מערכת COL | יום כ"ג אדר ה׳תשע״ז 21.03.2017

כמשטרת איטליה דרשה: הרבנים ישארו נעולים בחדרים

הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף נחת ברומא בדרכו לעיר פומיצה הסמוכה שם התאספו מאות מרבני אירופה לכנס השנתי ה-16 של מרכז רבני אירופה • המשטרה המקומית בליווי כוחות מתוגברים של כוחות משטרה סמויים מאבטחים את הרב בביקורו באיטליה לאחר שביקורו מוגדר בכיקור כ"אפיפיור של היהודים", והבוקר הם הגיעו לבית המלון בדרישה לבדוק את חדרי הרבנים עם כלבי גישוש ולאסור את יציאתם מהחדרים עד הגעת הרב... • לסיפור המלא, תמונות
כמשטרת איטליה דרשה: הרבנים ישארו נעולים בחדרים
צילום איציק בלניצקי, רומא

הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף נחת ברומא בדרכו לעיר פומיצה הסמוכה שם התאספו מאות מרבני אירופה לכנס השנתי ה-16 של מרכז רבני אירופה

המשטרה המקומית בליווי כוחות מתוגברים של כוחות משטרה סמויים מאבטחים את הרב בביקורו באיטליה לאחר שביקורו מוגדר בכיקור כ"אפיפיור של היהודים".

הבוקר, בשעה 6 וחצי בבוקר הגיעו כוחות משטרה גדולים ללובי מלון SELENT בו מתקיים הכנס, ובפיהם דרישה: לסגור את המלון וחדריו הרמטית עד השעה 10, השעה בו אמור הרב להגיע למלון, וכי רבני אירופה ישארו נעולים בחדריהם עד לשעה 10. המשטרה אף דרשה לעבור עם כלבי גישוש בכל חדרי המלון לוודא שאין חומרי חבלה.

רק מו"מ ארוך והבהרה כי אורחי הכנס הינם רבני קהילה נאותה המשטרה, להסיר במקצת את המגבלות, אך ממשיכה לאבטח את הרב בכוחות מתוגברים כאשר המלון מוקף בחיילים. בתיאום מוקדם שעשתה משטרת איטליה מול ראשי 'מרכז רבני אירופה' הוסכם כי כלבי הגישוש לא יוכנסו אל המלון משום כבודם של הרבנים.

המשא ההלכתי בעניין אמירה לנוכרי

כאשר נכנס הגר"י יוסף אל אולם הכנסים קיבלו אותו הרבנים בשירת 'שאו שערים'. סמנכ"ל מרכז רבני אירופה הרב אריה גולדברג קידם את פניו בדברי ברכה והודה לו על המאמץ שעשה בהגעתו אל הכנס. את המשא ההלכתי בעניין אמירה לנוכרי, שבת וטכנולוגיה פתח הגר"י יוסף במעשה שהיה בבני ברק. "באחת השבתות בהם שהיתי בבני ברק, בעודי הולך ברחוב, הבחנתי בהמולה גדולה. התעניינתי מה אירע ומצאתי עצמי נקלע לדיון הלכתי מעמיק. סיפרו לי שבקרבת מקום מתגורר נכה צה"ל שמשרד הבטחון נתן לו קוף מאולף שמשמש אותו לצרכיו. הוא מדליק לו את האור, פותח לו דלתות ועושה עוד פעולות רבות ומגוונות.

"באותה שבת מישהו הרגיז את הקוף והוא נמלט מהבית אל הרחוב, והתחיל לקפץ בין גגות הבתים והעצים של שכונת רמת אלחנן. קמה המולה גדולה, הילדים חגגו, והנכה, שנמנה על עדות המזרח נזעק לבקש סיוע. "בעוד אני ממשיך בדרכי פגש בי הגאון הרב יצחק זילברשטיין רבה של רמת אלחנן והתפתחה בינינו שיחה הלכתית בנושא. הגר"י זילברשטיין אמר כי כיוון שהספרדים מחמירים מאוד בנושא אמירה לנכרי, ובעל הקוף הוא ספרדי, אין ביכולתו לכאורה לבקש סיוע. לעומת זאת אם הוא היה אשכנזי, שהם פחות פחות מחמירים בנושא, יכול היה לבקש סיוע בהחזרת הקוף לבית.

"הצעתי להגר"י זילברשטיין שיגיד הוא לנכרי מה לעשות. הוא סירב ואמר שאינו 'גוי של שבת'. "לבסוף הביא מישהו סלק, והקוף שאוהב סלק ביקש לקחת ולאכול אותו. כך הובילו את הקוף באמצעות הסלק עד לבית הנכה שם סגרו בפניו את הדלת והקוף חזר הביתה". במשע שעה וחצי נשא הגר"י יוסף דברים בנושא 'אמירה לנכרי' וכל המסתעף מכך. בסיום דבריו ענה במשך שעה ארוכה לשאלות שהציגו לו רבני אירופה בשורה של נושאים הלכתיים.

בשעות אחר הצהריים יקיימו הרבנים ביקור בבית הכנסת הגדול, בגטו היהודי ובמוזיאון היהודי ברומא ולאחר מכן תתקיים קבלת פנים מרכזית לרבני אירופה בה יישאון דברים בין השאר הגאון הרב בנימין יאקובס הרב הראשי של המחוזות בהולנד (lpor) ) וחבר מועצת רבני אירופה, הרב מנחם מרגולין מנכ"ל מרכז רבני אירופה והרב אלפונסו ארביב רב העיר מילאנו ויו"ר ועד רבני איטליה.

שיאו של כינוס רבני אירופה יהיה בשעות הערב בערב הוקרה לרבני אירופה בהשתתפות שגרירים ונציגי ממשל מרחבי אירופה במהלכו צפויים הרבנים להעלות את הצורך בסיוע לקהילות היהודיות, חיזוק מעמדן והגברת הבטחון האישי. עלייתם והיותן של מפלגות הימין הקיצוניות גורמים בעלי השפעה במדינות שונות באירופה מטרידים מאוד את ראשי הקהילות היהודיות ונושאים כמו בטחון אישי, אמצעי מיגון נוספים במבני הקהילות ובבתי הכנסת כמו גם שמירה על חיים יהודיים בקהילות באירופה הם מהנושאים המרכזיים המעסיקים את הקהילות היהודיות.

בערב ההוקרה יישאו דברים הראשל"צ הגאון הרב יצחק יוסף, הרב שמואל דיסייני רב העיר רומא, הרב מנחם מרגולין מנכ"ל מרכז רבני אירופה ואישים נוספים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.