מערכת COL | יום כ"ז שבט ה׳תשע״ז 23.02.2017

"לטפל בשורש - לא בסימפטומים": הרב יוסף בקרמן בראיון מרתק

ברקע 'סערת הקשישים' ופרסומים על מקרים קשים של הזנחה וטיפול לקוי, הרב יוסף יצחק בקרמן שליח חב"ד בגבעתיים בראיון מרתק למגזין שישי של COL ● על הפעילות עם הקשישים, על קהילה שנרתמת, וסיפורים מרגשים ● ואיך לדעתו יש לשפר את הטיפול בקשישים? ● מגזין שישי  חיזוק הרוח
שליח חב"ד בגבעתיים הרב יוסף יצחק בקרמן, לצד ראש העיר מר רן קוניק (ארכיון COL)
משה בן-חיים

הפסוק על היחס לקשישים "מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" מופיע בחומש ויקרא, (פרק י"ט, פסוק ל"ב), אך גם בפרשתנו פרשת משפטים, למדים על היחס ל'תשושי-כח': "כל אלמנה ויתום לא תענון" (פרק כ"ב כ"א) רש"י: "הוא הדין לכל אדם אלא שדיבר הכתוב בהווה לפי שהם תשושי כח ודבר מצוי לענותם".

על רקע 'סערת הקשישים' שטלטלה השבוע, ופרסומים בתקשורת על מקרים קשים של הזנחה וטיפול לקוי, שעוררו סערה רבתי, שוחחנו עם שליח חב"ד בגבעתיים, הרב יוסף יצחק בקרמן, שמנהל יחד עם שלוחים נוספים ואנשי קהילת חב"ד פעילות מיוחדת ורציפה עם ציבור קשישים במספר בתי אבות ומרכזים לקשיש, בעיקר בשבתות ובימים טובים.

הרב יוסף בקרמן מציין בימים אלו חצי יובל לפעילות בעירו, ורשימת ההישגים של פעילות חב"ד מעוררת התפעלות: בית כנסת חב"ד ששופץ והורחב לאחרונה להכיל את המתפללים הרבים, כולל אברכים לסמיכה לרבנות בראשות הרב מנחם והבה, שני גני ילדים ומעון, ועוד. בקרוב עומד גם להפתח בלב העיר גבעתיים בית חב"ד נוסף על זה הקיים, והיד עוד נטויה.

בנוסף לשליח הראשי הרב בקרמן, פועלים שלוחים נוספים ונמרצים: הרב גלעד ברטוב, הרב פנחס ביטון, הרב יהשע סלפושניק, ושלוחים בשכונות: הרב מנדי קרומבי, וחתנו של הרב בקרמן, הרב נחום כהן. הרב עומר הלוי שליח חב"ד בבורסה ליהלומים, מכהן בעיר כרב בית כנסת, ומשתתף בפעילות.

כמו כן נערכת פעילות קבועה במרכז יום לקשיש ע"י הרב גלעד ברטוב וע"י הרבנית ברוידא, ותלמידי גני חב"ד בעיר מבקרים בבתי האבות בפעילות חינוכית מיוחדת.

"אם יצמחו לי שערות בכף היד, יפתח בגבעתיים בית חב"ד..."

הרב יוסף בקרמן: "בימים אלו אנו מציינים חצי יובל לפעילותנו בעיר גבעתיים. לא קלה היתה הדרך, בעיר שנחשבה פעם קצת 'אנטי' לענייני יהדות. כשהגעתי, ראש העיר דאז התבטא: "אם יצמחו לי שערות בכף היד, יפתח בגבעתיים בית חב"ד..." לאחר כמה חודשים הוא הגיע בעצמו לבית חב"ד... ומאז כבר התחלפו פה מספר ראשי עיר, והקשר איתם מצויין..."

בחצי שנה האחרונה פועלת ברחבת קניון עזריאלי בגבעתיים עמדת תפילין. "רחבה זו משמשת כמוקד לפעילות חב"ד, במקום הכי מרכזי בעיר. שם אנו מקימים 'בית כנסת פתוח' בחגים, בפורים 'אוהל מגילה' וקריאת המגילה בכל שעה עגולה סביב השעון, כנסי ל"ג בעומר ועוד", מספר לנו הרב בקרמן. בהזדמנות זו, הוא מבקש: השנה חל יובל שנים למבצע תפילין שעורר הרבי. זו הזדמנות לחזק את העניין, כידוע שתפילין מפיל פחד על האוייבים. אני קורא בזאת לאנ"ש לבוא לסייע בדוכן התפילין, יש יהודי שעומד שם כל היום".

אחרי ששמענו על הפעילות באופן כללי, מה אופי הפעילות שלכם עם קשישים?
"בעבר, גבעתיים היתה נחשבת 'עיר מבוגרת'. יש בעיר שלושה בתי אבות ושני מרכזים לקשיש, ומאות קשישים מגיעים אליהם. הפעולות שם בעיקר בחגים, ובשמחת תורה ומוצאי שמחת תורה יש מיוחדת, שכבר הפכה למסורת: במרכז משען נערך מעמד הקפות שניות מרכזי משהו מאוד גדול ויפה. כך גם נערכים בבתי אבות נוספים פעילויות בכל שבת וחג."

בכל ליל שבת, לאחר התפילה בבתי הכנסת ממהרים כולם לבתיהם לערוך קידוש לבני הבית. לא כך בבית כנסת חב"ד בגבעתיים: לאחר סיום התפילה, צועדים המתפללים יחדיו לבית אבות הסמוך "הגלבוע", וכבר בכניסה למחלקות פוצחים בשירה ובריקודים "סימן טוב ומזל טוב", "שלום עליכם", או כל שיר יהודי עממי אחר שמוכר לכולם. הזקנים מגיבים בהתרגשות: זה מוחה כף, וההוא מזיל דמעה. אחד השוהים במקום מתכבד בקידוש, ושמחת השבת שלהם מורגשת היטב. "אנו רואים איך זה גורם להם שמחה", מתאר לנו הרב בקרמן. יש גם בני משפחה שמגיבים בהתפעלות: 'הנה החב"דניקים דואגים גם לזקנים...' קבלת שבת יש בה כח מיוחד. זו אחת הפעילויות היפות ביותר".


הרב יוסף יצחק בקרמן מוסר שיעור (צילום ארכיון, COL)

לאחר שנערך קידוש כדת וכדין, נושאים בפניהם דברי תורה מעודדים ומחזקים. "אני מספר להם בכמה מילים עניין מפרשת שבוע, ומחזק בהם את עניין ביאת משיח, שהם יזכו לראותה בקרוב מתוך בריאות מלאה ושלימה. עד כדי כך זה מחזק אותם, שבשבת אחת משום מה שכחנו לשיר איתם בסיום את השיר "משיח, משיח" והעובד הזר פנה אלינו בטרוניא על כך..."

את המשפט הבא, שומע הרב יוסף בקרמן מאנשי הצוות מעת-לעת: "אותם 20 דקות שאתם עורכים 'קבלת שבת' איתם, זה נותן להם את הכח לכל השבוע..."

הרב יוסף בקרמן, מספר לנו:
בבית אבות גלבוע, שוכבת אשה מבוגרת שעבדה פעם במוסד ציבורי מוכר בכפר חב"ד. היא במצב סיעודי קשה, ולא מתקשרת עם הסביבה. במסגרת הביקורים במחלקות אני נכנס גם לחדרה, מציג את עצמי שאני בן למשפחת בקרמן מכפר חב"ד, ומספר לה משהו מהפרשה. אני מבחין שמשהו בפניה משתנה, היא מחייכת. העובדת הזרה שלצידה אמרה לי: "תראה איך היא מגיבה..."

ואנקדוטא: "בבית אבות נוסף, המרוחק יותר מבית הכנסת, הגבאי של בית הכנסת זכה להכיר את הסבא-רבה שלי, הרה"ח אברהם פריז ע"ה..."

מרגישים קרובים

"באנו פעם בשמח"ת לאחר התפילה ולפני מנחה, לבית אבות 'משען' לשמח את הקשישים. גבאי בית הכנסת במקום, קיבל אותנו בפנים חמוצות: "לא משתפים אתכם פעולה". שאלנו 'מה קרה?' התשובה שקיבלנו: "חב"ד פועלים בכל העולם. למה בראש השנה לא דאגו לנו למניין?' בהתחלה נפגעתי קצת, אנחנו באים, וזה היחס שאנחנו מקבלים?... אחר כך, הבנתי שדווקא בגלל שהם מרגישים קרובים, הם רואים בנו את הכתובת... זה היה ביום חמישי. בשבת דאגנו לאברך שיהיה כל השבת איתם, והפעילות שלו נמשכה לאחר מכן במשך זמן רב."

"כשהגעתי לפה לפני 25 שנה, היה לי ידיד יקר שהראה לי מקומות בעיר שבהם אפשר לעשות פעילות. בבית אבות משען פתחנו שיעור פעם בשבוע, וכך זה התחיל למעשה. מנהג יפה שהשתרש אצלינו, שכל מוצאי שמח"ת. מיד בצאת החג יוצאת כל הקהילה לבית אבות למעמד הקפות שניות מיוחד והשמחה גדולה מאוד.


פעילות של בית חב"ד בגבעתיים (ארכיון COL)

שאלנו את הרב בקרמן, לדעתו בנושא הטיפול בקשישים, שעלה לכותרות לאחרונה – ולא בנסיבות חיוביות:
הרב בקרמן: "החיים של הקשיש לא קלים. הוא מתמודד עם מחלות ל"ע, הגבלות כאלה ואחרות, תרופות שעליו לקחת ותופעות נלוות, ריחוק לעיתים מבני משפחתו, שיגרה קשה.

"ידוע מה שהרבי כותב על גיל ההזדקנות, תלוי במה מסתכלים. אם מסתכלים על הגוף, הגוף נחלש ולכן אדם הוא לכאורה פחות חשוב. אך כשמסתכלים על הנשמה היא נשארת חזקה בריאה וטובה ובפרט שיש תורה הגיל הזה יותר חזק ועם נסיון בחיים. החיבור בין המסורת והפעולות שעושים בחגים ובשבתות מאוד מחזק אותם ונותן להם כח בגשמיות, כפשוטו.

"לצערי קשה מאוד להתמודד עם העבודה הזאת ולכן ברוב המקרים לוקחים עובדים זרים לא יהודים שפחות רגישים. זו עבודה לא נעימה ויש שחיקה בדבר הזה. ומה שפורסם, לצערינו הרב יכול לקרות גם בעוד מקומות. כשאנו מסתכלים על החיבור של האדם לקב"ה זה משהו אחר לגמרי. ראינו אצל הרבי יחס מיוחד לקשישים, הרבי הקים כוללי לוי יצחק לקשישים ואני זוכר – כבחור ב'קבוצה' - התכנסויות של קשישים ב-770.

כשהוא מזכיר את התקופה שהרב בקרמן היה תלמיד ב'קבוצה', הוא נזכר בפעילות עם קשישים מאותם ימים: "אציין לטובה את הרב מנחם גרליצקי מקראון הייטס שניהל כולל תפארת זקנים ויום יום העביר שיעורים לזקנים. הוא היה מארגן שבחורים ילכו לבתי אבות לעודד שם את הזקנים. זה הותיר בי רושם מיוחד".

"החיבור של הנשמה ופעולות של יהדות עם הקשיש זה הדבר היחיד שיכול להחזיק אותו"

"אני זוכר שהלכנו התמימים לתקוע בשופר בניו יורק בבתי אבות. החיבור של הנשמה ופעולות של יהדות עם הקשיש זה הדבר היחיד שיכול להחזיק אותו. רואים בחוש שמי שקשור לתורה ומצוות הוא חזק. ומי שמסתכל בחומר, אז זה לא כלום. רק הפעולות של תורה ומצוות, דברים של נצח - זה מדבר לקשיש. שאר הסדנאות זה בסדר, אבל זה לא לגיל שלהם זה לא באמת מעניין אותם, מבלי לזלזל בשום פעילות מבורכת כשלעצמה. כשמדברים איתם על האמונה בביאת משיח זה מעורר בהם תקווה. דיבורי ביטחון ואמונה מחזקים אותם.


"לטפל בשורש - לא בסימפטומים"

מה צריך לעשות כדי לשפר את המצב?
"צריך לטפל בשורש לא בסימפטומים. פה רואים את הגדולה של הרבי: הוא טיפל בכל נושא. מי מטפל לעומק במובן הפנימי בנושא הקשישים? רק הרבי, שבאמת אכפת לו מכל יהודי נכנס בעניין בצורה עמוקה, אצלו כל יהודי הוא בן יחיד. כנ"ל רואים איך שהרבי עודד את האוכלוסיות החלשות, וזה כולל גם פעילות עם אסירים. זה המיוחד.

"אני לא מתיימר לומר לאף אחד מה לעשות. אבל בהחלט שיש מקום למעשים בעניין זה. אני נוכח כיצד שגם הבחורים הצעירים שהולכים לפעילות בשבתות, חוזרים 'עם אורות'. ראינו אצל הרבי 'קאך' מיוחד גם בעניין הזה, ודווקא אנחנו כחסידי חב"ד צריכים לראות בהשגחה פרטית שאם עלה הנושא הזה אנחנו צריכים להתחזק בו. ובפרט שכאמור שהרבי פעל בזה בצורה פנימית ועמוקה."







הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.