מערכת COL | יום י"ח אדר ה׳תשע״ז 16.03.2017

ערב הצדעה לידידי ותומכי בית הכנסת המרכזי במוסקבה

בין רבבות ואלפי בתי הכנסת בעולם היהודי, מתבלט בהוד יופיו בית-הכנסת המרכזי והנודע של מוסקבה בירת רוסיה, מקום בעל עבר מפואר והיסטורי, אך גם עם הווה מפעים ושובה-לב. מי לא שמע את צמד המילים "מארינה רושצ'ה", שם שהינו חסר משמעות לכאורה, אך מאידך, שם שטומן בין אותיותיו רגש רב, סיפורים של מסירות נפש, חסידים של פעם וחסידות עם טעם ערב הצדעה
ערב הצדעה לידידי ותומכי בית הכנסת המרכזי במוסקבה
צילום: לוי נאזרוב
בין רבבות ואלפי בתי הכנסת בעולם היהודי, מתבלט בהוד יופיו בית-הכנסת המרכזי והנודע של מוסקבה בירת רוסיה, מקום בעל עבר מפואר והיסטורי, אך גם עם הווה מפעים ושובה-לב. מי לא שמע את צמד המילים "מארינה רושצ'ה", שם שהינו חסר משמעות לכאורה, אך מאידך, שם שטומן בין אותיותיו רגש רב, סיפורים של מסירות נפש, חסידים של פעם וחסידות עם טעם.

גם כיום, מאז 'שבת זכור' לפני 16 שנה, עת השלים רבה של רוסיה והמרא דאתרא בבית כנסת זה, הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, את בניית הבניין הגדול והמרשים על 6 קומותיו ו-7,000 המטרים המרובעים - הולך בית-הכנסת "מארינה רושצ'ה" ומתפתח, וכיום הוא מהווה מוסד מרשים בפני עצמו, פנינת הכתר של עשרות רבות של מוסדות תורה וחינוך, חסד ובתי חב"ד, הפזורים היום בעשרות שכונות במוסקבה ומשרתים מאות אלפי יהודים.

אך הציר המרכזי עליו סובב בית הכנסת המרכזי, הם מנייני התפילות ושיעורי תורה וחסידות, מניינים מסודרים, החל משעות הבוקר המוקדמות ועד השעות המאוחרות של הלילה - ויחד עם זאת, התפתחה במשך השנים על ידי צוות הגבאים המסור, פעילות ענפה לילדים, נוער וצעירים מכל סוגי גווני הקשת היהודית במוסקבה, שמוצאים את עצמם במקום עליו נאמר "כי ביתי בית תפלה ייקרא לכל העמים".

עם ציון 16 שנה למהפכה הגדולה, ארגנו גבאי בית הכנסת "ערב הערכה", שנערך בהפלגה מיוחדת על-גבי ספינה ששטה בנהר מוסקבה, ובו השתתפו ידידי ותומכי בית הכנסת, כדי להביע בפניהם את ההוקרה וההערכה על פועלם הקבועה, כאשר בזכותם מתאפשרת הגדלת הפעילות בפעילות העקבית ורבת-ההיקף בבית הכנסת המרכזי, בהם: מנייני תפילה במשך כל שעות היום, שיעורי תורה ופרויקט חברותות לבעלי עסקים, כולל משניות והלכה לזקנים, כולל ערב לכלל הציבור, חדר הכנסת אורחים ובו כיבוד קל במשך כל היום, מקוואות טהרה, ספרייה תורנית עשירה, חברת תפילה וחברת תהלים לילדים, פרויקט מזוזה למשפחות מקורבים, הדפסות מדריכי הלכה ומנהגים לכל החגים, לוחות שנה בכל ערב ר"ה, ופעילות ענפה ומיוחדת בחגי ישראל ומועדיו.

את המשא המרכזי נשא רבה של רוסיה והמרא דאתרא בבית הכנסת, הגאון רבי בערל לאזאר שליט"א, ובדבריו הרחיב בטוב-טעם על חשיבותו של "מקדש מעט" שבימינו. תעודות הערכה חולקו בידי נשיא איגוד הקהילות ברוסיה, הרב אלכסנדר ברדה, ועל התוכנית המוזיקאלית הופקד הזמר ר' פיני איינוהורן שהנעים את הערב בשירי רגש וניגונים שמחים לכבוד חג הפורים.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.