מערכת COL | יום כ"ג אדר ה׳תשע״ז 21.03.2017

"באירופה ניתנות תעודות גיור רק לאחר שנה של שמירת מצוות"

בכנס השנתי של 'מרכז רבני אירופה' נדונו שורה של נושאי הלכה ואקטואליה ● "באירופה ניתנות תעודות גיור רק לאחר שנה של שמירת מצוות", כך נחשף בכנס השנתי של 'מרכז רבני אירופה' בהשתתפות 200 רבנים מרחבי אירופה ● היום ייפגשו הרבנים עם אישי ממשל בכירים לדיון על התחזקות התמיכה במפלגות הימין הקיצוני באירופה ● לסיפור המלא
צילום: איציק בלניצקי, רומא
למעלה מ-200 רבנים מרחבי מדינות אירופה הגיעו אתמול לעיירה פומציה שבאיטליה, שם נפתח הכנס השנתי של 'מרכז רבני אירופה'. זו השנה ה-16 בה מתקיים הכנס השנתי המרכזי, כאשר בכל שנה הוא מתקיים במדינה אחרת באירופה. שורה של נושאים המעסיקים את רבני אירופה עולים לדיון בכנס, אשר יימשך עד יום רביעי בערב, אז ישובו הרבנים לקהילות בראשן הם עומדים, כאשר הם מחוזקים בהכרעות שהתקבלו במהלך ימי הכנס. הנשואים שלא הוכרעו, ימשיכו להעסיק את הרבנים הגאונים חברי נשיאות רבני אירופה, וההכרעות צפויות להתקבל בחודשים הקרובים.

עלייתם והיותן של מפלגות הימין הקיצוניות גורמים בעלי השפעה במדינות שונות באירופה מטרידים מאוד את ראשי הקהילות היהודיות ונושאים כמו בטחון אישי, אמצעי מיגון נוספים במבני הקהילות ובבתי הכנסת כמו גם שמירה על חיים יהודיים בקהילות באירופה הם מהנושאים המרכזיים בקרב הקהילות היהודיות. בעקבות זאת התעוררו שאלות הלכתיות שונות שיעלו במהלך שלושת ימי הכינוס.

את הכנס אתמול פתח הרב אריה גולדברג סמנכ"ל מרכז רבני אירופה שציין כי בעקבות סקר שערך ה'מרכז' בקרב מאות רבני אירופה נבחרו הנושאים שידונו בכנס. נושאי ההלכה והאקטואליה היו הדברים המרכזיים המטרידים את רבני אירופה ובהתאם לכך הנושאים שנבחרו..

הג"ר יצחק חזן מרבני הקהילה היהודית ושליח חב"ד ברומא זה 40 שנה סיפר לרבנים על התפתחות הקהילה היהודית במקום, לצד ההתמודדויות שעומדות לפניה עם ההתבוללות, הדור היהודי הצעיר ושמירה על חיי קהילה יהודית תוססת. הוא תיאר את מגוון ההתלבטויות בהם הוא נתקל והפתרונות שגיבש. דבריו זכו להתעניינות רבה בקרב הרבנים, בלל הנסיון הרב והמבנה הייחודי של הקהילה ברומא שמהווה אתגר רב.

הגאון הרב יהודה ברייטקופף אב"ד בתפוצות שע"י הרבנות הראשית לישראל נשא דברים בסוגיית גיור כהלכה בתפוצות, אחד הנושאים המעסיקים ביותר את רבני הקהילות היהודיות באירופה. האולם הגדול בו מתקיים הכינוס היה גדוש ברבנים שישבו עם פנקסים ועטים ורשמו את פסקי ההלכה והדוגמאות אותם פירט הגר"י ברייטקופף כפי ששמע מגדולי ישראל לאורך השנים הרבות בהם הוא עוסק בתחום.

בין השאר הוא חשף כי כדי להבטיח ולוודא שגר צדק ימשיך לשמור על חיים יהודיים, הוא ביקש מרבני הקהילות, להמנע במשך שנה לאחר הגיור להביא לגר את תעודת הגיור, וזאת כדי להבטיח ולוודא שאכן הוא שומר על אורח חיים יהודי ומקפיד על שמירת המצוות.

סיפור מעניין אותו גילה היה על בחור שלמד לפני עשרות שנים בישיבת פוניבז' והיה מחמשת הבחורים הטובים ביותר בישיבה. באחד הימים התברר לראשי הישיבה כי מדובר בגוי על פי ההלכה. ראשי הישיבה פנו לבחור והציעו לו להתגייר. לתדהמתם הוא סירב והעדיף לעזוב את הישיבה. הוא הסביר להם כי אינו מעוניין להתחייב לקיים תרי"ג מצוות.

שעה ארוכה לאחר שסיים את דבריו המשיכו הרבנים להציג דוגמאות מהווי הקהילות היהודיות בהן הם מכהנים וביקשו לשמוע את דעתו של הגר"י ברייטקופף בסוגיות הללו.

הגאון הרב אברהם משה הלפרין, מראשי רבני המכון המדעי טכנולוגי להלכה ואב"ד בד"צ אונגוואר נשא דברים בנושא מיכשור טכנולוגי ביתי לשימוש בשבת על פי ההלכה. במיומנות רבה תוך גילוי בקיאות בנושאים הטכנולוגיים הוא פירט בפני הרבנים כיצד מי שאינו בקי בטכנולוגיה המודרנית עלול לעבור על איסורי דאורייתא בפתיחת ברז מים בשבת, (בהפעלת משאבות מים לרבי קומות), שימוש במזגן או אמצעי חימום ביתיים ועוד ועוד. הרבנים הבקיאים בהלכות שבת נראו מופתעים מספר פעמים כאשר פירט את דרך הפעולה הטכנולוגית של נושאים שונים. חלק מהדברים עוררו דיון סוער בקרב הרבנים המתכנסים. לבקשתם הסכים הגרא"מ הלפרין לשאת דברים בימי הכינוס הבאים בסוגיות השבת והטכנולוגיה.

המרצה הנודע הרב מרדכי דוד נויגרשל, יו"ר 'יהדות מזווית אחרת', ריתק את הרבנים בדבריו בנושא המאבק בהתבוללות וכיצד מסבירים נושאים שונים ביהדות. במשך שעה ארוכה הוא ניתח סיטואציות שונות שהציגו לו רבני קהילות ובטוב טעם הסביר את הדברים וכיצד יש להשיב עליהם בצורה שתמשוך את הצעירים כמו גם את המבוגרים להתעניין עוד ועוד ביהדות ומה המשמעות של חיי יהודי.

הרב מנחם מרגולין מנכ"ל 'מרכז רבני אירופה' אמר בסיום היום הראשון של הכנס: "רבני אירופה נחשפו לשורה של פרוייקטים וכלים מקצועיים שיסייעו להם להגיע ללבבות של הצעירים באירופה. אין ספק שיהדות אירופה תניב פירות מבורכים כתוצאה מהכינוס הזה". היום, צפוי, בין השאר, להתקיים מפגש בין רבני הקהילות היהודיות באירופה לבין שגרירים ואנשי ממשל במהלכו ידונו הרבנים בסיוע לקהילות, חיזוק מעמדן והגברת הבטחון האישי.


הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.