקנקנ"ה של שליחות, כאשר התאפשר להן להתרשם ב'חי', באופן בלתי אמצעי, מהשלוחות המסורות בכל רחבי תבל, ואף להתארח ב 'בנקט' הידוע העוצמתי.

ואפריון נמטיה לאיש מסירות הנפש הרה"ח ר' משה קוטלרסקי שי' – פטרונם של השלוחים במרחבי תבל, שאפשר לבנות את הפריבילגיה הזו.

*
ובבנקט, חלחלה התובנה כי שליחות מתחילה מילדות; לא מפסיקה באיזשהו קטע מהחיים, אין יציאה לגמלאות, אלא ממשיכה לא רק בגיל 40, אלא אף, כפי שהיה בבנקט - כשהנאספות התוודעו לשלוחה צעירה שאף חצתה את גיל ה-90 לאויוש"ט. גם מזכירו הנאמן של הרבי הלא הוא הרח"י קרינסקי שי' שנשא נאום מרכזי בבנקט, ושיתף את הנוכחות בסיפורים עזי רושם מחיי הרבנית נ"ע – גם הוא, דומני, שאך לא מכבר (...) עבר את 'גיל העמידה', ועדיין ב"ה משדר צלילות ורעננות, בתוקף התמסרותו ושליחותו כפי שנמסרה לו מאת המלך.

וכך, זכו בנות הקבוצה לא רק להרצאות והטפות מסביב לנושא השליחות, אלא, הן הרגישו כבר עתה ועכשיו, שהן 'חלק מן הענין', חלק בלתי נפרד מהשליחות אליה הן שואפות בע"ה כאשר הם יקימו את ביתן. והבנקט והסובב אותו - אך העצימו את הייחול הזה. הן חזו וחוו 'התקשרות' בזמן אמת.

דומני שחוויה חינוכית שכזו שווה אלף שיעורים והרצאות, בבחינת 'תמונה אחת שווה אלף מילים'.

זאת ועוד, זכתה הקבוצה ובמהלך שהותה בבית חיינו, להשתתף בהתוועדויות ולשמוע שיעורים בדא"ח מפי הטובים שבמשפיעים, מאותם אלה, שניתן להגדירם ככאלה שלא רק נאה דורשין, אלא גם נאה מקיימין, ויכולים בהחלט להוות דמויות לחיקוי.
ובאותו עניין, איך אפשר לפסוח על הביקור הלבבי המסורתי בבית חב"ד שבדאון-טאון בברוקלין בראשותו של השליח הרב אברהם הולצברג שי', וכמובן ב'חדר השידורים' המיתלוגי - ה'בייבי' של הרח"ב הלברשטם שי'.

*

ועדיין לא נגענו בתיאור הרוממות והתרוממות הגדולה לעמוד סמוך ונראה למקום התפילה של כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו בבית רבנו שבבבל, ובכל הקשור להשתטחות באוהל הק' והתחושה הבלתי נתפסת, לעמוד נוכח פני הקודש לאחר ההכנות הראויות לכך- בלתי ניתן לצמצם, בתוככי מסגרת של טור בודד, את התיאורים המרטיטים.

והדובדבן שבראש הקצפת, היה ביקור (יחסית חטוף, וחבל) במוסדות חב"ד שבמוסקבה, וכך נוצרה הזדמנות פז להתענג על שליחות בתפארתה ובמלוא הדרה, כידוע וכמפורסם לכל מי שביקר אי פעם ב'ירושלים דמוסקבה' בהנהגתו של הרה"ג ר' ברל לאזאר שליט"א הרב הראשי.

*

בפ"נ הכללי של הקבוצה אותו קראו באהל הק', ביקשו התלמידות, בדחילו ורחימו, לזכות להיות חלק מ"הנשים צדקניות" בזכותן נגאלנו ובזכותן עתידין אנו להיגאל;

כן תהיה לנו ובקרוב ממש, ומלכנו בראשנו!


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.